אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אפל לעובדיה: אל תדברו עלינו בפייסבוק, אל תגיבו לשמועות צילום: בלומברג

אפל לעובדיה: אל תדברו עלינו בפייסבוק, אל תגיבו לשמועות

התקנון שעליו חותמים עובדי ענקית הטכנולוגיה דלף ככל הנראה לרשת, ואוסר עליהם להתלונן על הלקוחות והמנהלים. שני עובדים פוטרו בחודש האחרון לאחר שדיברו על אפל ברשתות חברתיות

04.12.2011, 15:04 | הראל עילם
אפל היא החברה הגדולה בעולם והמפעילה של רשת החנויות הרווחיות ביותר. אבל מאחורי הפנים המחייכות של העובדים והעיצוב המינימליסטי עומדת תפיסת עולם אבסולוטית, שהחברה שומרת עליה בקפדנות ובחשאיות. בחודש האחרון שני עובדים פוטרו לאחר שדיברו על החברה בזמנם הפרטי, באמצעות רשתות חברתיות.

העובדים התלוננו על פיטורים לא מוצדקים, אבל החברה טענה מצידה שהם עברו על ההסכמים האתיים שחתמו עליהם. במהלך סוף השבוע האחרון דלף לרשת מה שראה כאותו חוזה מדובר שאפל ניסתה בקדחתנות להסתיר – חוזה שאוסר על העובדים, בין השאר, לדבר על אפל בצורה שלילית גם מחוץ לשעות העבודה. החברה, כהרגלה, לא הגיבה לפרסום.

החוזה, שנפרס על פני אלפי מילים, מציין שבעוד שהעובדים יכולים להקים אתר פרטי או פרופיל משלהם ברשתות חברתיות, אסור להם לפרסם שום מידע שקשור לאפל – כולל תמונות מהחנות, מוצרים, לקוחות או אירועים. אסור אפילו לפרסם את מחירי המוצרים, זמינותם וכתובת החנויות והאתרים.

אפל אמנם אינה אוסרת על עובדיה להגיב ברחבי הרשת, אך אסור להם לכתוב (גם בצורה חיובית) בשום אתר הקשור בצורה עקיפה למוצרי אפל, ובמיוחד לא להגיב על שמועות – לא לחיוב ולא לשלילה.

חנות אפל בניו יורק. כללים קשוחים, צילום: בלומברג חנות אפל בניו יורק. כללים קשוחים | צילום: בלומברג חנות אפל בניו יורק. כללים קשוחים, צילום: בלומברג

למרות הכל: העובדים מביעים שביעות רצון

כפי שדווח בעבר, העובדים גם אינם יכולים לדבר עם חבריהם לעבודה על המדיניות או על המידע שברשותם, ובטח שלא להתלונן על ההתנהגות של הלקוחות או המנהלים. עובד שיתלונן, גם מחוץ לשעות העבודה, יפוטר. אפל, בדומה לחברות אחרות, דורשת מהעובדים לדבר בצורה "נקייה" וחיובית – אסור להגיד למשל את המילים "לא", "תקלה" או "בעיה".

לפי פרסומים שונים, עובדים פוטרו ללא פיצויים במידה במקרים שבהם לא קיבלו ציוני שביעות רצון מושלמים מהלקוחות, מדיניות המעודדת עובדים לרגל אחרי חבריהם. כמו כן פורסמו ידיעות על גוף בשם "צוות נאמנות בינלאומי" שתפקידו לאתר עובדים בעיתיים ומורשה בין השאר, להחרים את המחשבים ואת הטלפונים של כל עובדי החנות. הגוף אף זכה בקרב חלק מהעובדים לכינוי הפרובוקטיבי "גסטאפו".

עובדים אחרים מספרים על כך שמועסקים מתחילים או זוטרים אינם רשאים להסתכל ללקוחות בעיניים או לדבר איתם, גם כאשר פונים אליהם בשאלה. לפני מספר חודשים החברה בלמה באגרסיביות ניסיונות להקמת ועד עובדים בחנויות אפל.

למרות הכל, שיעור שביעות הרצון שעובדי אפל מדווחים עליו נחשב באופן קבוע לגבוה במיוחד, תנאי ההעסקה נחשבים לטובים יחסית וסטיב ג'ובס, בזמנו, נהנה משיעור הפופולאריות הגבוה ביותר בקרב העובדים – למרות כל הדיווחים על כך שמדובר היה בבוס קשה במיוחד.

תגיות

34 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

34.
אולי תתחילו לחשוב קצת בהיגיון..?
אם אותו "גסטאפו" היה כלכך נוראי, לא היו כלכך הרבה אמריקאים, שרוצים ללבוש את אותם המדים עם התפוח, ולחלום שהם עומדים מאחורי ה- Genius bar. ובקשר לכל אלה שקנו אחד מאותם עשרות הדמוי עם החיקוי ההוא... אנדרואיד. כדאי שתיזכרו במהפכת המחשוב. אז כמו שיש היום מבחינת חומרה. מחשבי פיסי עם מפרט יותר חזק ומרשים. גם יש טלפונים עם יותר זיכרון, יותר יכולות אולי אפילו מעבד יותר חזק מהאייפון. אבל בדומה לעולם המחשבים, ההבדל הוא בכלל בתוכנה. נכון שבסוף מיקרוסופט שולטים כמעט בכל שוק הפיסי , אבל עדיין רוב העולם משתמש במוצר נחות שהתחיל כחיקוי. מוצר שסובל מהמון בעיות אבטחה, וירוסים, אי תאימיות ואי יציבות. לכן עכשיו, כלכך הרבה אנשי פיסי עושים מעבר למק. גוגל בקושי רב מנסה להעתיק מההתחלה את ה- iOS של אפל.וכן, מרכז ההתראות של iOS 5 מאוד מזכיר את של גוגל. אולי אפילו יש גם כמה פיצרים מגניבים שחסרים לאפל. אבל וואלה, גם אם אנדרואיד עוד 4-5 שנים ישלוט ברוב נתח השוק. תמיד המוצר הזה יזכר בתור חיקוי, נטול השראה וחדשנות.
רואי , חיפה  |  11.12.11
32.
תגובה למשה מחיפה מס. 24 לגבי התארגנות העובדים.
באמריקה כבר מזמן רוב מקומות העבודה מתנגדים להתארגנות העובדים. אבל זה קיים בכל העולם, גם בארץ כל חיי עבדתי רק בוזים אישיים, וכמוני רבים, כך שלא יכולנו להתארגן. וועדי עובדים הם רק שריד אנכרוניסטי שעדיין חי בכמה מקומות.
ההסתדרות הכללית , ארצות הברית  |  08.12.11
לכל התגובות