אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חטיבת תמ"א 38 מתכוננת לאסון הבא צילום: מיקי אלון

חטיבת תמ"א 38 מתכוננת לאסון הבא

רגע לפני פרסום דו"ח המבקר על אסון הכרמל מזהירים באיגוד לשכות המסחר: שלושה חודשים מתעלמים מההצעה שלנו לתיקון שלישי לתמ"א 38 כדי לשפר את הסיכוי שיזמים יחזקו מבנים מפני רעידת אדמה

01.02.2012, 13:48 | שי פאוזנר

חברי חטיבת תמ"א 38 והתחדשות עירונית באיגוד לשכות המסחר פנו היום (ד') לשר הפנים, אלי ישי, בבקשה כי יקדם את התיקון לתוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים בישראל. לדבריהם, מאז הגיעו לשימוע במועצה הארצית לתכנון ובנייה לפני כשלושה חודשים, טרם התקבלה תגובת המועצה לתיקון המוצע על ידם. "מאז פרסום נוסחה הראשון של תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38) בשנת 2005 , בוצעו בפועל בישראל פחות מ-100 פרויקטים לחיזוק מבנים. המדובר בטיפה בים ביחס למטרתה הראשונית של התוכנית, שעניינה חיזוק בתי מגורים כנגד רעידות אדמה".

"התוכנית הוגדרה בממשלה כבעלת חשיבות ציבורית ולאומית מהדרגה הראשונה. בשל החסמים הרבים הקיימים ביישום התוכנית, ובראש וראשונה בשל חוסר כדאיותה הכלכלית ברוב חלקי הארץ, הוחלט על ידיה על הגדלת סל ההטבות המוענק במסגרתה והגדלת זכויות הבנייה הנובעות ממנה", כתבו חברי החטיבה. לדבריהם, "המועצה הארצית לתכנון ובנייה מונתה לטיפול בתיקון לתמ"א וביום 3.5.11 הוציאה תחת ידה נוסח תיקון לתמ"א (תיקון 3) אשר הועבר לעיון ולהשגות הציבור והוועדות המחוזיות. המדובר בניסיון נוסף חשוב ומרכזי לטפל בחסמים תכנוניים שעיכבו עד כה ביצוע בסדרי גודל משמעותיים של חיזוק מבנים, אך בפועל, התיקון המוצע ע"י המועצה הארצית מחטיא את מטרתו והינו מבחינת אליה וקוץ בה".

לדברי היזמים במכתבם, לאור הקיפאון ביישום התוכנית הם החליטו לפעול כחטיבה מקצועית לקידום התוכנית. "לאור מצב זה, הוקמה לאחרונה באיגוד לשכות המסחר 'חטיבת חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית'. החטיבה כוללת את החברות המובילות בתחום חיזוק המבנים מפני רעידות אדמה, העוסקות מאז 2006 (עת חוקקה תמ"א 38) בביצוע פרויקטים של חיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה. חברות אלה מכירות מקרוב את התחום, על כל בעיותיו והחסמים הקיימים בו, המונעים ביצוע פרויקטים כאלו בהיקף נרחב".

חברי החטיבה הסבירו בפנייתם לישי את החשיבות החברתית והביטחונית ביישום התיקון המוצע על ידם: "החטיבה רואה בביצוע פרויקטים במסגרת תמ"א 38 פתרון תכנוני מרכזי בתחום ההתחדשות העירונית בישראל - פתרון שייתן מענה לארבעה אתגרים מרכזיים העומדים בפני המדינה בעשור הקרוב. האחד, פתרון לחיזוק מבנים קיימים בפני תרחיש צפוי לרעידת אדמה בארץ. השני, פתרון להגנה אזרחית לדירות בלתי ממוגנות במרכז הארץ. השלישי, פתרון למצוקת הדיור - מענה למחסור בקרקעות לבנייה במרכזי הערים בישראל שיכול להוסיף כ-5,000 יחידות דיור חדשות בשנה ולשמש ככלי נוסף להגדלת היצע הדירות, לצורך ויסות עליית המחירים בתחום הדיור, והרביעי, מענה נכון ומאוזן מבחינה סביבתית המיישר קו עם התכנון האורבאני המודרני המעודד ציפוף ערים וניצול שטחים קיימים, בכדי למנוע תופעות פרבור והריסת שטחים פתוחים".

החברים ציינו בפני השר כי לפני כשלושה חודשים הגישה החטיבה למועצה הארצית לתכנון ובנייה השגה לתיקון 3 המוצע, "אך טרם נתקבלה כל תגובה להשגותינו אלה".

בסיום פנייתם קיוו החברים כי תיקון 3 המוצע על ידם אכן ייושם וכי השר יירתם לכך. "בהיות חברי החטיבה אנשי המקצוע האחראים באופן מעשי לייזום הפרויקטים לחיזוק מבנים, משלב ההתקשרות הראשונית עם בעלי הדירות בבתים, דרך הוצאת היתרי הבנייה ועד גמר ביצוע הפרויקט בפועל, הם מתמודדים מדי יום עם מכלול הבעיות בתחום ורואים בתיקון 3 לתמ"א 38 הזדמנות חשובה ביותר ופריצת דרך ממשית בתחום ובלבד שתיקון זה אכן יטפל ויפתור את החסמים הקיימים ולא ינציח את המצב הקיים.לאור מטרותיה החשובות של תמ"א 38, נודה אם השגותינו לתיקון 3 אכן ילמדו ויתקבלו ע"י כבודו וע"י המועצה הארצית לתכנון ובניה".

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
אישורי תמ"א 38 -- מתן זכויות
כאדריכלית, אני מברכת את החטיבה לתכנון תמ"א 38. אך לא פלא כי התכנון והחשיבה לטובת האזרח נשארים עדות רשומה על הנייר בלבד וישומם מועט. כדי להביאה לביצוע ויישום של התמ"א 38 צריך לחוקק חוק ארצי שאין למהדס העיר ו/או ראש העיר זכות למנוע את הזכויות של תמ"א 38 הניתנות לאזרח . וכן, הזכויות של תמ"א ינתנו בנוסף לכל הזכויות הניתנות בתכניות בנין עיר מאושרות. לא פעם הגשתי בקשה להיתר בשם דיירי בנין המעונינים לחזק את המבנה שלכם ולהוסיף ממד"ים. אך רישוי בעיריית תל-אביב, למשל , לא מאפשר לבנות ממ"ד עד גבול המגרש , על אף שהתמ"א וחוקי מיגון מאפשרים זאת. לא פעם ייצגתי דיירי בנין המעונינים לחזק את המבנה ואין באפשרותם הכספית לעשות זאת. הם רצו למכור את זכויות הקומה הנוספת לקבלן, אך הרישוי של עירייית תל-אביב לא איפשר זאת, כי חלה תכנית בנין עיר שמגבילה מספר קומות לאזור. כל עוד לכל מהנדס העיר ו/או ראש העיר תהיה עליונות למנוע את ישום התמ"א בשל דעותיו, האזרחים לא יוכלו לקבל את הזכויות ולבצע חיזוק למבנה בו הם מתגוררים. מקווה כי האסון לא עומד בפתח הדלת.
מירה , תל-אביב  |  02.02.12
6.
תמא 38
תמ"א 38 הנה אסון לאומי: תכנית זו הנה העמדת פנים של עשייה, תוך ידיעה ברורה שאין כל סיכוי שהתכנית במתכונתה הנוכחית תעבוד, וגם לא במתכונת תמא 38 תיקון 2 או 3! להכניס קבוצות של אנשים זרים איש לרעהו למערכת יחסים עם יזם חמדן, לעיתים ישר ולעיתים- מפוקפק, לבניית תוספת קומות לעשירים(דירות פנטהאוס + חניות תת קרקעיות) תוך הכנסת בעלי הדירות למחויבות נדל"ן מסוכנת עבור מוצר שאיכותו אינה ידועה ותועלתו מוטלת בספק-היא עוולה ראשונה. עוולה שנייה הנה הכנסת אנשים שאין להם מקום אחר לגור בו- לשנתיים של ציפיה כאשר רכושם המשותף ממושכן- ושנתיים של עבודות בניה באתר בניה מסוכן בו הם אמורים לחיות בתנאים בלתי אנושיים ובלתי אפשריים. עוולה שלישית היא להעמיד פנים שזנ הפתרון.-שיפוץ חיצוני וציפוי שיש לא יהפכו מבנה מתפור למבנהמחוזק.הממ"דאולי יעמוד- אם ייבנה אךומה יהא גורל בני הבית הישנים ביתר המבנה" המחוזק"? תראו לנו הוכחה אחת בעןלם על מבנה מחוזק ששרד רעידת אדמה! בניית בניין חדש לפי תקן מחמיר הנה הפתרוןהריאלי היחיד לעמידות בפני רעידות אדמה פתרון זה אפשרי רק אם ניתנות זכויות בניה המאפשרות דיור חלופי לתקופת הבניה, ורק אם רשות ציבורית מנהלת את הפרויקט כאשר מטרתה הנה הגנה על בעלי הדירות מפני חמדנים, חמסנים וסתם בעלי עסקים. אדרבה- שהמדינה תבצע, תממן דיור חלופי ותמכורר דירות בשוק החפשי- ותאפשר סל זכויות ריאלי ופטורים ממס על מנת שבעלי הדירות ייהנו- והמדינה כולה תיהנה מדיור בעלות ריאלית לצעירים, קשישים, חילונים דתיים וחרדים! המדינה תוכל להסתפק בהשבת עלויות, ללא רווח- וכך ניתן יהיה לפתור מספר בעיות ביחד!
אדריכל  |  01.02.12
5.
הפתרון !!! - תמ"א 38 בחסות הממשלה - המדינה תמכור את הדירות ותשלם לקבלנים
פרוייקט מהיר כמו שנעשה ע"י אריק שרון בבוא העולים מרוסיה רק בהיקף גדול יותר. התוצאה - פיקוח של עמיגור/עמידר - או חברה ממשלתית שתוקם במיוחד. מכרזים מהירים לחב' קבלניות גדולות היכולות להעבוד בהיקפים גדולים ובזמנים מהירים. מועדים קשיחים עם בונוס לסיום לפני הזמן וקנסות גדולים לאיחורים. קבלנים שיעמדו במועדים יזכו לעדיפות במרכזי מדינה אחרים. התוצאה - כדאיות בבניה גם ביישובי וערי הפריפריה, חיזוק גם של מבנים ציבוריים. הוצאות - לא יהיו הוצאות מקופת המדינה כי מכירת הדירות תהיה ע"י המדינה והדבר יכסה את עלויות העסקת הקבלנים הפרטיים. דווקא בתקופת שפל בעולם תהיה תנופת בניה עם עדיפות להעסקת חיילים משוחררים. הפניית הרווחים לשדרוג דרכי גישה, כבישים, רכבות, רכבות תחתית ועילית וקלות, עידוד חברות הי טק ומפעלים להשקיע באזורי פריפריה. העיריות ירוויחו מהגידול באוכלוסין ויוכלו להשקיע בשדרוג האזורים. אוכלוסיה עניה תרוויח דירות מוגדלות עם ממ"ד מעלית בבניינים משודרגים במקום מבנה שיכונים מט ליפול (הפרוייקט יכלול גם בניניי עמידר). תהיה הגנה לאוכלוסיה נגד טילים בעזרת הממדי"ם. בכל כמה בניינים יופנו חלק מהדירות לזוגות צעירים ולאוכלוסיה חלשה על בסיס הכנסה. להבדיל מפינוי-בינוי לא תהיה עליה מאוד משמעותית בעלות התחזוק למרות המעלי כי לא יוספו יותר משתי קומות לבניין קיים. וכמובן הבניינים גם יחוזקו נגד רעידות אדמה. התוצאה רווח בפועל למדינה ולאוכלוסיה, והמשך התחזקות המדינה דווקא לעומת החלשות השווקים בעולם, בד בבד עם תחושה שבאמת נעשה פרוייקט לאומי אמיתי לטובת הכלל.
עו"ד טל דור , ראשון לציון  |  01.02.12
4.
אם מישהו חושב שתמ"א 38 יעזור בשעת רעידת אדמה - טועה, רק פינוי בינוי
לבצע חיזוקים וטלאים על מבנים רעועים לא יעזור. יש מבנים שהתשתיות אינן ערוכות להוספת הקומות, להוספת חניות, לפגיעה בצריכת המים חמים. צמצום החיזוקים נראה בחלק מהמבנים המתבצעים כבר. במעט מאוד מבנים רואים באמת חיזוק שנראה משמעותי ואולי, אולי,אולי יצליח למנוע אסון. הרוב, מוצאים פתרונות מהשרוול , פתרונות שלא על פי החוק והתקנות.יש בנינים שכבר עברו הרחבה, והם בשלבי קריסה ו"הרחבה" בין החדש והישן וצניחת רצפות. וגם את התוכניות של ההרחבה אשרו בעיריה המהנדסים. כך שהמסקנה שאין הרבה על מי לסמוך. צריך יזמים, מהנדסים וקבלנים שלא יחסכו בבניה על חשבון הרווח שלהם. דוגמא: הקבלן בתמ"א מבקש לבטל המקלט כדי שלא יצטרך לעמוד בתנאי הבדיקה שלו. זה שהוסיפו ממ"ד לא אומר שצריך לבטל מקלט. חוצפה. הפתרון היחידי הוא פינוי בינוי. תוכניות ההנדסה לתמ"א 38 הן חסכניות ופשרניות כמו שהיו בזמנו בהרחבת הדירות(ראה משפט קודם). הקבלנים מחכים לקבל מה שיותר. לא צריך לתת לזה יד. הפתרון היחידי, הינו פינוי בינוי, בתנאים הוגנים ומשתלמים לשני הצדדים. (לקבלן ולדייר).
יעל , תל אביב  |  01.02.12
לכל התגובות