אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ייצוגית של 25 מיליון ש' נגד ניצת הדובדבן: בלבלו צרכנים צילום: אביגיל עוזי

ייצוגית של 25 מיליון ש' נגד ניצת הדובדבן: בלבלו צרכנים

התובעת טוענת כי רשת המזון האורגני אינה מציגה מחירים אחידים על פי יחידות מידה, כפי שמחייבות תקנות הגנת הצרכן

14.09.2011, 12:58 | מארק שון
תביעה ובקשה לאשרה כייצוגית הוגשה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד רשת החנויות האורגניות ניצת הדובדבן, בטענה שהיא מפרה את תקנות הגנת הצרכן ואינה מציגה מחירים אחידים על פי יחידות מידה, כפי שמחייבות התקנות. גובה הפיצוי הקבוצתי שדורשת התובעת הוא 25 מיליון שקל.

התובעת, דפנה דיסקין, טוענת כי נהגה לקנות ברשת בשל אורח חיים בריא אותו סיגלה לעצמה, והעדפה מובהקת למזון אורגני. בסוף יולי האחרון הגיעה דיסקין לחנות של הרשת בפתח-תקווה, והתקשתה לבחור בין שני מוצרים של קינואה אדומה אורגנית.

לאחר שחזרה לביתה גילתה התובעת כי היא ביצעה רכישה שהיתה "בלתי כלכלית ובלתי חסכונית", ונזכרה כי בסניף לא היה סימון של המחיר ליחידת מידה, לא על גבי המדף ולא גבי המוצרים עצמן.

התובעת חזרה לחנות כדי לצלם את המוצרים ולהוכיח את תחושתה כי "מדובר בתופעה שיטתית ולא במקרה". לאחר בדיקה נוספת של המוצרים בחנות, התברר כי שני המוצרים הם שקית של ק"ג 1 במחיר 29.5 ושקית של אותו המוצר בחצי הכמות במחיר 16.90, כלומר, 33.8 ל-1 ק"ג.

התובעת מדגישה, באמצעות עורכות הדין שרון ענבר פדלון וטלי לופו, כי התקנות המחייבות את הצגת המחיר ליחידת מידה נכנסו לתוקף כבר בינואר 2009, ונועדו להשוות בין מגוון האריזות ולקבל החלטה נבונה וחסכונית על סמך מידע השוואתי נגיש.

הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קימחי, אף התייחס למהות התקנות בעבר ואמר, כי הן "יקלו על חשיפת אותם עסקים המעלים את מחיר מוצריהם בדרך של הקטנת הכמות במוצר הארוז, מבלי ליידע את הצרכנים על כך. כל הקטנה תבוא לידי ביטוי בעליית המחיר של יחידת המידה של המוצר, גם אם מחירו הכולל של המארז לא השתנה".

התובעת מדגישה כי לצורך קביעת הפיצוי המדוייק יש לקבל את נתוני המכירות של הרשת, בהצלבה עם נתונים לגבי מוצרים ספציפיים, מאז כניסת התקנות לתוקפן, והפרש בין אחוז הלקוחות. "מאחר שהרשת מיועדת לקהל צרכנים ספיציפי, ואין כיום בשוק מתחרים רבים למהותה העסקית, הרי ניתן לאמוד את שיעור חברי הקבוצה בנתונים סטטיסטיים של התפלגות קהל לקוחות", נכתב בבקשה.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
אנו הצרכנים צריכים לשמור על בעלי העסקים הקטנים
כלקוח של רשת ניצת הדובדבן ,כמו של רשתות ממותה כמו שופרסל ומגה אני יכל להעיד שעצם קיומה של רשת ניצת הדובדבן איפשר לי לרכוש מוצרים אורגנים רבים במחירים זולים לעין שיעור ממה שנדרש ברשתות הממותה שופרסל ומגה. בביקורי ברשת לערוך קניות שמתי לב לכמות העובדים הצעירים אותם העסיקה הרשת בניגוד לרשתות הענק. ברשת העובדים הצעירים ענו על השאלות היכן נימצא המוצר אותו חיפשתי בחנות.. ברשתות הענק אין עם מי לדבר ועדיין הם היו יקרים יותר. הרשתות הפרטיות הקטנות נילחמים על קיומם מול הממותות שעושות בכל יכולתן לחסלן. התובעת מעצם הגשת התביעה הייצוגית מציגה פרופיל של לקוח מתוחכם ומבין .מלקוח כמוה אני מצפה שתשווה לפני הקנייה מהו הפרש מחיר בין אריזות 1 ק"ג ו-1חצי ק"ג. היא הרי יודעת ומכירה את החוק ובמהלך חיפוש המוצר שמה לב שלא ראתה על המדף את סימון המחיר ליחידת מידה שאמור היה להיות. תובעת ניכבדה אני כלקוח של הרשת ניצת הדובדבן שאת לטענתך מייצגת אותי בתביעה הזאת מבקש ממך לבטל את התביעה. תודה מראש על מילוי משאלתי
אילן , צפון  |  18.09.11
4.
מנצלת את לשון החוק כדי לעשות כסף
חוק תמחור לפי יחידת מידה נועד במקורו כדי להלחם בחברות (תאגידים?) המוכרות ביחידות קשות להשוואה כמו 170 גרם או 1.13 ק"ג, או מקטינות אריזות וכיוצא בזה. חוסר יכולת השוואה בין חצי ק"ג לק"ג אולי מתאימה ללשון החוק אבל לרוחו...
איתן , לקוח ניצת הדובדבן  |  14.09.11
לכל התגובות