אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שני רעיונות מעשיים להוזלת הדיור צילום: אוראל כהן

שני רעיונות מעשיים להוזלת הדיור

משרד האוצר ומשרד המשפטים יכולים להוריד את מחירי הדירות תוך כמה ימים. כל מה שצריך זה איכפתיות ויצירתיות

22.07.2011, 08:14 | מרים פיירברג-איכר

תהליך עליית מחירי הדירות נמשך מזה כעשור, במהלכו כיהנו מספר ראשי ממשלה. לפיכך, לא ראוי להפוך את הבעיה האמיתית והצודקת לסוגיה פוליטית, בבחינת קרדום לחפור בו.

אני שמחה לראות אנשים צעירים שאינם אדישים לנעשה בחברה ומוכנים להיאבק למען מטרה חברתית חשובה זו.

אי אפשר להתמודד עם תהליך הנמשך שנים ועם כוחות השוק, הנתונים להשפעת ההיצע והביקוש וחשופים למה שקורה גם מחוץ למדינה בשיטת "זבנג וגמרנו".

אוהל ניתן להקים תוך פרק זמן קצר, מתן פתרון והפחתת מחירי הדיור חייבים להיעשות, אך התהליך לא יהיה קצר. לדעתי, על ראש הממשלה לכנס את הח"כים, קואליציה ואופוזיציה כאחד, יחד עם אנשי מקצוע, לצורך קביעת דרכי התמודדות שיביאו לשינוי של ממש במציאות הקשה אליה נקלענו, בכל הקשור למחירי הדיור והשכירות הגבוהים.

על מנת למצוא פתרונות יצירתיים, יש צורך גם בגיוס המערכת המשפטית, שלצערי, לעיתים קרובות חוסמת יוזמות ונדרשת ממנה מידת יצירתיות לא קטנה.

בניין דירות בת"א. הצעירים יכולים לגור גם בערי הנדל"ן של ת"א, צילום: בועז אופנהיים בניין דירות בת"א. הצעירים יכולים לגור גם בערי הנדל"ן של ת"א | צילום: בועז אופנהיים בניין דירות בת"א. הצעירים יכולים לגור גם בערי הנדל"ן של ת"א, צילום: בועז אופנהיים

הרצון לפתח וליישב את הגליל והנגב נכון וצודק, אך אין ספק כי יש קשר בין מגורים לתעסוקה.

גם בערים מרכזיות כמו לונדון ופריז, צעירים אינם יכולים להרשות לעצמם לקנות ואף לשכור דירה, הם כן יכולים לעשות זאת בפריפריה - כאשר לרשותם תשתית תחבורתית יעילה ומסודרת. מה שבשלב זה בחיינו עדיין לא מצוי בישראל, אם כי יש לציין לטובה את הפיתוח המואץ שמבצע משרד התחבורה בשנים האחרונות כדי להתמודד עם סוגיה זו ולחבר, בזמן קצר, את הגליל והנגב למרכז. עד אז, ניתן להציע יחידות דיור מוזלות לצעירים בערי הלוויין של ת"א.

שיקום אזורים זקנים, הרחבת זכויות בנייה ופטור מהיטל השבחה

מזה שנים אני מציעה רעיון שיכול להטיב עם הערים ובד בבד ליצור אלפי יחידות דיור לסטודנטים ולזוגות צעירים.

בכל הערים הוותיקות קיים החלק העתיק יותר, בו האוכלוסייה מזדקנת, מדובר במרכזי הערים, מה שקרוי בלעז - ה-down town של העיר. על מנת לתת תמריץ ליזמים לבנות על שטחים ריקים ברחוב הרצל בנתניה, לשקם מבנים ישנים והרוסים - הצעתי לאפשר אחוזי בנייה גבוהים, דירות לא גדולות, הקלות בכל הכרוך בתקן חנייה ומתן פטור מהיטל השבחה, במטרה ליצור תמריץ ליזמים ולמנף את האזור, לחדש אותו ולהחזיר את הצעירים למרכז הוותיק.

הוויתור על היטל השבחה או חלק ממנו, בא מאחר שקיים מערך של מבני ציבור במרכז העיר, ההולכים ומתרוקנים ואין צורך בבנייה ציבורית חדשה. על מנת לוותר על תשלום ההשבחה נדרש אישור משרד הפנים - שנענה לפנייתי בשלילה. כך שבשלב זה, את המרכז הוותיק לא שיקמנו ופתרון לצעירים לא נתנו.

אפשר לשווק דירה בפחות ממיליון שקל

הצעה אחרת הייתה לספח שטחי מינהל צמודי דופן לערים הגדולות, הנמצאים בתחום שיפוטן של המועצות האזוריות המקיפות את הערים. מן המפורסמות שבהן הן המועצות במרכז הארץ, שחלק גדול מקרקעותיהן הפכו לעתודות נדל"ן לאלפיון העליון, במדינה הסובלת מהיעדר שטחים לבנייה, כאשר חלק אחר הפך לאזורי תעסוקה המתחרים ופוגעים קשות בערים הוותיקות.

על הקרקעות שהינן בבעלות המינהל ואשר גובלות כאמור עם הערים, ניתן לבנות אלפי יחידות דיור, כאשר מינהל מקרקעי ישראל ישווק את הקרקע במחירים שיקבע השמאי הממשלתי לעיריות, שיפעילו את החברות הכלכליות שלהן - שיחסכו את עלות הבנייה באופן דרמטי, כך שניתן יהיה לשווק דירות של 100 מ"ר + ממ"ד (112 מ"ר) במחירים הפחותים מ-1 מיליון שקל (900-850 אלף שקל).

כדי לקדם הצעה זו דרושים נחישות, אומץ לב, יכולת התמודדות מול הלובי החקלאי ותמיכה של המערכת המשפטית במסקנות הוועדות לחקירת גבולות.

אין ספק כי יש עוד הצעות ורעיונות למכביר, אותם ניתן לממש בטווח קצר יחסית. אך לשם כך, נדרשת התגייסות של כל הגורמים הפוליטיים, התעלות מעל אג'נדות אישיות ומערכת משפטית יצירתית.

הכותבת היא ראש העיר נתניה

תגיות

19 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

15.
לא רציני. מרכז העיר נתניה מת. עיר מתה ללא חיים.
העסקים ברחוב הרצל, אלה המעט שעדיין קיימים בקושי שורדים. כל מה שיש שם זה מוצרי טקסטיל זולים כמו בכל האנגר, מעט גלידריות ומסעדות. ימי שישי בערב הכל סגור, אין מקומות בילוי. חלק מהצעירים מגיעים למרכז יכין, והמבוגרים יותר, אלה שיש להם רישיון נהיגה מבלים בערים אחרות- הרצליה, תל אביב וכו'. בגלל מחסור במקומות עבודה כמות האנשים שיוצאים בבוקר מהעיר וחוזרים רק לישון בה היא גדולה מאד (עיר לווין כבר אמרתי ???), היציאות מהעיר בבוקר הינן מטורפות. משך הנסיעה בבוקר כדי לצאת מהעיר יכול להימשל 20-30 דקות, מרחק של 2-4 ק"מ. (תשתית כבר אמרתי ??). ארנונה גבוהה, אלימות בבתי ספר, רמת מורים נמוכה בבתי ספר יסודיים, ולכן גם רמת לימודים נמוכה. העיריה מנסה למנוע מילדים מוכשרים לצאת ללמוד בחטיבות הביניים מחוץ לעיר בגלל הרמה "הגבוהה" בחטיבות הביניים בעיר. יש לגברת איכר במה לטפל בנתניה לפני כתיבת מאמרים בעיתון...
אזרח , נתניה  |  23.07.11
לכל התגובות