אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מתי נפרוש זו לא שאלה של כסף צילום: אוראל כהן

מתי נפרוש זו לא שאלה של כסף

השאלה בדבר הצורך בהעלאת גיל הפרישה אינה כלכלית, אלא ערכית

16.07.2012, 07:51 | מיקי פלד
פעם, בערך לפני 20 שנה ואולי קצת יותר, היה בכל עיר בארץ יום שבו החנויות לא עובדות אחר הצהריים. בראשון לציון, לדוגמה, הקיוסק של אברם היה סוגר את שעריו ביום שני מ־14:00 (כי גם היתה מנוחת צהריים לפני כן, כמובן). לכן, אם היה צריך חלב או מחברת לבית הספר, היינו נערכים כבר ביום ראשון. לא היו יוצאים מן הכלל. לאט לאט גם המסורת היפה הזו נמחקה. עוד ועוד חנויות החלו לפתוח אחר הצהריים, כדי להרוויח קונים, מה שאילץ את כל הסוחרים ליישר קו כדי לעמוד בתחרות. היום אף אמא לא מזרזת את הילד לרוץ למכולת "לפני שתיסגר". למעשה, מי שרוצה קורנפלקס ובירה גם בשבת, לא יתקשה למצוא.

המכולת בראשון לציון היא רק סימפטום לאופן שבו השיטה הכלכלית נוגסת בחיינו. חלקים גדלים והולכים של החיים הופכים להיות חיים כלכליים – כאלו בהם אנו עובדים או צורכים. בעולם המודרני, זה שבו מזמן כבר הפסקנו לדאוג לסיפוק צרכינו הבסיסיים, משום מה יש פחות ופחות פנאי למשפחה ולחברים, לקריאת ספר או לרביצה בים. יום עבודה בן 8 שעות שייך להיסטוריה, והידיעה כי אחרי 40 שנות עבודה תוכל לנוח כבר לא רלבנטית. זו המלכודת שאנחנו חיים בה. עם ההיגיון הכלכלי הקר של השיטה הנוכחית קשה להתווכח. תוחלת החיים עולה, אז צריך לעבוד עוד כמה שנים כדי לממן אותה. ועדיין, משהו מציק ומנקר – איך יכול להיות שכל מה שמצפה לנו ולילדינו היא עוד עבודה, שאחריה נצפה עוד בטלוויזיה ונצרוך עוד ועוד.

הסיבה היא כי השיטה הכלכלית בישראל ובעולם נשענת על העיקרון שבו בני האדם עוברים רדוקציה לתשומת עבודה. רק כך המערכת יכולה לצמוח. במקביל, היחסים בין המדינה לאזרח עוברים הפרטה של האחריות. חלק גדל והולך ממה שנתפס כאחריות המדינה הופך לאחריות האזרחים. לכן האזרח ניצב כמעט לבדו מול המצב שבו אם לא יהפוך עוד ועוד חלקים מחייו לשעות עבודה לא יוכל לצרוך בגיל הזקנה. לכן השאלה בדבר הצורך בהעלאת גיל הפרישה אינה כלכלית, אלא ערכית והיא איך אנחנו רוצים לראות את החברה שבה אנו חיים, עובדים, מזדקנים ומתים. כל עוד אין לכך תשובה, השאלה הכלכלית תהיה היחידה שתקבע.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
מה פרוש "שאלה ערכית"?
ההגיון במאמר הוא כזה: - "פעם" היה טוב יותר: בלי מיזוג אוויר, מקרר על קרח, תוחלת חיים קצרה ב- 20 שנה, יותר זמן לבילויים שלא בנמצא, מגורים בחולות, וכד'. - "שיטה כלכלית" לגידול ברמת החיים ושיפור איכות החיים זה משהו שנכפה על אזרחים חסרי דעת וחסרי חוט שדרה; עובדה: 'ההגירה ההמונית' למדינות של "פעם", כדוגמת קובה וסודן. - "פעם", לקיום בסיסי נדרשו כל שעות העבודה. זה 'עדיף' מהמצב הנוכחי שבו רוב שעות העבודה נועדו להגשמת צרכיים אישיים (חיוביים או שליליים, אך עדיין צרכים אישיים). - הארכת תוחלת החיים 'בעייתית', כי השנים שלאחר שנות העבודה עולות כסף. לכן 'טוב' יותר למות צעיר. וכיוון שעניים צורכים פחות, 'כדאי' גם להיות עני. - כיוון ש"השיטה הכלכלית" אחראית ל'אסון' של הארכת תוחלת החיים, גידול ברמת החיים, שיפור באיכות החיים - "ערכה" שלילי. - מכאן המסקנה הבלתי נמנעת שהבעיה "ערכית" וככול שיהיה לנו פחות כסף, פחות יכולת בחירה, פחות אפשרויות קידום (הדורש יותר כישורים, כשרון ומאמץ) - כך ייטב. - שיפורים טכנולוגיים והגדלת הפריון והתפוקה הם "רדוקציה". לא משנה ש"פעם" חיי אדם היו יותר חסרי ערך בכול היבט שהוא. העיקר שיש "רדוקציה". - כיוון שיש "רדוקציה" המדינה 'מייסרת' את אזרחיה ומחייבת אותם להיות אחראיים בעצמם לניהול אורח חייהם. היא אפילו 'הורסת' תשתיות, מוסדות חינוך, ארגוני בריאות, מפעלי תעשייה, מחסני בגדים ומזון, בתי אבות - שמאז ומעולם, עד בוא ה"רדוקציה" אנשים קיבלו מהמדינה חינם, נתנו לה ככול יכולתם וקיבלו ממנה לפי צורכיהם. -"השיטה הכלכלית", הערומה מכול דבר של "פעם", לא שמרה על האיסור לאכול מפרי הדעת ופיתתה את חסרי הדעת ל"רדוקציה". - מאז, בגלל בעוונותיה, שליחי האלוהים, בלהט המקלדת המתהפכת, מנסים לגרש את "השיטה הכלכלית" ולהחזיר את המתפתים לה לגן העדן של "פעם": עבודה בקיוסק, חלוקת חלב, נסיעה שעתים ביום לעבודה באוטובוס לא ממוזג, מקלחת פעם בשבוע, טלפון ציבורי מופעל אסימון, מחסור במצרכים, שוק שחור, וכן הלאה. אכן ימים 'ראויים' להתגעגע אליהם, שנעשים יותר ויותר 'גרועים' ככול שיש לנו יותר כסף. ממש נורא ואיום. לפחות מאמר עם הגיון ברזל שלא ניתו לוויכוח. המשך כך ומקומך בגן-עדן, בתקופה ששכל היה פרי, מובטח.
עמוס , תל-אביב  |  19.07.12
6.
גיל כניסה לעבודה עולה וגיל תמותה עולה
זו לא שאלה ערכית, זו שאלה כלכלית נטו, כמה כסף אתה רוצה לקבל כל חודש אחרי שאתה מסיים לעבוד ויוצא לפנסיה. 65 נקבע לפני יותר מ-100 שנה, כאשר רק 2% מהאוכלוסיה הגיעה אליו - כולם נתנו כסף ורק 2% מהאזרחים ראו אותו וגם הם לא לכל כך הרבה שנים. היום - הרוב עוברים את 65 וחלק גדול חושב על גיל 100, אל תפריש לפנסיה, רק אל תצפה שאני אתרום לך שנקל לקנות חפיסת סיגריות והפוך בבית הקפה הקרוב לביתך בגיל 90.
אמיר  |  17.07.12
לכל התגובות