אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרכבת העירונית של ירושלים יצאה לדרך צילום: ששון תירם

הרכבת העירונית של ירושלים יצאה לדרך

השקת הרכבת משנה את מערך התחבורה הציבורית בירושלים, אליה יתווספו כ-6 קווי אוטובוסים מהירים שינועו לאורך העיר ו-3 חניוניי רכב "חנה וסע"

19.08.2011, 10:41 | ליאור גוטמן

הרכבת העירונית של ירושלים החלה לפעול הבוקר (שישי) לדרכה באופן רשמי – בשעה 05:30 בבוקר יצאה רכבת ראשונה מאזור פסגת זאב שבירושלים והיא נעה לאורך כל המסילה עד להר הרצל.

ביום שלישי האחרון אישר משרד התחבורה את הפעלת הרכבת הקלה במתכונת חלקית ("תקופת הרצה") זאת לפני שהושלמו העבודות הטכניות שיאפשרו לרכבת הקלה תנועה רציפה מבלי לעצור במפגשי הרמזורים.

זמן הנסיעה הנוכחי נאמד ב-80 דקות לכל כיוון, וכאשר תושלם הצבת מערכת הרמזורים החדשה הוא יתקצר לכ-40 דקות לכל כיוון. אורך המסילה הוא כ-14 ק"מ ולאורכה 23 תחנות.

במשרד התחבורה מעריכים שמערכת הרמזורים האוטומטית המלאה תושלם בעוד שלושה חודשים, עד אז יתגברו מפעילי הרכבת על כל מחלות הילדות הצפויות מהפעלת הרכבת העירונית הראשונה בישראל. יצוין שבמהלך תקופת ההרצה הנסיעה ברכבת תתבצע חינם אין כסף. שעות עבודת הרכבת תהיינה זהות לאלו בהן פועל כלל מערך התחבורה הציבורית בישראל, קרי במהלך שבת הנסיעה תושבת ותתחדש במוצאי שבת.

השקת הרכבת משנה הלכה למעשה את מערך התחבורה הציבורית בירושלים, אליה יתווספו כשישה קווי אוטובוסים מהירים שינועו לאורך העיר ושלושה חניוניי רכב "חנה וסע". בעתיד מתכננת המדינה להאריך את המסילה עד נווה יעקב שבצפון ועד ביה"ח הדסה מדרום. את הרכבת מפעיל זכיין שקיבל היתר מהמדינה לבנות, לתחזק ולהפעיל את הרכבת למשף 30 שנה, שלאחריהן הוא יעביר את המיזם לידיה. האחזקות במיזם מתחלקות בין אשטרום (45%), קרן תשתיות ישראל (10%), חברת הראל (20%), ואוליה (5%) ואלסטום (20%).

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
העתיד שייך לאופטימיסטים
תמיד היו פסימיסטים ורואי שחורות שהתבדו. העתיד נבנה מאנשים שמאמינים והולכים קדימה למרות הקשיים, כך נבנתה מדינת ישראל וכך כל אדם מצליח יודע על עצמו, שההתגברות על הפחדים וחוסר הידיעה היא שבסופו של דבר מאפשרת את ההצלחה. כשהולכים קדימה נפתחות אין סוף של הזדמניות שקוראים להם מזל וכו'. הרכבת תעבוד כמו שצריך כמו אוטובוס כמו בהרבה מדינות בעולם ומי שלא מבין שלא יפחיד לשווא. יום טוב
שמוליק  |  21.08.11
2.
אפשר לשנות את שמה כבר מעכשיו לרכבת הדמים.
הרכבת הזו כבר גבתה מחיר דמים של מאבטחים שנהרגו בזמן שבנו אותה. לאורך כל זמן ומשך בנייתה התרו ואמרו והזהירו: לא יתכן שהרכבת תעבור בצד אחד בשועפת ובהמשך בעיר העתיקה ליד שער שכם ושהרכבת תמשיך לרחוב יפו לתוככי מערב העיר מבלי שהרכבת הזו תהפוך ל"אקספרס פיגועים". אבל כמובן שהרבה לפני הרכבת צפויה לקטול 20-30 אנשים. ברוב טימטומם של המתכננים והמבצעים והעיריה הרכבת פתוחה לכל כיוון ואין גדרות. מילא אין גדרות מהצדדים אבל אין אפילו חוצץ במרכז בין 2 הרכבות על מנת שאנשים לא יחצו את פסי הרכבת על מנת להגיע לצד השני. ואם זו בעיית אסתטית היה צריך להעמיד קיר זכוכית שלא ניתן יהיה לחצות את הרחוב בכל מקום אלא רק בפסי חצי ייעודיים שבו נהגי הרכבת יאטו ויזהרו. אין לי ספק שבסוף הגדרות הללו תיבננה אבל עד אז הרכבת תשתה עוד קצת דם ירושלמי. ונחזור לסעיף הפיגועים: בשער שכם עלו מאז ומתמיד מפגעים על אוטובוסים. בשועפת ובצומת הגבעה הצרפתית מאז ומעולם היו נקודות רגישות. ועכשיו יש 2 דרכים עיקריות לפגע: לפגע בפסים עצמם כאשר הרכבת תוך כדי נסיעה ולפגע בתוך הקרונות כאשר אין סיכוי לאבטח כל קרון וקרון כראוי. המפתח של הקרונות גדול מידי וכמות האנשים פר תחנה שיעלו וירדו אינה דומה לזו של עלייה לאוטובוס דרך פתח קטן ומבוקר יחסית. הרכבת לא מתאימה לירושלים מהבחינה הזו וכל הישראלים התרגלו לתקופה של שקט מבלבלת. הם לא מבינים שהפלשתינאים החליטו טקטית ואסטרטגית להשעות את הפיגועים. ברגע הינתן האות עורק התחבורה הזה שוב יהפוך למשותק לחלוטין. נכון לעכשיו היו זריקות אבנים על אוטובוסים כשעברו בתוך שועפת ולכן הסיטו את המסלול. מה יקרה בספטמבר? הרכבת תעבור לאורכה של שועפת וכל נער בן 14 יהפוך לגיבור על חשבון הרכבת. נקווה שכלכליסט כן יפרסמו את דברי, אחרי הכל קיבלתם פה הצצה בדוקה לעתיד.
עתיד ורוד  |  20.08.11