אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם פרגוד ימנע תאונה? צילום: גדי קבלו

האם פרגוד ימנע תאונה?

אם הפרגוד יסתיר לחלוטין את המכוניות המעוכות זה יעזור, ואם תהיה איזושהי דרך להציץ דרכו, המצב יהיה רק יותר גרוע

11.04.2012, 10:26 | דן אריאלי
פרופ' יקר,

קראתי שמשרד התחבורה מתכוון להציב פרגודים באתרי תאונות דרכים כדי למנוע מנהגים סקרנים להאט, ליצור פקקים ולסכן נהגים אחרים. האם זה יעזור, או שנהגים יאטו עוד יותר כדי לחפש חרך?

אבי

אבי היקר,

יוזמת פרגודים כזאת תקום ותיפול על איך שהחוצצים עצמם יהיו בנויים. אם הם יסתירו לחלוטין את המכוניות המעוכות זה יעזור, ואם תהיה איזושהי דרך להציץ דרכם, המצב יהיה רק יותר גרוע.

הסקרנות היא יצר חזק. לפני כמה שנים בדקנו זאת בניסוי שבו ערכנו לאנשים מבחן רורשך והזנו את התוצאות למחשב. אחר כך שאלנו מחצית מהנבדקים כמה יסכימו לשלם כדי להציץ בתוצאות, והם נקבו בכל מיני מחירים.

למחצית השנייה עשינו תרגיל: מיד בתום הזנת הנתונים יצא ממדפסת המחשב פלט התוצאות שלהם, כשפניו כלפי מטה ואי אפשר לראות מה מודפס. כששאלנו אותם כמה הם מוכנים לשלם כדי להציץ בתוצאות, הסכומים שנקבו בהם היו יותר מכפליים ממה שהציעו חברי הקבוצה הראשונה. עצם קיומו של דף גשמי עם התוצאות עליו הזניק את התשוקה שלהם לדעת מה כתוב עליהם. סקרנות היא יצר חזק מאוד, ואנחנו לא מעריכים נכון את מידת הסקרנות שלנו.

כשעוברים ליד תאונת דרכים זה די דומה. קשה לא להאט ולהסתכל. כלומר תודה לאל שלפחות מאטים, אבל זה מקשה על התנועה, כי כשמכונית אחת מאטה זה עשוי ליצור תגובת שרשרת שמסתיימת בפקק שהנהג במכונית הראשונה כלל לא מודע אליו. למעשה, ישנו המונח היסטרזיס, שמתאר התרחשות שמשפיעה לזמן רב. בעבר חשבו שבפרסום יש היסטרזיס, ושהשפעתה של פרסומת אחת מתפתחת לאורך זמן. זה דווקא לא קורה, אבל נהגים סקרנים באזור תאונה יכולים ליצור "פקק-היסטרזיס", אם הם יאטו בסביבות הפרגוד. לכן, אם יהיה סיכוי לראות דרך הפרגודים, ואפילו אם רק לפעמים, המצב יהיה יותר גרוע. אבל אם ורק אם הפרגודים יסתירו את אתר התאונה, לחלוטין ותמיד, אנשים יתרגלו לזה שאין טעם להאט ולחפש. כך שלדעתי, רק פרגודים שבכל פעם יעלימו לחלוטין את התאונה ישיגו את התוצאה.

תגיות