אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט" - מכניסה להילוך: בטר פלייס תנסה לגייס 300 מיליון דולר צילום: אוראל כהן

בלעדי ל"כלכליסט" - מכניסה להילוך: בטר פלייס תנסה לגייס 300 מיליון דולר

מייסד מיזם המכוניות החשמליות, שי אגסי, מוביל רוד שואו באירופה ובארה"ב לצורך ההשקה המסחרית של המיזם שצפויה בתחילת 2012. מלבד זאת, בטר פלייס מתכננת לגייס 400–500 מיליון שקל בהנפקת אג"ח פרטיות בישראל

03.08.2011, 06:55 | גולן חזני

מיזם המכוניות החשמליות בטר פלייס החל בגיוס הון נוסף של 300–350 מיליון דולר. ל"כלכליסט" נודע כי מנכ"ל בטר פלייס העולמית, שי אגסי, מוביל רוד שואו שהחל בשבוע שעבר בפני גופים מוסדיים באירופה ובארצות הברית.

הגיוס נעשה לקראת ההשקה המסחרית של המיזם שצפויה להיות בתחילת 2012. במקביל מנסה בטר פלייס לגייס כ־400–500 מיליון שקל בהנפקת איגרות חוב פרטיות בישראל, ובתחילת החודש היא אף קיימה מצגת למוסדיים.

עד כה גייסה בטר פלייס 700 מיליון דולר בשלושה סבבים, והגיוס הנוכחי אמור להשיא את הסכום המגויס לרף מיליארד הדולרים. בימים אלו מקיימת בטר פלייס פיילוט בהשתתפות מאות מכוניות ברחבי העולם ומשלימה את ההכנות לקראת פריסת תשתית הטעינה שלה בקנברה, אוסטרליה, שאמורה להתקיים עוד השנה.

השווי עולה

הגיוס האחרון של בטר פלייס היה בינואר 2010, עת גייסה החברה 350 מיליון דולר. החברה לישראל שבשליטת עידן עופר השקיעה מסכום זה 72 מיליון דולר ועלתה לאחזקה של 30%. הגיוס של חורף 2010 נעשה לפי שווי של 1.25 מיליארד דולר, וההערכות הן שהגיוס הנוכחי אמור להיות לפי שווי גבוה יותר - של 1.5 מיליארד דולר לפחות.

את הגיוס הקודם הוביל בנק ההשקעות HSBC אשר השקיע 125 מיליון דולר בתמורה ל־10% מהמניות. נוסף על HSBC השקיעו באותו סבב מורגן סטנלי אינווסטמנט מנג'מנט, לזאר אסט מנג'מנט והמשקיעים המקוריים של בטר פלייס - הכוללים משקיעים ישראלים וחברת הון סיכון מקליפורניה בשם ונטאג'פוינט ונצ'ר פרטנרס. כספי הגיוס הקודם, כמו הנוכחי, מיועדים למחקר ופיתוח, להשלמת תשתיות בישראל ובדנמרק ולהרחבת הפעילות בארה"ב, אוסטרליה ומדינות נוספות באירופה.

שי אגסי הקים את המיזם ב־2007 בהשקעה של 200 מיליון דולר. מהיום הראשון המשקיע הגדול היה עידן עופר, באמצעות החברה לישראל.

המודל העסקי מבוסס על השאיפה להתמודד עם תופעת ההתחממות הגלובלית והצורך במציאת תחליפים לנפט. האתגר הגדול של בטר פלייס הנו לשכנע את הנהגים לנטוש את מנועי שריפת הדלק המותקנים במכוניות יותר מ־100 שנה, ולזכות בתמיכתן של יצרניות המכוניות המובילות בעולם. החברה הראשונה ששיתפה פעולה עם בטר פלייס היתה רנו שהסכימה לספק מכוניות עם סוללות קלות להחלפה.

רשתות בדנמרק ובישראל

במאי האחרון פרסמה בטר פלייס כי מכונית חשמלית מדגם פלנוס תעלה לצרכן הישראלי 123 אלף שקל. הצרכן רוכש את המכונית מהיצרן כאשר בטר פלייס מוכרת את הסוללות הנטענות. מכיוון שהסוללות מספיקות לנסיעה של כ־160 ק"מ בלבד, ומאחר שהטעינה נמשכת כחמש שעות, יש צורך גם בתחנות להחלפת סוללות - נוסף על נקודות טעינה. עד כה נפרסו רשתות טעינה בישראל ודנמרק.

הרוד שואו אמור להימשך כשלושה שבועות, והודעה על הגיוס אמורה להתפרסם בסוף אוגוסט או בתחילת ספטמבר.

לכתבה באנגלית לחץ כאן

תגיות

53 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

51.
היש עוד תמימים בעולם שישקיעו באג"חים.. על אחת כמה וכמה של "סיים פלייס"?
מי הפרייר שישקיע כספו במייזם הזה? רק מי שלא מבין כלום בטכנולוגיה (אנרגיה בסוללות/משקל), בהספק (כמה צריך בשביל להזיז 2 טון בעליות בקיץ?), בנוחות ובפרטיות (אה - אתם יודעים היכן אני מסתובב ואתם יודעים להמליץ לי על נקודת טעינה.. יפה), בכספים (בלאי סוללות/שווי שוק יד2) , ..בלהבין את המחר, וטומן ראשו בחול. אני כבר רואה בעיניי רוחי את כל אלה שאגסי, ואני חייב לשבח את יכולתיו כפרזנטור, קנה אותם בנזיד עדשים. בעולם שאנשים שכחו לסמוך על עצמם ותלויים בגיבובים של אחרים יש רק עתיד אחד והוא - כישלון. אל תבינו אותי לא נכון - אני מאחל למייזם הצלחה גדולה, אבל יש יותר שאלות מתשובות ולכן אני לא מתקרב להבטחות ומחכה לראות בעוד כמה שנים לאן כל זה הולך ואני סמוך ובטוח שכשנגיע למחר, טכנולוגיות חדשות טובות וזולות יותר יחליפו במהרה את הרכבים החשמליים ששקטים כמו חשמל, אבל שוקלים כמו טרקטור וטובים ל 80 ק"מ בירידות.. בחורף.. בהצלחה למייזם אבל לא איתי ולא עם הכסף שלי.
משה  |  06.08.11
לכל התגובות