אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח טכנולוגי: האם הטרשת החברתית הגיעה לשיאה? צילום: cc by birgerking

דו"ח טכנולוגי: האם הטרשת החברתית הגיעה לשיאה?

לאנשים אין עוד זמן לבזבז על רשתות חברתיות, הרובוטים של פוטין מכים שנית, עוד מושבע מצייץ ומחסל משפט, והתוצאה הלא צפויה של מכוניות גוגל

11.12.2011, 13:26 | יוסי גורביץ

העם דורש דיסלייק

הבועה של הטרשת החברתית עומדת לפקוע, ואת זה לא אומר עבדכם הנאמן, שעוד באירופה הפרה-היסטורית היה סקפטי, אלא אנליסט של פורסטר. כלומר, מישהו שמשלמים לו הרבה כסף כדי לטעות.

לטענת האנליסט, ג'ורג' קולוני, השוק של הרשתות החברתיות מגיע לרוויה. 86% מהאנשים המחוברים לרשת כבר אימצו רשת חברתית כלשהי; באזורים העירוניים של סין, המספר מגיע ל-95%. בקנדה, ל-88%. אין לאן לצמוח, ודאי לא במימדים שאליהן התרגלו הרשתות או בעולם המערבי.

יתר על כן, גם כמות הזמן שהמשתמשים מבזבזים על רשתות חברתיות מגיעה לשיא. הם מוציאים עליה יותר זמן מאשר על הליכה לכנסיה, על התעמלות, ועל שיחות קוליות, מיילים ודואר צב. הזמן המושקע ברשתות חברתיות קטן רק מה שמושקע בגידול ילדים וקניות. ועבודה, יש להניח.

בקיצור, יכולת הצמיחה בקרב המשתמשים נמוכה מאד והיכולת להוציא עוד זמן על התועבה לא קיימת – או, על כל פנים, יש לקוות כך מתוך דאגה חמורה לעתיד המין האנושי. קולוני חוזה שהבועה תפקע בקרוב, ושירותי הבל כמו פורסקוור לא ישרדו. הוא משווה את התוצאה אחרי פקיעת הבועה לזה של משבר הדוט-קום ב-2000: המון חברות הנפיקו, רק מעטות שרדו.

במהרה בימינו, אמן.

הכו במפגינים והצילו את רוסיה

העיניים משתפשפות מעצמן: המוני רוסים יוצאים לרחובות ודורשים להדיח את הדיקטטורה המושחתת שתחתה חיו ב-12 השנים האחרונות. מי היה מאמין שבמדינה שסיבת המוות המובילה בה היא אלכוהוליזם ושתוחלת החיים הממוצעת של גברים בה היא 63, יתנערו התושבים ויצאו לרחובות, ועוד בחורף? יש כבר מי שמדבר על מהפכה רוסית שלישית (הראשונה, אתם יודעים, לא היתה זו של הבולשביקים – ההפיכה שלהם התבצעה נגד ממשלה דמוקרטית, לא נגד הצאר, שכבר הודח בפברואר), ואם זה אומר שוולדימיר ולדימורוביץ' פוטין יודח, אז יש למה לחכות.

מוחים נגד פוטין, עד לשבירת העצמות, צילום: אי פי אי מוחים נגד פוטין, עד לשבירת העצמות | צילום: אי פי אי מוחים נגד פוטין, עד לשבירת העצמות, צילום: אי פי אי

פוטין, כמובן, לא יושב שם ומחכה. הוא עוד לא עבר לשלב האסדי של דיכוי המהומות, אבל הוא עמוק בשלב הטוניסאי שלהן: כעת הוא מנסה לשבש את התקשורת של המפגינים. אחרי שגמר לרמות בבחירות הוא עסוק כעת בבלבול הבוחרים.

המפגינים קבעו לעצמם האשתג, #триумфальная, אבל זמן קצר לאחר מכן החלו רובוטי טוויטר להפציץ אותו בהודעות התומכות במשטר הפוטיניסטי. חוקר אבטחה מוביל, מקסים גונצ'רוב, הצביע על כך שבחינה של הציוצים בהאשתג הזה מראה פרץ פעילות מרשים מצד חשבונות שעד כה שלחו בסך הכל 20 הודעות: פתאום הם שולחים 20 הודעות בשעה.

חוקרי אבטחה אחרים, שביקשו שלא יציינו את שמם כי הם לא רוצים להפוך למטרה להאקרים של פוטין או, גרוע מכך, לכוחות השיטור שלו, זיהו כ-2,000 חשבונות שעד כה פעילותם היתה נמוכה עד בלתי קיימת, שפתאום מפציצים את טוויטר בהודעות פוטיניסטיות, שלעתים הן חסרות כל פשר ומטרתן כנראה לזהם את הפיד של מתנגדי המשטר.

בטוניסיה, כזכור, ניסתה הממשלה להשתלט בשלב מסוים על חשבונות הפייסבוק של כל תושבי המדינה. במקום המשתמשים הרוסים, הייתי מחליף סיסמא, ויפה שעה אחת קודם.

כשהקפה דלוח

 

כתבתי כאן כמה פעמים על הסכנה שמהווה הטרשת החברתית לאחת משיטות המשפט העתיקות בעולם, שיטת המושבעים. עכשיו מגיע עוד טמבל ומוכיח שהיא בעייתית בעידן המודרני, שבו כל אדם כסיל יכול להיות סוכנות שידורים מהלכת.

אריקסון דימאס-מרטינז מארקנסו הורשע ב-2010 בשוד ורצח של צעיר בשם דריק ג'פרסון ב-2006. ההכרעה, כמקובל במשפטי מושבעים, היתה פה אחד ודימאס-מרטינז נידון למוות. דא עקא, שעורכי דינו של הרוצח מצאו שאחד המושבעים, רנדי פרנקו, פרסם פרטים על המשפט בחשבון הטוויטר שלו - בניגוד מוחלט להנחיות.

פרנקו לא פרסם שם דברים חשובים במיוחד, אלא בעיקר את העובדה שהוא מותש מהמשפט. הם כוללים אמירות כמו "הקפה כאן דלוח", ו"בית המשפט. יום חמישי. הנה מתחילים עוד פעם." הציוץ שמשטבע הדברים משך את עיקר תשומת הלב של עורכי הדין היה "יש הכרעות לקבל, לבבות לשבור... כל אחד מאיתנו מגדיר את הקו הגדול," שבעליל עשוי להשמע כמו הצבעה על גזר דין מוות אבל, לדברי פרנקו, מתייחס לשיר של להקת מטאל נידחת.

בית המשפט הראשון לא קיבל את ערעורם של הסניגורים, אז הם ערערו לבית המשפט העליון של ארקנסו, שקיבל את טענתם והורה על ניהול מחדש של המשפט. יש להניח שהפעם יבהירו היטב את ההנחיות בנושא. הציוצים של פרנקו, שעלו למדינה סכום לא קטן של כסף, עדיין לא גררו אותו לבית המשפט – בניגוד למושבעת בריטית שכתבה על המשפט שלה בפייסבוק ושאלה את החברים שלה מה להצביע, שנידונה לשמונה חודשי מאסר על בזיון בית המשפט.

התוצאות הבלתי צפויות של המכוניות של גוגל

 

אחד הפרויקטים ארוכי הטווח של גוגל הוא המכוניות ללא נהג שלה, שמשתמשות בשורה של חיישנים ומערכות מתוחכמות כדי להניע כלי רכב ביעילות ובדייקנות העולות על אלה של נהג אנושי. השימוש ברכב ללא נהג עדיין אסור ברוב מוחלט של העולם – גוגל הצליחה לשנות את החוק בנוואדה, כך שיתאים לניסויים שלה – אבל אם הפרויקט יצליח, סביר להניח שהחוק ישתנה.

ולא רק הוא. הבלוגר קושיק דוטא כותב בגוגל+ שמכוניות מבלות 96% מזמנן כשהן לא עושות כלום, בניגוד למטוסי סילון – אלה פשוט יקרים מדי מכדי שהם סתם ישבו על מסלול. כל זמן שהמכונית הצריכה נהג, לא היה מנוס מכך: בני אדם, אמר פעם מחוקק אירי, אינם יכולים להיות בשני מקומות בו זמנית אלא אם הם ציפור. ורוב בני האדם אינם ציפורים. אם אתה בעבודה, הרכב יהיה איתך, כי הוא לא יכול לזוז בלעדיך ואתה צריך להיות שם.

נהגי מוניות - אנו מתקשים להאמין שהם יהיו מרוצים מהטכנולוגיה החדשה, צילום: עמית שעל נהגי מוניות - אנו מתקשים להאמין שהם יהיו מרוצים מהטכנולוגיה החדשה | צילום: עמית שעל נהגי מוניות - אנו מתקשים להאמין שהם יהיו מרוצים מהטכנולוגיה החדשה, צילום: עמית שעל

אבל אם הגרוטאה יכולה לנוע בכוחות עצמה, המשחק משתנה. צריכה להגיע לעבודה ואישך צריך לקחת את הילדים לגן? פעם הפתרון הסביר היחיד היה שני כלי רכב. לא עוד: הרכב מוריד אותך בעבודה, חוזר הביתה, ואוסף את הילדים והבעל.

אבל רגע, אם המכונית פעילה כל הזמן, והיא לא יושבת במקום 96% מהזמן, אז היא קצת גדולה על משפחה אחת, לא? אז מכונית יכולה לשמש כמה וכמה משפחות. התוצאה תהיה ירידה גדולה במספר כלי הרכב, ירידה ניכרת בפקקים וחיתוך של ממש במספר מקומות החניה - שלא לדבר שינוי תהומי בכל תחוהמוניות. כמובן גם תהיה עליה פסיכית בתיקוני הרכב ובמספר המוסכים כתוצאה משחיקה, אם כי על זה דוטא לא מתעכב ומוריד את הנושא להערות השוליים. הוא מציין, עם זאת, שחברות הרכב ודאי חושבות על הנושא – והן הולכות להלחם בשיניים וציפורניים נגד רעיון הרכב נטול הנהג.

קצרצרים

בית משפט בגרמניה האכיל את טרול הפטנטים אפל בתרופה שלה, וקבע שהיא מפרה פטנטים של מוטורולה, ואשר על כן מותר למוטורולה למנוע את מכירת הגרוטאות של אפל בגרמניה. עם זאת, הנזק לא יהיה מיידי: הפסיקה אוסרת על אפל לייבא מוצרים חדשים שלה לגרמניה, ויש לה עדיין מלאי מספיק כדי לשרוד את עונת הקניות. אפל, כמובן, תערער.

"מהר, תבדוק אם יש לו אייפון בכיס", צלום: רויטרס "מהר, תבדוק אם יש לו אייפון בכיס" | צלום: רויטרס "מהר, תבדוק אם יש לו אייפון בכיס", צלום: רויטרס

ואם כבר דיברנו על הארגון מקופרטינו: כל הנסיונות של סרג'יו קלדרון להגיע להסדר עם התאגיד נכשלו. כזכור, הבלשים של אפל נכנסו לביתו של קלדרון כאשר הם מתחזים לאנשי משטרה בזמן חיפוש אחרי האייפון 5 הגנוב. כמובן,  שכל אתרי הטכנולוגיה עוד לא הצליחו למצוא אייפון 5. קלדרון הודיע שהוא מתכוון לתבוע את החברה במיליונים על כך שהיא פגעה בשורה של זכויות בסיסיות שלו. יצוין שכאשר החברה ביקשה בדחיפות את עזרת המשטרה בחיפושיה אחרי המכשיר האבוד, אם אכן היה כזה, היא טענה ש"אי אפשר להעריך" את שוויו. כשהיא היתה צריכה לשכנע את קלדרון להחזיר לה את המכשיר הגנוב לכאורה, פתאום הערך של הגרוטאה צנח ל-300 דולרים בלבד.

גוגל+ מאפשרת שדרוג ניכר למערכת אנשי הקשר של ג'ימייל, שתמיד היה החלק החלש של שירות המייל: מעתה אפשר לפלח את אנשי הקשר שלך על פי המעגלים של גוגל+ ולמצוא במהירות את פרטי הקשר של החברים שלך. יהיה ממש חבל כשגוגל+ יקרוס סופית, אני די נהנה מהפיצ'ר הזה.

משחק מחשב חדש, שנראה מבוסס על ז'אנר ה-FPS, מעמיד את השחקן במצב בלתי שגרתי: הוא משחק לוחם ויאטנמי במלחמת השחרור הוויאטנמית, ספציפית החלק הראשון שלה (החלק הקל – הבסה של כוחות צרפתיים), וספציפית בקרב ביאן דיאן פו. המשחק, מטבע הדברים, מיוצר על ידי חברה ויאטנמית, והוא צפוי להגיע לשוק בפברואר. מצב שבו אתה צריך לירות בצרפתים יעבור כנראה בלי יותר מדי בלגאן בארה"ב. העניין יתחיל כאשר יגיע, אם יגיע, משחק ההמשך – שבו השחקן יצטרך לירות בחיילים אמריקאים. יוצר המשחק, אגב, מקונן על ההיסטוריה העשירה של ויאטנם: יש יותר מדי מלחמות ופלישות שיכולות לשמש כרקע מצוין למשחק. כמה שאני מבין אותו.  

ומשהו מעודד לסיום. המקהלה הפילהרמונית של קלגארי, עיר קנדית, ביקשה מהתושבים לצייץ את הפתרונות שלהם לבעיית הקור בחורף שם. את הציוצים המוצלחים במיוחד הפכה המקהלה לחלק משיר חורף מיוחד, אותו היא שרה לצלילי כרמינה בוראנה. גאונות צרופה.

· "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה השישית)

· לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי" - dailytech.calcalist.co.il.

· ל-RSS של "דו"ח טכנולוגי" 

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
אתם לא מעריכים את מלוא ההשפעה של רכב שנע ללא נהג
חישבו על מה שיקרה ביום שכל המכוניות יהיו אוטונומיות ושלרכבים הנהוגים ע"י אדם לא תורשה כניסה לכבישים. מספר התאונות ירד ל-0 או קרוב לכך (הסיבה שקשה לתכנן רכב אוטומטי וחסין מתאונות הוא הגורם האנושי, אם מוציאים אותו מהמשוואה, אין סיבה לתאונות). בנוסף, בהחלט תהיה ירידה בכמות הפקקים כיוון שאף אחד לא יחתוך את המחלף ברגע הלא נכון, או ינסה לפנות ימינה מהנתיב השמאלי ברגע האחרון. ואם מתכננים היטב את המנגנונים ששולטים בהם, הרכבים יכולים לנוע בתיאום מושלם, כמו להק ציפורים, כשכל הרכבים שרוצים לרדת במחלף מסוים מסתדרים בשורה ויורדים יחדיו בצורה חלקה. נהיגה היא לא מטלה לבני אדם, ומחשבים יכולים לעשות את זה טוב הרבה יותר.
נמרוד  |  11.12.11
6.
מכונית משותפת-גאוני! איך לא חשבו על זה קודם?...
אה רגע... בעצם לא קוראים לזה אוטובוס?... או רכבת?... או מונית?... מה שכן, המונית הזו אכן תהיה זולה יותר בגלל חוסר הנהג, אבל עדיין, גדולתו של כלי תחבורה אישי היא זמינותו הרבה. אתה צריך לצאת באופן לא צפוי לאן שהוא ל 5 דקות? אין בעיה, יש מכונית. אישתך מתקשרת אליך ומבקשת שתאריך את זמן שימוש במכונית ע"י עיקוף לסופר מסוים? אין בעיה, אף אחד אחר לא מחכה. ובהתחשב בעבדה שרוב האנשים מנהלים אורך חיים דומה (שעות ערות, עבודה, שינה) יווצרו לך שעות שיא שכולם יצטרכו את האוטו ולאף אחד לא יהיה- ושעות שפל. בקיצור מדובר כאן על שיפור בתחבורה ציבורית(כולל מוניות)- אבל לא יותר מזה.
11.12.11
לכל התגובות