אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"אז מה אם זה גימיק" צילום: עמית שעל

"אז מה אם זה גימיק"

גיא ברעם מספר ל"כלכליסט" על ניהול הגלריה שלו Ferrate אחרי פרישת האוצרת שירי בן ארצי ועל תערוכת צילומי האינסטגרם שאוצרת תמר קרוון, ומסביר למה הוא כגלריסט מעדיף להציג יצירות שמחירן 1,500 שקל

20.06.2012, 09:52 | רעות ברנע

"אני רואה את העבודה שאנחנו עושים בחברה כאמנות אורבנית", אומר גיא ברעם, "ומכאן גם ההחלטה לפתוח גלריה". הגלריה שלו Ferrate ממוקמת, באופן לא קונבנציונלי, במתחם "סיטי פרס" של חברת "ברעם פרסום מקורי" ברמת החייל, חברת שילוט החוצות של ברעם (39). התערוכה שמוצגת בה היום מורכבת מצילומים שמאיר כהן, סמנכ"ל סוכנות הטאלנטים ADD, צילם באייפון שלו. "יכול להיות שזה גימיק", מודה ברעם, "וגם אם זה גימיק, אז מה?".

ברעם פרסום מקורי היא חברת שילוט החוצות הגדולה בארץ. ברעם מחזיק ב־56% מתוכה, וחברת אמנת הציבורית מחזיקה ב־44%. לפני כשנתיים פתחה החברה את מתחם סיטי פרס, שבו מודפסים השלטים שלה. בית הדפוס של ברעם גם משמש אמנים רבים. "הם מגיעים בלילות כדי להדפיס על קנבס", הוא אומר, "למשל עליזה אולמרט שאנחנו עובדים איתה זמן רב". את הגלריה פתח ב־2010 עם שירי בן ארצי, אוצרת מנוסה והיום מבעלות הגלריה Artstation במתחם התחנה. מאז פירוק השותפות, מנהל ברעם את הגלריה לבדו.

ברעם על רקע הצילומים של מאיר כהן. "פונים אליי המון ואני בוחר מה שנראה לי מדליק", צילום: עמית שעל ברעם על רקע הצילומים של מאיר כהן. "פונים אליי המון ואני בוחר מה שנראה לי מדליק" | צילום: עמית שעל ברעם על רקע הצילומים של מאיר כהן. "פונים אליי המון ואני בוחר מה שנראה לי מדליק", צילום: עמית שעל

לא חסר לך אוצר בגלריה?

"כל תערוכה נאצרת בידי אוצר מתחלף, שלרוב מגיע עם האמן. את התערוכה הזאת אצרה תמר קרוון. האוצר מקבל החלטות מקצועיות, אני לא מקבל את ההחלטות האלה כי אני לא מבין בזה. הוא מחליט מה ואיך להציג, ואיך לתמחר. אנחנו לא גלריה רגילה, החוקים פה גמישים ומשתנים".

ומי מחליט אילו תערוכות יוצגו?

"אני. פונים אליי המון, ואני בוחר את מה שנראה לי מדליק. בתקופה של שירי הציגו כאן אמנים מוכרים כמו ציבי גבע ומיכל נאמן, ועכשיו מציג פה צלם לא מקצועי שזו התערוכה הראשונה שלו. אני רוצה לתת במה לאמנים לא מוכרים. אנחנו פנינו למאיר כהן בעקבות המלצה מאחת העובדות שלנו. לפתיחה הגיעו 1,000 איש, וקנו. שירי מוכרת בגלריה שלה יצירות ב־150 אלף דולר. מי יקנה אותן? אבל כשמוכרים יצירה ב־1,500 שקל מוכרים לא מעט".

גלריה לאמנות אינה עסק שהצלחתו מובטחת, בייחוד אם מנהלים אותה אנשים בלי רקע באוצרות. כדי שתצליח צריך גב כלכלי חזק, שיש לברעם: לפי הפרסומים הסתכמה עלות שכרו בין 2008 ל־2011 ב־4.7 מיליון שקל.

הבחירה של ברעם להשקיע בגלריה היא חלק מתופעה גוברת של התעניינות בעלי ממון באמנות, שנובעת לפעמים מתשוקה ופעמים אחרות מסיבות תדמיתיות וטרנדיות. תחום האמנות הישראלית לא זר לברעם, ובמקביל הוא לא מנסה להסתיר שמדובר בהצטרפות לטרנד. "אני מתייחס לזה באותה רצינות שאני מתייחס לביזנס", הוא אומר. "זה מסב לי הנאה, יש לי בבית אמנות ישראלית על הקירות, מיאיר גרבוז ועד אמנים צעירים. וזה גם עניין תדמיתי".

תגיות