בלעדי ל"כלכליסט": גילה עוצר את מיזוג דלק רכב עם קמור מוטורס
הממונה על הגבלים עסקיים מתנגד לאחת העסקאות הגדולות בענף הרכב הישראלי, שבמסגרתה היתה אמורה דלק רכב, יבואנית מאזדה ופורד, לרכוש את יבואנית ב.מ.וו קמור לפי שווי של 253 מיליון שקל. הנימוק: פגיעה בתחרות בשוק הרכב. גיל אגמון ומנהלי דלק רכב היו אתמול בשימוע אצל גילה להציג את עמדתם. דלק רכב אישרה את הפרטים בהודעה לבורסה
הממונה על הגבלים עסקיים דיויד גילה אינו מאשר את המיזוג בין דלק רכב וקמור רכב. ל"כלכליסט" נודע כי גילה הציג את עמדתו אתמול בפני מנהלי דלק רכב, שהגיעו ללשכתו אחר הצהריים לשימוע. הסירוב של גילה נובע מחשש "להקלה על שיווי משקל לא תחרותי" בשוק הרכב - מונח מקצועי בהגבלים עסקיים שמשמעו יכולת גדולה יותר של היבואנים "ליישר" מחירים.
המיזוג שלא יתקיים - לחץ כאן
מנהלי דלק רכב התנגדו לדעתו של גילה, וטענו כי הדבר דווקא יגביר את התחרות בענף ויביא להורדת מחירים, שכן מדובר בכניסה של שחקן חזק נוסף לשוק. בעמדתם תומכים ככל הידוע גם גורמים זוטרים יותר ברשות ההגבלים העסקיים, אם כי הדבר הוכחש אתמול. בשתי החברות פועלים כעת לשנות את דעת הממונה ולהציג בפניו נתונים שיסתרו את תפיסתו. גילה צפוי לגבש המלצה סופית בימים הקרובים. הפרטים אושרו על ידי דלק רכב בהודעה לבורסה.קמור רצתה משפחתיות, דלק רכב רצתה יוקרה
קמור רכב, או בשמה השני קמור מוטורס, היא היבואנית של מכוניות ואופנועי היוקרה של ב.מ.וו לישראל. היכולת של קמור להתחרות בדגמי היוקרה האחרים נפגעה בשל העובדה שלא עמד מאחוריה גוף המייבא מכוניות משפחתיות, ומכאן נבע ההיגיון שסביב ביצוע העסקה. בעוד שאאודי מיובאת על ידי צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן וסקודה; מרצדס על ידי כלמוביל, יבואנית יונדאי ומיצובישי; ו־וולוו על ידי מאיר, יבואנית הונדה - ב.מ.וו מיובאת בידי קמור, שאינה מעורבת בשוק אחר מלבד שוק היוקרה.
דלק רכב מייבאת את מכוניות מאזדה ופורד. היא מציעה כיום כלי רכב בשלוש קטגוריות עיקריות: מכוניות קטנות, מכוניות משפחתיות ורכבי מנהלים. רכישת קמור אמורה היתה להשלים לה את היצע כלי הרכב, ולאפשר לה לחדור גם לפלחי מכוניות היוקרה. אישורן של מאזדה ופורד גם הוא היה נדרש לשם ביצוע העסקה, שכן קמור היא גם הזכיינית של יצרן המכוניות הסיניות הזולות צ'רי, שעשוי בעתיד - עם קבלת אישורי התקינה האירופיים - להתחרות באותו פלח שוק.דלק רכב איבדה את ההובלה, הין היפני פגע ברווחיות
הרקע לשאיפתה של דלק רכב להתרחב על ידי רכישה של מותג נוסף הוא גם מצבה המידרדר של דלק רכב, שרושמת ב־2011 נסיגה בתוצאותיה הכספיות: את הרבעון השני של השנה היא סיימה עם ירידה של 300 מיליון שקל במכירות, שהסתכמו ב־893 מיליון שקל, לעומת 1.2 מיליארד שקל ברבעון המקביל. הדבר נובע מירידה במכירות מאזדה, שמסרה 5,644 מכוניות בלבד ברבעון השני, לעומת 8,243 ברבעון המקביל אשתקד.
בתוך כך, מאזדה גם איבדה את הובלת השוק לטובת יונדאי, ובכך פחת נתח השוק הכולל של דלק רכב בארץ לכ־14% לעומת 20% ברבעון המקביל.
14 תגובות לכתיבת תגובה