אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט" - כביש 6: האוצר בלם את התרגיל שבישלו שיכון ובינוי וקרן נוי צילום: ערן יופי כהן

בלעדי ל"כלכליסט" - כביש 6: האוצר בלם את התרגיל שבישלו שיכון ובינוי וקרן נוי

קרן נוי ניסתה להשיג ביטוח למקרה שבו תפסיד במכרז לרכישת חלקה של המדינה בכביש 6. השיטה: שיכון ובינוי תפעיל זכות סירוב, תמנע ממתחרים לרכוש את אחזקות המדינה ותמכור אותן לקרן נוי. באוצר טרפדו את המהלך

26.05.2011, 07:00 | נעמה סיקולר

בעוד כחודש ימים יגיע לקו הסיום המכרז שבמסגרתו מבקשת המדינה לממש את חלקה (49%) בדרך ארץ, זכיינית כביש 6. מכתב לקוני ששלח לאחרונה משרד האוצר לגופים המעורבים, חושף כי חלק מבעלי המניות בכביש מנהלים מגעים למכירת זכות הסירוב שלהם למתמודדים פוטנציאליים במכרז, עוד לפני סגירתו - וכי המדינה מנסה לסכל עסקאות כאלה.

תשתיות ישראל תישאר בפנים, שיכון ובינוי עשויה למכור

ל"כלכליסט" נודע על לפחות מקרה אחד שבו כבר נפתחו מגעים ראשוניים להסכם שכזה, בין חברת שיכון ובינוי של שרי אריסון לבין קרן נוי, קרן התשתיות של פועלים שוקי הון וכלל ביטוח שהיו"ר שלה הוא פיני כהן, לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל. ככל הנראה, השיחות בנושא התנהלו לפני למעלה מחודש, קודם להקמה הרשמית של קרן נוי.

שיכון ובינוי מחזיקה היום ב־50% מחברת דרך ארץ, מפעילת כביש 6. ב־50% הנותרים בדרך ארץ מחזיקה קרן תשתיות ישראל (שבה מושקעים גם גופים מוסדיים כמו הראל, אלטשולר שחם, לאומי פרטנרס ועמיתים. למדינה יש זכות ל־49% ממניות דרך ארץ, זכות שהיא מוכרת כעת במכרז. כשיושלם המכרז הזה אמור חלקן של השותפות הנוכחיות להידלדל - אלא אם יפעילו את זכות הסירוב שלהן, ויקנו בעצם את חלקה של המדינה.

לפי ההערכות בשוק, קבוצת קרן תשתיות מתכננת לממש את מלוא זכות הסירוב שלה (בהנחה שהמחיר במכרז יהיה כלכלי מבחינתה), ולשמור על חלקה בדרך ארץ.

לעומת זאת, שיכון ובינוי בחנה מהלך למכירת חלק מזכות הסירוב לקרן נוי. במילים אחרות, הצדדים בוחנים מהלך שבמסגרתו, עוד לפני סגירת המכרז, קרן נוי ושיכון ובינוי יתקשרו בהסכם שלפיו אם שיכון ובינוי תפעיל את זכות הסירוב, היא תמכור לאחר מכן את המניות (או חלקן) לקרן נוי.

עופר קוטלר, מנכ"ל שיכון ובינוי, צילום: בועז אופנהיים עופר קוטלר, מנכ"ל שיכון ובינוי | צילום: בועז אופנהיים עופר קוטלר, מנכ"ל שיכון ובינוי, צילום: בועז אופנהיים

באמצעות המהלך הזה ביקשה קרן נוי להבטיח לעצמה נתח בכביש - בין אם באמצעות התמודדות ישירה במכרז, ובין אם באמצעות האופציה של שיכון ובינוי. המגעים בין קרן נוי לשיכון ובינוי מרמזים כי אין בכוונת שיכון ובינוי להפעיל באופן אוטומטי את זכות הסירוב שלה.

האוצר אילץ את הצדדים להקפיא את המגעים

למשרד האוצר נודע כי בעלי המניות הקיימים מנהלים מגעים ליצירת קונסורציום מראש, לצורך הפעלת זכות הסירוב. באוצר לא רצו לאפשר לקרן נוי (או לכל גוף אחר ששוקל להתמודד במכרז) לשריין לעצמו מניות בערוץ מקביל, גם אם תופעל זכות הסירוב - אלא שתנאי המכרז לא התייחסו במפורש לאפשרות של מהלך שכזה. משהתגלתה הפרצה בתנאים, נשלח לצדדים מכתב שאוסר עליהם לקיים מגעים כאמור, ומתריע בפני בעלי זכות הסירוב שלא למכור אותה לפני המכרז. לאחר שליחת המכתב הופסקו המגעים בין קרן נוי לבין שיכון ובינוי. עם זאת, בחברת דרך ארץ סבורים שמדובר למעשה בניסיון להקפיא את זכות הסירוב של הצדדים, ובוחנים את התוקף המשפטי של הוראת האוצר.

המדינה עומדת לממש את האופציה שלה בכביש במהלך דו־שלבי - רכישת האופציה ל־49% וקבלת תעודות השתתפות, שלאחר מכן יופצו במכרז תחרותי (להבדיל ממכירת האופציה עצמה). לפי הערכות, כתוצאה מהמהלך המדינה תשלשל לכיסה כ־600 מיליון שקל. בעבר כבר כמעט יצאה המדינה למהלך של מימוש מניותיה בכביש, אולם לבסוף חזרה בה, מכיוון שהעריכה שלאחר חלוף המשבר הכלכלי תצליח למכור את האחזקות לפי שווי גבוה יותר.

החשב הכללי שוקי אורן, צילום: גיא אסיאג החשב הכללי שוקי אורן | צילום: גיא אסיאג החשב הכללי שוקי אורן, צילום: גיא אסיאג

כדי למקסם את מספר הניגשים למכרז הנוכחי, המדינה הכניסה למכרז תנאי שלפיו מתמודד שזכה במכרז, אך לא קיבל את המניות בשל הפעלת זכות הסירוב, יקבל בחזרה מהמדינה 2% מגובה ההצעה שלו. בין הגופים שהביעו בינתיים התעניינות ניתן למצוא כאמור את קרן נוי, שכבר גייסה קרוב לחצי מיליארד שקל, וקבוצת מוסדיים בראשות החשב הכללי לשעבר ירון זליכה.

קרן נוי מאשרת: נתמודד במכרז על כביש 6

כביש חוצה ישראל, הידוע בכינויו כביש 6, משתרע על פני 13 מחלפים לאורך 140 ק"מ, ממחלף עין תות בצפון עד מחלף מאחז בדרום. זהו כביש האגרה הראשון שהוקם בישראל בשיטת BOT) Bulid Operate Transfer), כאשר תקופת הזיכיון החלה ב־2002 ותסתיים ב־2029. בכביש נוסעים כ־135 אלף כלי רכב ביום.

מבנה האחזקות הנוכחי בכביש 6, "כביש חוצה ישראל", הושלם לאחר שאפריקה ישראל ואייקון הקנדית, שהחזיקו 37.5% ו־25% בכביש בהתאמה בעבר, מכרו את חלקן. הדבר אפשר לשיכון ובינוי להגדיל את חלקה ל־50%; יתרת האחזקות נמכרה לקרן תשתיות שמחזיקה בכביש בעצמה ובאמצעות גופים מוסדיים מממנים.

מקרן נוי נמסר בתגובה כי הקרן פועלת לפי כל דין וחוק כנדרש ממנה. כמו כן נמסר כי הקרן אכן מתכוונת להתמודד במכרז על כביש 6.

חברת שיכון ובינוי מסרה בתגובה: "אנחנו נערכים למימוש זכות הסירוב. כל טענות ורמיזות להתנהלות לא ראויה לכאורה של שיכון ובינוי בעניין זה מוטב שלא שלא ייטענו.

למותר לציין שכל פעולותיה של שיכון ובינוי בקשר עם כביש 6, מימוש זכות הסירוב ובכלל נעשות על פי דין".

תגיות