אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה טוב ברפורמת האוטובוסים? צילום: נמרוד גליקמן

מה טוב ברפורמת האוטובוסים?

במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן נסיעתי לעבודה התקצרה בכמה דקות, אבל כעת אני צריך להחליף אוטובוס פעמיים. האם מבחינה כלכלית טהורה הרפורמה באמת מיטיבה איתנו?

28.07.2011, 11:46 | דן אריאלי

פרופסור יקר,

במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן נסיעתי לעבודה התקצרה בכמה דקות, אבל כעת אני צריך להחליף אוטובוס פעמיים. האם מבחינה כלכלית טהורה הרפורמה באמת מיטיבה איתנו?

גל

גל היקר,

האמת היא שאני לא יודע אם הרפורמה החדשה, בממוצע, חוסכת זמן וכסף לציבור או לא. מההיכרות שלי עם רפורמות למיניהן, אני לא בטוח שעיריית תל אביב או חברות האוטובוסים יודעות בעצמן אם הרפורמה הועילה או הזיקה. אבל אני כן יודע משהו על זמן ומסלולים, ועל המשמעות שלהם, וממה שנראה כרגע, זה משהו שמי שתכננו את הרפורמה לא חשבו עליו.

שמע סיפור מהעולם של טיסות ונמלי תעופה: כשהנדסו לראשונה באופן אוטומטי את ההעברה של המזוודות מהמטוס לאולם הכבודה החליטו למקם את אולמות הכבודה החדשים קרוב ליציאה מהמטוס, ולנווט את המזוודות תמיד למסוע הכי קרוב לנוסעים שכרגע הגיעו. התוצאה של הרפורמה הקטנה הזאת היתה נוסעים מאוד עצבניים. מבחינה כלכלית טהורה נחסך זמן והמזוודות הגיעו קצת יותר מהר, אבל הזמן שבו המתינו בלא מעש התארך. האנשים היו רגילים לרדת מהמטוס, ללכת המון, ובסוף להגיע ולהמתין כמה דקות למזוודה. כעת, כשהגיעו למסוע מיד ואז החלו להמתין זמן ארוך מאוד, הם התעצבנו הרבה יותר.

לכן אני חושב שריבוי החלפות של אוטובוסים ותוספת של זמן המתנה באמצע הדרך לעבודה זה חד־משמעית רע - רע יותר מאוטובוס במסלול קצת יותר ארוך וקצת פחות יעיל. אחרי הכל, מטרת הרפורמה היא להיטיב עם האנשים, ולהתרגז מדי יום בדרך לעבודה לא עושה טוב לאף אחד. בנוסף, כבר התגלה במחקרים שאנשים מתעצבנים כשהם נוסעים בכיוון שמנוגד לזה שאליו הם רוצים להגיע. כלומר, אם יש לי קו שנוסע לאט מנקודה א' לנקודה ב', או מסלול שמגיע מהר, אבל דורש ממני לעבור בנקודה ג' שנמצאת בכיוון ההפוך, אז הסיבוב לרוב ילחיץ אותי, גם אם הוא מהיר יותר. אם מתכנני הרפורמה לא הביאו בחשבון את הפסיכולוגיה האנושית בדרכים, אז הם עשו עבודה רעה.

שאלות לדן אריאלי: askdan@calcalist.co.il

תגיות

38 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

38.
בתור מי שנוסעת כבר 7 שנים יום יום באוטובוס לעבודה - קשקוש. נסיעה ארוכה פירושה גם בחילה
חלק מהקווים שבוטלו, כמו קו 62 וקו 72 בוטלו בצדק. אלה היו קווים מזעזעים, שתוכננו עשרות שנים לפני העומסים הנוכחיים בת"א. למרות שהקווים האלה לקחו אותי מהבית ישר לעבודה, העדפתי קווים אחרים, פחות סמוכים לעבודה.
ולפעמים עמידה לאורך מסלול שלם , ביטלו קווים הגיוניים  |  31.07.11
36.
הצלחת הרפורמה
מוטעה להציג את שינוי שנגרם ע"י הרפורמה כפיצול הנסיעה ,מאוטובוס אחד לפני הרפורמה,למספר אוטובוסים אחריה.יתכן שצורכי תחבורה ציבורית בודדים ניזוקו במשהו ,אבל אחרים, ואני מאמין שזה הרוב ,הרויחו בגדול.מי שנזקק למספר אוטובוסים כדי להגיע ליעדו הוזיל באופן ניכר את דמי הנסיעה והגברת תכיפות הנסיעות ע"י חב דן ,קיצרה אתזמן הגעתו ליעדו לכן התמונה הכלית מהרפורמה היא חיובית.
פינקי , תל אביב  |  30.07.11
35.
הרפורמה באוטובוסים היא בדיוק כמו שלטון הטייקונים.
השבוע התקשרתי למוקד הרפורמה באוטובוסים , לשאול כיצד מגיעים עכשיו לאחר הרפורמה המהוללת - מרמת אביב ג' בתל אביב, לשכונת הדרים במזרח ראשון-לציון . וזו התשובה שקיבלתי : "גברת , עליכם להחליף ארבע (4) אוטובוסים בכל כיוון !!!!!!!! : 1) מרמת אביב ג' אוטובוס עד למרכז רמת אביב ליד הקניון 2) אוטובוס שני , מרמת אביב מרכז לתחנה מרכזית של תל אביב 3) אוטובוס שלישי לתחנה מרכזית בראשון לציון 4) אוטובוס רביעי בתוך ראשון לציון לשכונות מזרח. גברת , את צריכה להספיק את כל שלושת האוטובוסים הראשונים במשך 90 דקות ואח"כ לקחת עוד את האוטובוס הרביעי. " זו ההוראה שקיבלתי ממוקד הרפורמה !!! כשציינתי שאני מבוגרת ולא אצליח להחליף 3 אוטובוסים בתוך 90 דקות וגם מתקשה בלעלות ולרדת מהר מהר ארבע אוטובוסים , נאמר לי :,"אז תלכי לאט מאוטובוס לאוטובוס , תבקשי שיעזרו לך לעלות וגם לרדת מכל אוטובוס , אבל תצטרכי לשלם 6.40 ש"ח על כל אוטובוס ". והנסיעה תיקח מספר שעות בכל כיוון ..............וזה רק בכיוון אחד . ומה עם החזרה אח"כ בכיוןן שני? כן , זו הרפורמה = גם גורמת לנו להישאר בבית, אין יכולת למבוגרים להחליף 4 אוטובוסים בכל כיוון כדי לבקר נכדים וגם מרוששת את הציבור. ,.
שילה , תל אביב  |  30.07.11
לכל התגובות