שבעה כוכבים וענן
מייעול העבודה בשירותי ענן ועד אבטחתם: "כלכליסט" לקח שבעה סטארט־אפים ישראליים מבריקים ומבטיחים מתחומי מחשוב הענן למקום שבו נולד הרעיון שלהם, ומסמן לאן הם עוד יגיעו
טוטאנגו
פגישה בעננים בין קונה למוכר
טוטאנגו נוסדה מתוך הבנה שיש כיום שינוי מהותי באופן שבו אנשים רוכשים תוכנות. "בעבר רכישת תוכנה היתה מתבצעת באופן פיזי: אדם היה בא אליך ומתקין את התוכנה", מסביר עומר גוטליב, ממייסדי החברה. "כיום זה כבר תהליך דיגיטלי שבו המוכר והקונה אינם נפגשים". מייסדי טוטאנגו, גוטליב וגיא נירפז, זיהו שצריך שניים לטנגו (It takes two to tango), ויצאו לגשר על הפער הזה."הטכנולוגיה שלנו מאפשרת לספקי תוכנה לבנות מנגנון שיעזור להם לדעת יותר על הלקוח", אומר גוטליב. "מאחר שהתהליך מתבצע כיום בין שני מחשבים שונים, המוכר מחפש כל מידע שהוא יכול לקבל על הקונה: באיזה שלב הוא נמצא בתהליך, אם פרש מהתהליך, באיזה שלב הוא בחר לפרוש ומה הוא רוצה לעשות בהמשך".
טוטאנגו הוקמה במאי 2010 ועד היום גייסה כ־4.6 מיליון דולר, בשני סבבים, מקרנות ההון סיכון ג'מיני ופיטנגו. הנהלת החברה נמצאת במאונטיין ויו, קליפורניה, ומרכז המחקר והפיתוח נמצא באזר התעשייה פולג בנתניה. המוצר של החברה נמצא בשימושן של עשרות חברות ענן, בעיקר בארצות הברית, בקנדה ובאירופה. לאחרונה הצטרפה החברה למיזם של חברת רד האט, הספקית המובילה של הקוד הפתוח, שבאמצעותו היא מתכוונת להשיג חשיפה גדולה יותר בעולם, וכן שימוש חופשי בכלים של חברת רד האט. מודל התשלום של טוטאנגו הוא מודל ה־Freemium, המאפשר למשתמשים במוצרי החברה לקבל את המוצר הבסיסי ללא תשלום, אבל שירותים נוספים של המוצר והרחבות שלו יעלו למשתמש כסף. מייסדי החברה מאמינים ששיטת תמחור זו מתאימה מאוד בעידן של ה"תוכנה כשירות" (SaaS). "הקושי הגדול ביותר שלנו כיום כחברה הוא מול אותם אנשים שאין להם דמיון ויכולת להבין לאן השוק צועד בעולם", מסביר גוטליב. "אנשים שמבינים שהעולם צועד לעבר המודל של 'תוכנה כשירות' מאמצים את הטכנולוגיה שלנו, שמאפשרת להם ליצור דו־שיח דיגיטלי על הענן". השוק אכן צועד בכיוון הזה: על פי הערכות חברת מחקרי השוק IDC, בשנת 2015 יהוו מכירות של תוכנות כשירות כ־24% מסך כל מכירות התוכנה בעולם. תחום: מערכת ניהול קשרי לקוחות בענןשנת הקמה: 2010
מייסדים: גיא נירפז (מנכ"ל) ועומר גוטליב
גיוסי הון: 4.6 מיליון דולר מג'מיני ומפיטנגו
עובדים: 11
סוהו או אסהתאגיד הווירטואלי החדש
מרבית חברות הסטארט־אפ אינן רוצות לשנות את העולם. לכל היותר הן רוצות לפתור בעיה קיימת או לשפר תהליך. רון דניאל, היזם של חברת סוהו או אס, מאמין שהחברה שהוא הקים ומנהל יכולה לשנות את האופן שבו מתנהלת הכלכלה העולמית. זה נשמע יומרני, אבל כבר כיום החברה שלו משרתת מאות אלפי לקוחות בעולם ומספקת להם את האפשרות להקים "תאגיד וירטואלי"."החזון שלנו הוא לייסד מיקרו־כלכלה חדשה", מסביר דניאל. "סיפרו לנו שגלובליזציה תביא רווחה לכולם, אבל דווקא האינטרנט יצר יתרונות עצומים לגודל, ואפשר לארגונים לצמוח בקצב מאוד מהיר.
"כשמנתחים מה הפך תאגידים קטנים לגדולים, מגלים מעט מאוד סיבות: הראשונה היא היכולת לחלוק מידע ולהשתמש בו בזמן אמת, כמו תיק לקוחות אחיד; השנייה היא מלאי משותף; והשלישית היא ביזור - ככל שארגון גדול יותר, יש לו יותר פונקציות מתמחות, והוא יכול לתת מוצרים מורכבים בזמן אמת כי הוא יכול לעשות מיזוג של פעילויות שונות. אנחנו בחברה מנסים לקחת את סל היתרונות הזה, ולספק אותם לעסקים הכי קטנים בשוק: מחנות הפרחים השכונתית ועד חדר הכושר בקניון". המערכת שפיתחה החברה מאפשרת לעסקים שיש להם עד עשרה עובדים להקים מערכת ניהול מלאה לעסק שלהם, מרמת הדוא"ל ועד CRM וניהול מכירות, תוך חלוקה של מידע עם עסקים אחרים. "הגענו למסקנה שאם העסקים הכי קטנים יישבו על אותו מסד נתונים עם עוד חנויות דומות להם ברחבי העולם, הם למעשה יהפכו לענק ללא צורך לוותר על העצמאות שלהם. אנחנו מאפשרים להם להיות חלק מתאגיד וירטואלי כשהם רוצים, ולצאת ממנו כשלא נוח להם". כיום משתמשים במערכת קרוב ל־700 אלף עסקים בעולם, ועוד 3,000 מצטרפים מדי יום. "זו המערכת הצומחת ביותר בענף", אומר דניאל. "מערכת הניהול שאנחנו נותנים היא חינמית, ותמיד תהיה כזו. המודל העסקי שלנו מבוסס על הטרנזקציות בין החברות עצמן ועל סליקה של החשבוניות". לאחרונה השלימה החברה גיוס הון משמעותי, שבו השתתפה קרן ההון סיכון Morgenthaler Ventures, שהיתה בין המשקיעות בחברת אפל והשקיעה גם בסירי. ההשקעה של הקרן האמריקאית מחוץ לישראל מאוד נדירה וכנראה מצביעה על הייחודיות של החברה הישראלית, אשר מציעה מודל חדשני של ניהול לארגונים קטנים. תחום: מערכת ניהול לעסקים קטנים בענןשנת הקמה: סוף 2009
מייסד: רון דניאל
גיוסי הון: 11 מיליון דולר ממנגרוב ומורגנתלר
עובדים: 32
Dome9
לנהל את הפיירוול מרחוק
חברת דום9 (Dome9) תוקפת את שאלת אבטחת הענן מזווית אחרת: היא מספקת למפעילות שירותי ענן שירותי ניהול לאבטחת השרתים. "שרתי הענן מתרבים והם פגיעים מאוד", מסביר זהר אלון, ממייסדי דום9. "רוב השרתים מאובטחים על ידי שם משתמש וסיסמה בלבד, ומאפשרים להאקר ממוצע לפרוץ אליהם בקלות. אין מי שינהל את הפיירוול שמותקן שם או יבקר את הכניסות".את הבעיה הזאת פותרת דום9 שהוקמה על ידי אלון, בעבר מנהל השירותים של צ'ק פוינט, ועל ידי שותפו רועי פיינטוך, לשעבר ארכיטקט התוכנה של דיויטל. "המערכת שלנו יודעת לנהל מרחוק ולשלוט בצורה מלאה על הפיירוול שבא בכל אחד משרתי הענן", מסביר אלון. "היא מוסיפה רובד חשוב של ניהול וקו הגנה נוסף: אם קו ההגנה שלך הוא סיסמה, אני יכול לסגור את הדלת ולמנוע מאנשים לנסות אצלך סיסמאות שונות ולפרוץ לך את השרת. דרך הניהול של הפיירוול אנחנו מאפשרים לתת הרשאה לאנשים שונים בקצב שונה ובזמנים שונים".
אלון מדווח כי עד היום צברה החברה מאות התקנות. המודל העסקי של דום9 הוא תשלום חודשי: "אנחנו מחייבים לקוחות ב־25 דולר לחודש לשרת מאובטח. המחיר משתנה בהתאם לכמות ולפונקציונליות". מחקר שערכה החברה מצא כי כ־67% מעובדי ענף ה־IT מדווחים שהארגון שלהם חשוף לתקיפות. החברה, שכבר מציינת שנתיים להקמתה, פעלה תחת מטה של חשאיות עד מאי 2011, ובאותה תקופה השלימה גיוס ראשון מאופוס קפיטל. כיום היא נמצאת בשלבים מתקדמים של גיוס נוסף של כ־3 מיליון דולר, ומעסיקה עשרה עובדים ברמת החייל ובקליפורניה. דום9 זכתה לאחרונה בשורה של הישגים בינלאומיים: היא נבחרה כפיינליסטית בתחרות החברה החדשנית ביותר בכנס RSA 2012, וזכתה בפרס של SearchServerVirtualization בקטגוריית "אבטחה לסביבות וירטואליזציה". בנוסף, החברה היא גם חלק מתוכנית כלי הענן של Rackspace Hosting, אחת החברות המובילות בעולם לאירוח ומחשוב ענן. השירות האוטומטי של דום9 לניהול חומת אש בענן מאפשר ללקוחות Rackspace להגן על שרתי הענן שלהם, הרצים על מערכות הפעלה של לינוקס או ווינדוס, מפני מתקפות וכניסה בלתי מורשית. תחום: אבטחת מידע בענןשנת הקמה: 2010
מייסדים: זהר אלון ורועי פיינטוך
גיוסי הון: מיליון דולר מאופוס קפיטל
עובדים: 10
Cloudynלהפוך את הענן לזול יותר
אחד המיתוסים שמטפחת תעשיית מחשוב הענן הוא החיסכון העצום בכסף: לכאורה, בענן אין צורך לרכוש שרתים ושירותי מחשוב, אלא רק להתחבר ולעבוד. אבל פעמים רבות מדובר במצב שונה לחלוטין, מסביר שרון וגנר, אחד היזמים של קלאודין: "האלסטיות של הענן גורמת לכך שארגונים אינם מבינים את העלויות האמיתיות שלו. בענן אתה מגדיל את הביקוש, ואז אתה מקבל את החשבון בפנים."מנהלי מחשוב לא משתמשים באלסטיות של הענן. כשהם יודעים שהם צריכים 50 שרתים לצורך רגעי, הם מזמינים הרבה יותר כדי להיות בטוחים, וכך נגררים לצריכת יתר שעולה המון כסף. שלא כמו ב־IT, שם כבר יש לך שרתים, בענן אתה משלם הרבה יותר עבור צריכת היתר".
קלאודין, שהוקמה ב־2011, מנסה לעשות סדר בבלגן שנקרא שירותי ענן. "אנחנו עושים התאמה של סביבת הענן למה שאתה באמת צריך, בלי לשנות שום דבר שרץ בענן", אומר וגנר. "קלאודין לא רק אומרת היכן אתה משלם הרבה, אלא איך אתה צריך לשנות את סביבת הענן שלך. אנחנו מספקים למשתמש חיווי אנליטי של צריכת העלויות, הביצועים הנדרשים והאופטימיזציה ביניהם, ומספקים מרשם שמאזן בין העלויות לצרכים של הלקוח, ומאפשר לו להשיג את אותה רמת ביצועים בחיסכון של עד 40%". וגנר ניהל קבוצת מוצרים ופיתוח עסקי באובליקור, שנרכשה על ידי CA בתחילת 2010. שותפיו להקמת החברה הם ויטלי תבור, שהיה מהעובדים הראשונים של מרקורי ושימש כמנהל הטכנולוגיה של אורסוס, שנקנתה על ידי נייס, ולאחר מכן כמנהל הפיתוח של איבולבן; וד"ר בוריס גולדברג, שהיה מנהל הארכיטקטורה של BMC בתחום האופטימיזציה של בסיסי נתונים. כבר כיום מנהלת המערכת של קלאודין עשרות אלפי עננים שונים. בתחילת החודש השיקה החברה באופן רשמי את מערכותיה ויצאה מגרסת הבטא. "ארגון לא יכול לשנות את מה שהוא לא רואה, ולכן אנחנו חושבים שהדבר הכי חשוב לארגון הוא לראות במה הוא משתמש", מסביר וגנר. "לאחר מכן, למרות כל הקושי הטמון בכך, הארגון חייב למצוא את הדרך לעקוב אחר כל השימושים שלו".תחום: אופטימיזציה של שירותי ענן
שנת הקמה: 2011
מייסדים: שרון וגנר, ויטלי תבור, ד"ר בוריס גולדברג
גיוסי הון: מיליוני דולרים מאלרון
עובדים: 10
6Scan
לשמור על הוורדפרס
כמו כמה מהחברות הגדולות ביותר בהייטק הישראלי, גם 6Scan הוקמה על ידי שני יוצאי צבא שרצו לפתח את הידע שלהם. במקרה הזה מדובר בניצן מירון וירון טל, בוגרי יחידת מצו"ב שמגנה על התקשורת הצבאית מפני האקרים. "כשיצאנו מהצבא הבנו שאין כיום פתרון שמגן על אתרים קטנים", אומר מירון. "לחברות מסודרות יש מחלקות מחשוב ומשאבים רבים להגנה על האתרים שלהן, אבל לעסקים קטנים ובינוניים, שמקימים לעצמם אתרים בעזרת וורדפרס או שירות אחר, אין כיום כל שירות הגנה ראוי. וורדפרס הוא אתר שפרוץ לגמרי, בעיקר דרך התוספים (Plugins) הרבים שיש לו, וכיום יש אלפים כאלה. על פי הערכתנו מדי יום מתפרסמות חמש־שש פרצות שונות של וורדפרס; אנחנו עוקבים אחרי כולן ולעתים קרובות מוצאים פרצות בעצמנו".וורדפרס הוא כיום האמצעי המוביל בעולם לפרסום של בלוגים: על פי הערכות, יש כיום מאות מיליוני בלוגים שנכתבו על גבי הפלטפורמה, וכ־8% מ־100 אלף האתרים הגדולים בעולם מופעלים על וורדפרס.
"כיום אנחנו נמצאים בשלב הראשון של פיתוח המוצר שלנו, שהוא תוסף לוורדפרס. כל בעל אתר בוורדפרס יכול להתקין אותו, ומאותו רגע האתר שלו מוגן ב־98% מפני התקפות האקרים. בתוסף שלנו יש שני מרכיבים: הראשון הוא מנוע חכם בשם 'פטרול', שסורק את האתרים שעליהם אנחנו מגנים ומחפש בהם פרצות. ברגע שהוא מאתר פרצה הוא מעביר אותה לחלק השני של התוסף, שנקרא 'שומר ראש', ושם אנחנו מתקנים את הפרצה באופן מיידי", מסביר מירון. אנשי החברה הבינו שהגנה על אתרים ובלוגים היא צורך מיידי, בעיקר כיום, כאשר אתרים ישראליים רבים נמצאים תחת מתקפות של האקרים, בעיקר מהעולם הערבי. הרעיון להקמת החברה הגיע בעקבות המהומה שנוצרה לאחר המשט הטורקי לחופי עזה. בעקבות אירועי המשט החל גל של מתקפות מצד האקרים בכל העולם על אתרים ישראליים, שהיו חסרי ישע ללא הגנה. האתרים שמתבססים על פלטפורמת וורדפרס הם לרוב של אנשים שאין להם יכולת לשלם סכומים גבוהים עבור הגנה, ולכן תשלום חודשי של 10 דולרים עבור רמת הגנה גבוהה מתאים להם. תחום: אבטחת אתריםשנת הקמה: 2011
מייסדים: ירון טל וניצן מירון
גיוסי הון: מיליון דולר מ־YL Ventures
עובדים: 10 בתל אביב ועוד קומץ אנשי מכירות בארה"ב
בלייזמיטרלבצע את בדיקות התוכנה אונליין
הצורך בבדיקות תוכנה הוא אחד משואבי הכסף הגדולים של חברות הייטק: כל תוכנה שיוצאת לשוק חייבת לעבור תהליך ארוך של בדיקות ואישורים שימנעו תקלות ומבוכה לחברה. בלייזמיטר הישראלית זיהתה שהשוק משווע למוצר שיאפשר לו לחסוך כסף על הבדיקות, ופיתחה מוצר שמאפשר לעשות זאת אונליין."בדיקות תוכנה היו תמיד עבודה מורכבת שעלתה מאות אלפי דולרים ובזבזה שעות אדם רבות", מסביר אלון גירמונסקי, היזם העומד מאחורי החברה ולשעבר בכיר בטלדור. "המטרה שלנו כיום היא להביא יכולות אלו מהר ובמחירים סבירים. אנחנו נותנים אותו סוג של פתרון, אבל מהיר למימוש ובמודל כלכלי הגיוני.
"אנחנו מספקים שירות רשת שהייעוד שלו הוא בדיקת ביצועים של אתרי אינטרנט ואפליקציות שונות. אנחנו מאפשרים למפתחים ולבודקי תוכנה לבדוק את האפליקציות שלהם בפשטות ובמהירות - בלי שיהיה להם ידע מוקדם בביצועים, בלי להתקין תוכנות ובלי להזמין שרתים. הלקוח הסופי צריך להיות מסוגל להירשם, להיכנס ולהשתמש בשירות לבד, והכל בתוך 15 דקות", מסביר גירמונסקי. "לשם כך הקמנו ענן ייחודי, שבו אנו מתמחרים פעילות על פי שעות מחשב. הפתרון שלנו, שחברות גבו עליו בעבר 100 אלף דולר, מגיע למאות דולרים, בהתאם לשימוש שלו". הרעיון למודל העסקי לא ייחודי לבלייזמיטר, מודה גירמונסקי: "אמזון התחילו איתו וכולם עוקבים אחריהם. כיום יש ארגונים שהם יותר מסורתיים והם רוצים לדעת מה התקציב ומעדיפים אפילו לשלם מראש. ההתנגדות למודל החדש שלנו היא בעיקר ממקומות כאלה, אבל הרוב אוהבים את המודל של תשלום על פי צריכה". הענן של בלייזמיטר אינו מיועד לתוכנות ארגוניות גדולות, אלא בעיקר לאפליקציות של פייסבוק או של מכשירי מובייל. "לפני ההשקה הרשמית עשינו פעילות בטא עם כ־1,500 משתמשים רשומים, שקרוב למאה מהם שילמו על השירות. עם הלקוחות שלנו נמנות החברות ישראכרט, מכבי, HOT, ובעולם עבדנו עם בנק אמריקאי גדול ועם רשויות ממשלה במזרח הרחוק". תחום: בדיקות תוכנה בענןשנת הקמה: 2011
מייסד: אלון גירמונסקי
גיוסי הון: 1.2 מיליון דולר מ־YL Ventures
עובדים: 8
פורטיקורלהזריק אבטחה לענן
החסם הגדול ביותר של הענן כיום, בעיני הלקוחות, הוא אבטחת המידע. ארגונים רבים אינם מוכנים להעביר מידע חיוני לענן ציבורי בגלל החשש מרמת אבטחת המידע, גם אם המעבר יכול לסייע להם. הפחד משתק.אריאל דן, ממייסדי פורטיקור ומנהל השיווק שלה, רואה בשבועות האחרונים מהפכה מקומית בתודעה בתחום. "הפריצות שהיו לאתרי אינטרנט בישראל לאחרונה, ובעיקר לחברות שהיו מבוססות ענן, מחדדות בארץ את הצורך באבטחת מידע ובמודעות לה", הוא אומר.
דן חבר לגלעד פארן־ניסני, בכיר לשעבר ב־SAP, ולירון שפר, שניהל את מערכות ההצפנה בצ'ק פוינט והיה ממנהלי מוצרי ה־VPN שלה. השלושה זיהו את הצורך שקיים בשוק והחליטו להקים חברת אבטחת מידע שתאפשר לחברות המבקשות לפעול בענן לפעול בצורה הבטוחה ביותר. "יש לנו שיטות ייחודיות להזריק את השירות לתוך סביבת הענן של הלקוח ולאפשר לו פרטיות", אומר דן. "הטכנולוגיה שלנו מבוססת על הרעיון שאת מפתחות ההצפנה אפשר להפריד לשני מפתחות: אחד ציבורי, שישמש את המשתמשים של שירות הענן, ואחד פרטי, שישמש רק את החברה המפעילה את השירות".
הפריצות הרבות שהיו באחרונה על ידי האקרים לאתרים של חברות בישראל, ובעיקר לאתרים של חברות הקופונים, העמידו סימן שאלה גדול על נושא האבטחה בענן. אבל אנשי פורטיקור לא רואים בתופעה בעיה, אלא סימפטום לחוסר ההגנה במרבית האתרים בישראל. להערכת דן, לאתרים שעוסקים במסחר אלקטרוני ללא יכולת לספק הוכחות לרמת אבטחה מספקת אין זכות קיום. אתרים אלה מעמידים בסכנה את המשתמשים בהם.
החברה, שהוקמה ב־2010, נמצאת כיום ברמת השרון ומתבססת על שלושת מייסדיה: פארן־ניסני הוא המנכ"ל, דן אחראי על השיווק והמכירות, ושפר אחראי בעיקר לטכנולוגיה. "החלטנו לבנות חברה רזה ככל האפשר", אומר דן. "אנחנו מאמינים בענן, ולכן קונים את כל שירותי המחשוב שלנו בענן, וגם הלקוחות שלנו קונים את המערכות שלנו דרך הענן". למרות גילה הצעיר והצוות המצומצם, הגיעה השנה פורטיקור לרשימת 15 הסטארט־אפים המובילים באתגר השנתי של חברת אמזון. תחום: אבטחת מידע בענןשנת הקמה: 2010
מייסדים: אריאל דן, גלעד פארן־ניסני, ירון שפר
גיוסי הון: 2 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים
עובדים: 3
23 תגובות לכתיבת תגובה