אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": המדינה תרכוש גז טבעי במרוכז לחברות קטנות צילום: טל שחר

בלעדי ל"כלכליסט": המדינה תרכוש גז טבעי במרוכז לחברות קטנות

הרכישה באמצעות נתג"ז נועדה לעזור לחברות קטנות להתמודד עם שותפויות הגז בהשגת מחיר הוגן. הרעיון נבחן ברמה המשפטית כיוון שמדובר בהתערבות חריגה של המדינה בשוק הגז הטבעי

17.07.2011, 06:59 | ליאור גוטמן

לקוח חדש במשק הגז הישראלי? ל"כלכליסט" נודע שמדינת ישראל בוחנת רכישת גז טבעי בכמות גדולה במטרה למכור אותו לחברות קטנות במשק.

מטרת המהלך היא לעזור למפעלים קטנים ותחנות כוח מקומיות להחליף את השימוש במזוט או בסולר לשימוש בגז טבעי, ולייתר את הליך המו"מ שהן נאלצות היום לעבור מול שותפויות הגז הקיימות במטרה להשיג מחיר נמוך ככל האפשר.

נכון להיום, הרכש המשמעותי ביותר מבוצע על ידי חברת החשמל, שזוכה לרמות מחיר של כ־4.5 דולרים ל־MBTU (אמת המידה ליחידת אנרגיה), זאת לעומת רמות מחיר גבוהות ב־20% עד 45% עבור שאר הגורמים במשק. כפי שנחשף ב"כלכליסט" במאי האחרון, בזן קנתה גז משותפות ים תטיס בעלות של 1.2 מיליארד שקל לתקופה קצרה של 27 חודשים, מחיר שמשקף עלות גז של 8 דולרים ל־MBTU. מאחר ש־30%–50% מתשומות הייצור של מפעלים מופנים לרכש אנרגיה, מטרת המדינה היא להגיע לרמות נמוכות על ידי קנייה מרוכזת של גז וחלוקתו למפעלים קטנים.

הרעיון שהמדינה תרכוש גז מהשותפויות הקיימות אינו חדש, ולמעשה הוא צורף כדעת מיעוט של משרד התשתיות במסקנות הסופיות של ועדת ששינסקי. משרד התשתיות רצה לעזור לשותפויות הגז לייצר תזרים מזומנים יציב ולאורך זמן, מה שיעזור להן לפתח את הפקת הגז מהמאגרים תמר ולווייתן, שעלות ההפקה מהמאגרים שם נעה בין 3.5 ל־6 מיליארד דולר, בהתאמה.

על פי דעת המיעוט, על המדינה להתחייב לרכוש גז בהיקף של כ־50 BCM (מיליארד מ"ק) לתקופה של עשר שנים, כמות שגדולה פי תשעה מהצריכה הארצית שנרשמה בישראל ב־2010. עם זאת, כוונת המהלך הנוכחי היא הפוכה והיא אינה נועדה ליצר תזרים מזומנים עבור שותפויות הגז. בשלב הראשון המדינה בוחנת רכישה של 10 BCM גז טבעי, וגם זאת לתקופה מוגבלת ועד שיפותחו שדות הגז האחרים.

מבדיקת "כלכליסט" עולה שרכש הגז יבוצע על ידי החברה הממשלתית נתג"ז (נתיבי גז) שפועלת היום בתחום הקמת מערכת חלוקה והולכה של גז טבעי למקומות שונים בארץ. הרעיון נבחן בימים אלו ברמה המשפטית כיוון שמדובר בהתערבות חריגה של המדינה בשוק הגז הטבעי, והיא מצביעה לכאורה על כשל חמור שקיים בו. הבדיקה אמורה להסתיים עד סוף הרבעון השלישי של 2011.

באוצר אישרו את בחינת הנושא והוסיפו כי "המשרד בוחן מקרוב אחר ההתפתחויות במשק הגז הטבעי ובפרט את עסקאות הגז שעתידות להתרחש בזמן הקרוב. המדינה עמלה על הרחבת סל הכלים, בין היתר, על ידי ייבוא גז טבעי".

בנתג"ז סירבו להגיב.

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
מדוע שהמדינה לא תרכוש מכוניות ותמכור לאזרחים במחיר נמוך
לא מובן לי כלל וכלל מדוע המדינה עוסקת בטירפוד ובהרס היוזמה הפרטית בענף הגז.הרי ללא התערבות המדינה עם הקמת ועדת ששינסקי היום יכל להיות לנו גז כחול לבן זורם לתחנות הכח משדות נועה או תמר ולא היה צורך בהעלאת החשמל לצרכן . במקרה זה התערבות המדינה בצורה לא מידתית בתגליות הגז גרמה נזק לצרכנים ולמשק המדינה בטווח הקצר והארוך. אם המדינה רוצה להוזיל מחירים אז מדוע שלא תקנה כמויות גדולות של רכבים מהיבואנים ותקבל הנחות כמו שמקבלים חברות הליסינג של 15עד 20% ותמכור לצרכנים במחיר שהיא קונה . וכך תוכל לנהוג בכל ענפי המשק ותטיב עם אזרחי המדינה .מדוע היא החליטה להאלים ולהרוס את ענף הגז ולא על ענפים אחירים? האם המדינה במקרה זה זה ראשו הקודח של שטייניץ ????
דר  |  17.07.11
לכל התגובות