אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם לתת טיפ מראש? צילום: shutterstock

האם לתת טיפ מראש?

התשובה לשאלה תלויה בעיקר בגובה הטיפ

17.11.2011, 09:02 | דן אריאלי

פרופסור יקר,

אני תמיד נותן טיפ לשוטף המכוניות. שאלתי היא מתי לתת אותו. אני תמיד חושש שאם אתן בהתחלה כבר לא תהיה לו סיבה לשטוף טוב, אבל אם אתן בסוף לא תהיה למחווה שלי השפעה על איכות השטיפה. אז מתי לתת? באמצע?

ליאור

ליאור היקר,

התשובה לשאלה שלך תלויה בעיקר בגובה הטיפ. טיפ הוא צורת תגמול מיוחדת. לפני הכל זו משכורת, זה כסף. אבל בשונה ממשכורת רגילה, הוא לפעמים תלוי ברמת הביצוע. כשהטיפ לא קבוע, וכשהעובד יכול בעצמו להשפיע על רמת עבודתו, העובד יתאמץ יותר כדי לקבל טיפ גבוה יותר. אם הטיפ הוא תמיד אותו הדבר או אם אין לאנשים דרך לעשות את העבודה יותר טוב או פחות טוב, הוא לא ישפיע. לכאורה, טיפ שניתן מראש כבר לא יתמרץ את השוטף להתאמץ יותר כדי להגדילו.

אבל טיפ עושה עוד משהו, והוא יצירת רגש מחויבות. טיפ מראש יכול לגרום לשוטף לעשות עבודה יותר טובה מתוך מחויבות.

אז מה חזק יותר? תמריץ לקבל יותר או רגש מחויבות? זה מה שתלוי בגובה הטיפ. אם הוא ממוצע או נמוך מהממוצע ואתה נותן אותו בהתחלה, לא תיצור מחויבות גבוהה. השוטף יגיד: "אה, זה בן אדם סטנדרטי, לא צריך להתרגש ממנו, ניתן לו שירות סטנדרטי". טיפ קמצני עדיף, במקרה הזה, לתת בסוף, וכך לתת לציפייה לתמרץ את השוטף. אבל אם אתה נותן טיפ מעבר למקובל, אתה יוצר רגש מחויבות מההתחלה.

במקרה הזה, כמובן, צריך לדעת מהו הטיפ שרוב האנשים נותנים, ואיזה טיפ ייחשב "לא סטנדרטי" דיו כדי ליצור רגש מחויבות. בעולם הפיננסים האמריקאי, לדוגמה, הבונוסים השמנים כבר נחשבים סטנדרט, ולכן לא מעודדים את עובדי הענף לתת יותר. הם מצפים לבונוס, לא משפרים את התפקוד ורק מתרגזים כשהבונוס נמוך משציפו. ייתכן שטיפ לא גבוה במיוחד, שמגיע לפעמים כהפתעה גמורה, היה משנה את כל הגישה שלהם.

ובכלל, עולות פה שאלות מעניינות על אם כדאי שחלק גדול יותר במשכורות יהיה טיפים, או לחלופין אם זה בכלל רעיון טוב להעניק משכורות לפי קפריזות הלקוח. אני מקווה שבעתיד נמצא לזה תשובה.

תגיות

25 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

24.
באופן תיאורטי לפחות, טיפ מקדים הוא מתנשא ו"דורש", טיפ בסוף מביע תודה.
ברגע שאתה נותן תשלום מראש - למעשה אתה משדר לנותן השירות: קניתי אותך. בשני גרוש, בארבעה גרוש, בלירה, אבל קניתי אותך למפרע ומעכשיו אתה מחוייב לעבוד בשבילי (או ללקק לי). יש בזה משהו אדנותי ומתנשא, שלפחות להרגשתי מקטין ומשפיל את נותן השירות והופך אותו לכאורה לחמדן או ליצור רעב או לעבד שלא השאירו לו הרבה ברירה. ברגע שאתה משאיר טיפ בסוף המפגש - זהו מעין אות תודה. אם תחזור שוב לאותו מקום ולאותו מלצר - כבר תקבל שירות 10, כאות תודה על הטיפ הקודם ההוא וגם מתוך ציפייה לטיפ הבא. משום מה הסידור הזה נראה לי יותר מכבד את נותן השירות. אומנם השאלה כאן נשאלה בכיוון של "מה יותר משתלם לי - לפנֵי או אחרֵי", ואני התייחסתי כאן למישור הבינאישי ולא התועלתני, אבל אולי גם המישור הזה 'משתתף' בסיטואציה.
אסתר  |  20.11.11
22.
חבל, שאיש לא משתמש בפרוש הנכון לטיפ.
שפרושו - TO IMPROVE PROMPTNESS, ז"א להגביר יעילות או מהירות. במקור מדובר על כסף שניתן בתחילת האירוע, על מנת להגביר את מהירות השירות שנותן המלצר (בד"כ במקום מאוד עמוס), או שישרת את נותן הטיפ לפני אחרים. אין לתשלום זה שום קשר לאיכות השירות, אלא למהירות בלבד.
אלי  |  19.11.11
21.
לתת חלק מהטיפ בהתחלה עם מסר שבסיום טוב תהיה השלמה
מניסיון זה פועל , תבדקו זאת באולמי חתונות ואירועים שונים, כאשר אתה נותן טיפ למלצר/מלצית ובחיוך אתה אומר לו שזה רק הסיפתח (בסלנג) אתה נהנה משרות אישי ואיכותי לשולחן בו אתה יושב אם אמרת שזה מכל השולחן או אישי אם אמרת שזה רק ממך. תנסו ותופתעו לטובה. למען ההגינות , זו לא המצאה שלי - ראיתי זאת ביושבי בשולחן עם חבר איש עסקים שעשה זאת וזה פעל להפליא.
אחי מאיר , נגב  |  19.11.11
לכל התגובות