מבחן "כלכליסט" - סיטרו־אֵין: מכונית הפרימיום החדשה של סיטרואן
סיטרואן DS4 רוצה להיות מכונית קופה. וגם רכב שטח. וגם מכונית יוקרה. מרוב רצון, היא איבדה את הדרך
בפעם הבאה שבה תגיעו לברצלונה, עדיף בחודשי האביב, עשו לעצמכם טובה ותפסו מונית מקומית, עדיף כזו שיושב בה נהג שמסכים להפעיל את המזגן. כשהנהג ישאל בספרדית רצוצה לאן תרצו לנסוע, תגידו שאתם רוצים להגיע ללה בוקריה, השוק העירוני של ברצלונה. כשתגיעו ללה בוקריה, אל תבזבזו זמן מיותר בבהייה באלפי המקומיים והתיירים אשר נוהרים פנימה תחת שער השוק השחור. אל תצביעו בהתפעלות ישראלית לכיוון ערימות השרצים הימיים, זה לא יפה. אל תתפתו להצעותיהם הקולניות של המוכרים שיציעו לכם כוס פלסטיק עמוסה בקרח כתוש שבראשה זרועות כמה פיסות אננס עייפות, פשוט המשיכו ישירות בכיוון סופו של השוק, שמצוי בסמוך לקיר התוחם את חלקו האחורי.
שם, ממש ליד הקיר המטונף, מצוי דוכן קטן ושגרתי למראה, ובניגוד לשכניו אינו מתהדר בערימות של פרי מבריק, פירות ים או נתחי בשר אדומים. רק גריל, טבח מגודל, ברז בירה וכמה כיסאות. הכלל בדוכן פשוט: מה שאפשר להשיג באותו יום בשוק ימצא את עצמו בתוך דקות ספורות על פלטת הצלייה הרוחשת. אם מדובר בפרי, הוא יהפוך לקינוח. אם תיפלו על יום טוב, שבו הדייגים הגיעו לשוק עם שלל רציני, אז הטבח יוסיף כמה מנות לתפריט בכתב יד ויסרב באנגלית מדוברת להסביר במה מדובר, כי "הוא לא דובר אנגלית". ביום רע תסתפקו בתפריט מנוילן ונטול תוספות. לפעמים, עם קצת מזל, תיתקלו בצוות צילום מיוזע עם מנחה אנרגטית שתדחוף את עדשת המצלמה בכיוון הפלטה הלוהטת ותשאג בעברית: "לכאן באים המקומיים לאכול!". במצבים כאלה, מומלץ לעשות פרצוף של ספרדי, לא לעשות לה בושות.
המיתוג החדש של סיטרואן
לא רחוק מהשוק, בקצה לה רמבלה ליד קו המים, חונה סיטרואן DS4 החדשה. למי שאינו בקיא ברזי תורת השיווק לפי סיטרואן, הנה הסבר קצר: ב־1976 רכשה פיז'ו 90% ממניות חברת סיטרואן ומאז, במשך שנות השמונים והתשעים ייצרה סיטרואן שורה של מכוניות משעממות למדי שהתבססו על מכלולי פיז'ו. אך בעשור האחרון שינתה סיטרואן כיוון ומותגה מחדש, הפעם כיצרנית מכוניות הרפתקניות. במסגרת המיתוג החדש הוצג ב־2009 המותג DS, כשמה של מכונית סיטרואן אגדית שיוצרה בשנות החמישים. המטרה: יצירת תת־מותג המיועד להתחרות במכוניות פרימיום זולות, מבית ב.מ.וו ומרצדס, תוך חיסכון בעלויות הודות לשיתוף פלטפורמות עם דגמי סיטרואן קיימים.DS4, במקרה זה, מבוססת על מכלוליה של סיטרואן C4. אך לדברי אנשי סיטרואן, מדובר במכונית שונה. קחו לדוגמה את הגובה -סיטרואן DS4 היא מכונית הגבוהה ב־2.8 ס"מ מ־C4. למי זה חשוב? לפי אנשי סיטרואן, למי שמעוניין ברכב כביש־שטח. בסיטרואן מתייחסים אל המכונית כאל "קופה חמש דלתות". למי זה חשוב? למי שנוהג במכונית קופה, וגילה שהדלתות הגדולות פוגעות בעמודים כאשר הן נפתחות. בדלתות האחוריות, אגב, אין חלונות כלל, כי לדברי אנשי סיטרואן מדובר כאן במכונית קופה. ההגה של DS4 מוקשח בהשוואה לדגם הרגיל, ה־C4 החדש שעליו הוא מבוסס. זה מתאים למי שרוצה להרגיש שהוא נוהג במכונית ספורט.
תא הנוסעים עצמו מזכיר במידה רבה את זה של C4. יש בו מושבי עור שעיצובם לקוח מזה של רצועות שעון, לא פחות; יש בו שפע של נגיעות כרום וגם מקום סביר לנוסעים מאחור (שאינם יכולים לפתוח את החלונות האחוריים). אך בניגוד לאחות הקטנה DS3, קשה להשתחרר כאן מהתחושה שמדובר בגרסה מהודרת של סיטרואן C4 המשפחתית.
5 תגובות לכתיבת תגובה