אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה אין מוצרט חדש?

למה אין מוצרט חדש?

גם אם יש בעולם מלחין שלפי איזשהו אומדן איכות עולה על מוצרט, מעט מדי אנשים מכירים אותו, ולכן הוא יתקשה להדיח את מוצרט מתפקידו בקואורדינציה החברתית, ולכן ממעמדו.

15.12.2011, 11:21 | דן אריאלי

פרופסור יקר,

איך אתה מסביר את זה שכבר 300 שנה לערך אין מוצרט, בטהובן או הנדל חדשים, אף על פי שאוכלוסיית התבל זינקה פי עשרה, והשגשוג של המאה ה־20 מאפשר לרבים יותר ללמוד מוזיקה?

איציק גנון

איציק היקר,

המעמד של מוצרט הוא פחות שאלה של השכלה מוזיקלית ויותר של תפקיד חברתי. ערך אמנותי הוא דבר שלכלכלה קשה לכמת. כלכלית אי אפשר לבדוק אם מוצרט "איכותי" יותר מאיזשהו ראפר מברוקלין. את ההיררכיה שמציבה את המוזיקה הסימפונית למעלה ואת הראפ, לדוגמה, למטה, החברה פיתחה. בדיוק כמו את ההחלטה שלשתות יין זה דבר מעודן יותר ולשתות מיץ פטל זה מעודן פחות, או שללבוש סגול עם ורוד זה טעם רע.

מוצרט מוצרט מוצרט

החברה יצרה היררכיה של העדפות תרבותיות. ולהיררכיה הזאת יש תפקיד בדבר חיוני לחיים שנקרא "קואורדינציה חברתית", המנגנון שמאפשר לאנשים להסתדר זה עם זה. חשוב לדוגמה על ספרים. יש המון ספרים בעולם. אם כל אחד היה קורא ספרים אחרים לגמרי, מה היה המכנה המשותף התרבותי שלנו? הקנון הספרותי שלנו הוא זה שבזכותו נוצרו מושגים כמו "האח הגדול" או "ימות המשיח". הוא מעניק לבני האדם מכנה משותף וכלים לחשוב יחד על החיים ולהתייחס זה לזה. מוזיקה קלאסית עושה את אותו הדבר: היא מכנה משותף שבעזרתו אנשים מזהים זה את זה כשייכים לאותה היררכיה תרבותית. וזו אחת הסיבות שקשה לדברים חדשים להיכנס ולתפוס מעמד כמו זה של מוצרט. מוצרט הוא היום סמל אוניברסלי לכך שאתה נמנה על מי שמכירים את "המוזיקה הטובה בעולם". גם אם יש בעולם מלחין שלפי איזשהו אומדן איכות עולה על מוצרט, מעט מדי אנשים מכירים אותו, ולכן הוא יתקשה להדיח את מוצרט מתפקידו בקואורדינציה החברתית, ולכן ממעמדו.

דרך אגב, מעניין שבספרים הקואורדינציה החברתית עובדת אחרת: דווקא ספרים חדשים הם שעוזרים ליצור קואורדינציה חברתית, ורבי־המכר העדכניים הם חלק חשוב מהשיח הציבורי. ושים לב שגם שם, מאוד לא בטוח שרבי־המכר החדשים שייצאו בשנה הבאה טובים יותר מהספרים שנכתבו לפני שני עשורים ועוד לא קראתי.

שאלות לדן אריאלי askdan@calcalist.co.il 

תגיות

49 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

49.
כאדם שקורא בשקיקה את דן אריאלי ומעריך אותו מאד -אני חייב להגיב כאן
אני מוזיקאי חובב אולם די רציני גם בנגינה וגם בשמיעה של מוזיקה. במקרה של מוצרט יש קצת יותר ממעמד חברתי. המוזיקה שלנו היא יחסית מוגבלת, למרות שהיא נראית אינסופית, יש מעט הרמוניות שמשפיעות על המח שלנו בצורה מאד חזקה. מוזיקאים גדולים בהסטוריה היו בעיקר כאלה שגילו כל מני עקרונות חדשים שאיש לא גילה לפניהם. אפשר לחבר יצירות דומות לאילו של מוצרט אולם הם ייחשבו לקיטש. אי אפשר לקרוא למוצרט קיטש, כי הוא זה שהמציא אותו. כנ"ל באך (כמעט הראשון שארז את הרמוניות המוזיקה הכנסייתית ליצירות רציניות) או אפילו החיפושיות שבתחום הרוק והפופ חידשו המון. להיות עוד מוצרט זה כמו להיות עוד אדיסון, אי אפשר לגלות עוד הפעם את החשמל, ואי אפשר להמציא עוד פעם את הגלגל. בגלל זה קצת קשה לחשוב שאפשר עוד לכתוב מוזיקה קלאסית שתהיה טובה וחדשנית כמו מוצרט ומרעיו בלי להעתיק. לא סתם הסגנונות החדשים של המוזיקה הם בעיקר לא מוזיקליים. הסיבה היא שאין כל כך מה לחדש במוזיקה - הראפ הוא בעיקר מילים וקצב, חלק גדול מהמוזיקה שם בצורה גלויה פשוט מועתק משירים קיימים. מוזיקת הפופ היום לא מחדשת כלום פרט למקצבים, הפקה מתקדמת, אפקטים וכמובן ויזואליות של הוידאו קליפ, אין שם בכלל מוזיקה מעבר לאותם 20 או 30 מקצבי פופ פשוטים. בניגוד למוזיקה -הספרות כל הזמן מתקדמת. בעיקר כי העולם מתקדמת חברתית,כלכלית וגם אופנות משתנות, גם מה שחשוב לאנשים משתנה. בגלל זה ספר על צרות של חקלאים פחות יעניין אמריקאי במאה ה 21. לכן בספרות הסופרים הנוכחיים קוצרים את התהילה. זה מסביר את ההבדל בין ספרות לבין אומנות פחות עכשוית כמו מוזיקה. שנה אזרחית טובה.
גם , ארצות הברית  |  30.12.11
48.
יש פאראמטרים די ברורים והגיוניים ל"איכות", באוכל כמו במוזיקה
איכות גבוהה ניתנת לפירוק למרכיבים ולהסברים הגיוניים, וכמה מהמלומדים שהגיבו לפני אף עשו זאת היטב. באך היה גאון ומוצרט היה גאון וגם מיילס דייויס וג'ון לנון, ואפשר בהחלט להבהיר ולהסביר מדוע הם כן, ורבים ואחרים - לא. פשוט לא גיל (תגובה מס' 4) ונעם טוויג מקנדה כתבו זאת יפה ומדויק
בועז כהן , גני תקוה  |  22.12.11
46.
מוצרט היה מיוחד במינו אבל זה לא אומר
שאין מלחינים כמוהו הוא פשוט מותג.... מי שלמד מוזיקה מהתקופה הרומנטית יודע בטח שהיו מלחינים מעניינים מהתקופה הזאת לדעתי גדולים ופחות ידועים כמו שוברט בקיצור תשובה טובה אבל לדעתי לא יהיה אחד כמו מוצרט הוא שייך לתקופה הקלאסית ולא לתקופה שלנו צעירים היום מקסימום יכולים לבצע את היצירות שלו....
אחדשמנגן , צפון  |  21.12.11
45.
התשובה היא - טכנולוגיה
ברגע שניתן להקליט ולהנציח את היצירות הקיימות - וגם את הביצועים (מדיום אמנותי שלם שהטכנולוגיה מחקה) - הקהל מפסיק להתעניין בחידושים. יש לו כבר הטוב ביותר - למה עוד ניתן לשאוף? רואים את זה גם באולמות הקונצרטים - יש לנו בבית שופן, אנחנו רוצים עוד מאותו דבר, ובאותה "רמה" - כי אין עוד חשיבות לחדשנות אלא להיפך, השאיפה היא לשמר. מוזיקה הפכה למצרך, זמין בחנויות. הסגנונות המוזיקליים העכשיויים מחוברים מאוד לטכנולוגיה, באופן שמאפיל על המרכיב המוזיקלי עצמו - המקוריות לא נעלמה, אבל במוזיקה - כן.
איציק הימן , רמת הגולן  |  17.12.11
לכל התגובות