אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": הליך הפרטת נמל אילת ישונה בהתאם להמלצות ועדת הריכוזיות צילום: ג'ו קוט

בלעדי ל"כלכליסט": הליך הפרטת נמל אילת ישונה בהתאם להמלצות ועדת הריכוזיות

ככל הנראה תקבע הוועדה קריטריונים מנחים עבור המפריט אשר ישנו את זהות הזוכה במכרז; זהבה גלאון: "הפרטת נמל אילת עלולה להוביל להפחתת התחרותיות, ולתרום להגברת הריכוזיות הגבוהה במשק"

23.08.2011, 10:49 | תומר אביטל

ההפרטה הראשונה שתושפע מוועדת הריכוזיות היא מכירת נמל אילת. רשות החברות הממשלתיות הבהירה לחברות המתחרות על רכישת הנמל כי מסקנות ועדת הריכוזיות יגולמו בהליך ההפרטה.

ועדת הריכוזיות צפויה להמליץ בחודש הבא להתערב בתהליכי הפרטה ולבחון תנאים נוספים לחברות שיבקשו לרכוש נכסים ממשלתיים. ככל הנראה ייקבעו קריטריונים מנחים עבור המפריט במטרה לצמצם את הריכוזיות במשק, תיאסר מכירת נכסים לבעל שליטה לו אחזקות בהיקף מסוים מהתמ"ג, ויותקנו מגבלות על אחזקות צולבות בתשתיות חיוניות. המשמעות - זהות הזוכה במכרז באילת עשויה להשתנות מכפי שהייתה אילולא הוקמה הוועדה.

בימים אלו מתמודדות רק 12 הקבוצות הגדולות במשק על רכישת הפעילות בנמל אילת לאחר שכמה חברות קטנות פרשו מהמירוץ. בלשכתו של מנהל רשות החברות הממשלתיות דורון כהן התקבלו תלונות לפיהן אף שהמסקנות המסתמנות של הוועדה יתקנו את מנגנון ההפרטות החפוז של המדינה, שלמעשה ברא חלק מהטייקונים הנוכחיים, נראה שבקרוב ייערך להן שידור חוזר.

חברת הכנסת זהבה גלאון (מרצ) כתבה לו כי "הפרטת נמל אילת עלולה להוביל להפחתת התחרותיות, ולתרום להגברת הריכוזיות הגבוהה במשק. בין החברות שעברו את הליך המיון המוקדם נמנות החברה לישראל בשליטת משפחת עופר המחזיקה בצים ובכי"ל, בבעלים של מספנות ישראל, קבוצת תעבורה בשליטת משפחת לבנת, וחברת גדות בבעלות יוסי מימן, המחזיקה במסוף כימיקלים במפרץ חיפה". גלאון תבעה מכהן לפעול להכנסת קריטריונים שיבחנו השפעות רוחב של מהלך הפרטת נמל אילת, החורגות מההשפעה של הרכישה על ענף הנמלים בלבד, "על מנת לתת את המשקל הראוי לאינטרס המשקי הכולל".

ברשות החברות אמרו ל"כלכליסט" כי הביאו לידיעת המשתתפים את העובדה כי בימים הקרובים עתידה ועדת הריכוזיות לסיים את עבודתה ולהגיש המלצות. הרשות ציינה בפניהם כי לנושא "יכול ותהיינה השלכות על הליך המכירה וההשתתפות בו".

ברשות הוסיפו כי הודיעו למשתתפים בהליך המכירה כי "מניעת ריכוזיות במשק נמנית עם האינטרסים שהשרים רשאים להוציא צו להגנתם בהתאם לחוק החברות הממשלתיות. הרשות ציינה כי על אף שלמועד מכתב זה לא נזכר בטיוטת הצו נושא מניעת ריכוזיות במשק, יכול שהוא יוכנס לצו בנוסחו הסופי עם אישורו על ידי הממשלה".

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
הפרטה לגוף אחד אינה הפרטה, זה פשע
כל הכבוד לגלאון על המשמר. כל הכבוד לכלכליסט שמפרסמים! אני ממליץ בחום לראות את ההרצאה של ירון זליכה, הוא מדבר בין השאר גם על הנושא שקרוב לנושא הספציפי הזה: הפרטת נמל אשדוד ונמל חיפה. לטענתו, הפרטה של נמל לגוף (טייקון) אחד וגדול לא תוביל לתחרותיות. אם יפריטו את נמל אשדוד למשה ונמל חיפה לחיים, לא תהיה תחרות. פשוט מאוד: ספינה שקרובה יותר לאחד מהנמלים לא תשנה את מסלולה, עלות שינוי המסלול וההובלה לא יהיו שוים להפרש התחרותי. זליכה טוען שצריך לפצל כל נמל לשני רציפים ולתת לשני גופים שונים את הניהול על כל רציף, לדוגמא רציף א' למשה, רציף ב' לחיים - כך תהיה תחרות אמיתית. (ההרצאה: http://www.youtube.com/watch?v=20mXNRglfk8) הפרטה יכולה להיות טובה, יכולה להיות רעה. בינתיים נראה שמציעים לנו משהו רע.
יואל  |  23.08.11
3.
איזה בשורות משמחות!
כל הכבוד לוועדה לריכוזיות! חשוב גם לציין שהדרך להפרטה צריכה להיות באופן שלא יווצר מונופול איזורי - שכן נמל אילת מרוחק באופן משמעותי מהנמלים האחרים....הפרטה של הנמל לפי רציפים או שירותים מקבילים למספר חברות - יכולה לייצר באמת תחרות אמיתית!
שירונת , חולון  |  23.08.11
2.
כל הכבוד לזהבה על הערנות. אני שמח שגם היא החלה לעסוק בנושאי כלכלה מאקרו
זה חשוב לא פחות ומשפיע על חיינו לא פחות מנושאי זכויות האדם (נושא חשוב בפני עצמו) שבו עוסקת זהבה שנים. מאז שנכנסה זהבה לכנסת הנוכחית היא פועלת ללא לאות בנושאים כלכליים וזו תוספת כוח משמעותית למחנה החברתי בכנסת. יישר כוח
חיים , תל אביב  |  23.08.11