צילום: אביגיל עוזי
ייצוגית של 25 מיליון ש' נגד ניצת הדובדבן: בלבלו צרכנים
התובעת טוענת כי רשת המזון האורגני אינה מציגה מחירים אחידים על פי יחידות מידה, כפי שמחייבות תקנות הגנת הצרכן
14.09.2011, 12:58 | מארק שון
תביעה ובקשה לאשרה כייצוגית הוגשה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד רשת החנויות האורגניות ניצת הדובדבן, בטענה שהיא מפרה את תקנות הגנת הצרכן ואינה מציגה מחירים אחידים על פי יחידות מידה, כפי שמחייבות התקנות. גובה הפיצוי הקבוצתי שדורשת התובעת הוא 25 מיליון שקל.
התובעת, דפנה דיסקין, טוענת כי נהגה לקנות ברשת בשל אורח חיים בריא אותו סיגלה לעצמה, והעדפה מובהקת למזון אורגני. בסוף יולי האחרון הגיעה דיסקין לחנות של הרשת בפתח-תקווה, והתקשתה לבחור בין שני מוצרים של קינואה אדומה אורגנית.
לאחר שחזרה לביתה גילתה התובעת כי היא ביצעה רכישה שהיתה "בלתי כלכלית ובלתי חסכונית", ונזכרה כי בסניף לא היה סימון של המחיר ליחידת מידה, לא על גבי המדף ולא גבי המוצרים עצמן.
התובעת חזרה לחנות כדי לצלם את המוצרים ולהוכיח את תחושתה כי "מדובר בתופעה שיטתית ולא במקרה". לאחר בדיקה נוספת של המוצרים בחנות, התברר כי שני המוצרים הם שקית של ק"ג 1 במחיר 29.5 ושקית של אותו המוצר בחצי הכמות במחיר 16.90, כלומר, 33.8 ל-1 ק"ג.
התובעת מדגישה, באמצעות עורכות הדין שרון ענבר פדלון וטלי לופו, כי התקנות המחייבות את הצגת המחיר ליחידת מידה נכנסו לתוקף כבר בינואר 2009, ונועדו להשוות בין מגוון האריזות ולקבל החלטה נבונה וחסכונית על סמך מידע השוואתי נגיש.
הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קימחי, אף התייחס למהות התקנות בעבר ואמר, כי הן "יקלו על חשיפת אותם עסקים המעלים את מחיר מוצריהם בדרך של הקטנת הכמות במוצר הארוז, מבלי ליידע את הצרכנים על כך. כל הקטנה תבוא לידי ביטוי בעליית המחיר של יחידת המידה של המוצר, גם אם מחירו הכולל של המארז לא השתנה".
התובעת מדגישה כי לצורך קביעת הפיצוי המדוייק יש לקבל את נתוני המכירות של הרשת, בהצלבה עם נתונים לגבי מוצרים ספציפיים, מאז כניסת התקנות לתוקפן, והפרש בין אחוז הלקוחות. "מאחר שהרשת מיועדת לקהל צרכנים ספיציפי, ואין כיום בשוק מתחרים רבים למהותה העסקית, הרי ניתן לאמוד את שיעור חברי הקבוצה בנתונים סטטיסטיים של התפלגות קהל לקוחות", נכתב בבקשה.
6 תגובות לכתיבת תגובה