אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט" - ועדת זליכה: על הממשלה ליצור מחירון רכב משומש

בלעדי ל"כלכליסט" - ועדת זליכה: על הממשלה ליצור מחירון רכב משומש

הוועדה להסדרת ענף הרכב בראשות ירון זליכה תמליץ למדינה ליצור מחירון רכב משומש משלה - שיחליף את המחירונים הקיימים. הנפגעות הפוטנציאליות: חברות הליסינג העלולות להינזק מירידת מחירים פתאומית

04.12.2011, 06:54 | תומר הדר

ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב תמליץ למדינה ליצור מחירון רכב משומש שיחליף את מחירוני הרכב הקיימים, כך נודע ל"כלכליסט". הוועדה, שבראשה עומד ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר, מציעה שהמחירון החדש יפוקח על ידי מנגנון שתקים המדינה.

לחלופין מציעה הוועדה פתרון אחר להסדרת ענף הרכב המשומש: הטלת איסור על גופים המסוקרים במחירוני הרכב מלרכוש שטחי פרסום במחירונים. זאת, כדי למנוע מהגופים המסוקרים השפעה כלשהי על מחברי המחירונים.

פערי מחירים

 

ועדת זליכה הוקמה בשלהי חודש אוגוסט האחרון, כדי לצמצם את הריכוזיות בענף הרכב, להגביר את התחרותיות ולגרום להוזלה במחירי המכוניות החדשות. הוועדה אמורה להגיש את מסקנותיה בתחילת החודש הבא.

כיום קיימים בישראל כמה מחירוני רכב גדולים, בהם מחירון הרכב של לוי יצחק והמחירון המקוון של אתר "יד 2". מחירון הרכב המשומש של לוי יצחק קובע את ערכיהן של המכוניות המשומשות באמצעות שימוש בצוות סוקרים ושמאים; ואילו מחירון הרכב המשומש של לוח יד 2 משתמש בנתוני גולשים — אשר מדווחים אם מכרו את מכוניתם במחיר גבוה או נמוך, כדי לקבוע את ערכה בשוק.

יצוין שבכמה דגמי מכוניות קיימים כיום פערים המגיעים לעתים לאלפי שקלים בין המחירון של לוי יצחק לבין המחירון של "יד 2".

ככלל, מבין שני המחירונים, מחירון הרכב של לוי יצחק נחשב למקובל על חברות הביטוח ועל הבנקים. פירושו של דבר הוא שכאשר רכב נפגע בתאונה קשה, הסכום אשר מוחזר ללקוח נקבע בהתאם למחירון של לוי יצחק.

בעיית הליסינג

 

גם הבנקים, אשר מעניקים הלוואות לרכישת רכב ומשעבדים מכוניות, מתנהלים ברובם לפי ערך הרכב הנקוב במחירון של לוי יצחק. עם זאת, אם תאומץ המלצתה של ועדת זליכה בעניין מחירון הרכב המשומש הממשלתי, הבנקים וחברות הביטוח עשויים לפעול לפי אותו מחירון.

הנפגעות העיקריות מתרחיש שבו מדינת ישראל תיצור מחירון רכב משלה עלולות להיות חברות הליסינג. הסיבה לכך היא שמחיריהם של דגמי מכוניות רבים, אשר נהנים מפופולריות רבה בחברות הליסינג, עלולים לרדת באלפי שקלים בן לילה במחירון הממשלתי החדש, אשר יאומץ על ידי הציבור בישראל.

חברות הליסינג תלויות ב"גלגול מלאי", כלומר ביכולת למכור את מלאי הרכבים הקיים שלהן ולגייס כסף לרכישת מכוניות חדשות. ירידה פתאומית ובו זמנית של אלפי שקלים במחיריהן של מאות אלפי מכוניות השוכנות במגרשי המכירה של חברות הליסינג עלולה להסב להן נזק כספי ניכר.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "ועדת זליכה בוחנת בין השאר גם את נושא מחירוני הרכב במדינת ישראל".

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
כרגיל אצלנו, מתעסקים בטפל במקום בעיקר.
הבעיה בשוק הרכב היא לא במחירי המכוניות המשומשות המבוססות בראש וראשונה על מחירי החדשות. לפחות בשוק החדשות יש תחרות בין היצרנים/יבואנים השונים. אחרי שקנית רכב - אתה לקוח שבוי של היצרן ו/או היבואן. מחירי החלפים והתיקונים הם הלא נורמליים. מי שרוצה, יש לי דוגמאות מעשיות. בשביל לטפל בזה לא צריך וועדות. וועדות זה טוב בשביל כסת"ח. זה בפרוש בתחומו של הממונה על ההגבלים העסקיים. צריך רק לרצות לטפל, וזה לא בדיוק מה שהממשלה רוצה. מי רוצה לשחוט את הברווז המטיל ביצי זהב?
אלי , הרצליה  |  18.02.14
10.
זה משהו שכבר עושים בארץ..
אני יודע שרכבים שעמדו בתצוגה או אפילו סתם נסעו ממש מעט קילומטרים מוצעים היום באלבר לדוגמא במחיר יותר אטרקטיבי מחדש.. היוזמה מבורכת, והעובדה שכבר מישהו עלה עליה וזה מצליח לו רק מראה שהעם יקבל אותה בברכה, טוב שסופסוף יוצאות גם כמה החלטות טובות מהממשלה הזאת.
מורדי  |  07.12.11
8.
הפתרון בישראל שבה יש מונופול יבוא לכל מותג הוא הגבלת ההנחה האפשרית לחברות
היום ההנחות מגיעות ל20% ולעיתים גם 30% (כך היה בזמנו עם היונדאי גטס, ושברולט אביאו) אחת האפשרויות היא לקבוע גם % מקסימלי שניתן לקחת רווח גולמי, משהו בין 15-20% וזה אוטומטית יגביל את ההנחות (היבואנים לא מוכרים בהפסד לליסינג) וכך כולם יהנו ממחירים יותר סבירים בלי הנחות לדגמים מסויימים המחירים ירדו אוטומטית ב20%
א  |  04.12.11
לכל התגובות