אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח נציב תלונות הציבור על שופטים: 1 מכל 6 תלונות - מוצדקת צילום: דן בלילטי

דו"ח נציב תלונות הציבור על שופטים: 1 מכל 6 תלונות - מוצדקת

אליעזר גולדברג אינו חושף את זהות השופטים שהתלונות נגדם נמצאו מוצדקות אלא רק את הערכאה בה הם מכהנים. ב-2011 נמצאו מוצדקות הרבה פחות תלונות נגד שופטי ביהמ"ש למשפחה, אך הרבה יותר תלונות נגד שופטים מחוזיים

01.05.2012, 12:24 | ענת רואה

נציב תלונות הציבור על השופטים, שופט בית המשפט העליון בדימוס אליעזר גולדברג, פרסם לפני זמן קצר את הדו"ח השנתי שלו לסיכום 2011, ממנו עולה כי 89 תלונות שהוגשו נגד שופטים נמצאו מוצדקות (17%), לעומת 433 תלונות שנבדקו ונמצאו לא מוצדקות (83%). בנתונים כוללים גם 44 תלונות נוספות שמוגדרות ככאלה שהבירור בהן מוצה – הרי שבסה"כ 133 תלונות נמצאו מוצדקות כלומר 23% מהתלונות.

תלונות המוגדרות ע"י הנציב ככאלה שהבירור בהן מוצה, הן כאלה שנמצא בהן ליקוי בהתנהגותו של השופט, אלא שהנציב קבע כי ליקוי זה "אינו מגיע למדרגה המצדיקה קביעה כי התלונה מוצדקת".

אחד הממצאים הבולטים העולים מהדו"ח הוא הצמצום במספר התלונות המוצדקות שהוגשו על שופטי בית המשפט לענייני משפחה. בשנת 2010 נמצאו 37 תלונות מוצדקות נגד שופטים לענייני משפחה לעומת 95 תלונות נגדם שנדחו – כלומר 28% מהתלונות על שופטי משפחה – התקבלו. בשנת 2011 חל שיפור ניכר במצב כאשר רק 9 תלונות נמצאו מוצדקות לעומת 95 תלונות שנדחו – כלומר פחות מ-9% מהתלונות על שופטי משפחה התקבלו.

המצב הפוך בבתי המשפט המחוזיים: ב-2010 רק 10% מהתלונות נגד שופטי מחוזי נמצאו מוצדקות לעומת 90% מהתלונות שנדחו. ב-2011 לעומת זאת זינק מספרן של התלונות המוצדקות ל-17%. בנוסף הנציב קיבל 2 תלונות נגד שופטים בבית המשפט העליון, לעומת 0 תלונות מוצדקות נגדם שנה קודם לכן.

בדו"ח הנציב, המשתרע על 140 עמודים לא נחשפת זהותם של השופטים שהתלונות נגדם נמצאו מוצדקות והנציב רק מציין את הערכאה בה מכהן כל שופט. בדו"ח מפורטות דוגמאות לחלק מההחלטות שניתנו.

24% מהתלונות המוצדקות עניינן התנהגות בלתי ראויה של שופט. כדוגמה לתלונה מוצדקת מפורט בדו"ח מקרה בו הוגשה לבית המשפט חוות דעת של מומחה מטעם אחד הצדדים. לפי הנטען, במהלך הדיון אמרה השופטת מבית משפט שלום כי המומחה יהיה מוכן לכתוב כל מה שיתבקש ממנו. לאחר שהמומחה התלונן הסבירה השופטת כי לא הטילה בשום אופן ספק במקצועיותו של המומחה. הנציב קבע כי התלונה הינה מוצדקת.

במקרה אחר בבית משפט שלום התלונן עורך דין כי במהלך דיון החל השופט לצעוק עליו בשל אי הסכמתו לוותר על עדותו של אחד מעדי התביעה, תוך שהוא מכה על הדוכן. הנציב קבע כי הרמת קול ודפיקה על הדוכן מצד השופט אינן ראויות לשמש כאמצעי שכנוע.

תלונה נגד שופטת שלום אשר יצאה לגמלאות מבלי לתת פסק דין בתיק שהתברר בפניה והמתין במשך 10 חודשים לאחר הסיכומים – נמצאה אף היא מוצדקת. הנציב קבע כי אף אם מתן פסק הדין כרוך במאמץ, בהעדר עוזרת משפטית או קלדנית (בתקופה של 3 החודשים לאחר הפרישה בהם אמור השופט להשלים מתן פסקי דין), הרי שהשופט אינו רשאי להשיל מעצמו את חובתו לסיים את כל תיקיו ולא להשאיר תיקים פתוחים. הנציב קבע כי מסקנתו ממקרה זה היא כי על מנהל ביהמ"ש לשקול הוצאת הנחיות מתאימות לשופטים לפני פרישתם, שיסדירו את הפן המנהלי בנדון על כל היבטיו.

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
כב' אליעזר גולדברג !! זו קריאת "הצילו" - מעגל סגור באולם בימ"ש - הכל היה שקוף
גם שופט הוא בן אדם, וכל אדם צריך לדעת שיש מי ש"רואה אותו"- שומע אותו- וכל מי הרי בכל מקום יש כיום מעגל סגור, וזה היה מונע שנים של סחבת/מחלות/הוצאות -יש להקים עצומה לטובת יותר שקיפות, כך להציל חיים, - כל מקום מוסתר/ חשוך - חייב להפוך למואר ושקוף. למרות שהרוב מיואש, עשו זאת למען ילדכם, חחיב להיות שינוי. אין אדם או גוף שיכול לעזור למי שהגיע לייאוש, ממערכת אטומה -רק לפרסם. כי אין מושיע זו לא בושה לשתף אחרים על ידי שימוש במעגל סגור- בו הכל מוקלט. שכל אזרח יכול לבקש לראות את שהתרחש, ולהוכיח תגובת שופט, כי ב"כ שלו אמור לשמש כ "פה"- ואם ב"כ מנצל חסר ישע זה, גם לטובתו. משתף פעולה עם הצד שכנגד - מעלים עובדות. ובנוסף אותו ב"כ תובע את הלקוח שלו, בתביעת דיבה, על כך שהעז לכנות אותו "שקרן" - מה עושה - אין לו אמצעים מוכה וחבול כתוצאה מסיוט משך שנים בבקשה, הצגת המקרה במעגל סגור, כדי להסיק מסקנות. למען הדורות הבאים. דחוף ביותר..
אמי , חיפה  |  13.02.13
7.
להפסיק את הגנה על שופטים שנמא כי לא פעלו כדין
רק חלק קטן מהציבור מרשה לעצמו להתלונן כנגד שופטים ועל מבקר התלונות כנגד שופטים לפרסם את שמות השופטים הסוררים שכן פרסום שמם יגיע לציבור ויגביר את כמות התלונות כנגדם ואזי יוסקו כנגדם המסקנות המתבקשות. ככל שיחדלו מדרכם הרעה, הרי שהציבור יצא מרווח והם יהיו חלק מהעם ולא נשגבים מעם. הסתרת שמם מחטיאה לחלוטין את מטרת הקמת הביקורת שכן כאשר לא ידוע מי השופטים, לא ידע הציבור על הביקורת כנגדם והוא ישאר אדיש. על הנהלת בתי המשפט להסיק מסקנות מדו"ח המבקר ולפטר שופטים שהממצאים כנגדם חמורים.
ציון גיספאן , תל אביב  |  03.05.12
6.
שלא יטעו אתכם!
אחוז התלונות המוצדקות חושב רק ממספר התלונות שבוררו, ולא ממספר התלונות שהוגשו לנתל"ש. הנתל"ש, כקודמתו, מתחמקים מבירור תלונות רבות - בעיקר בתחום היושר האינטלקטואלי של השופטים - בטענה המגוחכת של "חוסר סמכות". לשיטתם, אם שופט מעוות את הדין בזדון, אין בכך שום פגם התנהגותי, אלא סתם "טעות", בדיוק כמו טעות בתום-לב. מה שאני מציע הוא בכל מקרה שהנתל"ש קובע שאין לו סמכות, לפנות אל שר המשפטים, המוסמך להגיש קובלנות משמעתיות גם על עיוות-דין, וכן מוסמך הוא לפתוח בהליכי הדחה שלא בדרך הליכים משמעתיים. יש לזכור כי סמכותו של הנתל"ש היא סמכות מייעצת בלבד, ובחוק הנתל"ש אין שום דבר הגורע כהוא-זה מסמכותו המקורית של שר המשפטים.
שמחה ניר, עו"ד  |  02.05.12
לכל התגובות