אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עיני: "האוצר עושה לרכבת את מה שהוא עשה לכיבוי האש" צילום: אלכס קולומיבקי

עיני: "האוצר עושה לרכבת את מה שהוא עשה לכיבוי האש"

יו"ר ההסתדרות יחכה להחלטת בית הדין לעבודה אם לאשר לו לאיים בהשבתת הרכבת ובינתיים מפנה אצבע מאשימה לשיטה: "מייבשים ואז מפריטים. ברכבת עצמה אמרו לי שהאוצר איים – 'או רפורמה או שאין כסף'"

19.02.2012, 21:13 | מיקי פלד

עובדי הרכבת וההנהלה שלה ייפגשו מחר (ב') בבוקר שוב בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, הפעם בדיון בבקשת ההסתדרות לאשר לה להשבית את הרכבת, או לפחות לאיים בהשבתה כזו. אישור שכזה נדרש מכיוון ובשבוע שעבר אסר בית הדין על העובדים לפתוח בעיצומים נוספים, לאחר שהעובדים הפרו צווים של בית הדין שהורה להם לחזור לעבודה.

בהסתדרות אומרים כי עתה המצב השתנה, שכן ביום חמישי האחרון הודיע שר התחבורה, ישראל כץ, כי משרדו והנהלת הרכבת מתכוונים עד סוף החודש לחתום על הסכם לתחזוקת הקרונות החדשים עם חברת בומברדייה, צעד שההסתדרות והעובדים מתנגדים לו בתוקף.

כץ הודיע על הוקראה זו שלו דקות לפני שנפגש עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שבתגובה פוצץ את הפגישה לאחר 15 דקות. לדבריו, מכיוון והוא אינו מוכן לנהל משא-ומתן תחת אולטימאטום. עם זאת, את האצבע המאשימה מפנה עתה עיני גם למשרד אחר, האוצר.

"זו טכניקה ידועה של כל הממשלות", אומר עיני. "הן מייבשות תקציבית גופים ציבוריים מסויימים ואז יש תחושה בציבור שאותם גופים עושים עבודה קלוקלת, וכל זה במטרה להפריט אותם. זה מה שקרה עם הרכבת בשנים האחרונות, שרמת התחזוקה שם ירדה משמעותית ובמוסמכים שי ציוד מיושן וחסרים עשרות עובדים לתחזוקת הקרונות. זו אותה תופעה שהיתה גם במערך כיבוי האש. אני יודע מהנהלת הרכבת שהאוצר הכתיב לה – אם אתם רוצים עוד כסף ועוד השקעות תעשו מיקור חוץ. אם לא תעשו מיקור חוץ לא ניתן כסף. בכיבוי האש אמר האוצר אותו הדבר, ללא רפורמה שתבטל את זכות השביתה המערך לא יקבל את מלוא הכסף".

אז מי שאשם בתקלות בקרונות והקטרים זה משרד האוצר?

"זה לא העניין, אלא עצם שיטת ההפרטה הזו. לא רק שהמגזר הפרטי לא יודע לתחזק קרונות טוב יותר מעובדי הרכבת, אלא גם שהעובדים במגזר הפרטי יהיו עובדי קבלן שמשתכרים שכר מינימום ובלי זכויות. רק עכשיו סיימנו מאבק על הנושא הזה בדיוק. התפיסה שלנו אומרת שאנחנו רוצים שלעובדים תהיה פרנסה בכבוד. לא נאפשר משהו אחר. בטח ובטח שלא ניתן במקום שיש בו עובדים מאורגנים להחליף אותם בעובדי קבלן".

ובשביל זה אתם חייבים לשבות שוב?

"אנחנו רוצים לקבל את זכות השביתה כדי ליצור איזון. הדבר הנכון הוא ששר התחבורה יירד מהעץ שהוא טיפס עליו וינהל משא-ומתן יחד איתי. יש סיכוי להתנהל במשא-ומתן כדי שניצור רכבת טובה יותר לציבור הנוסעים ונשמור על זכויות העובדים".

מבחינתו של כץ רכבת טובה יותר כוללת מיקור-חוץ

"נכון, יש כאן מחלוקת אמיתית. אני מכיר את אופי המו"מ ולטעמי ניתן לגשר ולמצוא את דרך המלך. גם ציבור העובדים רוצה שתהיה רכבת טובה יותר. המוקש במו"מ הוא הטענה שאם לא יוציאו עבודות למיקור החוץ האוצר לא יתן כסף. יכול להיות שאם הנהלת הרכבת לא היתה תחת אמברגו הכסף של האוצר היינו כבר במקום שגומרים את העניין הזה".

אתה חושב שכץ ניצל את ההוקעה הציבורית של העובדים כדי לזרז את מיקור-החוץ?

"אין ספק שהשר כץ ניצל את האווירה הציבורית על הנהגת ועד העובדים. אמרתי אז ואני אומר גם עכשיו שלא היתה מקובלת עלי הפרת הצווים, אבל המאבק עצמו הוא צודק. מרגע שאמרתי לועד שאין צעד ארגוני בלי אישור שלי ואני לוקח את המו"מ בלי אישור שלי, אני חושב ששר התחבורה צריך להרים את הכפפה".

מה אתה חושב על האיום של כץ לסגור את הרכבת אם תהיה השבתה פראית?

"אני חשוב שזו אמירה לא רצינית. כל בר דעת מבין שאי אפשר לתת לצ'ק הזה כיסוי. ברגע שלקחתי על עצמי את אישור הצעדים הארגוניים לא יהיו השבתות פראיות".

מהנהלת הרכבת נמסר: "הנהלת הרכבת סבורה שרכבת ישראל צריכה לעבור שינוי. היא צריכה להכין עצמה להתפתחות והיעדים שהממשלה מייעדת לה. אנחנו נסיע עוד שנים ספורות פי 3 אנשים מאשר היום, כ-100 מיליון איש בשנה. צריך היום להתמודד עם האתגרים וזה אינטרס משותף של המדינה והנהלה הרכבת. חשוב לציין כי משא ומתן מול ועד העובדים, בנוגע לחבילת אחזקת הקרונות החדשים, מתקיים למעלה משנה וחצי. בכל תקופת המו"מ הנהלת הרכבת ניסתה להגיע להסכמות כאשר ועד העובדים מנע כל התקדמות בנושא".

תגיות

24 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

24.
הפרטה? יש דרך אחרת. לא למכור בנזיד עדשים לטייקונים
אם רוצים הפרטה בבקשה אבל לא השחיתות הזו שמעבירים נכסי מדינה רווחים בגרושים לכמה מקורבים. שכל אזרח במדינה יקבל מניה על הרכבת ושהשוק יתמחר את הערך שלה. זו הפרטה למען הציבור ולמען המדינה ולא הפרטות למען איזה דנקנר או עופר שמקורב לצלחת ומסדר לעצמו מחיר מגוחך.
לחלק מניות לציבור  |  23.02.12
21.
יש להפיל בכל האמצעים את שילטון ההון החזירי,הדורס את ציבור העובדים!
ממשלת ביבי ושות',היא ממשלה לעומתית לרוב הציבור ומשרתת את בעלי ההון ע"ח המעמד העובד.יתרה מזאת,שיטת הייבוש וההפרטה עולה בדמים לכולנו.אנחנו מופקרים במערכת הבריאות,בשירותי ההצלה,בתשתיות,באכיפה ובשיטור,בביטחון העורף וכו'.
ציוני בדם  |  19.02.12
לכל התגובות