אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחיות חורגות או תאומות סיאמיות

אחיות חורגות או תאומות סיאמיות

השיתוף הגובר בין יצרניות הרכב יאפשר לרכוש !UP בזול - אם הקונה רק יוותר על הסמל של פולקסווגן

14.11.2011, 08:44 | תומר הדר

אחת הבעיות הבוערות ביותר של יבואני הרכב בישראל היא תופעה אשר מכונה "זליגה מותגית". הכוונה למצב שבו יצרן רכב חוסך עלויות ומרכיב על אותה הפלטפורמה בדיוק כמה מכוניות, כל אחת בעלת זהות אחרת, אבזור שונה ומראה ייחודי. לא חסרות דוגמאות: סקודה פאביה וסיאט איביזה, פיז'ו 308 וסיטרואן C4.

בחו"ל הלקוחות מעכלים את נושא ההפרדה המותגית בקלות, בין היתר בגלל הבדלים גיאוגרפיים (כך לדוגמה, לקוח צ'כי יעדיף לרכוש מכונית סקודה צ'כית על פני מכונית סיאט ספרדית) וגם בגלל הבדלי מחיר אשר נובעים מזהויות מותג שונות. אך בישראל, מדינה שבה מחירי דגמים רבים הם כמעט זהים בגלל שלל סיבות הקשורות בנושאי שווי שימוש, קשה מאוד למכור ללקוחות שתי מכוניות דומות במחיר כמעט זהה, בלי לצפות שהלקוחות יעשו חשבון פשוט ויבחרו במכונית הנחשבת יותר. תהליך זה יעמוד לדוגמה בעוכריה של פולקסווגן !UP, שתהיה כנראה יקרה יותר ממכוניות מיני אחרות.

אך לפעמים הלקוח הישראלי יוצא מהמצב כשידו על העליונה. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא דווקא פולקסווגן !UP, מכיוון שזמן קצר בלבד לאחר הצגתה הודיעה חברת פולקסווגן על הצגתן של שתי מכוניות אחיות, סקודה סיטיגו וסיאט Mii.

שתי מכוניות אלה, אשר מבוססות על הפלטפורמה של פולקסווגן !UP, חולקות עמה בין היתר גם מנוע ותיבת הילוכים, אך עם זאת מצוידות במספיק גימיקים (מגוחכים לעתים) כדי ליצור הבחנה בינן לבין הפולקסווגן.

כך לדוגמה, לפי פרסומי סקודה הסיטיגו מצוידת במתקן להחזקת תמונות, ואילו הסיאט, שבקונצרן פולקסווגן מגדירים כספורטיבית שבחבורה, מצוידת במערכת שממליצה על סיבובי המנוע האופטימליים כדי להוציא מהמנוע הקטן את מיטב הביצועים.

השורה התחתונה, וזוהי עובדה שידועה היטב ליבואנית פולקסווגן, היא שיהיה קשה מאוד לתמחר את הסקודה והסיאט במחיר זהה לזה של הפולקסווגן בלי לצפות שהלקוחות ינהרו אל פולקסווגן ויותירו את המכוניות האחיות לצבור אבק באולם התצוגה. מסיבה זו, יוכלו הלקוחות בבוא היום לקנות מכונית שאינה נופלת מפולקסווגן !UP, בעלת מנוע זהה וביצועים ואבזור דומים - אבל במחיר נמוך באופן משמעותי.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
התופעה לא חדשה, והיבואנים יודעים להתמודד איתה
לא רק בתוך אותו קונצרן. יותר קל לשכנע את הלקוח לקבל עוד אביזר כלול במחיר מאשר להסביר לו שהוא חוסך 3 א' ש"ח אך מקבל רכב באיכות מקבילה. באירופה זה שונה בתחלית, מכיוון שהלקוחות קודם כל בוחרים את הרכב שהם רוצים, אחר כך בוחרים את רמת האיבזור ואת רשימת התוספות שהם מבקשים להצמיד לרכב, ורק אז מקבלים מחיר, שהוא שונה מדגם לדגם. ליצרנים אין את צורך להיות "שווים" למתחרים כיוון שההשואה היא מורכבת יותר ולא ישירה. אם בארץ היה ניתן לבחור במגוון גרסאות של אותו דגם וכן רשימת איבזור אופציונלית ארוכה, ייתכן והינו דומים לאירופה, אבל מצב זה לא ריאלי לשוק הישראלי בו כמות הרכבים קטנה ולא הגיוני של יבואן יתחיל להזמין כמה עשרות רכבים ברמות אבזור שונות, אם אופציות שונות, ותוסיפו לזה גם צבעים שונים, וצבע ריפוד שונה וכו', זה בלתי אפשרי.
אריק  |  15.11.11