אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בינתיים, נמשיך לחכות לאוטובוס צילום: אוראל כהן

בינתיים, נמשיך לחכות לאוטובוס

מדוע אוטומטית רמת שירות מסובסד היא נמוכה כל כך? זו לא גזירת גורל, זו תוצאה של מדיניות מיסוי מצד אחד ומדיניות תגמול וניהול מצד שני

02.11.2011, 06:49 | שאול אמסטרדמסקי

1. אתמול בבוקר, אחרי שחיכינו הבן ושלי ואני 20 דקות בתחנת האוטובוס, הגיע סוף כל סוף קו 68 שייקח אותנו לגן. בעיניים בורקות קרא הבן שלי "האוטובוס שלנו! האוטובוס שלנו!", אבל אז נאלץ להפנים בעיניים כלות את המילים המעציבות של אבא שלו, "אין לנו מקום על האוטובוס". נשארנו לשבת על הספסל בתחנה. כעבור כמה דקות הגיע אוטובוס נוסף. גם הוא היה מלא עד אפס מקום. הפעם, הואיל והשעה כבר דחקה, נאלצנו להידחק פנימה.

הסיבה שאנחנו בכלל צריכים לנסוע באוטובוס לגן היא שהוא נמצא בקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית בירושלים, ולא בשכונה. זה גן פרטי. הוא עולה 2,200 שקל בחודש. כן, יחסית לאזור המרכז זה די זול. יחסית לגן המסובסד שנמצא ארבעה צעדי הליכה מהבית שלי, שאליו לא צריך לנסוע בשום אוטובוס, זה יקר כפליים. למה אמא ואבא בכל זאת רשמו את הילד לגן הפרטי? משום שהתנאים הבסיסיים בגן המסובסד - רמת התחזוקה הירודה, היעדר פיקוח נראה לעין, ומספר המטפלות ביחס לכמות הילדים - לא נראו לנו ראויים דיים.

2. יש מי שיגידו שאנחנו מפונקים. שנגיד תודה שיש לנו כסף להכניס את הילד לגן פרטי, שהיינו יכולים להסתפק כמו אחרים בגן המסובסד. אבל יש מי שיסכימו שאין שום סיבה שאזרחים משלמי מסים, שנושאים בנטל, יסכימו לקבל מהמדינה רמה נמוכה כל כך של שירותי חיים בסיסיים. מדוע באופן אוטומטי הרמה של שירות מסובסד - תחבורה ציבורית או מעון לילדים, זה לא משנה - צריכה להיות נמוכה כל כך? מדוע השירותים שהמדינה מעניקה לציבור בעבור המסים שהיא גובה ממנו נחותים מאלו שמעניק המגזר הפרטי תמורת תשלום נוסף? האמת היא שהשירותים הציבוריים לא מוכרחים להיות נחותים מהפרטיים. זו לא גזירת גורל, זו תוצאה של מדיניות מיסוי מצד אחד ומדיניות תגמול וניהול מצד שני.

בצד המיסוי, כשהמדינה מקפידה בעקביות להוריד מסים, המשמעות הישירה היא פגיעה ביכולתה לתת שירותים לציבור. שירותים עולים כסף, והכסף מגיע מהמסים. בצד התגמול והניהול, איכות השירותים הציבוריים בישראל ירודה כתוצאה משנים של הזנחה ניהולית וחוסר יכולת לתת משכורות מתאימות לאנשים ראויים, ולפטר או לתגמל פחות את הראויים פחות. כלכלן במשרד האוצר, למשל, ישתכר בדיוק כמו הכלכלן בשולחן לידו (כל עוד הוא באותו הדירוג), בלי שום קשר לאיכות העבודה של שניהם. מלבד זה, השכר מלכתחילה נמוך למדי, ואופק ההשתכרות לא גבוה מספיק, כך שאנשים עם יכולות גבוהות באמת וללא תחושת שליחות אפילו לא יחשבו על השירות הציבורי כאפשרות.

3. וכאן נכנס עניין חלום מדינת הרווחה. אם הקריאה לצדק חברתי משמעה קריאה למדינת רווחה, הרי שבאקלים הישראלי הנוכחי - זה של העשורים האחרונים - אין לקריאה הזו משמעות אמיתית. היא מעוררת השראה, ותו לא. כל עוד מדיניות המיסוי לא משנה כיוון באופן דרמטי, וכל עוד כללי המשחק בתחום הניהול והתגמול בשירות הציבורי לא משתנים, אפשר להמשיך ולחלום.

כדי לכונן מדינת רווחה יש צורך במיסוי גבוה. מלבד זה, יש צורך במעין הבטחה לא כתובה מצד כל הפלחים של האוכלוסייה להכניס כתף מתחת לאלונקה, אם להשתמש במשל של ראש הממשלה, ולשאת בנטל. לא באופן שווה, אלא באופן פרוגרסיבי.

אך העסקה הזו ממש לא משתלמת למאיון העליון. גם לרוב העשירון העליון. למעשה, היא לא משתלמת למרבית מעמד הביניים. באופן טבעי, מרבית מעמד הביניים נזקק פחות לשירותי המדינה, ומרוויח יותר ממעוטי היכולת ומהבטלנים הכרוניים. לכן, בשעת השי"ן, התמיכה הציבורית במהלך רחב של שינוי כיוון במיסוי - כלפי מעלה - תהיה אפסית. במצב כזה, הילד שלי יוכל רק להמשיך לקוות שהעתיד של הילד שלו יהיה טוב יותר, בזמן שהוא מחכה עם אבא שלו בתחנת האוטובוס בכל בוקר.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
אבל אין קסם, כדי שלכולם יהיה גן של 2200, צריך להעלות מיסים ב...3000 שקל
לא ברור לי איך אנשים לא קולטים את זה. כל ה "שהמדינה תחלק לכולם חינם", זה אומר שהמדינה תגבה מיסים, תעשה מכרז, תבזבז כדרכה 20% על תקורות, תתן את המכרז לכל המרבה בכיבודים מהצד, ואז תקבל את המוצר של, נגיד, 2200 שקלים, רק שעכשיו תשלם עליו 3000 שקלים כי צריך לפרנס את כל הפקידים שבדרך.
עמית  |  03.11.11
6.
הבעיה לא תקציבית - הבעיה היא מחשבתית תרבותית
אגד באותו מספר נהגים, אותו תקציב ואותה כמות אוטובוסים יכול לתת שירות טוב פי כמה. העניין הוא שמנהל בכיר באגד שמרויח משכורת יפה של 40 או 50 אש"ח לא רוצה לעשות שינוי דרמטי אלא לשמור על הקיים לפחות עד היציאה שלו לפנסיה. הגורמים המשפיעים על הנסועה בתחבורה ציבורית הם: 1. תדירות 2. זמן נסיעה 3. איכות שירות ע"י חלוקה שונה של קווי הנסיעה ניתן ליצור מצב של תדירות לכל 10 דקות עבור כל קו (ז"א זמן המתנה ממוצע של 5 דקות). ע"י שימוש בדיווחי GPS הקיימים כיום בקופסה השחורה שיש בכל אוטובוס ניתן להודיע בכל תחנה עוד כמה זמן האוטובוסים הקרובים מגיעים (כיום רק אנשים "מאמינים" נוסעים באוטובוס). ע"י שינוי טופולוגית התחבורה מטיול שנתי שעוצר עבור כל קשיש וקשישה במקומות נידחים לקווים המקשרים בין מרכזי אוכלוסיה באופן ישיר ומהיר ניתן לקצר את זמני הנסיעה. ז"א קישור "כוכב" בין מוקדים ראשיים יכול לשפר את זמן ההגעה ולגרום לכך שנסיעה בתחבורה ציבורית תהיה יותר מהירה!!! מרכב פרטי (אין צורך בחיפוש חניה, מסלול מיוחד לציבורית, אין צורך בזמן לתדלוק, שירות במוסך וכו') כאשר השלמת הדרך תהיה באמצעות קו שכונתי עם כרטיס המשך או הליכה ברגל או השכרת אופניים וכו'. למדינה לכאורה יש אינטרס בהמשך המצב הקיים עקב חשיבה צרה ועקומה (המקובלת בעולם הרביעי הפחות מודרני) שככל שיותר נוסעים ברכב פרטי כך מרוויחים יותר מס על דלק, אגרות, דוחו"ת ביטוחים ומס קנית רכב. ישראל ומדינות ערב הגובלות עמה הן בין המדינות הבודדות בעולם המנהיגות משטר מיסוי גבוה לרכב (סינגפור היא דוגמה לשימוש נכון במיסוי ורישוי) למעשה, מבחינה כלכלית האובדן למשק הוא אדיר: 1. יותר משאיות וכלי תחבורה מסחריים דרושים לחלוקת אותו קו עקב פקקים ההולכים וגוברים 2. זיהום אויר ורעש נוסף = תחלואה מוגברת, עלות בבתי החולים 3. בעיות חניה - יותר כבישים נדרשים ופתרונות חניה נחוצים עלות על המדינה ועל האזרחים 4. אנשים לא עושים כל פעילות גופנית עקב רכב פרטי, אין אנטראקציה חברתית כמו שקיימת בתחבורה ציבורית כשכל אחד סגור במכונית שלו 5. אובדן שעות עבודה למשק בפקקים ובנסיעה בכלל 6. דלק ומכוניות נרכשים בחו"ל וזהו כסף שנאבד באופן מיידי לעומת כסף המתגלגל במשק וחוזר בסופו של דבר למדינה באמצעות מיסוי 7. יותר תאונות דרכים, יותר פשיעה (גניבות רכבים וגניבות ג'נטים בהן המשטרה כלל לא מטפלת) שישלחו את נציגי אגד לטיול בברלין כדי לראות איך מערכת תחבורה ציבורית צריכה לתפקד. רכבת תחתית לא תהיה פה אבל לפחות שיזיזו את האוטובוסים (שכר נהג פה הוא שליש מאשר בגרמניה ומחיר הנסיעה כחצי) גם גן החיות שם הוא בין היפים בעולם...
דודי , חיפה  |  03.11.11
5.
הפיתרון פשוט
מדינת רווחה לא משתלמת לאף אחד שמשלם מיסים מהסיבה הברורה שהזכרת, כאשר המדינה מספקת שרות כלשהו היא תמיד עושה את זה על חשבונך אבל בצורה גרועה יותר מהשוק הפרטי. הפיתרון פשוט וברור אל תיקחו מאיתנו את הכסף ואל תסבסדו לנו שום דבר. נקנה את הכל לבד בזול יותר בשוק פרטי ותחרותי המעניק שרות טוב יותר. אם לא יסבסדו חברה אחת של אוטובוסים אלא יפתחו את השוק לתחרות יהיה לך מגוון של אפשרויות בין קווים מהירים לאיטיים בין זולים וצפופים ליקרים ומרווחים. כל אחד יבחר מה שטוב לו. במקום אנשים כמוך ממשיכים לחשוב מסיבה לא ברורה שהפיתרון זה שהממשלה תחליט על מוצר אחד לכולם למרות שלכל אחד יש העדפות שונות. ואותו מוצר תמיד יסופק בצורה לא יעילה ומושחת. אנשים כאן מתלוננים על השרות בהוט או בבנקים (לא בדיוק שווקים תחרותיים וגם זה בגלל הרגולציה הממשלתית) אבל לפחות שם יש לך קצת בחירה. נסה לדבר לפקיד במשרד הרישוי או משרד הפנים עם דרישות כמו שאתה מציב מול העובד של הוט. אתה אפילו לא חולם לצפות מפקיד ממשלתי לרמת שרות כלשהי אז אתה מקבל את זה כמובן מאליו שהוא לא חייב לך כלום ואתה צריך להתרפס מולו.
משלם מיסים  |  03.11.11
לכל התגובות