אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מצב הלוח של אפל: 10 דברים שלמדנו מהאייפד החדש

מצב הלוח של אפל: 10 דברים שלמדנו מהאייפד החדש

המלאי הראשוני אזל תוך יום וקצת, אפל מצאה פתרון למלחמות המחירים, רוב הכנסות החברה מגיעות ממכשירי מובייל והבכירים מעוותים את העובדות היבשות לפי הצורך. הדגם החדש של הטאבלט אמנם לא מבשר על מהפכה, אך אירוע ההשקה שלו חושף שהאייפד הוא המחשב האישי הנמכר ביותר בעולם

11.03.2012, 16:05 | עומר כביר

1. ג'ובס עדיין נוכח ברוחו

 

סטיב ג'ובס אמנם מת זה מכבר, אבל באירוע ההשקה של האייפד החדש היה נראה כי רוחו עדיין שורה על הנוכחים. המנכ"ל טים קוק ניפק במהלך אירוע ההשקה ניסוחים זהים להפליא לאלו שבהם השתמש ג'ובס באירועים שהוביל בעבר. אחת הדוגמאות הבולטות ביותר לכך היתה כאשר קוק דיבר על שלושת מוצרי הפוסט־PC של החברה - אייפון, אייפד ואפל.

"כל אחד מהם הגדיר קטגוריה חדשה. כל חברה היתה נרגשת לו היה לה רק מכשיר אחד כזה. לנו היה המזל להמציא את כל השלושה", אמר קוק. מדובר בניסוח זהה כמעט לחלוטין למשפט שאמר ג'ובס באחד מאירועי ההשקה שהוביל לפני כמה שנים, כשדיבר על המחשב האישי והמקינטוש, עוד לפני חשיפת האייפון. המסר, כך נראה, מיועד בעיקר למעריצים הוותיקים: אפל היא עדיין אותה חברה שהקים ג'ובס.

מנכ"ל אפל, טים קוק, באירוע ההשקה, צילום: איי אף פי מנכ"ל אפל, טים קוק, באירוע ההשקה | צילום: איי אף פי מנכ"ל אפל, טים קוק, באירוע ההשקה, צילום: איי אף פי

2. המכשירים טובים יותר, אבל לא מהפכניים

 

לפני כל אירוע השקה של אפל עולות שוב הציפיות שהחברה תציג מהפכה בשוק. ברוב המקרים גובה הציפיות תואם את גובה האכזבות, כשמתברר שההשקה היתה לא יותר משדרוג ביחס לדור הקודם. כך היה גם עם השקת האייפד החדש: הטאבלט סיפק כמה שדרוגים ניכרים על פני הדור הקודם, כולל תצוגת רטינה, מצלמות משופרות ומעבד מהיר יותר, אבל אין בו דבר מהפכני שישנה את פני התעשייה, כמו תצוגת תלת־ממד או מסך מגע שיכול לשנות את המרקם בהתאם לתצוגה (כפי שטענו כמה מהשמועות האזוטריות יותר).

אחרי יותר מחצי עשור של מעקב קרוב אחר אירועי ההשקה של אפל, אפשר לקבור סופית את תקוות המהפכה. אפל מציגה מוצרים שמגדירים מחדש את השוק, אבל בעיקר כשהיא מציגה קטגוריית מוצר חדשה. כך היה עם האייפון הראשון וכך היה גם עם הדור הראשון של האייפד, אך כבר עם השקת האייפון 3G היה אפשר לשים לב שבהצגת גרסאות משודרגות מתמקדת החברה בשכלולים ובשיפורים הדרגתיים, ולא במהפכות פתאומיות.

זו האסטרטגיה של החברה: להוציא מוצרים שעובדים בצורה שמספקת חוויית משתמש מוצלחת - הישג שקשה לחזור עליו אם כל מוצר שיושק יהיה שונה משמעותית מהדור הקודם שלו.

3. אייפד 2 הפך לטאבלט המשתלם בשוק

ג ג'ובס משיק את האייפד 2 בתחילת 2011. נשאר בשוק | צילום: איי אף פי ג

 

אפל נודעה מאז ומעולם במכשירים היקרים והיוקרתיים שלה, וסטיב ג'ובס אף אמר שהחברה לא יודעת לייצר מכשיר זול שיהיה גם איכותי. החברה מעולם לא יצרה מוצרי ביניים מובהקים, אך כניסת האנדרואיד של גוגל העמידה אותה בפני בעיה חדשה: איך להתמודד עם הסמארטפונים שנוגסים במכירות בלי להתפשר על האיכות. הפתרון של אפל היה פשוט להמשיך למכור את הדגמים הישנים יותר של מוצריה, במחיר מוזל.

ההצלחה של אסטרטגיה זו באייפון היתה פנומנלית: שלושה מהסמארטפונים הפופולריים בשוק כיום הם מתוצרת אפל - אייפון 4S, אייפון 4 ואייפון 3GS - ובזכותם הצליחה החברה לעצור את הפער הגדל בינה לבין אנדרואיד. עכשיו היא מביאה את התפיסה הזו גם לעולם הטאבלטים, שם עדיין נמצאת אנדרואיד בפער ניכר אחריה. בזכות מדיניות התמחור הזו ברשותה של אפל לא רק אחד הטאבלטים הטובים בשוק, האייפד החדש, אלא גם הטאבלט המשתלם בשוק, אייפד 2, שמוביל ביכולותיו על טאבלטי אנדרואיד רבים חדשים ויקרים יותר.

כמה משתלם האייפד הישן? מספיק כדי שפרשנים יתחילו לתהות אם אמזון, שמוכרת את הקינדל פייר תמורת 199 דולר, צריכה להתחיל לדאוג. אחרי הכל, כשבתמורה ל־200 דולר נוספים אפשר לקבל טאבלט עם מסך גדול יותר וביצועים טובים הרבה יותר, הפיתוי של הטאבלט הפשוט והזול מאבד רבות מקסמו.

4. אפל ממשיכה לעוות את המציאות בהתאם לצרכיה

ענקית הטכנולוגיה נודעה ביכולתה להתאים מציאות לא בהכרח מחמיאה לצרכיה, ולהציג את הנקודות הפחות חזקות שלה כאילו היו יתרון. בהשקת אייפון 4S, שהיה נטול יכולות של הדור הסלולרי הרביעי, שמענו מבכירי החברה כמה הגלישה הסלולרית של המכשיר מהירה בפועל הרבה יותר מסמארטפונים מתחרים, שכן תומכים בטכנולוגיה. עם השקת האייפד החדש, שכולל דור רביעי, הופיעה גם מצגת מרשימה שהסבירה איך היכולת שהוספה למכשיר הופכת אותו להרבה יותר זריז ממכשירי הדור השלישי.

בנוסף, משתמשי אייפון 4S ברשת AT&T שהורידו את גרסה 5.1 של מערכת ההפעלה iOS הופתעו לגלות שסמל ה־3G, של תקשורת בדור שלישי, בבר העליון של המכשיר, הוחלף לפתע ב־4G. האם אפל מצאה דרך פלאית לשדרג חומרה מרחוק? לא, היא ו־AT&T פשוט החליטו שהאייפון 4S מהיר מספיק כדי להגדיר אותו כסמארטפון דור רביעי, ולעזאזל העובדות הטכניות היבשות.

גם האייפד החדש זכה לשדה עיוות מציאות משלו. מעבד המכשיר אמנם מהיר יותר, אבל אינו מכיל ארבע ליבות כמו אצל כמה מהיריבים. הפתרון היצירתי של אפל? להגדיר אותו כמעבד עם "גרפיקה של ארבע ליבות" - מונח שכמובן ייעלם מהשיח כשאפל תציג מעבד בן ארבע ליבות.

5. טים קוק מייצר את המחשב האישי הנמכר ביותר בעולם

ברבעון האחרון של 2011 מכרה אפל 15.4 מיליון אייפדים, ובהשקת הדגם החדש החברה לא היססה להתרברב בהצלחה. המנכ"ל טים קוק הציג גרף שמראה את מכירות האייפד לצד מכירות כלל המחשבים האישיים של HP, דל ואחרות. האייפד, שלא במפתיע, צועד ראשון. יש כאלו שיערערו על הגדרת האייפד כמחשב אישי, אבל בשביל כל השאר התמונה ברורה: אחרי עשרות שנים הצליחה אפל לשוב ולהחזיק בכתר יצרנית המחשבים האישיים הגדולה בעולם.

6. האייפד הוא הרבה יותר מכלי לצריכת תוכן

אפל עושה מאמצים ניכרים כדי להבליט את הטאבלט כמחשב אישי המאפשר גם יצירת תכנים, ולא רק כאמצעי בידור קליל לצריכת מדיה ומשחקים. בהשקת האייפד החדש הוקדשה יותר מחצי שעה להצגת אפליקציות שונות המשמשות כולן ליצירה, כולל iPhoto, iMovie, ו־GarageBand.

עבור אפל, מדובר בהתמודדות עם אחת הטענות הוותיקות ביותר נגד הטאבלט שלה, על כך שהוא בעצם לא כלי עבודה אמיתי. בכך עונה החברה למתחריה ומבדלת עצמה גם בתחום המאיים של הטאבלטים הזולים, כמו הקינדל פייר החלש יחסית: רוצים רק לצרוך תכנים? קנו אותם. רוצים גם ליצור? יש לנו אפליקציה גם לזה.

פיל שילר מאפל מציג את המסך החדש. האייפד הופך לכלי עבודה אמיתי, צילום: איי פי פיל שילר מאפל מציג את המסך החדש. האייפד הופך לכלי עבודה אמיתי | צילום: איי פי פיל שילר מאפל מציג את המסך החדש. האייפד הופך לכלי עבודה אמיתי, צילום: איי פי

7. מחשבי המקינטוש הופכים לנישה שולית

 

לפני כמה שנים שינתה אפל את שמה מ"אפל קומפיוטר" לסתם "אפל". באירוע ההשקה של האייפד החדש התברר שוב שמדובר היה באחד המהלכים המוצדקים בתולדותיה. מכירות מכשירי המובייל מהוות כעת 76% מהכנסות החברה. מחשבי המק, שעליהם בנתה אפל את תהילתה הראשונית, הם כמעט קטגוריית נישה זניחה.

אפל היא לא רק מחוללת מהפכת הפוסט־PC - היא ההתגלמות המובהקת שלה. בשביל אפל, הפוסט־PC זה לא סתם סלוגן, זו המהות של החברה והעתיד האסטרטגי שלה. מחשבי המק ימשיכו להיות שם, אבל בעיקר בשביל המעריצים הנאמנים והנוסטלגיה.

8. התחנה הבאה היא כנראה הטלוויזיה שלכם

בחודשים האחרונים כולם מדברים על המהפכה הבאה של אפל - כניסה משמעותית לתחום הטלוויזיות. הציפיות גדלו משמעותית בעקבות פרסום הביוגרפיה הרשמית של סטיב ג'ובס, שבה הוא מדבר על התוכניות שקידם בתחום זה. אבל העמדה הרשמית של אפל היא שנכון לעכשיו תחום הטלוויזיה הוא לא יותר מ"תחביב" עבור החברה.

באירוע ההשקה של האייפד נשארה אפל נאמנה לתפיסה זו, והציגה גרסה חדשה של מזרים המדיה אפל TV, שכולל שדרוגים מינוריים בלבד. אבל התחביב כנראה יהפוך לעיסוק מקצועי בעתיד הלא רחוק, וכבר יש דיווחים שלפיהם אפל מנהלת מגעים נרחבים עם חברות מדיה לשילוב התכנים שלהן במכשיר טלוויזיה עתידי. אם זה לא יקרה בהשקה הבאה, אז כנראה בזו שאחריה.

9. כדאי לעקוב אחר השמועות

זה הזמן לקבוע סופית: הגורמים המקצועיים שמסקרים את אפל הצליחו לפצח את הקוד. ההערכות האמינות יותר שהסתובבו בשוק לפני ההשקה הנוכחית התבררו כמדויקות כמעט לחלוטין. המסך, המעבד, הדור הרביעי - כולם כבר נחשפו בשבועות שקדמו לאירוע, בגיבוי הוכחות אלו ואחרות. שם המכשיר החדש היה הטעות הבולטת בתחזיות.

זה היה המצב גם לפני השקת האייפון 4S, אף שרבים, בהם אנחנו, פטרו את השמועות בזלזול, מתוך תקווה לשדרוגים משמעותיים יותר. בעולם הטכנולוגיה, מתברר, צמחו לא מעט גורמים אמינים עם מקורות מוצלחים שיודעים להביא פרטים מדויקים על השקות המוצר של החברה. אולי לקראת ההשקה הבאה כדאי להקשיב להם בתשומת לב גדולה יותר, וכך לא ליפול שוב למלכודת המוכרת של ציפייה/אכזבה.

השקת האייפון 4S. השמועות הופכות מדויקות יותר, צילום: איי אף פי השקת האייפון 4S. השמועות הופכות מדויקות יותר | צילום: איי אף פי השקת האייפון 4S. השמועות הופכות מדויקות יותר, צילום: איי אף פי

10. האכזבה של הפרשנים מעניינת רק אותם

ולבסוף, קצת עלינו, הפרשנים: אם יש משהו שכתבי טכנולוגיה אוהבים לעשות, זה להתאכזב מאפל. ראינו את זה בהשקת האייפון 4S בסתיו, וראינו את זה בהשקת האייפד החדש בשבוע שעבר. אולי זה בגלל הציפיות הגבוהות, אולי כי גם זה כבר חלק מהריטואל. גם הפעם נשמעו אותן ביקורות מאוכזבות, שעיקרן "מוצר טוב, אבל לא חדשני. אין סיבה לשדרג", וגם הפעם המניה התנדנדה וירדה קצת.

ואפשר לשער שגם הפעם הפרצופים החמוצים יהיו רק אלו של הפרשנים. האכזבה מהשקת האייפון 4S היתה מהגדולות שידעו אלו המסקרים את אפל. הדבר היחיד שהיה גדול ממנה היתה ההצלחה הפנומנלית של הסמארטפון בקרב הצרכנים. גם הפעם, מן הסתם, יתעלמו הרוכשים וימהרו לאייפד החדש.

הוכחות לכך קיבלנו בסוף השבוע שאחרי ההשקה: בערך יום וקצת אחרי פתיחת ההזמנות המוקדמות לאייפד החדש, נראה שהמלאי הראשוני אזל. לקוחות שמזמינים את האייפד כעת לא יקבלו אותו ב-16 בחודש, אלא בין שלושה ימים לשלושה שבועות מאוחר יותר - תלוי במדינה. והאמת? אי אפשר להאשים את הצרכנים - האייפד החדש, כך נראה, הוא עדיין הטאבלט הטוב בשוק.

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

17.
אני מרחם ממש על מתחרותיה של אפל. מנכלי המתחרות לא עוצמים עין בלילות:
אם הם מסתכלים ישר הם רואים את האי-פאד 2, שמציע פחות או יותר את מה שמציעים המוצרים האחרים - אבל במחר נמוך בהרבה מכל מה שמתחרות יכולות להגיע אליו - והמחיר יכול לרדת עוד הרבה. הדרך היחידה להתקרב אליו היא להפסיד כסף, כמו ש-HP עשתה, וזה יהיה פתרון זמני בלבד. אם הם מסתכלים למעלה, הם רואים את האי-פאד החדש, שהוא מתקדם בהרבה מכל מוצר אחר שיש היום בשוק. אין להם סיכוי להגיע אליו בזמן הקרוב. אם הם מסתכלים אחורה הם רואים את הקינדל פייר של אמאזון, שהוא לא טאבלט כל-כך מוצלח אבל מחובר הייטב למצרים של אמאזון, ובמחיר נמוך מאוד. הוא מוכר יותר מכל האנדרואידים ביחד, ובצורה עקיפה (דרך מכירות התוכן) הוא כבר רווחי. אם הם מסתכלים ימינה ושמאלה הם רואים את כל המתחרים שלהם (חוץ מאפל ואמאזון) - כולם רודפים אחרי האי-פאד, אבל לא יגיעו אליו, ולכן בסוף כולם מתחרים אחד בשני על כמה אחוזים בודדים מהשוק, ואף אחד לא מרוויח. קשה קשה.
דרום לבנון , צפון ישראל  |  12.03.12
16.
המק שלי לעולם לא קרס, אין ווירוסים, אין תוכנות זדוניות, אין צורך בדרייברים...
זה פשוט מדהים איך להבדיל מ ה PC שלי, אגב מדובר ב G53 של אסוס, מחשב חזק מאוד מאוד, במק שלי שחלש ממנו בהרבה הוא עובד בשבילי, להבדיל מהאסוס שאני כל הזמן צריך לשדרג את הדרייבירם של ה GPU בשביל המשחקים, לעדכן את ווינדוס לעדכן אנטיוירוס, לעשות SCAN לתוכנות זדוניות. אני בטוח שרוב המשמיצים של אפל אם לא כולם , פשוט לא התנסו ביצירת המופת הזאת שנקראת מק, שימו רגע את המנטרה שלכם של הגן הסגור ובלה בלה בלה בצד, ופשוט תנסו אותו, תאמינו לא תתאכזבו. אגב, הטאבלט הראשון הוצג ב 2002 ע"י מייקרוסופט, חפשו בגוגל תראו איך גייטס מציג אותו.
12.03.12
לכל התגובות