אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרסומות באמת מועילות?

פרסומות באמת מועילות?

פרסום הוא לא רק צריכה וסמלי סטטוס. בדומה לתקשורת, הוא עוזר לנו להגדיר מה אנחנו רואים כפעילות נכונה

15.09.2011, 10:48 | דן אריאלי

פרופסור יקר,

באחרונה טענת שהפרסום טוב לעולם וכתבת: "מה יגרום למנתח להתאמץ? מה ימריץ חוקרים?". האם באמת חוקרים, רופאים וכבאים פועלים לדעתך רק מתאוות הצריכה, ולא מרצון לעשות טוב? אליה

אליה היקר,

אני כמובן מסכים איתך. המוטיבציה האנושית והיכולת שלנו למצוא מניעים לעשות דברים היא תופעה אמיתית, ומדהימה. אכפת לנו לא רק מצריכת מותרות אלא גם מהרצון להתקדם, מתחושת תחרות, מעניין אינטלקטואלי טהור, מרצון אמיתי לעזור, וגם מכסף. יש הרבה סיבות לעשות דברים.

אבל גם לפרסום יש הרבה צדדים, והסתכלת כאן רק על צד אחד, הצד של הצריכה ושל סמלי הסטטוס שמציעים לנו לרכוש. הפרסום הזה הוא אכן רק אחד המניעים של אנשים לפעול ולהתאמץ. הוא אינו היחיד, אבל התרומה שלו משמעותית.

אלא מה, אני רוצה שתחשוב לרגע על עוד רעיונות שיכולים לעבור דרך פרסום. למשל, פרסום, כמו תקשורת, עוזר לנו להגדיר מה אנחנו רואים כפעילות נכונה. אני מדבר לא רק על איזו מכונת כביסה אנחנו אמורים לרצות לקנות, אלא גם אילו מעשים ופעולות אנחנו רוצים לייחס לעצמנו.

יש בארצות הברית חברה בשם oPower, ששולחת לאנשים חשבונות חשמל, ועל החשבונות גם מוסיפה מידע על צריכת החשמל של אנשים אחרים שגרים בסביבתם. המידע הזה על מה עושים השכנים עוזר לאנשים לדעת אם הם בזבזנים, וכך מעודד אותם לחסוך יותר. החברה אפילו מוסיפה סמיילי על חשבונות של אנשים שמבזבזים פחות חשמל, ופרצוף עצוב על חשבונות של מי שמבזבז יותר. וזה עובד. לכן, פרסום יכול, תיאורטית, גם לתת לנו פידבק על הפעילות שלנו, עד כמה הן רצויות ועד כמה לא. כמובן לרוב זו אינה המטרה המוצהרת של רוב המפרסמים, ואני מקווה שעם הזמן יתפתחו יותר פרסומות שנותנות ערך מהסוג הזה.

ואם כבר מדברים על נורמות חברתיות, הפגנות ההמונים שהיו בחודשיים החולפים הן דוגמה מצוינת לאיך יוצרים ומגדירים נורמה חברתית ראויה. בלי קשר לשאלה אם מטרות המחאה יושגו, ההפגנות האלה עשו טוב.

שאלות לדן אריאלי: askdan@calcalist.co.il

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
פרסומות ממציאות צרכים
וגורמות לציבור להרגיש ש"חסר" לו משהו. פרסומות, בהכללה, מוכרות חלום, שאיפה. אחת התחלואות הגדולות ביותר של העידן המודרני הן הפרסומות שגורמות לרוב הציבור (אם לא כולו) להרגיש לא שלמים, או לא מספיק טובים וקובעות סטנדרטים בלתי אפשריים כדי שנמשיך לצרוך לצרוך לצרוך במקום לחסוך לחסוך לחסוך (ואני מדבר גם על בזבוז משאבים פיננסיים וגם על בזבוז משאבים בכלל כמו דלקים פחמניים, עצים וכולי).
רן גלוסשניידר , גבעתיים  |  25.09.11
10.
בכל מקרה פרסומת הוא דבר שלילי.
בכל מקרה הפרסומת הוא דבר שלילי. הוא מגביר צריכה ראותנית לא חיונית. גורם לקינאה, גורם לסיכסוך במשפחה עם הילדים, מביא לתופעת העדר. מביא להעלת מחירים כי הוצאות הפרסום מגולמות במחיר לצרכן. ראה מחירים אצל רמי לוי בלי הפרסומת לעומת רשת שופרסל עתירת הפרסומת. פרסומת פוגעת באקולוגיה ובמשאבי הטבע. אני לא רואה כל דבר חיובי בשטיפת המוח הוולגרית של הפרסומת.
חיים , מודיעין  |  17.09.11
9.
הפרסומת הטובה ביותר היא פרסומת שלילית
למשל, אחרי קריאת הטור הזה השתכנעתי סופית לא לקרוא שום ספר של הכותב, ואני חושב שבכך חסכתי לעצמי לא מעט כסף והתעצבנויות. מי שלא מבחין בין "פירסום" ובין "פרסומת", ומשבח פירסומות על מה שהן עצמן אינן כוללות, נראה לי שעדיף שלא יעסוק בתחום הזה.
ראובן , ירושלים  |  17.09.11
7.
פספסתם את הנקודה שלו - אם המנתח יגדיר שהוא נותן שירות טוב, זו התחייבות מבחינתו
הטענה שלו היא שמי שמפרסם משהו, לצורך העניין רואה חשבון, זה סוג של אמצעי בשבילו להגידר מי הוא. ההגדרה הפומבית הזו, היא סוג של התחייבות שעשויה לאלץ אותו להשתדל יותר באותם תחומים. לדוגמא, נותן שירות שיפרסם שהוא מהיר במיוחד, זה יגרום לו להשתדלות יתרה בתחום הזה, או לפחות שיש סיכוי שכך. זו טענה מעניינת.
הילה , רמת גן  |  17.09.11
לכל התגובות