אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יצחק היקר: מנכ"ל תע"א מקבל ד"ר לשם כבוד מהטכניון בו משקיעה החברה צילום:התעשייה האווירית לישראל

יצחק היקר: מנכ"ל תע"א מקבל ד"ר לשם כבוד מהטכניון בו משקיעה החברה

לפני שנה וחצי החליטה התעשייה האווירית להשקיע מיליון דולר בטכניון. בהחלטה נאמר: כי התואר ניתן "בהערכה רבה על תרומתך לביטחון ישראל"

10.06.2012, 08:53 | גולן חזני

בינואר 2011 חתמו מנכ"ל התעשייה האווירית (תע"א) יצחק ניסן ונשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא על הסכם לשיתוף פעולה רב־שנתי. לפי אותו הסכם, בחמש השנים הקרובות אמורה תע"א להשקיע מיליון דולר במחקרים בתוכנית הבין־תחומית למערכות אוטונומיות (TASP) בטכניון.

הבוקר (א'), שנה וחצי אחרי אותו הסכם, יקבל ניסן תואר ד"ר לשם כבוד מטעם, לא תנחשו, הטכניון. התואר ניתן "בהערכה רבה על תרומתך לביטחון ישראל במגוון התפקידים שאותם מילאת בתעשיות הביטחוניות. על תרומתך לתעשייה האווירית, שאותה הצעדת להישגים חסרי תקדים (...) ועל חלקך בשיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לטכניון כדוגמה לשיתוף פעולה פורה בין התעשייה לאקדמיה", כתבה הוועדה הציבורית המעניקה את התארים.

תע"א היא גוף ממשלתי. לפי תקנות רשות החברות הממשלתיות, חל איסור על חברה ממשלתית לתרום או להעניק חסות לפעילויות שאינן חלק מהפעילויות השוטפות.

נשיא הטכניון, שהתבטא בעבר לגבי שיתוף הפעולה עם תע"א, בחר הפעם שלא להגיב לשאלה האם יש קשר בין התרומה לבין הענקת תואר דוקטור ולהגיב באמצעות הטכניון. לעניין תוארי הכבוד מסר הטכניון כי אלה "ניתנים לאישים ולדמויות מופת הנקבעים על ידי ועדה ציבורית, ולא על ידי הנהלת הטכניון".

באשר להכללתו של ניסן בקטגוריית דמויות מופת יש לזכור כי במרץ 2011 פורסם ב"כלכליסט" על חריגות שכר בתע"א בהיקף של מיליארד שקל בשנה. ניסן עצמו נאלץ להחזיר לשלטונות המס קרוב ל־100 אלף שקל לאחר שדיווח בתלוש השכר שלו על מכונית מסוימת ובפועל נהג במכונית אחרת בעלת שווי שימוש גבוה הרבה יותר. בתע"א החליטו שלא להאריך את חוזה העסקתו של ניסן, אשר יפרוש באוקטובר הקרוב מתפקידו. לפי גורמים בחברה, ניסן דווקא היה מעוניין להישאר בתפקיד.

מהטכניון נמסר עוד כי"התעשייה הישראלית כולה תרמה למחקר בטכניון 7 מיליון דולר ב־2011. תע"א, כמו תעשיות

אחרות בישראל, חתמה על חוזי מחקר בטכניון בתחומים הקשורים אליה. הטכניון לא נדרש ולא סיפק שירותים כלשהם לתע"א, וחוקריו מתמקדים במחקר מדעי. תרומות התעשייה למחקר אוניברסיטאי הן דבר מבורך ומקובל ביחסי אקדמיה־תעשייה".

מתע"א נמסר כי "בדומה לתעשיות אחרות בישראל ובחו"ל, תע"א מעוניינת ליהנות מפירות המחקר המדעי והטכנולוגי המתקדם המתבצע בטכניון ובאוניברסיטאות אחרות לטובת פיתוח מוצריה ושיפור יכולתה התחרותית. בהתאם, תע"א מבצעת מדי פעם מחקרים מכוונים ומוסכמים בטכניון ובמוסדות אקדמיים נוספים".

מהאוצר ומרשות החברות לא התקבלה תגובה.

תגיות