אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אפל והמפתחים: לאט, אבל בטוח צילום: בלומברג

אפל והמפתחים: לאט, אבל בטוח

אפל הגיבה נכון לאיומי התביעה על מפתחי האפליקציות. רק חבל שעשתה זאת לאט כל כך

28.05.2011, 11:26 | שי ענבל
הסקנדל האחרון שקשור לאפל עוסק במכתבים שנשלחו על ידי חברת Lodsys, המחזיקה בזכויות פטנטים, למפתחי האפליקציות למערכת ההפעלה iOS, בהם התבקשו אלה לחלוק את רווחיהם עם החברה. הסיבה: אמצעים כמו In-App Purchasing רשומים, לדבריה, על שמה. ובעוד שאפל עצמה מוגנת מתביעה, בזכות היותה שותפה באחד מגלגולי החברות שרשמו את הפטנט, למפתחים המשתמשים בפטנטים אין כל זכות לעשות בהם שימוש.

או אז, כמו במקרים קודמים, חזר ריטואל הסערה התקשורתית, כמו לפי הספר. העיתונות הטכנולוגית הסתערה על הנושא, שונאי אפל מיהרו להשתמש בנושא כהוכחה לכך שהחברה זורקת את מפתחיה לכלבים, ואפל? היא המשיכה בשתיקתה ולמדה את הנושא.

התגובה הרשמית של החברה לעניין הגיעה לא לפני שעברו עשרה ימים ארוכים. במכתב שנשלח על ידי עורכי הדין של אפל ל־Lodsys נאמר כי הרישיון של ענקית הטכנולוגיה לפטנט הרלבנטי תקף גם למפתחיה, וכי על החברה להפסיק מיד את איומיה השונים.

הנטייה של אלה שאינם מחבבים את החברה של סטיב ג'ובס, ומגיבים באופן פבלובי בכל פעם שישנה התרחשות בעייתית הנוגעת לה, אינה חדשה. אבל הניסיון לטעון כי אפל תאפשר מצב שבו מפתחיה מאוימים על ידי טרולי פטנטים וחוששים לפרנסתם נראה כמו היתממות מכוונת: האפסטור הוא מהמוצרים החשובים ביותר של החברה בשנים האחרונות, ואפל פשוט לא תאפשר מצב כזה.

שלא לזכות אפל, ובדיוק כמו במקרים קודמים, גם כאן לא התאמצה החברה מקופרטינו להפגין שקיפות רבה. מעבר לזמן התגובה הארוך, המפתחים צריכים לתפוס חשיבות עליונה בעיני החברה.

במצב כזה, שנוגע ישירות לאנשים שעובדים עם החברה, רצוי היה שאפל תעשה קצת יותר. בניגוד לבעיות עבר שהיו רחבות היקף, כמו פרשת "אנטנה־גייט", לא מדובר בדבר מסובך — כל שנדרש מאפל הוא ליצור קשר עם מפתח שנשלח אליו מכתב איום מ־Lodsys ולהבטיח לו שסוללת עורכי הדין של יצרנית האייפון לומדת את הנושא.

מפתחים שקיבלו איום ישיר מהחברה לא צריכים לשמוע על כך ש־Lodsys קיבלה תשובה דרך אמצעי התקשורת. לגיטימי מצד אפל ללמוד את הנושא ולא להגיב במהירות, אבל עשרה ימים הם יותר מדי כשמדובר במפתחי אפליקציות מפוחדים, שלא שומעים ציוץ מאפל.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
אולי לאפל לוקח זמן לענות, אבל לפחות היא עונה נכון
אני זוכר את המאמר, שהיה פה על ההבדלים בין התגובה של סוני (לפריצה ל-PSN) והתגובה של אפל (שמירת תיוג ה-GPS). אני זוכר את המאמר, ששיבח את סוני על תגובתם המהירה, ושהעיר לאפל על האיטיות בתגובתם. מה שלא ראיתי זה את המאמר, שמודיע שאפל כבר תיקנה את הבעיה, ושסוני מקווה עד סוף השבוע הזה לפתור סופית את הבעיות. יש פה עניין של איפה ואיפה, וחבל שזוכרים להשמיץ חברות מצליחות, ושוכחים את הדברים הטובים שיצאו מחברות אלו. אני חושב שחברה גדולה צריכה לבדוק קודם מה הבעיה, לפני שהיא זורעת פאניקה בציבור הרחב. אם זה לא יקרה, אז התוצאות יכולות להיות האשמות שווא וויכוחים בין האשמים, כמו שעכשיו זה קורה בין גרמניה לספרד על מלפפונים.
DOA  |  01.06.11
6.
ל-4: "מיקרושפט"? באמת?
אתה התחלת בתור מגיב משעשע ומעניין, אבל יותר ויותר אתה מתחיל להשמע כמו טוקבקיסט מן השורה ב-YNET. אתה יודע, כאלה שמתשמשים במילים כמו "סמולנים" ו-"תשקורת"? ומתלהמים על כל שטות? בסופו של דבר, עם כל הכבוד לאפל, יש עליהם מידי פעם ביקורת לגיטימית: תקלות חומרה, שירות לקוחות עויין וגישה לא ידידותית למפתחים, למשל. וגם אם גם חברות אחרות חוטאות בדברים האלה או באחרים זה לא הופך את אפל לבסדר. לגופו של עניין, אף אחד לא אוהב לקבל מכתבי איומים משפטיים, ומפתחים קטנים הם לא גופים תאגידיים שיכולים לשבת בשקט ולחכות שהוד מעלת אפל תתפנה (או לא) להתייחס לעניינם. הם קיבלו דרישת כופר של אלפי דולרים ואיום בתביעה והם צריכים לדעת מה לעשות. לשלם? לחכות לאפל? זה לא מצב שאתה היית מקבל בשוויון נפש. תשובה פשוטה מאפל כמו "אל תדאגו חבר'ה, אנחנו בודקים את העניין ותהיה לנו תשובה עוד כמה שבועות" בהחלט היתה סוגרת לאנשים את הפינה. וזו כל הביקורת כאן.
Bunny , חיפה  |  01.06.11
4.
האם יש חברה שהיתה מגיבה מהר יותר מאפל? מי?
האם יש חברה שהיתה גיבה יותר מהר מאפל או ביותר תכליתיות ועוצמה? מי? גוגל? מיקרושפט? ממשלת ישראל? ממשלת דרום לבנון? כפי שכתוב בכתבה, זהו ריטואל קבוע: א. מישהו מגלה בעיה באחד ממוצרי אפל. ב. "גורמים" בענף מביעים זעזוע ומנבאים כי הסוף קרב, וכי הפעם אפל נפול תיפול. ג. אפל לא מגיבה במשך שבוע-שבועיים, לומדת את הנושא כמו שצריך, ואז מוציאה את הפתרון - עידכון תוכנה, פיצוי למשתמשים (זוכרים את "Mobile.Me"?), תביעה נגדית, או, כמו במקרבה הזה, מכתב קצר ותמציתי עם איום לא ממש עדין כי לא כדאי לטרול להתעסק עם אפל ו/או מפתחיה. ד. לקוחותיה של אפל ממשיכים לקנות את מוצריה הטובים ולמקם את אפל בראש מצעדי שביעות הרצון למיניהם. ה. מתחרותיה של אפל ממשיכות לרדוף אחרי מוצרי אפל - אלו של שנה שעברה.
דרום לבנון , צפון ישראל  |  28.05.11
לכל התגובות