אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"חברות התעופה יצמצמו טיסות ומחירי הכרטיסים יעלו" צילום: אריאל בשור

"חברות התעופה יצמצמו טיסות ומחירי הכרטיסים יעלו"

ב־2012 תעשה ישראל עוד צעד לקראת הסכם שמים פתוחים עם אירופה, שאמור להגביר את התחרות בענף. עד אז, המיתון ימשיך את מגמת ההפסדים של חברות התעופה המקומיות. מי שצפוי לשלם את המחיר בסופו של דבר הוא הנוסע

28.12.2011, 08:16 | יסמין גיל

השנה הקרובה אינה צפויה להיות קלה לענף התעופה. לדעת רבים, המיתון הכלכלי, המשך ההפסדים הכספיים והצפי לחתימה על הסכם שמים פתוחים עם האיחוד האירופי, ישנו את מבנה חברות התעופה הישראליות ב־2012. את מילת הקוד "מיזוג" אמנם מעלים בענף בכל הזדמנות כבר שנים, אולם מהלכים שצפויים לקרות בשנה הבאה יעמידו את הנושא במבחן המציאות. בעידן שבו צמצום התחרות במשק מצית מחאות, לא יהיה פשוט לשכנע את הממונה על הגבלים עסקיים שדין כרטיס טיסה אינו כדין קוטג'.

"מיזוג זה דבר מתבקש מאוד", אומר ל"כלכליסט" גורם בכיר בענף התעופה, "אם ממזגים את כל החברות יחד, בטיסות הבינלאומיות לא צפויה בעיה, כי ארקיע וישראייר לא דומיננטיות בקווים לחו"ל כמו אל על. הבעיה היחידה שיכולה להיות היא בטיסות לאילת, וכאן הממונה אולי יצטרך לבנות מנגנוני הגנה ולמשל להציב מחירי מקסימום לכרטיס. הכדור נמצא בעולם הרגולטורי, שלוש החברות במצוקה, והמבחן האמיתי יהיה כשהן יגישו לפניו בקשה". מרשות ההגבלים נמסר כי עד כה לא הוגשה בקשת מיזוג כזו.

הצרכן ירוויח מפתיחת השמים, החברות מתנגדות

גיורא רום, מנהל רת"א, צילום: עמית שעל גיורא רום, מנהל רת"א | צילום: עמית שעל גיורא רום, מנהל רת"א, צילום: עמית שעל

השינוי במבנה חברות התעופה הישראליות קשור להיערכותן לקראת החתימה על הסכם שמים פתוחים בין ישראל לאיחוד האירופי, הסכם שהמו"מ עליו נמשך כבר כמה שנים. הדיונים בנושא יושלמו, לפי הערכות, במחצית הראשונה של 2012, ואז הנושא יובא להחלטת הממשלה. עיקרו של הסכם כזה (שכבר קיים בין ישראל לארה"ב) הנו ביטול הסכמים דו־צדדיים שקיימים בין ישראל ו־27 מדינות האיחוד, המגבילים את מספר חברות התעופה ותדירויות הטיסות שניתן להפעיל ביניהן. המשמעות היא שיהיה אפשר להפעיל יותר טיסות מיותר יעדים, ובמצב כזה של תחרות, סביר כי החברות הישראליות יעדיפו אפשרות למיזוג.

"ההסכם מאוד מורכב", מסביר ל"כלכליסט" מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א) גיורא רום, שמוביל מצד ישראל את המו"מ בנושא מול אירופה, "לא נעשו הרבה הסכמים כאלה בעבר: יש לאירופה הסכם 'שמים פתוחים' עם ארה"ב, קנדה, מרוקו וירדן בלבד. אני חושב שניסינו בהסכם הזה להביא לידי ביטוי את הייחוד של המבנה התעופתי של ישראל. טיפלנו בעשרות נושאים, נשארו לנו כ־4–5 נושאים, והם יידונו בפגישה הבאה שצפויה להיערך בינואר בבריסל".

לפי רום, ההסכם יתרום לצרכן. "מכיוון שהסכם כזה יאפשר הרבה יותר חופש תנועה, ניתן להניח שהוא יביא ליותר אפשרויות לטוס לאירופה ובמחירים יותר זולים", הוא אומר. "אלא שבמקביל, הוא צפוי להכניס את התעופה הישראלית לתחרות עוד יותר קשה מזו שהיא ניצבת מולה כיום. לכן אנו מחפשים איך מצד אחד ליצור שמים פתוחים, ומצד שני לשמור על תחרות הוגנת ולא דרקונית לתעופה הישראלית. אם היא תתמוטט, ההישגים או הרווחים שיהיו לצרכן יימוגו כעשן. להערכתי, לא יהיה מנוס לחברות התעופה הישראליות, אלא להתאים את מודל הפעולה שלהן למציאות החדשה שתיווצר".

בחברות התעופה הישראליות פסימיים. "פתיחת השמים לחברות הישראליות היא קשה", אומר גורם באחת החברות. "אנחנו גם ככה עומדים בתחרות, בשעה שהרגולציה הישראלית לא תומכת בנו. אנחנו לא יכולים להתחרות בבריתות האירופיות. החברות הישראליות לא יוכלו להתחרות באיזי ג'ט בקו לפריז או לברצלונה. אם ייפתחו השמים, לופטהנזה תטוס מכל יעד באירופה לישראל, כי היא יכולה. אולי בטווח הקצר זה יעשה טוב, אבל בטווח הארוך זה לא יהיה טוב לחברות הישראליות. מה שהסכם כזה כן יגרום, אני מקווה, זה שאולי הממונה על הגבלים יגן על החברות הישראליות ויאפשר להן להתקשר ביניהן".

גורם באחת מחברות התעופה הזרות הפועלות בארץ מדגיש את היתרונות: "לצרכן יהיו יותר אופציות. אם התחרות תגדל, סביר להניח שהמחירים ירדו. אם אכן תהיה ליברליזציה, חברה כמו איזי ג'ט ודאי תרצה להגביר פעילות בישראל, וגם חברה כמו לופטהנזה, שכבר הודיעה על הוספת שתי טיסות בקו ברלין־תל אביב בשנה הבאה. אולי ריינאייר תרצה להיכנס לארץ".

בראיון ל"כלכליסט" לפני כחודשיים אמרה מנכ"לית איזי ג'ט קרולין מקול, בהתייחסה להרחבת הטיסות לישראל, כי "זה תלוי במידה רבה ביישום השמים הפתוחים בישראל. לנו חשוב להאיץ זאת, כדי שנוכל לטוס לתל אביב מיעדים אחרים".

 

על מזון לא מוותרים בתקופת מיתון, על נופש כן

במהלך 2012 צפויות להיות מושלמות קרוב ל־1,000 תקנות טיס שיאפשרו רישוי מחדש של חברות התעופה הישראליות שטסות לארה"ב, אל על וק.א.ל. לאחר מכן מינהל התעופה האמריקאי יבחן את החזרתה של ישראל לקטגוריה 1, הגבוהה, בבטיחות התעופה האזרחית - קטגוריה שממנה הורדה לפני שלוש שנים.

עבור אל על, 2012 תמשיך להיות בסימן התייעלות, אולי אף יותר מהשנה. הסכם העבודה הקיבוצי של העובדים צפוי להסתיים בסוף השנה והמנכ"ל הנוכחי אליעזר שקדי יאלץ להיכנס למו"מ המתיש על הסכם עבודה חדש. אם המיתון העולמי יחריף והחברה תמשיך להציג הפסדים, העובדים יידרשו להירתם למשימת ההתייעלות בהסכם העבודה.

המיתון הכלכלי לא עושה טוב לאף ענף, אך ההיסטוריה הלא רחוקה מוכיחה שצרכנים יצמצמו פחות במזון ויותר בנסיעות ובנופשים לחו"ל. נוסעים עסקיים עלולים לוותר על מחלקות היוקרה בטיסה. "אני צופה שסביב המיתון ומהלכי הפיטורים שאנחנו שומעים עליהם, 2012 תהיה הרבה פחות טובה מ־2011", אומר המשנה למנכ"ל ארקיע דודו מחלב. "סיטונאי תיירות ייטלו פחות התחייבויות, יוצעו פחות מושבים בשוק, ובהיעדר היצע המחירים יהיו יחסית קשיחים וגבוהים יותר. המצב עשוי להשתנות ביולי־אוגוסט ובחגים, אז כולם מגבירים היצע".

"חברות התעופה לא יכולות להמשיך לחיות עם הרווחים הנוכחיים, ולהערכתי, כמו שקורה בעולם, גם כאן יצמצמו את הקיבולת והמחירים יעלו", אומר פרופ' איזי בורוביץ', יו"ר אל על לשעבר ומבעלי כנפיים, בעלת השליטה בה. "מחירי הדלק הם כבר לא 'אישיו' כי ברור שתקופה ארוכה הם יהיו כאלה. לכן הדבר היחיד שאפשר לשחק איתו זה צמצום המושבים".

המשנה למנכ"ל אופיר טורס יהודה זפרני מסכים: "2012, לפי כל הסימנים שאנחנו רואים, לא הולכת להיות יותר טובה מהשנה הנוכחית בשוק התיירות. אני צופה מלחמה קשה מאוד בין חברות התעופה והספקים על הנוסע. סיטונאים ייקחו פחות התחייבויות ויעבדו יותר בזהירות. אני מעריך שיהיו כמה חברות תעופה שיצמצמו קווים ב־2012, מגמה שהתחילה לקראת החורף הקרוב".

לדברי גלית זכאי, מנהלת השיווק באשת טורס, "2011 הראתה באופן בולט שהיצע גדול של טיסות גורם לשחיקת הרווחיות, כי התחרות מאוד גדולה. לכן אני מעריכה שבשנה הבאה כמות הטיסות לכל יעד תצטמצם. יכולה להיות מגמה של עליית מחירים בטיסות הסדירות וירידה במחירי הנופשונים, עקב ירידת ערך היורו והמשבר הכלכלי, שיאפשר ללחוץ על ספקים באירופה".

תגיות