אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"זקן מבקש להפוך את פקידי הבנק לבלשים וחוקרים" צילום: מיקי אלון

"זקן מבקש להפוך את פקידי הבנק לבלשים וחוקרים"

התיקון שמבקש להוסיף המפקח על הבנקים דודו זקן לחוק איסור הלבנת הון נתקל בהתנגדות בוועדת החוקה של הכנסת אתמול. התיקון יחייב את הבנקים לדווח על מידע שמעלה חשש להלבנת הון או מימון טרור

06.03.2012, 07:08 | משה גורלי

תיקון חדש לחוק איסור הלבנת הון שהציג אתמול (ב') המפקח על הבנקים דודו זקן בדיון בוועדת החוקה של הכנסת נתקל בהתנגדות עזה מצד הבנקים. התיקון מציג החמרה נוספת בדרישות הדיווח שנועדו למאבק בהלבנת הון והמלחמה בטרור. היעד מקודש, הרגולטורים הבינלאומיים לוחצים וחייבים ליישר קו. התיקון שמבקש זקן להוסיף יחייב בנקאי לדווח לרשות לאיסור הלבנת הון אם המידע בידו עורר יסוד סביר לחשש להלבנת הון ולמימון טרור. הדרמה מצויה כמובן במשמעות, בפרשנות ובתרחישים ולא בנוסח עצמו. "אתם מבקשים להפוך אותנו לבלשים וחוקרים", הטיחו נציגי איגוד הבנקים בזקן.

האם באמת יש כאן יישור קו עם הסטנדרט הבינלאומי או החמרה פנימית? נדמה שהרגולטורים פורסים כאן רשת רחבה מדי שתאפשר ללכוד פקידי בנק גם אם פעלו בתום לב. זאת במסגרת המגמה שהשתלטה על האכיפה בכלל ובשוק ההון בפרט - נהפוך את כולם לחשודים ועבריינים בפוטנציה ואז נפעיל את שיקול הדעת איך לטפל בהם: עיצום כספי, אכיפה מינהלית, משפט פלילי.

כיום נדרשים בנקאים לדווח על תנועות חשודות של לקוחות וכספים כאשר היה מדד אובייקטיבי. למשל, הפקדת מזומן מעל 50,000 שקל. בהמשך נוסף גם מדד סובייקטיבי - כשהפקיד שם לב להתנהגות חריגה במיוחד. ככלל, כשמדובר ביחסי בנקאי־לקוח, מוכרת הפרקטיקה של "הכר את הלקוח". בנקאי מכיר את שגרת הפעילות של הלקוח ועליו לדווח על "פעולה לא רגילה". התיקון החדש מעלה את פרקטיקת "הכר את הלקוח" לדרגת חובה.

התיקון משנה את הסמנטיקה של חובת הדיווח מ"פעולה לא רגילה" ל"חשש". במקור, הביטוי היה "חשד", אבל אז החובה היתה לדווח למשטרה, ולכן רוכך הביטוי ל"חשש". המשמעות בהפיכת הפקיד ל"בלש" נותרה זהה. הבעיה המרכזית היא במהירות שבה "הפקיד הבלש" עלול להפוך ל"פקיד נאשם".

"עכשיו, אחרי התיקון, הבנקאי חשוף גם במקרים שבהם הוא לא חשד בלקוח וגם האמינו לו שכך נהג, אבל בדיעבד התברר שהיה עליו לדווח", אמר בדיון נציג לשכת עורכי הדין עו"ד שריג דמרי. "במקרים כאלה הבנקאי חשוף לדין פלילי. מדובר בדיני נפשות, צריך להיזהר בהטלת אישום פלילי על אדם תם לב, על מי שאחרי שנתיים התברר שהיה עליו לדווח אף שבזמן אמת לא היה לו בסיס אמיתי לחשד".

חלק מהוויכוח הוא מה יהיה גורלם של הפקידים שחטאו בדיווח - בתום לב או תוך רשלנות. האם העניין יסתיים בעיצום כספי או במשפט פלילי? הניסיון במדינת ישראל מוכיח שהדרך לספסל הנאשמים קצרה. "במקרה כזה, בית המשפט יזכה אותו", טען בדיון יו"ר ועדת חוקה ח"כ דוד רותם, אבל השאלה היא האם יש לחשוף את הבנקאי לסיוט ההליך הפלילי, על הקלון, עינוי הדין וההוצאות הכספיות הכרוכים בו, אפילו אם יהיה זיכוי בסוף הדרך כפי שקרה בפרשות הדסק הרוסי והצרפתי של בנק הפועלים.

זקן הסביר: "אנו מבקשים באמצעות התיקון להעלות את הרף של הדיווח, בציפייה לדיווחים איכותיים וממוקדים יותר, להרחיב מפעולה גם לניסיון לבצע פעולה". רותם הקשה: "ואם הפקיד יאמר שלא התעורר אצלו כל חשד?". זקן: "אבדוק אם היה צריך להתעורר החשד. הסטנדרט שאני מצפה מהפקיד בישראל הוא הסטנדרט הבינלאומי. זה המינימום. צריך לראות על מי הוא מגן, הוא מגן על הציבור".

הנוכחים בדיון הביעו דאגה לגורלו של הפקיד הקטן שיילכד אף שבתום לב גמור חשב שאין על מה לדווח, אך זקן טען כי האחריות שמוטלת על הפקיד היא פחותה: "האחריות בסופו של דבר היא לא של הפקיד, אלא של המנהלים, של התאגיד", אמר זקן. "יש בבנק ועדות, מנגנונים. הפקיד יכול להתייעץ עם האחראי לאיסור הלבנת הון בבנק. נגמר הסיפור של מזוודות עם מיליון דולר במזומן, היום החשד עולה מאינדיקטורים ומערכות ממוחשבות. אנו בוחנים אם היה עליו לדווח. אם הפקיד כשל - הממונים צריכים להדריך אותו".

תגיות

תגובה אחת לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
כיום נדרשים בנקאים לדווח על תנועות חשודות של לקוחות וכספיo
החל משנת 1990 ועד לאוגוסט 2000 נהלו הבנקים קרבות השהיה, כדי למנוע את חקיקתו של החוק לאיסור הלבנת הון. רק כאשר הקהיליה הבינלאומית צרבה את הבנקים הישראלים בעסקיהם הם הסכימו לחוק בנוסח "פושר", באותו טיעון "אתם מבקשים להפוך אותנו לבלשים וחוקרים"! עד היום 12 שנים מאז נחקק החוק הבנקים אינם נדרשים לדווח על פעילות "חשודה" ! עליהם לדווח על כל פעילות בסכומים העוברים את ספי הדווח המוגדרים בחוק (רובן ככולן תנועות שאינן חשודות ! בנוסף לכך אמורים הבנקים לדווח על פעולות "לא רגילות" , לפי שיקול דעתם. ישראל היא המדינה היחידה מבין המדינות שבהם הונהג משטר סיכול הלבנת הון ומימוןטירור שבה פעילות "רגילה" של לקוח שכספיו הם פרי פעילות פשיעה, סדירה - או שאין להם כל כל הסבר סביר. בכל מדינות העולם הנמנות על G8 או חברות ב OECD, או צפון אמריקה חייבים המוסדות הפיננסיים לדווח על פעילות חשודה, כאשר הרשות המסדירה (רגולטור) והרשות למודיעין פיננסי מפרסמות הנחיות ברורות ומפורטות שלפיהן צריך המוסד המדווח לזהות פעילות "חשודה" או לקוח "חשוד". כדי להקטין סיכונים פיננסיים לנכסיהםיודעים הבנקאים היטב להשתמש במקורות מידע גלויים וגם כאלה שהם חסויים במידה כזו או אחרת בעזרתם הם מאתרים ומזהים גורמים מעורבים ופעילות של הונאה או פעילות אחרת שמסכנת את נכסיהם, תוך שהם מפעילים כלי תוכנה מתקדמים,שהמובילים שבהם מקורם בישראל. אלא מאי "לכסף אין כל ריח" וכל עוד הבנק מייצר לעצמו עמלה, וכל עוד אינו מזהה סיכון לנכסיו - הוא היה שמח בעבר ליתן את שירותיו. למרבה צערם של הבנקאים בישראל - הם לא יהיהו מסוגלים לפעול ללא קשרים עיסקיים בינלאומיים ולהתחמקות מהאחריות לדווח מלא ואמיתי ולוויתור על עסקות ענק בגלל ספקות בכשרות מקורות כספיים של לקוחות - בא הקץ ! מדינת ישראל החליטה להצטרף לקהיליה הבינלאומית ועליה ליישר קו עם דרישותיה בתחום סיכול הלבנת הון ומימון טירור. אין כל טעם לגרור רגליים בתהליך חקיקה, שישראל אינה יכולה בלעדיו, שלא להעלות בכלל נימוקים לאומיים הקשורים בסיכול פשיעה מאורגנת, שחיתות אישי ציבור בישראל והשחתה של אישי ציבור במדינות אחרות ולא פחות מאלה מימון ארגונים תומכי טירור ותמיכה במשפחות של חברי ארגונים כאלה. אכן הגיעה העת לא רק להתהדר בחברות בקהיליה הבינלאומית אלא ליישר קו עם ההתחייבויות שנטלה ישראל על עצמה.
רואי ר' , שפלת החוף  |  06.03.12