אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח טכנולוגי: המחשב שמודיע על רצח לפני שהוא מתרחש צילום: shutterstock

דו"ח טכנולוגי: המחשב שמודיע על רצח לפני שהוא מתרחש

זה לא מדע בדיוני: שוטרים בקליפורניה נעזרים בתוכנה שמנבאת מתי והיכן צפויים להתבצע פשעים, וכבר עצרו בזכותה כמה חשודים. וגם: חברות התרופות יצטרכו לדבר על תופעות לוואי בפייסבוק, וכמה אנשים באמת משתמשים בגוגל+

17.08.2011, 13:40 | יוסי גורביץ

בעוד שעה יתרחש כאן שוד 

זוכרים את הסרט עם הכוכב הסיינטולוגי שמקפץ על ספות, שעסק במחשבים שמנבאים מראש היכן ומתי יתבצעו פשעים? Minority Report קראו לו, "דו"ח מיוחד" בעברית. ובכן, בקליפורניה מתבצע משהו מעין זה.

משטרת סנטה קרוז מפעילה תוכנת מחשב, שהג'וב שלה בחיים הוא לנבא, בהתבסס על סטטיסטיקות פשיעה מדויקות מאוד, היכן ומתי צפויים להתבצע פשעים מסוימים. כאשר היא מעריכה שבחניון ספציפי בשעה נקובה צריכה להתבצע פריצה, המשטרה שולחת צוותים למקום ועוצרת את החשודים הרגילים. עד כה, יש לציין, במידה רבה של הצלחה: התוכנה, שהופעלה ביולי, חזתה מראש מספר פשעים והביאה למעצרם של חמישה חשודים.

המשטרה נשענת על התוכנה מסיבה פרוזאית מאד: קיצוצי התקציב הבלתי פוסקים. קליפורניה נמצאת על סף פשיטת רגל, והמשטרה, אומר האנליסט שלה, צריכה להתמודד עם עלייה של 30% בבקשות עזרה בהשוואה ל-2000 – שמטופלות בידי 80% מכוח האדם שהיה לה אז. היכולת לחזות פשעים לפני שהם קורים מועילה מאוד במצב כזה, ובכלל.

התוכנה מקבלת עדכונים יומיומיים על הפשעים שהתבצעו בעיר, וזה סוד היעילות שלה. אחרי הכל, מומחים שהשתמשו במידע מיקום כבר מצאו שלרוב בני האדם יש מסלול קבוע מאד, שניתן – אחרי כמה ימים של מעקב – לצפיה בדייקנות רבה. אין סיבה להניח שפושעים יהיו קבועים הרבה פחות בהרגליהם מאשר שאר האוכלוסיה. השוטרים בסנטה קרוז מקבלים מדי יום את עשרת התחזיות המובילות של התוכנה, ופועלים בהתאם.

עכשיו נראה מה יעשו הפושעים. אחרי זמן מה, סביר שהם ינקטו בשני צעדים: ישנו את ההתנהלות שלהם – או יעזבו את סנטה קרוז לעיר מדעית פחות.

החגיגה של חברות התרופות נגמרת
חברות התרופות לא רוצות שהגולשים ידברו בעמודי הפייסבוק שלהן על תופעות לוואי חברות התרופות לא רוצות שהגולשים ידברו בעמודי הפייסבוק שלהן על תופעות לוואי חברות התרופות לא רוצות שהגולשים ידברו בעמודי הפייסבוק שלהן על תופעות לוואי

עד לאחרונה, חברות התרופות זכו לסוג נדיר של בונוס בפייסבוק: הן יכלו להקים לעצמן עמודים ולנהל קמפייני פרסום, מבלי לטרוח להקים לעצמם את החומה המוכרת, שעליה כל אחד יכול לכתוב. החגיגה הזו נגמרת עכשיו: גם הן יצטרכו להעמיד את עצמן לביקורת הציבור.

למה הן התנגדו לחומה? ובכן, כשאנשים כותבים בעמוד של חברת תרופות, הם יכולים להחליף מידע על האופן שבו אפשר להתמסטל מהמוצרים שלה. אבל, גרוע הרבה יותר, הם יכולים לדווח על אירוע שלישי (דא"ש, או AER במקור).

דא"שים הם דיווחים על תוצאות משונות של התרופה – מיחושים, הצמחת זרוע שלישית, או סתם נפילה וחוסר שליטה בגפיים כתוצאה משימוש בה. מעבר לפאניקה שדיווחים כאלה יכולים לזרוע בקרב הגולשים האחרים ומשקיעי החברה (ולך תוודא האם הם אמיתיים או לא), חברות התרופות מחויבות לדווח על דא"שים לרגולטור, ה-FDA. יותר מדי דיווחים כאלה, אמיתיים או לא, והתרופה - שמייצגת מחקר בשווי מיליונים או עשרות מיליונים - יורדת לטמיון.

כמובן, חברות לא חייבות לאשר תגובות וחלק מהן נוקטות שיטה אגרסיבית למחיקתן. אחת מחברות התרופות, פייזר, מזהירה שהיא שומרת לעצמה את הזכות למחוק הודעות אם הן "מתייחסות למוצר (שלנו או של חברה אחרת)" או שהן "מתייחסות לתוצאות לוואי". אז על מה לעזאזל הן חושבות שאנשים ידברו אצלן? כמובן, מדיניות אגרסיבית מדי של מחיקת תגובות תמשוך תוך זמן לא רב את תשומת לבה של התקשורת, ואז כל העסק יתפתח לסיוט אמיתי.

זמן להנשמה לגוגל+?

גוגל+ הוכרזה לפני כשבעה שבועות – תאמינו לי, אני סופר, אף פעם לא חיבבתי כובעי מאכל – וכבר יש נסיונות ראויים לשבח להכריז על מותה בטרם עת של הרשת החברתית. השירות זכה לקצב הצטרפות עצום – כ-20 מיליון איש הצטרפו אליו בשלושת השבועות הראשונים להשקתו – אבל בכלל לא ברור שהם עושים בו שימוש.

בפייסבוק, כמובן, ממהרים לטעון שגוגל+ נטוש. אחד הבכירים בחברה העיר לאחרונה שפייסבוק שומרת לעצמה 30% מההכנסות המשחקים אצלה, בעוד שגוגל לוקחת רק חמישה אחוזים. במקום לראות בכך סימן להיעדר חיובי של תאוות בצע, הבכיר טען שהסיבה לכך היא שלגוגל+ פשוט אין משתמשים. 

השאלה החשובה היא כמה מהמשתמשים בכלל נכנסים לגוגל+ אחרי שהם פותחים בו חשבון. פתיחת חשבון, אחרי הכל, היא פעולה שהרבה אנשים מבצעים כדי לבדוק על מה כל הבאזז, ואז מגלים שכל החברים שלהם, וכל התעבורה, נשארה בפייסבוק. אז הם חוזרים לשם, וגוגל+ הופך להיות מדבר שממה. כמעט חודשיים אחרי, וגוגל+ מזכיר מאוד את גוגל ווייב, מנוחתו עדן.

זה לא חייב להיות כך: גוגל צריכה להשקיע את המשאבים הנדרשים ולפתוח את גוגל+ לכלל הציבור, לשחד אותו אם צריך. בינתיים היא לא עושה את זה. יכול להיות, מצד שני, שמה שאנחנו לא רואים הוא קהל גדול שמדבר בינו ובין עצמו: הנתונים מראים שגוגל הציעה למשתמשים יותר פרטיות ויותר סלקטיביות בפוסטים שלהם, והם מנצלים את זה. לפי ההערכות רק כמחצית מכלל המשתמשים טרחו לכתוב פוסט פומבי - והיעדרם של פוסטים כאלה עשוי להרתיע מצטרפים חדשים.

חברים בגוגל+. המשתמשים מדברים בינם לבין עצמם - ופחות באופן פומבי חברים בגוגל+. המשתמשים מדברים בינם לבין עצמם - ופחות באופן פומבי חברים בגוגל+. המשתמשים מדברים בינם לבין עצמם - ופחות באופן פומבי

אבל יכול להיות שיש עוד סיבה לבעיות של גוגל+, וגם היא קשורה בפייסבוק: באופן מסתורי, נסיונות לשלוח הזמנות גוגל+ לחברים בפייסבוק כשלו פעם אחר פעם. הקישורים פשוט לא מגיעים. פייסבוק אומרת, קודם כל, שלא מדובר בתופעה, ושאם כן - אז מדובר בתוצאה פשוטה של העובדה שהרשת החברתית מסננת בעקביות קישורים שעשויים להתגלות כספאם. הממממ.

אנדרואיד בידיים של גוגל

 

כשאנדרואיד החל את צעדיו המהוססים לפני פחות משלוש שנים, ההתייחסות הקבועה אליו היתה "אנדרואיד, מערכת ההפעלה הסלולרית של גוגל ושותפותיה". גוגל הדגישה אז בכל הזדמנות את העובדה שהיא רק שחקן אחד בקואליציה שמאחורי אנדרואיד.

הרבה פטנטים זרמו מאז אל אוקיינוס השכחה, ושלשום הודיעה גוגל שהיא תוציא 12.5 מיליארד דולר על רכישת מוטורולה מוביליטי כדי להגן על אנדרואיד מפני מצור הפטנטים של מיקרוסופט, אפל, אורקל ושאר טורפים. גוגל היתה כל כך נואשת שהיא הסכימה לשלם למוביליטי 2.5 מיליארד דולר כפיצוי, אם היא לא תצליח להשלים את העסקה.

12.5 מיליארדים הם הרבה מאוד כסף, אפילו במושגים של גוגל. היה מי שחישב שמדובר בסך כל הרווחים של החברה בשנתיים האחרונות. כשגוגל משקיעה סכום כזה, היא תצפה לקבל קצת יותר השפעה על המוצר. היא אומרת, כמובן, ששום דבר לא ישתנה, אבל קשה להאמין לזה. לא כשסכומים כאלה מעורבים. אחרי הכל, אף חברה לא תוכל לומר שהיא השקיעה באנדרואיד את מה שהשקיעה גוגל.

כרגע, הרווחים של גוגל מאנדרואיד הם עקיפים: היא מקבלת הכנסות רק מפרסומות לצד חיפוש. קשה מאד להאמין שהיא תסתפק בזה בעתיד. זהו עוד כאב ראש ליצרניות אנדרואיד, שפתאום גילו שגוגל מתחרה בהן.

קצרצרים

ההיסטריה בלונדון נמשכת: המשטרה טוענת שמנעה מהומות סמוך לאיצטדיון האולימפי-לעתיד וביצעה כמה מעצרים זריזים, אחרי שיירטה הודעות ברשתות חברתיות ו(שוב) בשירות ההודעות של בלקברי. השאלה המתבקשת במצבים כאלה היא איך אפשר לדעת שמשהו נמנע: כלומר, אפילו אם נקבל את הטענה שהיו הודעות SMS בנושא, אנחנו צריכים להניח שהם אכן היו מובלים למהומה. המפכ"ל הזמני של משטרת לונדון הרחיק לכת, ואמר שהוא שוקל לבקש מה"רשויות" - לא ברור אילו - להפסיק את פעולת הרשתות החברתיות. הוא הודה, עם זאת, שהחוקיות של פעולה כזו "שנויה מאוד במחלוקת", ומעבר לכך הוסיף שמדובר ב"נכס מודיעיני מועיל מאוד". שמישהו יקרא לאחראי על האינטרנט.

גוגל משתפת פעולה עם AP, ומציעה תכנית מלגות לעיתונאים צעירים. ככה עושים את זה: נותנים להם משהו כשהם עוד צעירים, והם כבר יזכרו אותך לטובה. במקביל, גוגל תמשיך לפגוע בעיתונות על ידי הצעת גישה חינמית לתוכן, גם בניגוד לרצונם של כלי התקשורת. כשהסטודנטים הצעירים של היום יהיו העיתונאים המובטלים של עוד עשור או שניים, הם עדיין יזכרו בחיוב את המלגות של גוגל.

בימים אלה אמזון מפסיקה להסתפק במכירת ספרים, והופכת למו"ל בעצמה. בקרוב היא תוציא את הספר הראשון של סופר מוכר שיצא בלעדית על ידיה. המדובר באיזה גורו-עזרה-עצמית, טימותי פריס. הצעד הזה גורר עוינות מצד חנויות אחרות למכירת ספרים, שחוששים שאמזון מנסה לשלוח אותן לפנסיה מוקדמת. חלקן כבר הודיעו שלא ימכרו את הספרים שאמזון תוציא לאור.

מנכ"ל אמזון, ג מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס. מוציאים לאור | צילום: בלומברג מנכ"ל אמזון, ג

אחת התיאוריות הפופולריות של העידן המודרני היא זו של שש דרגות הקרבה, או בניסוח הפופולרי "שש הדרגות של קווין בייקון": התפיסה שבין כל אדם אחד לאחר על פני כדור הארץ מפרידים לכל היותר שישה בני אדם שמכירים זה את זה. אחרי פגישה עם יועץ פוליטי אמריקאי שפגש את הנשיא, למשל, אני יכול לומר ש"מספר אובמה" שלי הוא 2; המספר שלו הוא 1. אבל האם הכלל הזה אכן נכון לגבי כל העולם? האם רואה חשבון ירושלמי אכן מחובר בשישה צעדים בלבד לילד-חייל באוגנדה? יאהו ופייסבוק משלבות זרועות בניסוי שמטרתו לבדוק את התיאוריה. התחזית שלי: בסוף הניסוי, לפייסבוק יהיה הרבה מאוד מידע על המשתמשים של יאהו.

הסוכנות למדענים מטורפים של הפנטגון, דארפה, האנשים שהביאו לכם את החזירים הזומבים, מוצאת את עצמה בבעיה ששום קרן מוות לא תפתור: הפנטגון החליט לבדוק כל אחד ואחד מהפרויקטים שלה. רשמית, זה נובע מכך שאחד הפרויקטים שזכה למימון מצד הסוכנות העסיק בעבר את מנכ"לית דארפה (כולם אומרים שלא היתה לה יד ורגל בהחלטה). בפועל זאת נראית הרבה יותר כמו חשדנות בסיסית של אנשי צבא נמוכי מצח כלפי סוכנות עצמאית מדי, שלא תמיד מצליחה להשיג תוצאות יעילות לצבא. חששות מסוג זה הועלו על ידי הסנאט האמריקאי לפני כשנה. הצעה נאיבית לפתרון: להפוך את דארפה לסוכנות שאיננה כפופה לפנטגון, ומטרתה להמציא דברים מועילים לרווחת המין האנושי.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
גוגל+
כשניסיתי לשחק פוקר ביישום החדש של זינגה בגוגל+ גיליתי שם לא יותר מ-300 - 400 שחקנים מחוברים (לעומת עשרות ומאות אלפים בכל רגע נתון בגירסת הפייסבוק). אז או שאף אחד כמעט לא משתמש ברצינות בגוגל+ או שאנשים שכבר משחקים בפייסבוק מעדיפים להמשיך לשחק שם עם כל הרקורד והצ'יפים שכבר צברו במקום להתחיל מחדש. גוגל חייבת למצוא דרך לצמצם את האובדן שייגרם לאנשים כתוצאה ממעבר מפייסבוק. אובדן של "חברים", אובדן של תמונות/דיונים וכו', ואפילו אובדן של תוצאות משחקים. מעניין אם זינגה לא יכולה (מסיבה טכנית או משפטית) או לא רוצה לאפשר מעבר נתונים בין הפלטפורמות
דיגו  |  17.08.11
לכל התגובות