אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם עולם בלי פרסומות אפשרי? צילום: shutterstock

האם עולם בלי פרסומות אפשרי?

אנשים לא צריכים למשכן את חייהם בשביל אוויר בבקבוק יפה. אבל כשאנחנו בוחנים את מה שטוב ורע בקפיטליזם, לא כדאי להגדיר את התשוקה למותרות כרע מוחלט

21.07.2011, 10:10 | דן אריאלי

פרופסור יקר,

אני שונאת פרסומות. הן מנסות ליצור אצלי רגשי נחיתות שיעודדו אותי לבזבז כסף על גרוטאות מיותרות. האם החיים לא ישתפרו אם נצליח להחרים את כל החברות שמוכרות דברים מיותרים, ונתמקד במה שמשפר את העולם? ואיך עושים זאת?

מירה

מירה יקרה,

התשובה שלי עלולה להרגיז אותך, אבל לדעתי תשוקה לדברים מיותרים היא לא דבר כל כך גרוע, והכישרון לשווק דברים מיותרים חשוב לחברה שלנו יותר ממה שנדמה.

נגיד שהקמתי עסק למכירת אוויר בבקבוקים, במחיר 50 שקל לבקבוק. אני אקרא לזה iBreath, אכתוב על הבקבוק שיש בו אוויר מהגולן, אפיק פרסומות ואסגור דיל עם רשת ספא שתזרים iBreath בצינורות הסאונות שלה.

איך המוצר המיותר הזה מועיל למישהו? הוא מועיל לכולם. הוא מועיל כי הוא נותן לאנשים משהו לרצות, וכדי שהם יוכלו להרשות לעצמם את המשהו הזה הם יצטרכו לצאת לעבודה. הם יצטרכו להיות יצרניים.

שיווק ופרסום נועדו לגרום לנו להוציא כסף, ולעשות זאת גם אם הרכישה לא תועיל לנו וגם אם היא בזבוז טהור. אבל הבזבוז הוא תופעת לוואי קטנה יחסית. תופעת הלוואי החשובה היא שהשיווק מעודד אותנו להתפרנס.

דמייני רגע עולם בלי פרסומות שמנסות למכור אוויר בבקבוקים, עולם שבו אנשים משתוקקים רק למה שבאמת הכרחי להם. הילדים לא מציקים בסופר ולא מתמכרים לאייפון. מה ימריץ אנשים בעולם הזה להתאמץ כדי לחדש וליצור? מה יגרום בו למנתח לעבוד קשה יותר ולהציל יותר אנשים? מה ימריץ בו חוקר להשקיע שעות נוספות בחיפוש אחרי פריצת דרך?

עכשיו חשבי על סביבת הצרכנות הנוכחית שלנו. הכפילי את התשוקה ל־iBreath באלפי מוצרים מועילים יותר ופחות: אייפד, ספות עור, מכוניות ונבטים אורגניים. כאילו אלפי מאמנים אישיים להצלחה חגים סביבנו.

אני לא אומר שצריכה של מוצרים מיותרים היא המפתח לעולם משגשג. אנשים לא צריכים למשכן את חייהם בשביל אוויר בבקבוק יפה. אבל כשאנחנו בוחנים את מה שטוב ורע בקפיטליזם, לא כדאי להגדיר את התשוקה למותרות כרע מוחלט. התשוקה הזאת היא אחד הדברים שמשפרים כל הזמן את חיינו.

שאלות לדן אריאלי: askdan@calcalist.co.il  

תגיות

20 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

20.
מתוך "אלה תולדות" / אלזה מורנטה
בארצות "המתקדמות" מתרחב הפיתוח אדיר-הממדים של התעשייה, השואב את מיטב האנרגיות ומרכז את כל הכוחות. המכונות משעבדות את האדם במקום לשרתו. העבודה בשירות התעשיות ורכישת מוצריהן הופכים להיות התפקודים העיקריים של הקהילה האנושית. לריבוי הבלתי מבוקר של אמצעי לחימה מתלווה ריבוי של "מוצרי צריכה" נלעגים, המתיישנים עד מהרה בגלל דרישות השוק (תרבות הצריכה). מוצרים מלאכותיים (חומרים פלסטיים) זרים למחזור הטבע הופכים את האדמה ואת הים למזבלה של אשפה שאיננה מתכלה. "סרטן התיעוש" מתפשט בעולם יותר ויותר, מרעיל את האוויר, את המים ואת האורגניזמים, צר על מרכזי אוכלוסיה והורס אותם כשם שהוא מעוות והורס את נידוני פס-הייצור בתוך בתי-החרושת. אמצעי התקשורת ההמוניים (עיתונים, מגזינים, רדיו וטלוויזיה) מבצעים שטיפת-מוח שיטתית בשירות כוחות התעשייה, ומפיצים תת-תרבות כנועה ומנוונת, המשחיתה את כושר השיפוט ואת היצירתיות האנושית, משתקת כל מניע של הקיום, ומשחררת תופעות קולקטיביות חולניות (אלימות, מחלות-רוח, שימוש בסמים).
14.12.12
19.
רצון למותרות לא גורם ליצרנות
אלא אם בעיניך עבדות = יצרנות. ההנחה שהאדם הוא עצלן ביסודו וצריך תמריצים מופרכים כדי לעבוד היא שגויה. במצב של היום אנשים עובדים בעבודות שהם לא אוהבים רק בשביל כסף לדברים שהם לא באמת צריכים. המותרות מכניסות אנשים לחובות ולהתחייבויות, וכך הם ממשיכים לשרת את בעלי אמצעי הייצור. אני חושבת שאדם ימשיך לרצות לשפר את חייו גם אם אף אחד בטלוויזיה לא ישטוף לו את המוח ויגיד לו שהוא צריך אוויר בבקבוק. יכול להיות רק, שהרצון של אותו אדם לשפר את חייו ישרת אותו, את בני משפחתו ואת הקהילה ולא את בעלי אמצעי הייצור!
תל אביבית  |  27.08.11
18.
זה מורכב
ברור שללא פרסומות נהיה בעולם אפרורי כמו ברוסיה בתקופת הקומוניזם אך מנגד פרסום יתר גורם לנו להוציא הרבה מעבר ליכולות שלנו ולהרגיש עניים כשאין לי כך וכך מוצרי מותרות ואז מה שקורה זה שנוצר מדד ג'יני שמשכנע אותנו שיש כ"כ הרבה עניים וההמשך הוא דרישה שאחרים יממנו (ע"י הממשלה - מיסים) את מה שהפרסומות שכנעו את העניים שהם צריכים.
אבי , קרית יערים  |  25.08.11
17.
כאן הפתעת אותי מאוד... הרי השפע קיים, ואם יש זמן לאנשים ואינם משועבדים לעבודה-
איכות החיים עולה, הקשר בין אנשים, הרצון לתרום לקהילה. אתה מציג את המין האנושי כחומרני כל כך! זה אינו המצב. ההנעה האמיתית של המין האנושי היא ממחקר ויצירה, לא משירות לקוחות שאני מקבל בו 20 שח לשעה (כדי לקנות אוטו כי האוטובוס לוקח 3 שעות), והמנכל שלי מרוויח מיליון בחודש. הקהילה חשובה יותר. האנושות יורדת לתהום עם כל מוצר מיותר.
סטודנט בלי טלויזיה  |  16.08.11
16.
אנחנו לא צריכים להתמקד בלייצר מוצרים חדשים
שאנחנו לא צריכים. אני חושב שאנחנו צריכים להתמקד באיך לפתח אנשים שאין להם מענה על צרכים בסיסיים כדי שיהיה להם אוכל וקורת גג. עושר זה דבר יחסי, ופעם לא היו בכלל סלולרים, והיום זה משהו שנראה לנו מובן מאליו. במקום לדאוג קודם כל לעצמנו לדברים שאנחנו לא באמת צריכים כמו יאכטה ומכונית על שלט וטלוויזיה מסך שטוח אנחנו צריכים גם לעזור לאנשים אחרים ולפתח דברים שיעזרו להם
אורי צמרת , פרדס חנה-כרכור  |  27.07.11
לכל התגובות