אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האוטובוסים נוסעים ברשת: הממשלה פרסמה את מאגר התחבורה הציבורית

האוטובוסים נוסעים ברשת: הממשלה פרסמה את מאגר התחבורה הציבורית

מאגר המידע שעלה לאינטרנט כולל לוחות זמנים ומסלולים של חברות האוטובוסים ושל הרכבת, ויאפשר לפתח אפליקציות למען הנוסעים בהן. בעתיד המאגר יקבל נתונים מהאוטובוסים הנעים בכבישים

13.05.2012, 17:07 | אסף גלעד

נוסעי הרכבת והאוטובוסים טרם זכו ליהנות מאפליקציה רשמית שתסייע להם לנסוע באמצעות כל כלי התחבורה הציבורית: אפליקציות נפרדות לרכבת ישראל, לחברת אגד ולחברות האזוריות הפכו את הניווט בין אמצעי התחבורה השונים למשימה קשה, וכך גם את חיזוי שעת ההגעה. כעת המצב הזה עשוי להשתנות.

הפורטל הממשלתי Data.gov.il, שהושק לאחרונה ביוזמתו של השר מיכאל איתן, פרסם היום (א') את מאגר כל קווי התחבורה הציבורית בישראל. המאגר כולל לוחות זמנים, מסלולים, תחנות ומספרי קווים. מעתה יוכלו מפתחי אפליקציות למכשירים ניידים ולמחשב האישי לעשות שימוש במידע הכולל קובץ בפורמט של גוגל (GTFS) המתעדכן אחת ליממה.

המאגר אינו מייצר כעת נתונים בזמן אמת, כפי שעושה הפורמט SIRI המקובל במדינות אירופה (אין קשר לסירי של אפל). עם זאת בלשכתו של השר איתן מבטיחים כי בעתיד הוא יסתמך על נתונים שיועברו מהאוטובוסים הנעים בשטח, בסיוע עמותת "מרחב".

Data.gov.il מכיל בנוסף גם את מאגר השאלות והתשובות של מבחני התיאוריה בנהיגה, מאגר תיקי פושטי רגל, מאגר הנחיות מטעם פרקליט המדינה ואת רשימת הרחובות של ישראל. בעתיד צפוי להיחשף בפני הציבור גם מאגר המידע של השירות המטאורולוגי, דבר שיאפשר בין היתר לפתח אפליקציות מזג אוויר שיחזו ירידת גשמים באזורים שונים בארץ, בדיוק של שניות ובהתראה של שעות מראש.

ניר ארז, מנכ"ל הסטארט-אפ Tranzmate שפיתח אפליקציה המסייעת לנוסעים בתחבורה הציבורית, בירך על המהלך אך ציין כי על המאגר לספק מידע בזמן אמת כדי להיות יעיל יותר. "לרשויות בכל מדינה שמפעילה זכייניות בתחבורה הציבורית קיים מידע על כל הקווים והמסלולים, אך טבעי הוא שהריבון ישחרר אותו לציבור" אומר ארז.   נוסף על כך, מקורות בתעשייה מציינים כי מספר קווי אוטובוס חסרים במאגר הממשלתי.

תגיות

12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
כפי שרשם 9, ראוי לתת פתרון גם למוניות השירות
אמנם הודעה זו נכתבת כמה שנים אחרי, אך בהיותי משתמש בתחבורה ציבורית חשוב לי לשתף מניסיוני האישי-היום השירות של מידע בזמן אמת קרס (בחברת אפיקים) ויצאתי במהירות "על עיוור" לתחנה שבה היה לי סיכוי גבוה ביותר למצוא אוטובוס. לשמחתי בדיוק הגיעה מונית שירות והגעתי רבע שעה לפני הזמן. אין תמיד עדיפות לאוטובוסים-במקרים מסוימים דווקא עדיף מונית שירות (למשל-ברגע שמונית שירות מתמלאת אין כמעט עצירות והיא מתמלאת יותר מהר) מצד שני, הכנסת המערכת למוניות יכולה להיות חרב פיפיות-לעיתים רחוקות, אם מונית מתמלאת עד הסוף וכולם יורדים בתחנה האחרונה, הנהג יכול להתגמש (ולחרוג מההוראות) ולקחת את המסלול המהיר יותר (שלוקח לכל היותר עשר דקות-כביש בין עירוני) במקום לנסוע במסלול המוגדר (שיכול להוסיף לפחות עשרים דקות בנסיעה בתוך ערים). זה אינטרס משותף לנהג ולנוסעים אבל מבחינת רגולציה/ביטוח, זה חריגה אסורה. הGPS שכלול במערכת עשוי להרתיע נהגים מלעשות כן. עם קצת יצירתיות (פתרון ביניים הדומה לGetTaxi) אפשר למצוא לכך פתרון בלי עודף נהלים ואיסורים מיותרים שיפגעו בנוסעים. זה גם המקום להצעה נוספת-ראוי לאפשר לנהג לציין מתי האוטובוס מלא ולא יכול לאסוף נוסעים ושהמידע יוצג מראש בתחנה (אופציה רלוונטית למוניות שירות אבל גם לאוטובוסים). אופציה נוספת למידע שימושי-האם מדובר באוטובוס מונגש או לא.
מתחבר , בציבור  |  15.12.15
11.
ה'ריבון' לא ריבוני, אלא מוכתב ע"י הקואופרטיבים
שמעדיפים שהציבור לא ידע היכן הם ברגע נתון. לא רוצים פיקוח או בקרת איכות ושאר דברים שמחייבים סדרי מנהל תקינים, עמידה בלוח זמנים, עבודה אמיתית והוצאות ענייניות. אולי למשל יחס האוכלוסיה מול המקום באוטובוסים? אולי זה שהדגמים החדשים שנקנו ע"י דן ואגד, קטנים יותר מקודמיהם, ושהאוטובוסים האלה דחוסים יותר, חמים יותר (המיזוג עלוב) ופחות נוחים לנסיעה? אולי כי מי שבחר אותם באוטובוס הבא, לא עשה זאת משיקולים ענייניים? שאלות שהם לא היו רוצים שתשאלו.
דטכ  |  15.05.12
10.
מוניות השירות
מדוע אין התייחסות למוניות השירות מצד המדינה האם זהו תחילתו של חיסול מוניות השיררות? וזאת על ידי הפעלת הרפורמה רק לגבי חברות האוטובוסים ואילו ממוניות השירות התעלמו והרי הרבה נוסעים נזקקים לשירות זה אודה אם גורם ממשרד התחבורה יתייחס לתגובה זו.
סלם , ראשון לציון  |  14.05.12
9.
מה לגבי מידע גיאוגרפי?
המדינה מחזיקה במידע גיאוגרפי מלא של יישובים, רחובות ובנייני ציבור בכל המדינה אך אינה משחררת מידע זה למרחב הציבורי. בשל המחסור, הציבור נאלץ להשתמש במידע קנייני (כמו iGo, mapa.co.il), חינמי אך לא חופשי (waze) או חופשי אך חסר (OpenStreetMap.org). מתי הממשלה תשחרר מידע זה שנאסף ומתוחזק בעזרת כספי הציבור?
משה  |  14.05.12
8.
עזבו קווי האוטובוסים זהו סיפור עצוב מאוד
עזבו, קווי האוטובוס בארצינו זהו סיפור עצוב מאוד בםני עצמו. אני כבר לא אומר, מהי חוויה של לקוח תחבורה ציבורית במדינה זו. המדינה לא עושה כלום? לא. היא כו עושה. אבל בקצב איטי ולא מכוון בכלל. האשמה היא בשלב זה רק על שר תחבורה. מהו כבר עושה שאין לא זמן לטפל בבעיות קריטיות!?
13.05.12
לכל התגובות