אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המס העקיף של הטלפוניה הקווית צילום: בועז אופנהיים

המס העקיף של הטלפוניה הקווית

הציבור משלם מדי שנה 150 מיליון שקל על דמי קישוריות לא מוצדקים

17.08.2011, 07:45 | גילעד נס

במהלך 2010 געש שוק הסלולר הישראלי בעקבות המאבק בין שר התקשורת משה כחלון וחברות הסלולר על הפחתת דמי הקישוריות. הסוף כבר ידוע, דמי הקישוריות הסלולריים הופחתו בשיעור של יותר מ־70%. אלא שהמאבק המתוקשר הזה דחק לקרן זווית עוולה תקשורתית נוספת, גם היא תוצאה של הזנחה רבת שנים של משרד התקשורת - דמי הקישוריות בטלפוניה הקווית.

שבירת המונופול של בזק באמצעות כניסת HOT בשלהי 2004 לתחום הטלפוניה הביתית, שילבה את דמי הקישוריות גם בענף הקווי, כנגזר מהצורך "לפצות" רשת תקשורת המעבירה שיחה בין מנוי שלה למנוי של רשת אחרת. HOT, ובהמשך סמייל, פרטנר, נטוויז'ן ובזק בינלאומי, שנכנסו אף הן לענף הטלפוניה הקווית, זכו לפטור זמני מתשלום דמי קישוריות כהגנת ינוקא לעסק חדש, אך בתום שנתיים החלו מעבירות את התשלום לספקיות הטלפוניה האחרות.

בזק, מצד שני, שילמה לחברות הללו דמי קישוריות לשיחות מהרשת שלה אליהן כבר מהיום הראשון שבו החלו לפעול. מכיוון שלא בחברות פילנתרופיות עסקינן, ההוצאה גולגלה ישירות אל הצרכנים.

סכום שהיה ניתן להימנע ממנו בקלות

ככל שמספר החברות שנכנסו לשוק הטלפוניה הביתית גדל ונתח השוק של בזק בתחום קטן, כך הלך וצמח הסכום ששילמו לקוחות הטלפונים הנייחים כדמי קישוריות בין הרשתות. לפי הערכות בענף, תשלום דמי הקישוריות לשיחות בין טלפונים קוויים גלגל בשנת 2010 120–150 מיליון שקל. מדובר בפחות מ־10% מהסכום שגלגלו דמי הקישוריות הסלולריים ה"ישנים", אך עדיין סכום נכבד שאפשר היה בקלות להימנע ממנו.

הירידה המתמדת בעלות הפעלת רשתות התקשורת מעידה כמעט מעל לכל ספק - עלות דמי הקישוריות הנייחים מופרזת זה שנים רבות. קשה להבין מדוע עבור דקת שיחה שעליה משלם כיום הצרכן בין 5 ל־7 אגורות, מתווסף תשלום דמי קישוריות של כ־3.5 אגורות בממוצע - בין 50% ל-70% מתעריף השיחה. הפחתת דמי הקישוריות לעלותן בפועל או ביטולן המוחלט יאפשרו להוזיל את שיחות הטלפון בכמחצית, ולעודד את חברות הטלפוניה להציע מסלולי שיחות ללא הגבלה בתשלום אחיד.

כחלון לא צפה את העיכוב של גרונאו

תעריף דמי הקישוריות הנייחים נקבע לאחרונה לפני קרוב לעשור, בעת הדיונים לקראת כניסתה של HOT לשוק הטלפוניה. מאז 2003, למרות המלצות שתי ועדות בראשותו של פרופ' ראובן גרונאו, לא עודכנו דמי הקישוריות הללו. שר התקשורת הקודם, אריאל אטיאס, נזכר רק בשלהי כהונתו לטפל בדמי הקישוריות הסלולריים, וממשיכו, כחלון, השלים בהצלחה את המהלך.

בדיקת עלות דמי הקישוריות הקוויים שולבה בפעילותה של ועדת חייק, שמונתה במרץ 2010 לבדוק את תעריפי בזק ונושאים נוספים בשוק התקשורת הקווית, וצפויה להגיש את מסקנותיה בשבועות הקרובים. סביר להניח שכחלון לא העריך אז כי פעילותה של הוועדה תימשך זמן רב כל כך ואיתה גם הטיפול בדמי הקישוריות הנייחים. כך או אחרת, השורה התחתונה ברורה: צרכן התקשורת הישראלי ממשיך לשלם עד היום מס עקיף לחברות הטלפוניה, המהווה לעתים יותר ממחצית מעלות השיחות בטלפון הביתי שלו.

תגיות