דראפט - לא מה שחשבתם
יותר מ־7 מיליון אמריקאים צפו בדראפט ה־NFL רק בגלל הסיכוי שקבוצות ישנו את גורלן בזכות בחירת שחקני העתיד. הסטטיסטיקה, לעומת זאת, מציירת תמונה הרבה פחות אופטימית
דראפט הפוטבול הופך כשלעצמו לסיפור גדול - הרייטינג של הסיבוב הראשון, ששודר ברשת ESPN, קפץ ב־11% ומשך 6.7 מיליון צופים למרקעים. זאת, בנוסף ל־1.5 מיליון צופים שראו את השידור בערוץ של ה־NFL, קפיצה של 40% מהשנה הקודמת. בדראפט נבחר בסיבוב הראשון אנדרו לאק מאוניברסיטת סטנפורד, וכמובן שהתקשורת חגגה על שמו - luck, מזל באנגלית - לעומת היותו "הימור בטוח".
מה מעניין במצעד של שחקנים שרובם בני מיעוטים שנבחרים לקבל מיליונים, מצד אחד, אך מצד שני, לחיות ללא יכולת לבחור מעביד חדש, בדומה לנכס במכירה פומבית? חלק מכך הוא החיבה שהאמריקאים רוחשים לאירועים חד־שנתיים שבהם אנשים עם שיער לבן קוראים שמות ממעטפות. והחלק האחר הוא כמובן הציפייה בקרב הצופים שקבוצות גרועות יבחרו שחקנים טובים וכך הן יחזרו להתחרות באריות הליגה. בראייה רחבה יותר, יש ציפייה כי יגדל השוויון התחרותי.
למה נועד הדראפט?
אלא שבפועל, זה לא ממש קורה. מאז 2004 תשע קבוצות NFL הגיעו לפלייאוף לפחות חמש פעמים או יותר. כשמביאים בחשבון את העובדה שקריירת פוטבול ממוצעת נמשכת 3.3 שנים, מבינים שלא מדובר בשחקן אחד או אחר שהפך קבוצה למנצחת - סטטיסטית, השחקן הזה יפרוש הרבה לפני שהקבוצה תוכל לחזור לפלייאוף בפעם השלישית. הסיבה לכך שקבוצות טובות נשארות טובות היא בעיקר ההנהלה. הנושא הזה כבר נחקר: קבוצות טובות אינן חוזרות להיות בינוניות במהירות. הן מצליחות להכות את השיטות בגיוס השחקנים. הן מצליחות לבחור בדראפט שחקנים טובים למרות בחירות נמוכות, ולהחתים שחקנים חופשיים טובים במחירים סבירים. אבל אולי יש להן פשוט יותר מזל? מה מונע מהקבוצות הגרועות להשתפר דרך הדראפט? אחרי הכל, הן בוחרות ראשונות, ובתיאוריה יש להן אותו מידע שיש לקבוצות שכמוהן הן רוצות להיות. ובכן, לפי הכלכלן דיוויד ברי, מה שמונע את השוויון התחרותי דרך בחירות דראפט גרידא הוא פשוט הייעוד המקורי של השיטה: הדראפט כלל לא נועד ליצור שוויון תחרותי. הוא נוצר כדי לשלוט בשכר שמקבלים שחקנים חדשים בליגה, ובמשתמע, בכל שחקני הליגה.ברי אוהב להזכיר את ההיסטוריה של הדראפט. ב־1935 שתי קבוצות פוטבול, הדוג'רס (שהתקיימו רק עד 1944) והאיגלז, נכנסו למלחמת מחירים על הזכות להעסיק את סטן קוסטקה. באותה תקופה שחקנים יכלו לנהל משא ומתן לגבי תנאי ההעסקה שלהם עם כל קבוצה שבה רצו. התוצאה היתה שהכוח היה בידי השחקנים. לא רק שהיתה תחרות מחירים על שירותיהם, אלא שבסופה, כאשר המחירים היו קרובים, הם נהגו לבחור ולשחק בקבוצות ששלטו בליגה, כדוגמת שיקגו ברס, גרין ביי פאקרס וניו יורק ג'איינטס. שלא במפתיע, קבוצות אלה גם היו העשירות בעידן שלפני זכויות השידור, בעידן שבו האוהדים ביציע היוו את הרוב המוחלט של ההכנסות - והרי אוהדים ביציע מאז ומעולם יש בעיקר לקבוצות שמנצחות.
הכל שוק
בתחרות המחירים על שירותיו של קוסטקה ניצחו הדוג'רס. קוסטקה קיבל את השכר הגבוה שלו, והבעלים של האיגלז, ברק בל, כעס. לשיטתו, אסור לקבוצות להתחתרות על שירותי השחקן. יש להפוך את היוצרות, וביצירת הדראפט מותר לשחקן לנהל מו"מ רק עם קבוצה אחת. כך עבר הכוח במשא ומתן באבחה אחת ממוכרי השירותים לקונים הפוטנציאליים, שקיבלו מונופול נוח על הזכות לנהל את המשא ומתן. מאוחר יותר, ובפרט בעשור האחרון, נכנסו הגבלות נוספות על שכר של שחקנים חדשים, דרך נוספת - ולחלוטין לא קפיטליסטית - לשלוט בביקוש ובשכר.כך תמיד נהגו העשירים: כשזה הכסף שלהם, הם מגלים שקפיטליזם ותחרותיות יעילים קצת פחות מקרטל וחקיקה שמגבילה שכר.
8 תגובות לכתיבת תגובה