אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תגובת שרשרת: היפניות התייקרו ועכשיו גם המכוניות האירופיות

תגובת שרשרת: היפניות התייקרו ועכשיו גם המכוניות האירופיות

אחרי שטויוטה והונדה העלו את מחיר המכונית המשפחתית באלפי שקלים, האירופיות צפויות ליישר קו ב־2012. גם מאזדה צפויה להצטרף לחגיגה

07.12.2011, 06:57 | תומר הדר

לפני שלושה חודשים הגיעה הסנונית הראשונה להתייקרות הצפויה במחירי המכוניות המשפחתיות ב־2012. היתה זאת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, שהעלתה את מחירי הקורולה המשפחתית ב־2,000 שקל. אחריה הגיעה חברת מאיר שהודיעה על התייקרות בדגמי הונדה אינסייט. בהמשך עדכנה בשקט יחסי גם כלמוביל את מחירי חלק מדגמי מיצובישי. גורמים בדלק מוטורס מאשרים שגם מאזדה 3 המשפחתית צפויה להתייקר בקרוב בשיעור דומה ליתר הדגמים המשפחתיים.

בשבוע שעבר נחשף ב"כלכליסט" שהתייקרות המחירים מתרחבת מעבר לגזרת המכוניות היפניות, כאשר צ'מפיון מוטורס, יבואנית סקודה, החליטה גם היא על העלאת מחירים, בעוד שהתנודות בשערי היין בהחלט שחקו את שולי הרווח של יבואניות הרכב מיפן וההתייקרות בגזרה זו הגיונית. העלאת המחירים בקרב שאר יבואני הרכב מובנת פחות.

המצב בשוק דווקא תומך בהורדת מחירים

בעקבות המחאה הצרכנית של הקיץ האחרון תקופה זו אמורה היתה להיות שעתו הגדולה של הצרכן הישראלי. אך בפועל המצב רחוק למדי מכך ונראה ששום דבר לא ישתנה בענף הרכב. נראה שגם ב־2012 מחירי כל המכוניות המשפחתיות יהיו דומים עד זהים - רק שהשנה המחירים ינועו סביב 122–123 אלף שקל במקום סביב 120 אלף שקל בשנים האחרונות.

לכאורה היו ליבואניות הרכב לא מעט סיבות דווקא להוריד את מחירי הרכבים המשפחתיים. ראשית, בינואר הקרוב תיכנס לתוקפה שיטת חישוב חדשה למיסוי הירוק - המיסוי המוטל על מכוניות חדשות בהתאם למזהמים שהן פולטות. הנוסחה המדויקת לחישוב המיסוי הירוק נמצאת בדיונים סופיים בימים אלו, והיבואנים אינם יודעים עדיין מה היא תהיה. עם זאת, כבר עכשיו ברור שהנוסחה הירוקה החדשה תיתן הטבות למכוניות נקיות יותר מלאחרות. המיסוי הירוק לכן הוא הזדמנות פז ליבואנים להוזיל את המכוניות המצוידות במנועים נקיים ולהתחרות בהצלחה בשוק הרכב הסואן.

בנוסף, יבואני הרכב יודעים שהם מתנהלים בימים אלו תחת עינה הפקוחה של ועדת זליכה, הוועדה שמינה משרד התחבורה להגברת התחרותיות בשוק הרכב. גם היבואנים וגם ועדת זליכה יודעים היטב שלא במקרה מחירי רוב הדגמים המשפחתיים עומדים על 120 אלף שקל. בוועדת זליכה יודעים גם שחברות הליסינג משפיעות על התמחור הזהה של היבואנים. לכן האינטרס של היבואנים בתקופה זאת היה דווקא לא למשוך אש אל שוק הרכב.

מלבד זאת, יש להביא בחשבון את נושאי הבדלי המטבע. היבואנים שמשלמים על הרכבים ביורו יוכלו לנצל השנה את שער המטבע הבעייתי של הדגמים מיפן ולתמחר את המכוניות המשפחתיות במחיר נמוך מזה של המתחרות היפניות.

על פניו אנו נמצאים בפתחה של שנה של תחרות אמיתית בענף הרכב, תחרות שתיטיב עם הצרכן. אבל דה־פקטו כאמור זה לא עומד לקרות.

האם חברות הליסינג חשובות יותר מהצרכן הפרטי?

כבר היום כל יבואני הרכב מדגישים שיעלו מחירים, ללא קשר לשערי מטבע. אפשר גם להניח בביטחון שהזהות במחירי המשפחתיות תישמר ב־2012. בשוליים תמיד אפשר יהיה למצוא יבואן שיוכל להרשות לעצמו לתמחר את מכוניתו במחיר יותר נמוך, אבל העובדה שסקודה אוקטביה, מכונית צ'כית בעלת מנוע טורבו זעיר, מתומחרת ב־122 אלף שקל, מחיר זהה לזה של הטויוטה קורולה, מכונית יפנית בעלת מנוע בנפח 1.6 ליטרים - מרמזת על התרחישים שלהם אנו צפויים בשנה הבאה.

את התשובה לשאלה מדוע צפויים כל היבואנים ליישר מחיר ולהעלות את מחירי המשפחתיות, ללא תלות בארץ הייצור של הרכב, במטבע התשלום ובציון הירוק שלו צריך לחפש בגזרת חברות הליסינג. ערך ציי המכוניות המשומשות של חברות הליסינג נגזר באופן ישיר מתעריפי המכוניות החדשות. לכן אף יבואן רכב אינו מעוניין להרגיז את חברות הליסינג ולהוריד מחירים. בניגוד לחברות הליסינג, הצרכן הפרטי הוא הנפגע העיקרי מהעלאת המחירים היות שהוא זה שנדרש לשלם מחיר מלא. אלא אם התמזל מזלו "ליפול" על חודש שבו חברות הליסינג מצמצמות מכירות והיבואנים ממהרים להציע מבצעי מכירות אטרקטיביים.

תגיות

22 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

21.
יוסי תבדוק עובדות לפני שאתה כותב השווא בין סקודה לטויוטה
1. לסקודה מנוע קטן מודגש טורבו, שאמור לעמוד בלחצים גבוהים יותר, לכן הבלאי שלו מאוד גבוה. 2. תקלות טורבו - תקלות הכי נפוצות בבריטניה (כנראה גם בשאר אירופה). אגב תיקון טורבו יכול להישתוות להחלפת גיר. 3. טויוטה למרות המנוע הגדול יותר, לא אוכלת יותר מסקודה. במשפחה שלי יש קורולה רובוטית וזה רכב מטוס עם צריכה ממוצעת אמיתית של כ8 ליטר ל100 שבשביל רכב שמוולה המון בעיר זאת צריכה חלומית (פולו שלי אכלה יותר). 4. המומנט חשוב יותר מההספר לנסיעה יום יומית (שאגב, מנועי TSI מצטיינים בזירה הזאת). 5. לטווח ארוך רוב היפניות יותר משתלמות עקב חיסכון בדלק, בלאי נמוך וחלפים במחיר סביר יותר, במיוחד בהשוואה לגרמניות
ג'ין , מודיעין  |  08.12.11
18.
מרוויח 60% יותר מהמשכורת הממוצעת ואין סיכוי שאצליח לרכוש רכב חדש
ועכשיו עוד מעלים מחירים? לא ברור לי מה יהיה הסוף. או שתתנו תחבורה ציבורית נורמלית ובשבת או שתורידו את מחירי הרכבים החדשים. אנשים לא עוזבים לחו"ל בגלל הפצצה האירנית, אנשים עוזבים כי נמאס כבר ששותים את כספם!!!
אורן  |  08.12.11
לכל התגובות