אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": המשנה ליועמ"ש הכשיר את מינוי יוגב ליו"ר רכבת ישראל צילום: אוראל כהן

בלעדי ל"כלכליסט": המשנה ליועמ"ש הכשיר את מינוי יוגב ליו"ר רכבת ישראל

אחרי פגישה בין השניים ובדיקת פוליגרף חזר בו המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט וקבע כי אין מניעה משפטית למינוי אורי יוגב

16.11.2011, 06:56 | גולן חזני וליאור גוטמן

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, הוציא השבוע מכתב ליו"ר הוועדה לבדיקת מינויים במגזר הציבורי, טנה שפניץ, שבו נקבע כי אין מניעה משפטית למנות את אורי יוגב ליו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, כך נודע ל"כלכליסט". המכתב למעשה מכשיר את מינויו של יוגב כיו"ר קבוע.

בחוות הדעת הקודמת, מאוגוסט השנה, קבע המשנה ליועמ"ש כי הן התערבותו של יוגב במכרז לבחירת מנכ"ל הרכבת לפני כשנתיים והן מעורבותו במכרז שפירסמה הרכבת לרכישת קרונות חדשים מבומברדיה - מעלות חשש להתנהלות בלתי תקינה ולפגיעה לכאורה בטוהר המידות. בחוות הדעת נכתב כי "הרושם העולה ממכלול ההתנהלות של יוגב בשתי הפרשיות מטיל צל על התאמתו לתפקיד יו"ר דירקטוריון חברת הרכבת". ליכט סיכם את חוות הדעת: "יש לזכור כי להתנהלות מעין זו, המעלה חשש להתנהלות בלתי תקינה וחשש לפגיעה בטוהר המידות, השלכות על אמון הציבור במגזר הציבורי ואף על אמון הציבור בתהליכים המתרחשים ברכבת".

בחוות הדעת החדשה, שבאה אחרי פגישת יוגב עם ליכט, ובדיקת פוליגרף, השתנתה עמדת היועץ. "יוגב העלה גרסה עובדתית שונה מזו שהוצגה על ידו בהליכים שקדמו להוצאת המכתב הראשון שחלקה נתמך גם במסמכים שהגיש. שבתי ובחנתי את התשתית העובדתית שעליה התבסס המכתב הראשון ולאור בחינה זו אני סבור כי יש לתקן המסקנה של המכתב הראשון ולעדן אותה".

אבי ליכט, צילום: גיא אסאיג אבי ליכט | צילום: גיא אסאיג אבי ליכט, צילום: גיא אסאיג
הנושאים שעוררו מחלוקת: רכישת קרונות ומינוי מנכ"ל

ההחלטה הראשונה של ליכט התבססה על שתי סוגיות בנוגע להתנהלותו של יוגב. האחת היא היחסים שלו עם מנכ"ל בומברדיה ישראל, יוסף דסקל, ששימש חבר מועצה מייעצת לחברת ווייטווטר, שעם בעליה נמנה יוגב והיה גם פקודו של דסקל בצבא. יוגב לא דיווח על קשרים אלה טרם מינויו לתפקיד. הקשר בין השניים רלבנטי מאחר שיוגב השתתף בדיון של הרכבת שבו הוחלט לרכוש 150 קרונות מבומברדיה ב־1.2 מיליארד שקל.

הנושא השני שהיה במחלוקת נגע לאורן מוסט, שהיה מועמד לתפקיד מנכ"ל הרכבת. מוסט טען כי התבקש בידי יוגב להגיע לפגישה לילית בביתו. בפגישה, כך טען, נדרש להסיר את מועמדותו לתפקיד משום ששר התחבורה ישראל כץ אינו מעוניין בו - ולא יחתום על מינויו. יוגב אישר את קיום הפגישה, אך הכחיש את תוכנה.

ליכט קיבל את עמדתו של יוגב כי מינה את דסקל כדירקטור בווייטווטר, בשל היותו מומחה בעל שם ולא בשל ההיכרות האישית ביניהם. דסקל גם התפטר מוויטווטר עם מינויו של יוגב כדירקטור ברכבת, וליכט העיר כי "אין כל ראיה שיוגב היה מעורב בהליכי שינוי פרטי העסקה שגובשה עם בומברדיה, או שביצע פעולה לטובתה בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים ברכבת. בתקופה הרלבנטית, עוצמת הקשר האישי בין דסקל ויוגב לא היתה משמעותית והקשר העיסקי ביניהם נותק. על יוגב היה לדווח על היכרות זו אולם לא מדובר בהתנהלות המונעת את מינויו", קבע ליכט.

"לא בשירות שר התחבורה, אלא לטובת הרכבת"

החשד השני, כי נציגי משרד התחבורה ניסו להטות את תוצאות ועדת האיתור לבחירת מנכ"ל הרכבת כדי למנוע את בחירת מוסט, נגע ליוגב כגורם שנטל חלק באותו מהלך פסול כדי לקדם מועמד מטעם שר התחבורה. יוגב ניגש לבדיקת פוליגרף במכון "גזית" שבה נשאל שתי שאלות: "האם ביקשת בפגישה עם מוסט להסיר מועמדותו לטובת מועמד אחר מטעם שר התחבורה"? ו"האם במקרה הזה פעלת למינוי מועמד מטעם שר התחבורה"? יוגב השיב בשלילה לשתי התשובות ונמצא דובר אמת.

יוגב גם צירף גרסה חדשה שבה הוא טען כי ידע ששר התחבורה איננו מעוניין במוסט וחשש כי בחירת מוסט עלולה להביא לפגיעה ברכבת. לדבריו הוא נפגש עם מוסט כדי לתת לו הזדמנות נוספת לשכנעו שהוא מועמד מתאים לתפקיד. "לא הונחה תשתית ראייתית שיוגב פעל בשליחות שר התחבורה כדי להביא למינוי מועמד מטעמו. בראיה כוללת אכן נפלו פגמים בהתנהלותו של יוגב אולם אין לראות בהם מסכת אחת של מעידה עקבית", מסיים ליכט. יוגב צפוי להתמנות ליו"ר קבוע של הרכבת.

מיוגב נמסר: "גורמים שונים שפעלו להכפשת שמי עשו זאת ממניעים אינטרסנטיים כדי לעצור שינויים ברכבת".

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
בוא נראה מה היה לנו
1}יוגב קורה לאורן מוסט ומבקש ממנו להסיר מועמדות למנכ"ל הרכבת למרות שמוסט הוא המועמד המוביל לפי ניקוד הוועדה. 2}יוגב היה נוכך בפגישה בין הרכבת לבין יצרנית הקרונות בגרמניה דבר שהיה אסור לפי החוק ומה עוד ששמו של יוגב הושמט מהפרוטוקולים של הרכבת כאילו לא היה ,ולא הושמט מהפרוטוקולים של בומברדייה 3}יוגב שכח לציין שמר דסקל מנכ"ל בומברדייה בישראל היה מפקדו האישי בצבא דבר שמחייב את יוגב לציין זאת. 4}יוגב שכח לציין שמר דסקל שימש כחבר דירקטורין בחברת וויט ווטר חברה בבעלות אורי יוגב פשוט שכח ואם לא היה מדובר בעיסקה של 1.5 מיליאד שקל אוליי לא היה מענייננו 5}בנוסף במיקרה או לא במקרה הרכבת פירסמה תנאי סף למיכרז שרק בומברדייה יכלה לעמוד בו ואז לאחר זכייתה של החברה ניזכרה הרכבת לשנות את תנאי המכרז לקרונות ישנים. על כל הדברים האלה החליט מר ליכט {יצא לי חרוז} שאין כל בעיה בהתנהלותו של יוגב וזאת לאחר שהוא עצמו כבר החליט שיש בעיה במינוי . השאלה היחידה שעולה לי כאזרח שמכיר איך מתנהלים העניינים כאן היא מה הובטח לך מר ליכט איזה תפקיד.
ב , חיפה  |  16.11.11
7.
אין להחלטה משמעות גדולה.
המסקנה היא שיוגב כשיר לעמוד בראש הארגון, מבחינה משפטית. האם הוא כשיר מבחינה ניהולית? האם הוא האדם המתאים לחברה? על שאלה זאת המשנה ליועמ"ש לא נדרש היה לענות, לא יכול היה לענות, ולא ענה. אינני מכיר את מר יוגב, אך מתוך המעט ששמעתי עליו, מקנן בי החשש שלא הוא יפתור את בעיות הרכבת. אם הוא יאמץ את הקו הניהולי של שר התחבורה ישראל כץ - אני ממליץ לו שלא ייכנס בכלל לתפקיד.
דני , ירושלים  |  16.11.11
6.
משום מה נשמטה מהכתבה העובדה המצערת שרוחב הקרונות שנרכשו לא התאים לרוחב הפסים...
בשל כך נגרם לרכבת (ובעצם למדינת ישראל ולכל אחד מאיתנו) נזק כספי עצום ומתמשך, שפרטיו מצויים בדוח מבקר המדינה. אני לא בקיא בפרטים, אבל נראה לי שעל-פניו המינוי הזה פסול. יש רבים וטובים אחרים שהיו יכולים להיות מועמדים מצוינים לתפקיד, ובשעה כל כך קשה לרכבת, מן הראוי היה להחליף את כל מי שהיה מעורב בניהולה בעבר.
אבי  |  16.11.11
5.
פשוט לא להאמין
אין סוף לשחיתות המדינה שלנו נשלטת ע"י קבוצה קטנה של אנשים שאף אחד לא יכול להם לדוגמה מחודש אוגוסט עד היום המשנה ליועץ המישפטי חשב שאורי יוגב לא ראוי להתמנות ליו"ר הרכבת ועדת שפניץ במשך שלושה חודשים מעקבת את ההחלטה עד שמר ליכט יכשיר את השרץ וכן הגיעה היום המיוחל השרץ כשר למהדרין. נישאר לנו אזרחי ישראל לחכות למוצא פיו של בג"ץ שדן בעתירה נגד המינוי ואם גם שם יחליטו כך אז כל שנותר זה להשלים עם העובדה שיש אנשים בישראל שהחוק הינו בגדר המלצה בלבד. שחיתות כבר אמרתי?
אני , חיפה  |  16.11.11
לכל התגובות