אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"כמו לשחק ווינר באמנות"

"כמו לשחק ווינר באמנות"

היצירות בתערוכת "אמנות סודית 6" יימכרו במחיר התחלתי של 2,000–8,000 שקל. הרוב ירוויחו: בנק לאומי יגזור קופון על פעילות חברתית, האמנים האנונימיים יקבלו את מלוא התמורה, והקונים יהמרו על אמנות במחיר מציאה. חלקם יגלו ששילמו יותר מדי

14.02.2012, 09:53 | רעות ברנע

התערוכה "אמנות סודית" השישית במספר תיפתח ביום רביעי בתל אביב. "זו כבר סוג של מסורת", אומר יהודה ברגר, ראש ענף קשרי חוץ ותרבות בבנק לאומי, שיוזם, מפיק ונותן חסות לאירוע. "אמנים מודעים למועד המתקרב של התערוכה, ולקראת חנוכה הם כבר מתחילים לפנות אלינו". את "אמנות סודית" אצרו והפיקו אמנותית, בפעם השישית, אסתי דרורי ודורון פולק, והשנה היא לא נערכה בחנוכה, אלא קרוב יותר לט"ו בשבט, בגלל הנושא שנבחר - איכות הסביבה ומיחזור. "ביקשנו מאמנים להעביר עבודות שקשורות קונספטואלית או מבחינת החומר לאיכות הסביבה", מסבירה דרורי, "אך לא כתנאי אלא כהמלצה. הופתעתנו שכמעט כל העבודות שקיבלנו קשורות לנושא בצורה זו או אחרת".

דרורי מקווה שאירוע הפתיחה השנה יהיה מוצלח מזה של 2011, שהתקיים ביום שבו פרצה השריפה בכרמל. ברגר נזכר: "האורחים כבר היו במקום, ואז מישהו אמר לי: 'יהודה, תפתח חדשות'. עוד לא ממש הבנו מה קורה, כמה נהרגו, אבל לא יכולנו לשלוח את האנשים הביתה. הפסקנו את המוזיקה, חיסלנו את הבר והסברנו לנוכחים שהם יכולים להסתובב בתערוכה, רק בשקט".

חודשיים שכר דירה

אסתי דרורי, אוצרת התערוכה: "הופתענו שכמעט כל העבודות קשורות לאיכות הסביבה", צילום: עמית שעל אסתי דרורי, אוצרת התערוכה: "הופתענו שכמעט כל העבודות קשורות לאיכות הסביבה" | צילום: עמית שעל אסתי דרורי, אוצרת התערוכה: "הופתענו שכמעט כל העבודות קשורות לאיכות הסביבה", צילום: עמית שעל

הקונספט של התערוכה ידוע ומוכר. 240 היצירות שישתתפו השנה יוצגו כרגיל ללא שם האמן, וכל אחת מהן תומחרה באחד מארבעה מחירי מינימום שנקבעו מראש, בטווח שבין 2,000 ל־8,000 שקל. מי שמעוניין לרכוש עבודה מסוימת יציע עבורה מחיר בשיטת המכרז, והמרבה במחיר יזכה בה. עבודה של עודד פיינגרש השיגה את מחיר השיא בהיסטוריה של התערוכה בארץ, כשנמכרה ב־50 אלף שקל. התמורה על כל עסקה המתבצעת במסגרת התערוכה מועברת במלואה לאמן, ובאופן די יוצא דופן בעולם האמנות היום, איש מלבדו אינו גוזר קופון מהמכירה. "אנחנו לא שותפים בתהליך הרכישה", מסביר ברגר. "אנחנו מעבירים את פרטי האמן לאדם שרכש את היצירה, והתשלום מועבר ישירות מהקונה למוכר". ודרורי מוסיפה: "פעמים רבות הקונים מגיעים לסטודיו של האמן ומחליטים לקנות עוד עבודות מעבר ליצירה שכבר רכשו".

"הבנק לא רואה כסף מהאירוע", ממשיך ברגר. "הוא אפילו מוציא הרבה. רק היום, למשל, שילמתי 6,000 שקל על העברת יצירות של סטודנטים ממכללת ספיר, שלא היתה להם אפשרות להעביר אלינו את העבודות. יש עבודות שמגיעות ללא מסגור, וגם לזה אנחנו דואגים".

יהודה ברגר, לאומי: "הבנק לא רואה כסף מהאירוע. להפך, הוא אפילו מוציא הרבה", צילום: עמית שעל יהודה ברגר, לאומי: "הבנק לא רואה כסף מהאירוע. להפך, הוא אפילו מוציא הרבה" | צילום: עמית שעל יהודה ברגר, לאומי: "הבנק לא רואה כסף מהאירוע. להפך, הוא אפילו מוציא הרבה", צילום: עמית שעל

אז מה בעצם הרווח של הבנק מכל ההשקעה הזאת? בעיקר הקישור בין המותג לבין הפעילות התרבותית שזוכה לסיקור נרחב. "אנחנו מעודדים אמנים צעירים בתחילת דרכם", אומר ברגר, "וזה ממצב את הבנק. בעבורם זו הזדמנות עם הרבה פוטנציאל, וגם הכסף שהם מרוויחים משמעותי. 6,000 שקל שמקבל אמן צעיר עבור יצירה מכסים לו לפעמים חודשיים של שכר דירה".

זהות האמן חסויה, מחיר מינימום: 6,000 זהות האמן חסויה, מחיר מינימום: 6,000 זהות האמן חסויה, מחיר מינימום: 6,000

גם על "אמנות סודית", כמו על ירידי אמנות ותערוכות גדולות אחרות (למשל "צבע טרי"), נמתחה בעבר ביקורת בשל הגבלת הגיל המרבי של האמנים ל־35, אך השנה הקריטריון הזה שונה. מגבלת הגיל הוסרה, כך שגם אמנים שאינם צעירים בגיל אבל צעירים כאמנים היו יכולים לשלוח עבודות. דרורי לא מרוצה מהסידור החדש: "אני חושבת כי מי שהופכים לאמנים בגיל מבוגר יכולים לדאוג לעצמם", היא אומרת. "אמנים חובבים כמעט ולא פונים אלינו, וגם אם הם פונים, העבודות שלהם בדרך כלל לא עומדות בקריטריונים. ואני כמובן מקבלת את העבודות כשהן אנונימיות".

העיניים של קדישמן

עבודותיה של האמנית קרן שפילשר (עוד מעט 35) יוצעו בתערוכה, ולא בפעם הראשונה. "התחלתי להשתתף כשהייתי בתחילת דרכי כאמנית. אני שמחה מאוד על שהסירו את מגבלת הגיל, כי אוכל להמשיך ולהשתתף גם בעתיד". מי שמכיר את עבודותיה, שהן בעלות סממנים מובהקים מאוד - כמו שימוש בצבע ובכמות גדולה של דימויים - כנראה תוהה איך אפשר שלא לזהות אותן מיד. "במשחק הזה אתה קונה בלי להיות משוחד, והבקשה של המארגנים היא לא להביא את הדברים המאוד מזוהים", היא אומרת. "אני מנסה לבחור משהו לא מהז'רגון הרגיל".

זהות האמן חסויה, מחיר מינימום: 8,000 זהות האמן חסויה, מחיר מינימום: 8,000 זהות האמן חסויה, מחיר מינימום: 8,000

גם שפילשר עצמה לא תמיד מצליחה לזהות את היצירות של הקולגות. "האמן הכי מזוהה שהציג אי־פעם בתערוכה הוא קדישמן, ואפילו מי שלא ממש מבינים באמנות מזהים את הסגנון שלו. אך ב'תערוכה הסודית' הוא הציג יצירה שבה נראו רק עיניים של כבשה, ולא הכבשה כולה, כך שגם אני לא זיהיתי אותה כשלו. זה קצת כמו לשחק 'ווינר' באמנות".

המחיר הכי גבוה שקיבלה שפילשר עבור יצירה בתערוכה היה כ־10,000 שקל. "בכל תערוכת מכירה אחרת האמן צריך להתחלק חמישים־חמישים עם הגלריה, אבל כאן הסכום במלואו מגיע אליי, אז מבחינתי כאמנית שיחקתי אותה".

זהות האמן חסויה, מחיר מינימום: 8,000 זהות האמן חסויה, מחיר מינימום: 8,000 זהות האמן חסויה, מחיר מינימום: 8,000

האם מסחור העבודות בתערוכה פוגע ביוקרה שלהן? לא מבחינת שפילשר: "כמו שהרבה אמנים מלמדים כדי להתפרנס, אני משתתפת בתערוכות מכירה. גם על קדישמן אומרים שהוא מסחרי, ואני רוצה להיות קדישמן. מבחינתי המחמאה הכי גדולה היא שמישהו יגיד שיש לו בבית קדישמן, תומרקין, ניר הוד ושפילשר. אני רוצה להיות בכל בית, גם אצל כאלה שיגידו שיש להם קוף של שפילשר ליד הפלזמה 54 אינץ', והתערוכה הזאת היא אחת הדרכים להגיע לזה".

פרטים: 15–21 בפברואר, בית מני לאומי, יהודה הלוי 34 ת"א. את היצירות יהיה אפשר לראות ולרכוש גם באתר בנק לאומי, עם פתיחת התערוכה.

תגיות