אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרכבת הקלה תוקעת בנייה של עשרות פרויקטים בגוש דן צילום: בלומברג

הרכבת הקלה תוקעת בנייה של עשרות פרויקטים בגוש דן

לדברי מ"מ יו"ר איגוד המהנדסים, "הנזק שיוצרת נת"ע יגיע לכ-20 מיליארד שקל ב-20 השנים הקרובות בגלל החמרות מיותרות"

19.04.2012, 08:57 | שירלי ששון-עזר

בעת שהקבלנים מתנצחים עם נת"ע בנוגע להחמרת תנאי המכרזים לבניית הרכבת הקלה, מתברר כי גם מהנדסים של פרויקטים גדולים נתקלים בקשיים בעבודה מול החברה הממשלתית. "כל הפרויקטים שמתוכננים בסמוך לציר הרכבת הקלה סובלים מהגבלות של נת"ע, שמעכבות את הבנייה בחודשים ארוכים ומייקרות את העלויות ליזמים בעשרות מיליוני שקלים לכל פרויקט", אומר ישראל דוד, ממלא מקום יו"ר איגוד המהנדסים.

הכניסה לזרים בלבד המדינה מוציאה את החברות הישראליות ממכרזי התשתיות רשויות הפיתוח הממשלתיות הקשיחו את תנאי הסף למיזמי התשתיות הגדולים באופן שהשאיר את החברות הישראליות בחוץ שי פאוזנר וליאור גוטמן, 11 תגובותלכתבה המלאה

לדברי דוד, מרגע שנוספה החברה הממשלתית האמונה על בניית הרכבת הקלה לעוד גוף שצריך לעבור דרכו בדרך להיתר הבנייה הנכסף, התברר ליזמים כי כללי המשחק השתנו, לפחות בכל הנוגע לשיטות חפירת הקומות התת־קרקעיות של הפרויקט. כיום נהוג לבצע את חפירת מרתפי החניה התת־קרקעיים על ידי חפירה לעומק, דיפון הקירות החיצוניים והחדרת מוטות ברזל לקירות שמשמשים כעוגן לקומות התת־קרקעיות. מהנדסי נת"ע לא מוכנים לתת אישור לשימוש בשיטת העוגנים, מכיוון שמוטות הברזל החודרים לקרקע הסמוכה עלולים להפריע בהמשך לבניית ציר הרכבת הקלה.

לדברי דוד, בעקבות טענות אלה פנו יזמים שונים לחברות בחו"ל בניסיון למציאת פתרון, ואף מצאו כי ניתן לשלוף את המוטות לאחר שלב הביצוע כדי לא להפריע בעתיד לעבודות חפירת המנהרות של הרכבת התת־קרקעית, אך בנת"ע נותרו איתנים בהתנגדותם.

מבדיקת "כלכליסט" עולה כי 30 פרויקטים שונים נמצאים כיום בהליכי בנייה או טרום־בנייה על ציר הרכבת, וכולם נתקלים בהגבלות המחמירות. כך למשל, בפרויקט מגדל מאייר של קבוצת חג'ג'־כהן בשדרות רוטשילד, הממוקם בסמוך לציר הרכבת, נאלצו היזמים לשנות את שיטת החפירה באופן שייקר את בניית הפרויקט ועיכב אותו בכמה חודשים. גם בפרויקט של חברת אמות במתחם הבורסה ברמת גן התבקשה החברה לשנות את שיטת החפירה.

להערכת דוד, כל הפרויקטים על ציר הרכבת ייתקלו בעליית מחירים בהיקף של כ־30 מיליון שקל בממוצע לפרויקט, בשל שינוי השיטה ועיכוב בלוח הזמנים. "בעיה זו רק תחריף בהמשך, מכיוון שגם פרויקטים בבני ברק, בבת ים ובערים נוספות ייתקלו בה. אני מעריך שהיקף הנזק יגיע לכ־20 מיליארד שקל ב־20 השנה הקרובות בגלל התנהלות אופורטוניסטית של נת"ע. מי שנפגע מזה בסופו של דבר הם אזרחי ישראל, שיממנו מכיסם את התייקרות הנכסים באזורי הביקוש", הוא אומר.

בכיר באחת מחברות הנדל"ן הגדולות סבור כי ההשלכות העתידיות על השוק בעקבות ההחמרות של נת"ע יהיו כבדות. "כל שמאי שיבדוק כדאיות כלכלית של פרויקט קרוב לציר של נת"ע יתמחר פנימה את העלויות הנלוות שהם משיתים. יש פרויקטים שפשוט ייפסלו בגלל העלויות שלהם".

מנת"ע נמסר בתגובה: "שימוש בעוגנים על ידי הבניינים הסמוכים לקו של נת"ע משמעותם פגיעה ביכולתה לבצע את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. מכונות המנהור אינן יכולות לחצות את העוגנים, ופגיעה של עוגן במכונה כזו עלולה להשבית אותה מפעילות לזמן בלתי ידוע, דבר שיפגע ביכולת ביצוע הפרויקט. יש להדגיש כי העוגנים אמורים להיכנס לזכות הדרך השייכת לנת"ע. כל פתרון אחר שיוצע לנת"ע ולא יפגע בביצוע הפרויקט יהיה קביל עלינו ונוכל לאשרו".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

32 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

30.
נתע - כמה חבל שהציבור יודע כלכך מעט על כלכך הרבה עשיה שאת מובילה
עצוב לקרוא חלק מהטוקבקיסטים כאן שאין להם ראשית מושג על הפרויקט. א. הקו האדום הוא תת קרקעי !!!!במקטע שבין נוה צדק לגהה בפ״ת כולל תל אביב!! ב. כל התשתיות לאורך כל התוואים של הקלה שופרו בצורה שלא ניתן להאמין בשנים האחרונות לטובת הרכבת ( דוגמא, זוכרים שבת ים היתה טובעת במים כל חורף? איך זה שכבר לא?? הכל בזכות נתע ולחיאני) ג. גם עירית תל אביב מעמיסה שיפור תשתיות ופיתוח למכביר, ומעכבת היתרים ליזמי נדלן למה להשתלח דווקא בנתע שהמטרה שלה היא טובת הציבור יותר מכל? ד. אל תשכחו שבמדינה שנלחמת על הקיום היום יומי שלה תמיד התשתיות קיבלו משנה עדיפות . שינוי סדרי עדיפויות בידי האוצר. אמסטרדם לא זקוקה לכיפת ברזל מס. 2 היקר. ה. עם כל הכבוד בכל העולם קירבה לתוואי הרכבת רק מעלה את ערך הנדלן. ו. נתע - ואף על פי נוע תנוע!!
שירי , מרכז  |  21.04.12
לכל התגובות