אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לפטופ לכל ילד? לא בטוח שזה עוזר צילום: Shutterstock

לפטופ לכל ילד? לא בטוח שזה עוזר

מחקר שנערך בפרו על התוכנית השאפתנית העלה כי חלוקת המחשבים לילדים לא שיפרה את כישורי השפה והמתמטיקה, ולא גורמת להם להכין יותר שיעורי בית. הסיבה? "המורים לא הודרכו"

09.04.2012, 11:57 | יוסי גורביץ

הפרויקט השאפתני One Laptop Per Child (מחשב נייד לכל ילד) חילק בשנים האחרונות מיליון לפטופים זולים לבתי ספר ברחבי העולם – אבל מחקר חדש מטיל ספק בהנחת היסוד של הפרויקט: שחלוקת מחשבים יכולה לשפר את החינוך שהילדים מקבלים.

ה-Inter-American Development Bank בחן במשך 15 חודשים את השפעתם של המחשבים על 319 בתי ספר בפרו, והגיע למסקנה שאין כל ראיה לכך שהמחשבים משפרים את הדירוג של התלמידים במתמטיקה או בלימודי שפה. יתר על כן, בניגוד להנחות היסוד של הפרויקט, הופעתם של המחשבים לא גרמה לתלמידים להשקיע יותר זמן בהכנת שיעורי בית או בקריאה.

המגזין The Verge מדווח כי עם זאת יש תופעות חיוביות הנלוות להגעת המחשבים: באופן מובן מאליו, שיעור התלמידים המצוידים במחשב בבתי הספר המדוברים עלה דרסטית (היחס של מחשבים לתלמידים עמד על מחשב ל-28 תלמידים לפני הפרויקט, ועל 1 ל-18 אחריו). כתוצאה מכך, התלמידים מפגינים יכולת רבה יותר בכישורי מחשב בסיסיים כמו עיבוד תמלילים. עם זאת, המחשבים לא שיפרו את כישורי הרשת של התלמידים – משום שלרובם המוחלט אין גישה לרשת.

מהמסקנות של ה-IDB עולה כי התלמידים אינם מנצלים את מלוא הפוטנציאל של המחשבים, משום שפרויקט "מחשב נייד לכל ילד" לא שם את הדגש הראוי על הדרכת המורים כך שיוכלו ללמד את התלמידים לעשות זאת.

בשנים האחרונות החל המיזם לספק לתלמידים גם טאבלטים, והוא היה פורץ דרך בתחום הנטבוקים: יוזמיו התעקשו שניתן לייצר לפטופ קל שישמש לגלישה ולכתיבה בפחות ב-100 דולר, ואף שלא הצליחו לעמוד במטרה זו העניקו השראה לשורה של חברות מחשבים.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
אני אומר את זה כבר שנים רבות. לא צריך להיות חוקר דגול, צריך לראות מה קורה בבי"ס כשיש מחשבים.
בכל המקרים שאני מכיר (לא מעט) לא נעשה שום שימוש מושכל עם המחשבים בבתי הספר. למעשה חוץ משטויות ומשחקים לא מלמדים אותם כלום על מחשב או בעזרת מחשב. כשלימדו לשחק בפאוורפוינט הילדות שלי לימדו את המורה טריקים חדשים כי הם שיחקו עם זה כבר בבית. המורות/מורים לא יודעים מה לעשות עם המכשיר הזה ואין בו שימוש בעל משמעות לימודית כלל. - תלמדו אקסל לחישוב, להצגת אינפורמציה, ליצירת בסיס נתונים פשוט וביצוע חיתוכים בו - תלמדו תהליכי מיון של אינפורמציה מסוגים שונים ,עיבודה וקבלת החלטות לגביה. לא רק להעתיק אינפורמציה מאתרי תוכן וכד' - תלמדו גרפיקה ומשמעותה - האסטטית, המתמטית וכו' - תנצלו את יכולותיו להדגמות של דברים מורכבים לפאוורפוינט יש יכולות הרבה מעבר למעברים מצועצעים בין שקופיות. - מעבר לכך המורים לא יודעים להשתמש בו להוראה בצורה מתקדמת
RA , TA  |  21.07.13
2.
פחחח, מחר עוד יגלו שילדים מעדיפים לשחק מאשר להכין שיעורי בית...
נו באמת, כל מי שהיה ילד והתחנן בפני ההורים שלו שיקנו לו מחשב יודע שהתירוץ שהכי לחץ עליהם היה זה שצריך מחשב בשביל לימודים. וההורים שלא הבינו כלום במחשבים נכנעו והלכו לקנות קופסא שהמוכר דחף להם ב6000 שקל (סוף שנות ה90). אותם ילדים גם יודעים שהכל כמובן זה בולשיט מוחלט והמחשב באמת שימש למשחקים ולהורדת הלימודים. אותו אחד שהגה את התוכנית הזו כנראה היה מישהו בגילאי 50.
09.04.12