אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התחבורה: לאפשר טעינת רכב חשמלי מכל שקע צילום: בלומברג

משרד התחבורה: לאפשר טעינת רכב חשמלי מכל שקע

במכתב למשרד התשתיות, שהגיע לידי "כלכליסט", מבקש משרד התחבורה: ותרו על עמדות טעינה ייחודיות - רוב היצרנים מאפשרים טעינה משקע ביתי

16.08.2011, 06:56 | תומר הדר

משרד התחבורה יוצא נגד התוכנית לפריסת עמדות טעינה ייעודיות למכוניות חשמליות: מתכתובת בין משרדית שהגיעה לידי "כלכליסט" עולה כי משרד התחבורה פנה למשרד התשתיות, הביע העדפה לשימוש בשקעים חשמליים רגילים, וביקש שהתוכנית תיבחן מחדש.

בתכתובת, ששיגר לפני שבועיים אבנר פלור, מנהל בכיר באגף הרכב, אל נופיה בכר, ראש אגף תכנון וכלכלה במשרד התשתיות, מדגיש פלור כי שיטת הטעינה משקע ביתי היא השיטה שבה בחרו רוב יצרני הרכב בעולם עבור מכוניותיהם.

תחילת המחלוקת ב־2010, עת גובשו לראשונה התקנות המתייחסות להטענת רכבים חשמליים. באותה עת הוצעו שלושה תקנים שונים ("מודים") לטעינת רכב חשמלי: התקן הראשון, "מוד 1", מאפשר טעינה חופשית של רכב חשמלי מכל שקע חשמל ביתי; תקן זה מיועד רק לרכבי ניסוי, ותוקפו יפוג בכל מקרה בשנה הבאה. התקן השני, "מוד 2", מאפשר גם הוא חיבור של הרכב לרשת החשמל הביתית, אך באמצעות קופסת שליטה שנועדה להבטיח את בטיחותו של התקן. התקן השלישי, "מוד 3", קובע שטעינתה של מכונית חשמלית תותר אך ורק באמצעות עמדה ייעודית, שהטעינה בה מבוקרת באמצעות ספק טעינה.

ביוני האחרון, לאחר שורת דיונים, פרסם משרד התשתיות את טיוטת תקנות טעינת הרכב החשמלי, שבה קבע המשרד כי שיטת הטעינה היחידה שתורשה בישראל היא "מוד 3". לטענת המשרד, הבחירה ב"מוד 3" נובעת מכך שהשיטה מציעה טעינה בטוחה יותר מ"מוד 2".

יחד עם זאת, לטעינה ב"מוד 3" ישנם מספר היבטים נוספים: כך, לדוגמה, "מוד 3" מאפשר למדינה להטיל מיסוי שונה על החשמל המסופק לרכב - זאת לעומת טעינה בשקע ביתי, שבה אין אפשרות להבדיל בין חשמל המסופק למכונית או לכל מכשיר חשמלי אחר. המדינה היא לא היחידה שמרוויחה מ"מוד 3": טעינה מעמדת טעינה מאפשרת גם לספקית טעינה - כלומר, החברה שמתקינה את העמדה ומספקת את שירות הטעינה - לגזור קופון על עלות החשמל.

מתוכנו של המכתב ששיגר משרד התחבורה עולה עוד כי כמה יבואני רכב הודיעו למשרד שסיימו באופן סופי את שלבי הבחינות לרכביהם החשמליים, וכי יתחילו בקרוב בשיווק רכבים חשמליים.

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה: "המשרד שקל בחודשים האחרונים לעומק את האופנים השונים לטעינת כלי רכב חשמליים, ומדיניותו בנושא נותרה בעינה: אופן הטעינה הבטיחותי המתאים למדינת ישראל הוא מוד 3; מוד 2 איננו בטיחותי לשימוש בתנאי הארץ".

תגיות

82 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

81.
מת כבר לראות את הבג"ץ בנושא
נוד 3 לא יעבור במבחן בג"ץ: אם מהנדס חשמל שיקנה רכב חשמלי יבקש להטעין את הרכב שלו באמצעות גנרטור דיזל אזי כל הטענות של משרד התשתיות יזרקו לפח והבג"ץ יחייב לשחרר את המהנדס מההתקשרות עם " נוד 3". מכיוון ש: אם יבקש להטעין באמצעות גנרטור אזי הוא לא יוצר עומס על רשת החשמל. ומכיוון שהוא מהנדס חשמל אין להם את היכולת לטעון שהטעינה לא בטיחותית. אז איזו טענה יביאו בפני בית המשפט.?? יוצא כי "נוד 3 " לא תהיה חוקית לאנשים מסויימים. מוד 3 הוא נוד מסריח.
כפיר  |  18.08.11
80.
מי אמר שחייבים חיבור לרשת החשמל, אנרגית שמש לא שמעתם?? PV
אולי זה חדש לחלק מהאנשים פה באינטרנט אבל הפלא ופלא, יש מתקן מיוחד שממיר קרני שמש לחשמל , קסם ממש, וניתן לטעון מערכות חשמליות כמו מצברים, כן כן, ממש יפה , ולא צריך חברת חשמל בכלל! קדימה תתעורו אנשים, עושים עליכם קופה
pnda  |  18.08.11
79.
מה שלא אומרים לכם שמכון התקנים לא מוכן לאשר מוד3 לבטרפלייס!!!
לא יתכן כי מכון התקנים ומשרד התחבורה מסרבים שניהם כגוף אחראי על הנושא להתקין עמדות יעודיות של מוד 3, ולא רק שמכון התקנים הישראלי מסרב בכלל לתת תקן ישראלי למכונית של אגאסי וטוען שיש תקן עולמי לטעינה ביתית, או סולארית בכלל , בא משרד התשתיות שחושב שהוא יודע יותר טוב מאחרים ומחליט אחרת
תומר  |  18.08.11
78.
מה המשמעות של טעינה משקע ביתי
אלפי כבלים חשמליים מידלדלים מן החלונות של הבתים אל מגרש החנייה רכבים מתחברים לשקע של השכן שנאים שכונתיים קורסים מעומס פתאומי מכוניות של מאתיים אלף שקל במקום מאה ועשרים אלף שקל מצברים קבועים שאף אחד לא בודק את תקינותם, או ירידה בתפקודם טווח מכוניות שלא מתעדכן עם עדכון הטכנולוגיה של מצברים התחממות עד כדי פריצת שריפה בטעינה מהירה או לא מבוקרת חוסר ודאות במיקום של שקע בנקודת ההגעה של הרכב חוסר רצון של יעדים ציבוריים לספק חשמל חינם ההתעלמות מן המצב הקיים של מונופול ממשלתי/פרטי על הדלק
דר יובל , להבים  |  18.08.11
לכל התגובות