אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האדונית והרוכב צילום: רויטרס

האדונית והרוכב

המשפחה ששולטת בטור דה פראנס מכניסה עשרות מיליונים מהתחרות היוקרתית ומחלקת סכומים מגוחכים לרוכבים. האם "השחקנים המרכזיים בהופעה" ימרדו נגד האדונית, מארי אודייל אמאורי?

19.07.2012, 10:16 | בלומברג

זה היה היום ה־16 מתוך שלושת השבועות שבהם מתקיים מירוץ טור דה פראנס של השנה שעברה. קבוצת רדיושאק סיימה 165.5 ק"מ דרך מרגלות הרי האלפים מסנט פול טרואה שאטו ועד גאפ.

בקרב אוהדי האופניים, גאפ מוכר כאתר הדרמטי שבו נאלץ לאנס ארמסטרונג להפגין כישורי רכיבה אקרובטיים ביותר, זאת לאחר שבמהלך המירוץ של 2003, הגלגל האחורי של רוכב אחר החליק על ארמסטרונג וכדי להימנע מהתנגשות, הרוכב האמריקאי סטה מהדרך והחל להידרדר מטה דרך השדות, אבל אז הצליח לחזור לקבוצת הרוכבים ובסופו של דבר לנצח בתחרות.

בעוד שהגשם ירד על גאפ ביולי בשנה שעברה, המנג'ר שפיקח על מסע הניצחונות חסר התקדים של ארמסטרונג בין 1995 ל־2005 ניסה לסיים יום מירוץ מלוכלך נוסף. יוהאן ברויניל כבר הפסיד ארבעה חברי קבוצה בשל התנגשויות או מחלות. הוא הוביל את חמשת הרוכבים שנותרו, מותשים וחיוורים לתוך האוטובוס של קבוצת רדיושאק לקבלת עיסויים ומזון, והוא התפוצץ לאחר שכתב העלה נושא רגיש: הסכומים הנמוכים יחסית שהקבוצה מקבלת מארגון אמאורי ספורט (ASO), שבבעלות המשפחה שמנהלת את המירוץ מאז 1947.

הסכום, שנאמד ב־50 אלף יורו, לא הספיק אפילו לכסות את עלויות בתי המלון, הארוחות והדלק, התלונן ברויניל הבלגי.

רוכב בטור דה פראנס. העסק המצליח ביותר של ASO , צילום: איי אף פי רוכב בטור דה פראנס. העסק המצליח ביותר של ASO | צילום: איי אף פי רוכב בטור דה פראנס. העסק המצליח ביותר של ASO , צילום: איי אף פי

"נקיטת עמדה"

ברויניל טוען כי כוכבי המירוץ צריכים לקבל נתח גדול יותר מההכנסות מזכויות השידור בטלוויזיה של ASO. "מגיע השלב שבו חייבים לנקוט עמדה", הוא אומר. "זה נורמלי שמי שמקבל את החתיכה הגדולה ביותר מהעוגה לא מעוניין לחלוק אותה, אך הרוכבים והקבוצות הם השחקנים המרכזיים".

בזמן שהרוכבים התכוננו לפתיחת המירוץ ב־30 ביוני השנה, תחושות המרי נגד ASO המשיכו לבעבע. בבעלות ASO, מלבד הטור דה פראנס, מספר מירוצי אופניים בצרפת והם מחזיקים גם ב־49% בוואלטה אספניה, מירוץ האופניים הגדול בספרד. מדובר בחטיבה של חברת המדיה הצרפתית Editions Philippe Amaury, שהיו"ר שלה היא אלמנה בת 71 בשם מארי אודייל אמאורי, אשר מנהלת את החברה מאז שהלך בעלה פיליפ לעולמו ב־2006.

אמאורי עומדת בפני התקפות על שליטה של משפחתה בטור משתי חזיתות: מנהלי כמה מקבוצות המירוץ אינם מתביישים להביע בפומבי את דעותיהם בניסיונם להשיג עוד מכספי ASO. ג'ונתן ואוטרס, נשיא איגוד הקבוצות AIGCP, אומר כי הקבוצות מעוניינת בנתח מזכויות השידור בטלוויזיה, וכן בהשפעה גדולה יותר על החלטות ניהול הספורט. לדבריו, מודל התחרות של האופניים צריך להיות דומה לזה הקיים בליגות ספורט אחרות שבהן מפזרים את כספי הזכייה, כמו ה־NFL והפרמיירליג.

במסגרת המערכת הנוכחית, ASO מחלקת 450 אלף יורו לרוכב הזוכה בטור דה פראנס, שבהתאם למסורת מחלק את הפרס באופן שווה בין שמונת חברי קבוצתו. הרוכבים מקבלים 3 מיליון יורו נוספים בכספי זכייה שמחולקים לאורך המירוץ. מכשול נוסף שעומד בפני ASO מגיע מפורמט אליפות חדש שבפיתוח, וייקרא וורלד סירייס סייקלינג (World Series Cycling).

מארי אודייל אמאורי עם ספ בלאטר. לא מדברת עם התקשורת, צילום: איי אף פי מארי אודייל אמאורי עם ספ בלאטר. לא מדברת עם התקשורת | צילום: איי אף פי מארי אודייל אמאורי עם ספ בלאטר. לא מדברת עם התקשורת, צילום: איי אף פי

שינוי מאזן כוחות

כמו בפורמולה 1, הרוכב הזוכה ייקבע על פי שיטת ניקוד למשתתפים במירוצים התחרותיים ביותר בעולם: ג'ירו ד'איטליה, הטור, וואלטה אספניה וכן עוד שישה מירוצים שנמשכים יום אחד ברחבי אירופה, ועשרה נוספים ברחבי העולם.

על פי הצעת השיווק, שהועברה למשקיעים על ידי משרד רוטשילד ובניו בלונדון, שפעלו בשם גיפטד גרופ, חברת שיווק ספורט לונדונית שמקדמת את ה־WSC, הרווח השנתי המוערך לקבוצה יעמוד על 1.8 מיליון יורו ב־2017. קבוצתרדיושאק, ניסאן טרק ועוד שתי קבוצות ספרדיות הממומנות על ידי חברות הטלקומוניקציה מוביסטאר ויוסקלטל, הן 8–10 הקבוצות המעוניינות להצטרף לתוכנית של WSC, לטענת נשיא קבוצת יוסקלטל, מיגל מדריאגה.

להערכת סיימון צ'דוויק, מרצה לאסטרטגית ספורט עסקית באוניברסיטת קובנטרי באנגליה, היוזמות מצד מנהלי הקבוצות וה־WSC עשויות בעצמן לשנות את פני עולם הרכיבה על אופניים.

"יש פה פוטנציאל לשינוי מאזן הכוח", הוא מסביר. הטור מצליח למשוך קהל מכובד: ב־2009, כ־44 מיליון צופי טלוויזיה עקבו אחר קטע שלם בהרים, ועזרו להפוך אותו לאירוע הספורט ה־12 הנצפה ביותר באותה השנה.

לנוכח השוק המשגשג לזכויות שידור בטלוויזיה, שווי הטור עשוי לעמוד על מיליארד דולר, מעריך קונוק או'שיאה, אנליסט תקשורת בקפלר קפיטל מרקטס בפריז. ASO מנהלת את המירוץ וגורפת הכנסות מערוצי שידור כמו NBC. לדברי פאט מקוויד, נשיא התאחדות האופניים הבינלאומית UCI, הגוף העולמי המנהל את הענף, הסכמי השידור של ASO שווים 30 מיליון יורו בשנה.

המנהל הכללי של Editions Philippe Amaury, פיליפה קרלי, לא הסכים לחשוף את הנתון המדויק. ואילו ואוטרס מ־AIGCP, המשמש גם כמנג'ר של קבוצת גרמין, אומר: "אני בטוח שהסכום גבוה בהרבה מ־30 מיליון יורו. הגיעו לאוזניי כל מיני סכומים". הפוטנציאל המסחרי של הטור משך כמה מתעניינים בעבר. ארמסטרונג מספר שב־2006, דן עם כעשרה ספונסרים של הקבוצה בפגישה פרטית באפשרות לרכוש את המירוץ. לדבריו, במרץ 2010 הוא העלה מחדש את הסוגיה בפני ארנוד לגרדה, מנכ"ל חברת המדיה לגרדה (Lagardere) שבבעלותה 25% מ־Editions. אולם ארמסטרונג מציין כי השיחות נקלעו למבוי סתום בשל העלות של בעלות שליטה ב־Editions, שלהערכתו עולה מיליארד דולר. "רק סכום גבוה במיוחד יגרום למשפחת אמאורי למכור", אמר.

רוכב אופניים בטור דה פראנס. ב־2009, כ־44 מיליון צופי טלוויזיה עקבו אחר קטע שלם בהרים, ועזרו להפוך אותו לאירוע הספורט ה־12 הנצפה ביותר באותה השנה, צילום: איי אף פי רוכב אופניים בטור דה פראנס. ב־2009, כ־44 מיליון צופי טלוויזיה עקבו אחר קטע שלם בהרים, ועזרו להפוך אותו לאירוע הספורט ה־12 הנצפה ביותר באותה השנה | צילום: איי אף פי רוכב אופניים בטור דה פראנס. ב־2009, כ־44 מיליון צופי טלוויזיה עקבו אחר קטע שלם בהרים, ועזרו להפוך אותו לאירוע הספורט ה־12 הנצפה ביותר באותה השנה, צילום: איי אף פי

קצת היסטוריה

הטור הראשון נערך ב־1903 ואורגן על ידי עובדי העיתון "L’Auto", בניסיון להגדיל את תפוצתו. צילומים מתקופה זו מראים כי המשתתפים לבשו סוודרים ומכנסיים אופייניים לתקופה. הזוכה הראשון היה מוריס גארין, מנקה ארובות לשעבר. המירוץ הלהיב את דמיון הציבור, והוא לא התקיים בתקופת מלחמת העולם השנייה. לאחריה, אמיליין אמאורי, אביו של פיליפ, הקים את העיתון "L’Equipe" שהחל לנהל את הטור המתחדש. מארי אודייל נישאה לפיליפ ב־1969. ב־1983 הוא השתלט על עסקי המשפחה, והיא מונתה למנהלת תחנת הרדיו היחידה של החברה. היא הצטרפה לדירקטוריון של Editions ב־1990 והפכה ליד ימינו של בעלה, ובמקביל המירוץ הלך וזכה ליותר הצלחה ברחבי העולם.

ב־1986, גרג להמונד מקליפורניה הפך לזוכה הראשון הלא אירופי של התחרות, ומשך גם את הקהל האמריקאי. בתקופתו של ארמסטרונג הוכפל שיעור הצפייה ל־1.2 מיליון איש.

השנה, 22 הקבוצות המתחרות מגיעות מ־12 מדינות. הטור נחשב לנכס בעל שווי גבוה יותר למשפחת אמאורי מאשר העיתונים שברשותם, שהמירוץ נועד לקדמם במקור.

מארי אודייל אמאורי, שמתניידת ברכב פיז'ו 407 וחובבת ביגוד צנוע, כמעט לעולם לא מעניקה ראיונות. בהתאם לכך, היא סירבה להגיב לכתבה זו. ההתרחבות של ASO תחת הנהגתה היא זהירה וממוקדת בחוזקה ההיסטורי, כגון רכישת מירוץ וואלטה הספרדי.

אולם התמקדות זו לא מנעה מ־ASO להתרחב לענפי ספורט נוספים, ובהם ראלי דאקר והמרתון של פריז. ASO הוא גם רווחי יותר משאר הנכסים של משפחת אמאורי, כמו העיתונים "לה פרזיאן", "L’Equipe" ו־28% ב־B.E.S. SAS, החטיבה הצרפתית של חברת ההימורים Bwin.

מהדו"חות הפיננסיים של החטיבה עולה כי כלל ההכנסות של ASO עמדו על 147 מיליון יורו ב־2010. הרווח הנקי הממוצע בשש השנים עד 2010 הסתכם ב־30 מיליון יורו.

בבעלות משפחת אמאורי 75% מ־ Editions, שהמכירות שלו עמדו על 671 מיליון יורו ב־2011. כל הסימנים מצביעים על כך שהוא יישאר בידי המשפחה. אמאורי מינתה את בנה ז'אן אטיין (35) לתפקיד יו"ר ASO ב־2008.

במרץ הופיעה אמאורי בפני פאנל של ועדת הפיקוח הצרפתית על הטלוויזיה, והדגישה את מורשת הספורט העשירה של המשפחה. שבועות ספורים לאחר מכן קיבלה אישור להקים ערוץ דיגיטלי עבור המותג "L’Equipe". בעוד שנוף ענף רכיבת האופניים מתפתח תחת הלחץ שמופעל עליו ממתחרים כמו WSC, ומצד הקבוצות שידוושו ברחבי הטלוויזיה ומחפשות מודל עסקי חדש. ייתכן שאמאורי תיאלץ לפעול שוב כדי להגן על נכסיה.

תגיות