אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עשית ולא גילית - האם אכן עשית?

עשית ולא גילית - האם אכן עשית?

החוקרים ביקשו להבין מדוע דווקא המכונית ההיברידית של טויוטה היא הנמכרת ביותר, ואפילו שאינה טובה ממתחרותיה ואף יקרה מהן. המסקנה: היא נמכרת כי אחרים מזהים שהיא היברידית

04.08.2011, 11:41 | שיזף רפאלי

לפני יותר ממאה שנה טבע הכלכלן תורסטן ובלן את המושג "צריכת ראווה", Conspicuous Consumption, הצורך של אנשים שיש להם יותר להראות זאת באמצעות רכישת סממני יוקרה וסמלי סטטוס. סביב המושג הזה התפתחה התיאוריה שמסבירה הרבה מההתנהגות, המניעים והאתיקה של חברת השפע ושל האנשים שחיים בה, שמייצרים יותר ויותר וצוברים עוד ועוד סחורות ופנאי. ובלן ניבא אז שאנשים יוציאו סכומים גבוהים על מוצרי מותרות, ובתנאי שערכם העיקרי יהיה בכך שיהיו בולטים ומנקרי עיניים. משהו בתיאור הזה, שנגע אז בעיקר לעולם מותרות היוקרה המתפתח, תקף היום ביתר שאת. המוני החלטות רכישה נשענות לא רק על הערך הכלכלי, השימושי והאסתטי, אלא גם ה"פוזאי". הדחף לעשות פוזה מניע את גלגלי הכלכלה.

אבל האם הפוזה יכולה להניע גם תהליכים אחרים, כגון חסכנות, זולתיות ודאגה לסביבה?

כשהיינו ילדים והחברה סביבנו היתה קצת יותר נאיבית, נהגו לערוך "יום סרט". היו שולחים את הנוער למבצעי הקש בדלת, לאסוף בהם תרומות למען מטרות לאומיות כגון קרן קיימת לישראל, או פרטיות כגון עזרה לנכים, חולים ויתומים. כל מי שתרם היה מעוטר בסרט, בעצם פיסת נייר, שהיו מצמידים למשקוף דלתו אם תרם בבית, או לדש בגדו אם תרם ברחוב. מטרת הסרט היתה לחסוך מהתורם הטרדות חוזרות, וגם לאפשר לו להכריז "אני תרמתי", קצת כדי ליצור לחץ דעת קהל שקט על אלה שעדיין לא תרמו, וקצת כדי לאפשר לו להתגאות בשקט במדליה צנועה, ובלי שפיו שלו יצטרך להללו. כבר אז נוכחנו לראות איך ציונות יוקדת או לב חם מקבלים דחיפה הגונה אם ניתן להם פומבי. מתן בסתר זה טוב. מתן תמורת סרט טוב יותר.

ומה בין מתן תרומה להצלחה כלכלית, ובין סרט על היד לשוק מוצרי היוקרה? מחקר כלכלי חדש מראה שיצר הגאווה הוא זרז לכל דבר, גם להתנהגות צנועה וחסכונית, ושלמעשה, על רקע המגמות הירוקות והקריאה לחסכנות פיננסית, הולך ומתהווה גלגול עדכני ליצר צריכת הראווה של תורסטן ובלן - חסכנות ראווה.

כמו שובלן הראה שאנשים ישלמו יותר ויפחיתו מעט מעושרם כדי להיראות עשירים יותר, המחקר החדש מגלה שאנשים יבזבזו כסף ומשאבים כדי להראות שהם חסכנים וראויים להערצה במערכת הנורמות של ימינו. החוקרים, זוג התאומים סטיב ואליסון סקסטון מאוניברסיטאות קליפורניה ומיניאפוליס, בחרו לבדוק את החוקיות של שוק המכוניות ההיברידיות, החסכוניות בדלק, וניסו להבין מדוע המכונית ההיברידית טויוטה פריוס זוכה להצלחה רבה כל כך מעבר לזו של כל מתחרותיה. היא לא היתה טובה יותר ולא "אקולוגית" יותר, וודאי שלא זולה יותר. פריוס היא מהמכוניות ההיברידיות היקרות ביותר. מסקנתם היתה שכוחה של הפריוס נבע מקלות זיהויה כמכונית היברידית - במידה רבה הודות לצלליתה האופיינית. המראה של המכונית הזאת, שזוהה מיד עם אחריות סביבתית, הוא הוא אותו סרט תרומה על דש הבגד, הוא הסיבה העיקרית לאלפי הדולרים הנוספים שנהגים החרדים לשלום הסביבה שילמו על ההיברידית שלהם. כמעט בבחינת עשית ולא דיווחת לכל העולם - לא עשית.

האם "צניעות הראווה", Conspicuous Conservation, היא הכלי לתמרץ בו אנשים לנהוג ביותר אחריות, חסכנות, וכשצריך - גם צמצום? ייתכן שכן. התמריצים הכספיים, לדוגמה, שהוצעו תמורת מיחזור בקבוקים, לא הביאו לשביעית מהיקף המיחזור שהביאו כלובי הבקבוקים הגלויים לכל. דומה שכמעט בכל תחום, עם קצת חשיבה נוכל כבר היום לגייס מאנשים יותר כסף והתנדבות למטרות לרווחת הכלל. צריך רק להפוך את הפומביות והשוויץ למטבע כלכלי "קר", שיירכש באמצעות התנהגות אחראית ודאגה למחר. הצניעות והאחווה הם רעיונות תמימים ורומנטיים. אבל עם קצת ציניות נוכל להשיגם. 

תגיות

35 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

35.
Prius number1 !!!!
מר רפאלי אייני יודע מה בדיוק המניעים שלך כנגד טויוטה פריוס אבל מספר עובדות ש"שכחת" לציין. 1) טויוטה פריוס הייה עד לא מזמן האוטו היחיד שתוכנן מראש כאוטו היברידי. 2) אין אוטו היברידי בעל צריכת דלק נמוכה כשל פריוס. 3) פריוס למרות שהוא מאוד מאוד מתוחכם הוא האוטו האמין ביותר הקיים בשוק! 4) זיהום אויר שהוא פולט הוא בתחום ירוק ביותר! 5) בטיחות-5 כוכבים. 6) טויוטה פריוס הייה האוטו הנמכר ביותר ביפן ב2010 מר רפאלי, האוטו שלי (וזה הפריוס השלישי שלי) צורך 3.7 ליטר ל100 ק"מ !!!! וזה 1 ליטר ל27 ק"מ! את מי אתה רוצה לשכנע כי הפרסום של פריוס בלוף?
peter gros , Nahariyya  |  06.08.11
34.
הפריוס מסוגלת לעשות יותר מ-25 ק"מ ליטר (בדוק)
הפריוס באמת מסוגלת לנסוע מעל 25 ק"מ ליטר, וזוהי צריכה ממוצעת, גם עירונית וגם בינעירונית. וזה נובע מכמה סיבות: א. בעמידה ברמזור או בפקק מנוע הבנזין של הפריוס מודמם, וכאשר מתחילים לנסוע מופעל בתחילה רק המנוע החשמלי. זה אומר שאם תקועים בפקק אז 90-95% מהזמן מנוע הבנזין מושבת, ב. כאשר מאיטים או נוסעים בירידה, המנוע החשמלי הופך לגנרטור, ומנצל את האנרגיה לטעינת המצבר. זה נעשה באופן אוטומטי, מבלי שהנהג צריך אפילו לחשוב על זה. ג. כאשר מאיצים, המנוע החשמלי מצטרף למנוע הבנזין, והם עובדים במקביל. כך נמנעת צריכת הבנזין המוגברת של מנוע הבנזין בהאצה. בנוסף לכך הפריוס מאד אמינה, יש לי חבר שקנה פריוס לפני 5 שנים, ומאז לא ראה מוסך פרט לטיפולים התקופתיים. הוא אפילו לא היה צריך להחליף נורה. הבעיה של הנהג הישראלי עם הפריוס, שהוא לא יודע איך לנהוג נכון על רכב היברידי, ולכן הפריוס עושה אצלו בקושי 17-18 ק"מ לליטר במקום 27 ק"מ לליטר.
מוטי , צפון  |  06.08.11
32.
מה הוא המוצר שלך? אייך תבדל ותמתג את המוצר שלך?
דפוס הצריכה, מן הסתם הוא אותו דפוס. המותג צריך להיות לעבור בידול ומיתוג ברורים. אבל, כשאתה מוכר מותג ראווה, אין קושי. כשאתה מוכר (מבדל וממתג) את ההיפך, ההוצאות שלך זהות, המוצר אמור להיות זול יותר ולא ברור מה הוא המוצר, כי למעשה יש לא מעט אופציות זולות וכממריץ מן הסוג שהגדרת, לא חשוב לך באיזה מן האופציות הזולות, הצרכן ייבחר. בנוסף, כממליץ, בחירה במוצר אחד מייקרת אותו ואי בחירה פוגעת במיתוג.
דורי , רעננה  |  06.08.11
31.
רפאלי נפל כאן בגדול בדוגמא לא נכונה טוטלית. אין מתחרה טובה כמו הפריוס במחיר שלה
ההברידיות האחרות במחיר שלה, של הונדה בלבד, נופלות ממנה משמעותית. הפריוס היא ההיברידית העממית הטובה ביותר במחיר שלה. חיסכון של 40% מול משפחתית אוטומטית רגילה. רפאלי נפל כאן בחוסר הבנה בסיסי בתחום הרכב.
לא רציני, כן נורא.  |  06.08.11
לכל התגובות