אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מסירות רכב: השינוי הגדול עוד לפנינו צילום: צביקה טישלר

מסירות רכב: השינוי הגדול עוד לפנינו

חצי שנה מעניינת עברה על ענף הרכב, אך התמורות הגדולות עדיין לפנינו. דוח המסירות של איגוד יבואני הרכב מאפשר לצפות אילו שינויים יתרחשו בחודשים הקרובים

05.07.2011, 16:18 | תומר הדר

איגוד יבואני הרכב הישראלי פרסם אתמול (ב') אתדו"ח המסירות החצי שנתי של האיגוד אשר מונה את הישגיהם של יבואני הרכב השונים. הבשורה שהשתקפה מן הדו"ח ברורה – עם 122,826 מסירות, שיא חדש לחצי שנה ראשונה בענף הרכב הישראלי, כל יבואני הרכב, כמעט ללא יוצא מן הכלל, מחייכים כל הדרך אל הבנק.

אך עם זאת, לדו"ח החצי שנתי הספציפי הזה יש משמעות מכרעת מבחינת ענף הרכב, זאת מכיוון שמדובר בדו"ח ראשון אשר משקף את השפעותיהם של מספר מהלכים רגולטורים אשר התרחשו בשנה שעברה, שהשפיעו על מסירותיהם של היבואנים באופן משמעותי. יתרה מזאת, נתוני המסירות הטובים שרשמו היבואנים עשויים להשתנות במהלך מחצית השנה השנייה, וזאת עקב מהלכים אשר יגיעו דווקא מכיוונן של חברות הליסינג.

המכוניות הקטנות יטרפו את כללי השוק

ראשית, כדי להבין את הדו"ח של השנה הנוכחית יש להבין את השינויים שעברו על ענף הרכב בשנה שעברה - מדובר בשנה הראשונה שבה יושמו צמד רפורמות חשובות - רפורמת שווי השימוש הליניארי ו רפורמת המיסוי הירוק.

מדובר בצמד רפורמות משולבות אשר נדונו רבות "כלכליסט". רפורמת שווי השימוש הליניארית קובעת את שווי השימוש ברכב צמוד כאחוז ממחירו ואילו רפורמת המיסוי הירוק קובעת הטבות מס לרכבים שמנועיהם פולטים מעט זיהום. ואכן, דו"ח המסירות של המחצית הראשונה של שנת 2011 מראה מגמה מובהקת של רכישת מכוניות קטנות. לשם המחשה - במהלך המחצית הראשונה של 2011 נמסרו בישראל 2,066 מכוניות שנפח המנוע שלהן קטן מ1,200 סמ"ק.

טויוטה IQ טויוטה IQ טויוטה IQ

במידה ונדמה שמובר בנתון זניח בהתחשב בעובדה שבפרק זמן זה נמסרו כ123 אלף מכוניות בסך הכול, יש להבין שבשנה שעברה נמסרו בתקופה זו פחות מ500 מכוניות בעלות מנועים קטנים. יתרה מזאת, מדובר בקטגוריה אשר נמצאת במגמת צמיחה ניכרת. כיום יבואניות הרכב אשר מייבאות מכוניות זעירות מחזיקות בצבר הזמנות שגודלו מוערך במעל 10,000 מכוניות עד תום השנה. מדובר בנתח שוק נאה מסך המסירות הכולל. לקוחותיהן של מכוניות אלה, יש להדגיש, מורכבים בעיקר משני סוגים של רוכשים, שלשניהם יש חשיבות מכרעת עבור יבואני הרכב. הסוג הראשון הוא לקוחות חדשים, כלומר כאלה שמעולם לא היו בעליה של מכונית. מדובר בעיקר בצעירים אשר מסוגלים לגרד את 60 אלף השקלים אשר משמשים לרכישת הרכב.

חשיבותם של לקוחות אלה גבוהה מכיוון שהם מגילים את מצבת הלקוחות של היבואנית וצפויים בעתיד להשתדרג למכונית יותר גדולה. הסוג השני, שהשפעות העדפות הקניה שלו יורגשו כבר במהלך המחצית השניה של השנה הוא לקוחות אשר עמדו לרכוש מכונית קטנה בשווי של 80 עד 100 אלף שקלים ואז הבינו שגם מכונית שעולה כ-60 אלף שקלים יכולה להתאים לצרכיהם.

בניגוד ללקוחות אשר רוכשים מכונית בפעם הראשונה, לקוחות אלה נחשבים ל"מפרי איזון" בקרב היבואנים. אחרי הכול, הרווח של היבואן ממכונית שעולה 90 אלף שקל הוא יותר גבוה מן הרווח ממכונית שעולה 60 אלף שקל. מסיבה זו במחצית השנייה של השנה נחזה בהרבה מבצעי מכירות על מכוניות קטנות אשר עולות כ90 אלף שקל, במטרה להחזיר את הלקוחות אשר רוצים לרכוש מכונית בכ60 אלף שקלים.

רכבי היוקרה: ההיצע עלה, המכירות ירדו

פלח שוק נוסף שיש לתת עליו את הדעת הוא שוק רכבי היוקרה. מדובר בפלח שוק אשר מהווה ברומטר למצב הכלכלי. כאן ניכרת דווקא מגמת ירידה ניכרת במסירות, וגם שינוי בהעדפותיהם של הצרכנים. כך, פרט לאאודי, שמסרה במחצית הראשונה של השנה1,023 מכוניות, לעומת 781 מכוניות בשנה שעברה רשמו כמעט כל יבואני רכבי היוקרה ירידה ניכרת במכירותיהם.

לדוגמה - בוולבו נמסרו 571 מכוניות לעומת 640 במחצית הראשונה של השנה שעברה, בביואיק נמסרו 559 מכוניות לעומת603 בשנה שעברה ואילו בב.מ.וו נמסרו 547 מכוניות לעומת 610 בשנה שעברה. ואולם, דו"ח המסירות אשר מראה ירידה ברוב מותגי היוקרה חושף פיסת מידע מעניינת נוספת – שלמעשה מסירותיהם של דגמי היוקרה ירדו באופן ניכר הרבה יותר ממה שהדו"ח מראה.

וולוו s80 וולוו s80 וולוו s80

הסיבה לכך היא כניסתן של מכוניות יוקרה קטנות לשוק הרכב, קרי רכבים כגון אאודי A1, לנצ'יה דלתא או לקסוס CT200H. רכבים אלה אינם מחליפים מכוניות מנהלים, אלא מצטרפים אליהן, לרוב כרכב שני בבית, כך שלמעשה מספרית המסירות, שהראו מגמת ירידה כללית, כוללות גם את הרכבים הקטנים הללו.

לדוגמה, באאודי נמסרו 31 מכוניות A1, בלנצ'יה נמסרו 57 דלתות ובלקסוס נמסרו 12 רכבי לקסוס CT. על פניו מדובר במספרים זניחים, אך כאשר מסירותיה של יבואנית יוקרה כגון לקסוס מגיעות ל286 מסירות בסך הכול, אזי מספרים אלה מקבלים משמעות שונה לחלוטין.

בל נשכח את הופעתן של מכוניות אשר מיוצרות על ידי יצרנים "עממיים" אך קורצות לשוק רכבי היוקרה, כגון פורד אקספלורר, ביואיק לה קרוס ואופל אינסיגניה. כל אלה יגרמו ליבואני רכבי היוקרה לשנס מותניים במחצית השניה של השנה ולהציע מבצעים רבים. דוגמה ראשונה נתנה קמור, יבואנית ב.מ.וו שהודיעה לפני שבועיים על הוזלה רוחבית של כל דגמיה.

כוח הקניה יעבור לפריפריה

ומה בנוגע לשוק הליסינג? ובכן, כאן מדובר כבר בתמונה מורכבת אשר צפויה להשפיע על כל מבנה שוק הרכב הישראלי.

כדי להבין את ההשפעה שתתרחש בשוק הרכב הישראלי יש לפנות לדו"ח המסירות של שנת 2008, בה נמכרו בישראל 194,226 מכוניות חדשות. במחצית השנייה של 2008, עקב משבר האשראי, נמנעו חברות הליסינג הגדולות מביצוע של עסקאות. רוב חוזי הליסינג נסגרים למשך שלוש שנים, כך שמיעוט עסקאות במחצית השנייה של 2008 פירושו מיעוט חוזים מתחדשים במחצית השנייה של שנת 2011. עם זאת, חברות הליסינג מקדמות את פניה של המחצית השנה של 2011 במצב שונה לחלוטין מזה שבו היו נתונות בשנת 2008.

השנה חברות הליסינג מבצעות עסקאות ליסינג פרטי בכמויות גדולות, שאינן קשורות כלל למגמת חידוש העסקאות של לקוחותיהן משנת 2008. בנוסף, במחצית השנייה של השנה צפויות חברות הליסינג להיפטר ממלאים נרחבים של רכבי יד שניה שנתקעו במגרשיהן, מה שמשחרר להן כספים לרכישת מכוניות חדשות מן היבואנים, גם אם מכוניות אלה אינן מיועדות למסירה מיידית ללקוחות.

עקב כך ההשפעה של הירידה בכמות העסקאות בשנת 2008 תתמתן במידה מסוימת. עם זאת, עדיין קשה להתעלם מן העובדה שככל הנראה כן תתרחש ירידה בכמות העסקאות של חברות הליסינג. ירידה זו אינה קשורה כלל לעובדה שקשה להתעלם ממנה - הצמיחה במשק הישראלי אשר מאפשרת למשפחות רבות להרשות לעצמן יותר ממכונית אחת.

נכון להיום, על פי נתוני ה-OECD ישראל עדיין רחוקה מאירופה בכל הקשור למספר המכוניות לנפש, כאשר עיקר פוטנציאל הצמיחה מצוי בפריפריה, בה רמת המינוע עדיין נמוכה מזו שבמרכז.

מסיבה זו נחזה במחצית השנייה של השנה במספר תהליכים מעניינים, שיאפשרו לענף הרכב לרשום כ230 עד 240 אלף מסירות, למרות ירידה אפשרית בכוח הקניה של חברות הליסינג – הראשונה תהיה התמקדות בפריפריה- הן מצד חברות הליסינג אשר יעבירו משאבים מן המרכז לדרום ולצפון, מהלך שכבר מתבטא בימים אלה בפתיחת סוכנויות מכירה רבות הרחק מתל אביב והן מצד יבואני הרכב שימקדו מאמצים דומים בכוח הקניה המצוי בפריפריה.

השנייה תהיה התמקדות בלקוחות הפרטיים - בעיקר באמצעות מבצעי הוזלות והטבות אשר יתבצעו באמצעות מועדוני לקוחות ואילו השלישית תהיה שינוי בטבלת המסירות עצמה אשר עשוי להתבטא בשינויים היררכיים בקרב יבואני הרכב עצמם. ואולם, השינויים לא יתרחשו בין היבואניות המובילות אלא דווקא בקרב היבואניות שבמקומות הרביעי ומטה. הסיבה לכך היא שחברות הליסינג, למרות הירידה בכוח הקניה, ישמרו אמונים ליבואניות המובילות, כלמוביל ודלק מוטורס.

חברות הליסינג עצמן, יש לציין, מודעות היטב ליכולתן להמליך ולהפיל יבואניות רכב ומאוד מעוניינות לשמר את הסדר הקיים כיום, בו דלק מוטורס וכלמוביל מתכתשות על המקום הראשון ומעניקות הנחות ניכרות כדי לשמר את מקומן. דוגמה לכך קיבלנו בחודש מרץ, בו ירדה מאזדה למקום הרביעי בשוק הרכב, עקב פער של מאות מסירות ספורות, מה שגרם לחברות הליסינג למהר ו"להציל" אותה בחודש שלאחר מכן. אך הדרמה האמיתית, כאמור, תתרחש במקומות הנמוכים יותר, שם מגוון דגמים (בעיקר של מכוניות קטנות), מציאת הדרכים הנכונות להעניק הנחות והענקת אפשרויות טרייד אין נדיבות יקבעו מי תהיה היבואנית המנצחת.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
ממש לא. בחצי השני צפה ירידה ניכרת במסירות. הנה כל הסיבות:
1. הלקוחות הפרטיים מתקשים להיפטר מהמכוניות המשומשות שלהם בגלל הצפת השוק במכוניות שיוצאות מהליסינג ונמכרות בהנחות עצומות (שים לב למבצע של לובינסקי ב"נוקיה", שם נמכרו המכוניות ב-30-20 אחוז מתחת למחירון), ואין להם כסף לממן רכישת מכונית חדשה. 2. המצב הכלכלי לא משתפר אלא מתדרדר. מחירי המזון עולים, הארנונה עולה, תיכף יזנקו מחירי החשמל ב-20 אחוז, אנשים יחשבו פעמים אם לקנות מכונית חדשה. שים לב, שאין גידול במספר היוצאים לחו"ל השנה לעומת השנה שעברה. כבר בחודש שעבר הייתה ירידה של מיליארד שקל בהכנסות הממשלה ממיסים לעומת מה שציפה משרד האוצר. בדיוק בגלל שהציבור עצר קניות. 3. גם חברות הליסינג לא ממהרות לקנות רכבים חדשים. שם חטפו סטירה חזקה בסוף 2008, ואף מנהל של חברת ליסינג לא יסתכן פעם נוספת, כשהבורסות באירופה וארה"ב מתנדנדות. מסקנה: בחצי השני של השנה יימכרו כ-15 אחוז פחות מכוניות מהחצי הראשון, וכל השנה תסתכם בפחות (!!!) מסירות מ-2010.
מומו , תל אביב  |  11.07.11
לכל התגובות