אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבחן רכב: קילפו את הסיד

מבחן רכב: קילפו את הסיד

בזכות עיצוב מרשים ושיפור ניכר בתא הנוסעים קיה סיד החדשה מתמודדת ללא רגשי נחיתות מול המתחרים מיפן. עם זאת, הרף של פולקסווגן גולף נותר גבוה

23.04.2012, 09:13 | תומר הדר

קיה סיד 1.6

מנוע: בנזין, נפח 1,591 סמ"ק, הספק מרבי 135 כ"ס, מומנט מרבי 16.8 קג"מ

ביצועים: מהירות מרבית 195 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־10.8 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן 12.5 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי

קבוצת זיהום: טרם נקבעה

מחיר: טרם נקבע

מרבלה, ספרד. בימים כתיקונם קשה לנהוג לאורך הים התיכון ברחוב הראשי בלי להיתקל בתיירים גרמנים שתויים קלות, באוליגרכים במכוניות בנטלי שעל ידיהם תלויים תכשיטי זהב כבדים ובלונדיניות צעירות, ובסתם חובבי גולף שהגיעו מכל רחבי אירופה כדי לנצל את מזג האוויר הידידותי. אך השנה רחובות מרבלה כמעט נטושים, והמקומיים צרובי השמש מסתובבים ברחובות בחוסר מעש מופגן. השנה, לפחות באפריל, התיירים הגיעו בטפטוף עלוב בלבד.

המיתון שבו מצויה אירופה אינו זר גם לתעשיית הרכב העולמית, שספגה השנה לא מעט מכות. לפי נתוני איגוד יצרני הרכב האירופי ACEA, ב־2011 התכווץ שוק הרכב באירופה ב־1.5% בהשוואה ל־2010. בחודש הקודם התכווץ שוק הרכב באירופה ב־7.8% לעומת מרץ אשתקד. הבעיה של יצרני הרכב אינה רק ירידה בהיקף המכירות, אלא גם ניהול המשאבים הקיימים, כלומר עלויות המחקר והפיתוח אשר כרוכות בייצורו של רכב חדש. המשוואה פשוטה: עלויות פיתוח זולות פירושן יותר רווח על כל מכונית.

זהו בדיוק המקרה של קיה סיד החדשה - מכונית חדשה לחלוטין שמבוססת על פלטפורמה של מכונית ישנה לחלוטין. "בשוק הרכב העממי, יצרן רכב חייב לצמצם עלויות בתקופות כאלה. פיתוח שלדה נחשב לתהליך יקר במיוחד, ולכן הסיד מבוססת על הפלטפורמה של הסיד הקודמת, שמשותפת בעצמה גם ליונדאי I30", מסביר בני אויין, סמנכ"ל קיה אירופה. לדבריו, "עלויות הפיתוח של רכב עולות משנה לשנה, אך רמת ההכנסה של הלקוחות שלנו לא עולה. הציבור אינו אדיש למצב ומעדיף לא לקנות. הפתרון היחיד הוא למצוא נוסחה אידיאלית שתאפשר הצגה של רכב שיהיה כה חדשני עד שינער את הלקוחות מהקיפאון, אך גם יהיה חסכוני בעלויות פיתוח וייצור". התחרות על כיסו של הצרכן באירופה לא תהיה קלה. מכוניות האצ'בק הן הנמכרות ביותר באירופה. סיד החדשה תצטרך להתמודד עם לא פחות מ־39 מתחרות מבית פולקסווגן, פורד, אופל, פיז'ו ועוד. ובניגוד ליצרניות האירופיות, קיה חדשה במגרש.

בפועל, הנוסחה של אויין עובדת היטב: קיה סיד הוצגה באירופה לפני חמש שנים. הסיד היתה המכונית הראשונה של קיה שתוכננה בידי אירופים ויוצרה על ידי אירופים לשיווק באירופה. הסיד החדשה, שמבוססת על אותה פלטפורמה, נראית חדשה לחלוטין. וכאן מגיעה ההפתעה הגדולה: קיה סיד החדשה היא מכונית סקסית. באמת. זו לא בדיחה. קיה יצרה מכונית נחשקת שמסובבת ראשים ספרדיים ברחוב. על העיצוב המוחצן אחראי פטר שרייר, לשעבר מעצב הבית של אאודי. בקיה כל כך גאים בעבודתו של שרייר, שלא מתביישים להודות בפה מלא שלפני הגעתו קיה היתה נתונה בעידן אחר: "לפני חמש שנים רכב קוריאני היה זול", אומר אויין, "הפלסטיקים היו ירודים. לפעמים הם אפילו מעט הסריחו. כעת קיה לא מתביישת להתחרות ישירות בפולקסווגן".

מבחוץ הסיד מזכירה הכלאה בין לנצ'יה דלתא החדשה לפולקסווגן גולף. והכוונה היא לטובה. מבפנים הסיד החדשה גם מציגה עליית מדרגה ניכרת. לוח המחוונים נאה מאוד, תא הנוסעים מרווח ואיכות החומרים גבוהה. גם הבידוד הקולי שודרג בהשוואה לסיד היוצאת. עם זאת, במטה פולקסווגן עדיין לא צריכים להתחיל לעבוד בלילות. איכות הפלסטיק עוד רחוקה מזו של הגולף, תנוחת הישיבה עדיין לא מושלמת, מסעד המושב קצר וחלק מהבקרות השונות עדיין לא ממוקמות באופן אידיאלי. חשוב לציין שתא הנוסעים של הקיה אינו גרוע, פשוט אנשי קיה לא מהססים להזכיר שוב ושוב את הגולף כסוג של רף שאליו שאפו. אל הרף של פולקסווגן הם לא הגיעו. עם היפנים הם יכולים להתמודד בלי שום רגשי נחיתות.

קיה סיד החדשה. מערכת המתלים מכוילת לטפל בנסיעה במהירות גבוהה גם ברחובות משובשים קיה סיד החדשה. מערכת המתלים מכוילת לטפל בנסיעה במהירות גבוהה גם ברחובות משובשים קיה סיד החדשה. מערכת המתלים מכוילת לטפל בנסיעה במהירות גבוהה גם ברחובות משובשים

 

האירופית ביותר

בקיה מצהירים שהסיד מיועדת בראש ובראשונה ללקוחות אירופיים. הם גוררים קרוואנים, חיים בערים מרוצפות בלבנים עתיקות ומקפידים על רכישת מכוניות ידידותיות לסביבה. בפועל הסיד היא הקיה האירופית ביותר שיוצרה עד היום. השלדה הדוקה, אפילו יותר מזו של יונדאי I30 התאומה. ההגה, שמצויד במנגנון תגבור שנשלט על ידי הנהג, מלאכותי בתחושה אך בעל משקל טוב, ומערכת המתלים מכוילת באמת לטפל הן בנסיעה במהירות גבוהה בכבישים בין־עירוניים והן לנסיעה ברחובות משובשים. בכבישי ישראל המשובשים, ייתכן שקשיחות זו תיתרגם ישירות אל ישבנו של הנהג, אך בספרד זו תכונה ברוכה.

למרות כל השדרוג הזה, משהו אחד עדיין חסר: הנאה מנהיגה. ברכבים צרפתיים מסוימים מפנקים את הנהג בתחושה טובה של "מלך הסיבובים", גם אם מדובר בגרסה צנועה. בקיה מעדיפים לחייך ולספר על גרסה ספורטיבית של הסיד שתוצג בקרוב. רוב האירופים יבחרו בגרסאות הטורבו דיזל של הסיד, אך לישראלים שמורה גרסת 1.6 ליטרים בעלת תיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים. תיבה זו, אגב, אינה מותקנת ביונדאי I30 התאומה. בדומה ליונדאי I30, גם כאן המנוע מתהדר בנתון הספק גבוה למדי: 135 כוחות סוס. בפועל הוא מרגיש יותר חלש. התיבה פועלת היטב - קשה לחוש שמדובר בתיבת הילוכים שלמעשה אינה בדיוק אוטומטית.

מבט מבפנים. עליית מדרגה מבט מבפנים. עליית מדרגה מבט מבפנים. עליית מדרגה

עליית מדרגה ניכרת עליית מדרגה ניכרת עליית מדרגה ניכרת

האם קיה סיד תצליח בישראל? באירופה היא כנראה תצליח. בשנה שעברה נרשמה באירופה ירידה של 8% בנתח השוק של סיטרואן. ירידות דומות נרשמו גם בטויוטה. בקיה, לעומת זאת, נרשמה עלייה בנתח השוק של 12%. הסיבה היא תמהיל נכון של מוצרים כמו הפיקנטו, שפותחו בעלות נמוכה אך נראים ומרגישים מספיק חדשים כדי שהציבור ירכוש אותם למרות הידוק החגורה. בישראל המצב שונה: כאן מכוניות בעלות מנועי 1.6 ליטרים נרכשות על ידי ציי הליסינג, התדמית של קיה עדיין אינה משתווה לזו של מוצרים אירופיים ויפניים ובנוסף, מדובר במכונית האצ'בק שצריכה להתמודד בשוק שנשלט על ידי מכוניות ארבע דלתות משפחתיות, הן מחוץ והן מבית (קיה פורטה). עם זאת, מי שיבחר בסיד יגלה שבקיה הצליחו לייצר לראשונה מכונית שמשתווה למיטב התוצרת היפנית וגם לחלק מהתוצרת האירופית בלי שמץ של רגשי נחיתות.

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

לכל התגובות