אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ישראל כץ: נחבר את הפריפריה למרכז למען מעמד הביניים צילום: עמית שעל

ישראל כץ: נחבר את הפריפריה למרכז למען מעמד הביניים

שר התחבורה וסמנכ"ל התכנון הכלכלי במשרד, צ'רלי סולומון, ביקרו במאהל המחאה בתל אביב; סולומון: "בסך הכל נשקיע כ-100 מיליארד שקל בתשתיות בשנים הקרובות"; המפגינים: "אנחנו רוצים להרשות לעצמנו דירה, לא רכבת"

11.08.2011, 12:53 | תומר הדר וגלי וולוצקי

"בעוד כמה שנים ישראל תהיה מדינה אחרת - הרבה יותר מחוברת ושיוויונית", כך אמר היום (ה') שר התחבורה ישראל כץ במהלך מפגש מיוחד שנערך במאהל המחאה בשדרות רוטשילד שבתל אביב. "בכוונתנו לחבר את הפריפריה ולשחרר את הפקקים במרכז", ציין כץ.

צ'רלי סולומון, סמנכ"ל תכנון כלכלי במשרד התחבורה, דיבר אף הוא ואמר כי "בכוונתנו להקים רשת מסילות ברזל וכבישים מהירים כדי לקצר את זמני הנסיעה מהפריפריה אל המרכז כדי להפוך את הפריפריה למרכז הארץ. היקף ההשקעה בתשתיות היא כ-27 מיליארד שקל", ציין. "בסך הכול נשקיע כ-100 מיליארד שקל בשנים הקרובות". המפגינים השיגו על דבריו של סולומון ושאלו "מאיפה לפתע הבאת מאה מיליארד שקלים?".

עוד ציין סולומון שנתב"ג נמצא בימים אלה בקיבולת שיא, מה שידרוש פיתוח תשתיות נוסף. "אנו רואים גידול משמעותי בהיקף ההשקעות בתחבורה הציבורית ובתשתיות. באמצע שנות ה-90 היתה כאן אופוריית השקעה בכבישים. אך בשנה שעברה השקענו 10 מיליארד שקל - פי ארבע מההשקעה בשנות ה-90". לדברי סולומון, בשנות ה-90 נסעו ברכבת כ-5 מיליון נוסעים. "כיום לקוחות רבים יותר לוקחים את רכביהם לחניון שלם וסע ונוסעים ברכבת. כבר השנה יחוברו ערים חדשות לרשת המסילות. בפברואר 2010 הוחלט על פיתוח פרויקטים - להמשיך את כביש חוצה ישראל לדרום ולצפון, עד ערד. בנוגע לפיתוח מסילות היו תוכניות לפתח את הרכבת עד בית שאן, אשקלון ואופקים שיבוצעו בקרוב - השנה תחובר מערב ראשון לציון למסילה, לאחר מכן יבנה, אשקלון, אופקים ובאר שבע".

"באשר לכבישים, בעתיד יסלל כביש עוקף קריות, כביש חוצה ישראל יהופוך לדרך רבת מחלפים שתשתרע עד צומת סומך, בדרום הארץ יוארך כביש שש וצמתים רבים יהפכו למחלפים. מהלך ההסבה למחלפים יבוצע בשנים הקרובות גם בצומת גולני ובכביש העולה מצומת גולני צפונה", ציין סולומון והוסיף כי מסילת העמק, הרכבת לבית שאן, נמצאת בשלב מכרז להקמתה "כך שנסיעה מחיפה לבית שאן תארך 40 דקות". "המסילה מאשקלון לבאר שבע תהיה מסילה כפולה לקיצור הזמנים, כדי לחבר את אשקלון לתל אביב", ציין סולומון. "גם הרכבת מתל אביב לירושלים תשודרג כדי למנוע את הפקקים שכולנו מכירים בכביש מספר 1. הרכבת תהיה אלטרנטיבה אמיתית והדרך מתל אביב לירושלים תארך 28 דקות בלבד". באירוע הוצגו תוכניות הדמיה של תחנת הרכבת בבינייני האומה בירושלים אשר תשמש את הרכבת הקלה ואת קו הרכבת מתל אביב לירושלים.

בשעת נאומו של סולומון הגיבו המפגינים בביטול לדבריו: "לא מעניין אותנו רכבת, מעניין אותנו עתיד". המפגינים הטיחו בסולומון פעמים רבות במהלך נאומו: "אנחנו רוצים להרשות לעצמנו דירה, לא רכבת". סולומון הגיב לדבריהם ואמר: "אינני נבהל מצעקות, הפיתרון הוא הפריפריה. המשנה למנכ"ל משרד התחבורה אלכס לנגר מקדם את פרויקט המטרונית בחיפה, הגעה של אוטובוסים מודרניים והעדפה לתחבורה ציבורית. בירושלים נראה הפעלה מסחרית של הרכבת הקלה ומקווים לראות אוטובוסים מודרניים מופעלים בתל אביב, בשרון, ברחובות ובנתניה".

השר כץ במאהל, צילום: עמית שעל השר כץ במאהל | צילום: עמית שעל השר כץ במאהל, צילום: עמית שעל

 

"מחינו על רפורמת התחבורה הציבורית - אף אחד לא הקשיב"

אחד הסטודנטים השיב לשר כץ: "כבוד השר - אנו יושבים שבועות באוהלים, אנו סטודנטים, שירתנו בצבא, לימדו אותנו כילדים שעבודה תציל מעוני. חמש שנים קדימה אין לנו עתיד, איננו מסוגלים לרכוש דירה. רק השבוע התבשרנו שמחירי החשמל עולים", ציין. "כביש שש אינו רלוונטי לנו. אף אחד כאן לא יכול להרשות לעצמו בכלל לנסוע בכביש 6".

לדברים אלה השיב כץ: "אלמלא הייתי חושב שהמחאה נכונה, לא הייתי מגיע לכאן. מי שאחראי למתן הפתרונות היא הממשלה, אנו אחראים וכך אנו מתייחסים לדברים. אתם הנפתם את דגל השיוויון לכולם, בין תושבי ערד ונתיבות לתל אביב. התוכנית שלנו נועדה לחבר את המדינה - לכל אחד יש קרובים ברחבי הארץ. סטודנטים מגיעים מכל הארץ".

"בגוש דן אירעה רפורמה בתחבורה הציבורית, הרפורמה הזו בעייתית מאוד", ציינה מפגינה בפני כץ. "אנו מנסים זמן רב להביא למשרד התחבורה את הבעיות בהן אנו כמשתמשי התחבורה הציבורית נתקלים. כל הרבעים מחוץ למרכז תל אביב נותקו מהמרכז מאז רפורמת התחבורה הציבורית, במיוחד בקרב קשישים ובני נוער. פנינו אל משרדך ואמרו לנו ללכת ברגל. פנינו אליך בעבר ודרשנו הקמת ועדת מומחים בלתי תלויה,מהנדסי תחבורה שאינם קשורים לנתיבי איילון שיבדקו את תלונותיהם של אזרחים על השינויים שנעשו בתחבורה הציבורת בחיפזון ובהיסטריה".

"כביש 6 הוא מזמן לא כביש של האזרחים - המחירים בהם הם מחירים שאף אחד לא יכול לעמוד בהם", הסביר לכץ סטודנט אחר. "לגבי הרכבת - נסיעה מתל אביב לכפר תבור אורכת שלוש שעות. נסיעה במכונית מתל אביב לכפר תבור אורכת שעה וחצי. מחירי הרכבות נמצאים מחוץ לטווח היכולת של תושבי ישראל".

אחד הדיירים שהגיע מהמאהל בבן גוריון, ישי מישור, התקיף את השר כץ על כך שמשרדי הממשלה מנצלים רק חלק מהתקציב שלהם, וטען כי משרד התחבורה ניצל בשנת 2009 רק 87% מתקציב המשרד. השר כץ ענה כי יש דברים בתחום התחבורה הציבורית, למשל הרכבת הקלה בתל אביב, שלמרות שהם מתוקצבים ולוקח להם זמן - הם קורים. היושבים במסיבת העיתונאים התרעמו על התשובה וטענו כי יש תת ביצוע בתקציב השוטף של המשרד. "אזרחים משלמים מסים ומצפים לקבל תמורה עבורם", אמר מישור. השר כץ ענה כי הוא לוחץ על הגורמים השונים לבצע. מישור ושאר דיירי המאהל שהשתתפו במסיבת העיתונאים מחו על התשובות של השר כץ.

"קראתי באחד המקומות שהאשימו אותנו שאנשים לא הצליחו להגיע להפגנה הגדולה בשבת האחרונה בגלל שהרכבת לא נערכה. אף אחד לא פנה אלינו, אני מבטיח שאם תפנו אלינו כשתהיה הפגנה נוספת נערך בהתאם להסיע את המפגינים", אמר השר כץ ונתקל בתגובות כועסות של הנוכחים שטענו כי משרד התחבורה בוודאי יכול להתעדכן על קיומן של הפגנות בכוחות עצמו.

אחד הנוכחים פנה אל השר כץ ואמר: "שמי שמואל, אני בן 85, אני שייך לדור שעבר את כל מלחמות ישראל. מדוע במוסדות סיעודיים, שבהם ישנם אנשים מהמעמד הבינוני - הם משלמים בין 13-15 אלף שקל בחודש למוסדות הללו? הם לא נזקקים, אבל המדינה מטילה עליהם מס ערך מוסף של 16%. זה מסתכם ב-2,000-2,500 שקל בחודש. זה לא מס על הערך מוסף, זה מס על האלצהיימר. על ניוון שרירים. על שיתוק. כל האנשים הללו במיטות או בכסאות גלגלים. הם בגילי. המדינה שודדת אותם. על מה?".

"אנחנו אחראים כחברי ממשלה על כל מה שקורה ואני אשתדל להשיב על זה", אמר השר כץ. "זה דבר שנוגע לכל אחד מאיתנו ברמה האישית וגם הלאומית. ליצמן יוזם תוכנית להעלות בחצי אחוז את מס הבריאות ולתת לכולם בלי תשלום טיפול סיעודי. המחירים האלו של 13 או 15 אלף שקל בחודש לא הגיוניים. משרד האוצר לאורך כל השנים מתנגד למס ערך מוסף דיפרנציאלי. לדעתי צריך לבחון את זה עכשיו. יתכן שזהו פתרון טוב. ההחלטות יתקבלו מאוד מהר, כבר בחודש ספטמבר. אני לא רוצה לשלוף כאן."

אחד המשתתפים, שסיפר שהוא בעל נסיון רב בפרוייקטים של תשתית ברחבי העולם, פנה אל השר כץ ואמר כי "אתה בתפקיד שנתיים וחצי. בכל מקום שהיית מציג בו תוצאות כאלו, היו מפטרים אותך. אני רוצה לדעת למה פרוייקטים בתחום התשתית לוקחים כל כך הרבה זמן כאן לעומת העולם".

שי ברס, מנכ"ל מעצ, ענה לו כי הפרוייקטים לוקחים זמן רב מפני ששלב התכנון אורך זמן רב. "אנחנו נותנים לקבלנים בונוסים על סיום מהיר כדי לזרז עבודות. צומת המוביל, למשל - קיצרנו את הפרויקט המסובך הזה בחצי שנה. איפה שאפשר לקצר אנחנו מקצרים". "אנחנו לא בסין", הוסיף ואמר כץ. "בקנה מידה ישראלי אנחנו מקדמים פרויקטים מהר. אם היו עושים בדיור את מה שאני עשיתי בתחבורה, היו היום שיכונים ובתים".

תגיות

33 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

32.
הוספת כבישים ומסילות רכבת תעזור לבעיית הדיור. הביקוש
הוספת כבישים ומסילות רכבת תעזור לבעיית הדיור. הביקוש לגור במרכז נובע מכך שאנשים (בעלי תארים או דיפלומות) עובדים שם. הם לא יכולים להרשות לעצמם לגור בפריפריה כי ההגעה מהפריפריה למרכז היא ארוכה ומתישה (נכון להיום). הוספת קווי רכבת וכבישים חדשים שיחברו את הפריפריה למרכז תקצר את זמני הנסיעות, ותשכנע יותר אנשים לעבור לגור בפריפריה, מה שיחזק את האוכלוסייה שם ויוריד את הביקוש לגור במרכז (ועם זה גם את המחירים).
Pretzel  |  18.10.16
30.
נכון-התחבורה הציבורית היא הפתרון הנכון. לא כל תושבי המדינה יכולים לגור בת"א
אבל כל תושבי המדינה יוכלו להגיע לת"א בזמן סביר. זה הפתרון הנכון גם לדיור. אני לא תושבת ת"א, אבל אני עובדת בת"א. אם ישפרו את התחבורה הציבורית נוכל כולנו להגיע תוך זמן קצר, ובכל שעות היממה לת"א. לא חייבים לגור בה-תפנימו. זה בריא גם לנו (תושבי פריפריה) גם להם (תושבי ת"א) וגם למדינה. הדרישות הגרנדיוזיות לדיור בר השגה בת"א, יפגע ויאבד את אפקט המחאה הכל כך צודקת. תהיו הגיוניים אחרת לא נקבל את מה שכן צריך. מה שצריך אלו משכורות גבוהות יותר, הורדת מחירי המזון, הדלק, החשמל, ושעות עבודה מבוקרות ,ולא מצאת החמה עד צאת הנשמה כדי להרוויח את לחמך בכבוד. כמובן שאין לתת את ניהול המדינה לתייקונים.
אפרת  |  13.08.11
לכל התגובות