אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנהג דורש צדק חברתי צילום: אוראל כהן

הנהג דורש צדק חברתי

השנה הבאה אולי לא תהיה הפורה ביותר בתולדות ענף הרכב, אך היא תהיה השנה השפויה ביותר

04.08.2012, 08:07 | תומר הדר

כל מי שעקב אחרי הכותרות בשבועות האחרונים יודע ודאי היטב: ענף הרכב הישראלי נמצא השנה במצב של קיפאון ובשנה הבאה מצבו רק יחמיר הודות לשורה של צעדים רגולטורים שישפיעו ישירות על מחירי המכוניות. להלן רשימת הסיבות לקטסטרופה הממשמשת ובאה:

א: מחירי הדלק. אלה עברו את רף שבעה וחצי השקלים. נכון שמדובר בתנודתיות המושפעת משערי מטבע ומע"מ ויתכן בהחלט שהמחירים גם יירדו, אך הציבור כבר הפנים: דלק הוא מוצר יקר. אגב, אבחנה דקה זו אינה מונעת מהציבור לצרוך דלק כאילו אין מחר, במיוחד בציי הרכב הגדולים.

ב. המע"מ. השבוע התחמקו יבואני הרכב בעור שיניהם מהעלאת מחירי המכוניות החדשות בשיעור ממוצע של כאלף שקלים עקב דחיית עליית שיעור המע"מ, אך עלייה זו תגיע בעוד חודש ועמה גם עלייה במחירי הרכב.

ג. המס הירוק: כפי שברשות המסים הצהירו בשבוע שעבר, המס הירוק ייקר מכוניות קטנות בינואר הקרוב בשיעור של כ-1,000 שקלים. מכוניות משפחתיות יתייקרו בשיעור של כ-3,000 עד 6,000 שקלים. את ההתייקרויות הללו היו יבואני הרכב יכולים לספוג אלמלא הסעיף הבא.

ד. שערי המטבע, ששחקו את רווחי יבואני הרכב, במיוחד אלה שמשלמים בדולר וביין, עד דק ואינם מאפשרים ספיגה של הפסדים שנגרמים עקב המס הירוק החדש.  עד היום התייקרויות במחיריהן של מכוניות חדשות לא ממש הזיזו למחזיקי רכב צמוד. הם שילמו 25 שקלים בשווי השימוש על כל אלף שקלים, כך שהתייקרות של אלף או אלפיים שקל לא ממש פגעה בכיסם. אך על פי הערכותיהם של יבואני הרכב, בינואר מכונית משפחתית תעלה כ-128 אלף שקלים, עלייה ניכרת שכבר פוגעת בתלוש השכר של כל מי שייקח מכונית צמודה בשנה הבאה.

הפגנה של נהגים נגד מחירי הדלק ב-2011. הצרכן יצביע ברגליים, צילום: אלכס קולמויסקי הפגנה של נהגים נגד מחירי הדלק ב-2011. הצרכן יצביע ברגליים | צילום: אלכס קולמויסקי הפגנה של נהגים נגד מחירי הדלק ב-2011. הצרכן יצביע ברגליים, צילום: אלכס קולמויסקי

ועוד משהו חשוב: בניגוד לשנים עברו, בהן היה כדאי לחרוק שיניים ולבלוע את שווי השימוש המטפס בגלל שהדלק היה חופשי, השנה עוד ועוד ארגונים מודיעים לעובדיהם שחגיגת הדלק הסתיימה ושאלה יצטרכו להסתפק, חלילה, רק בכ-25 אלף קילומטרים בשנה. בנקודה זו ימהרו הקוראים לטעון שהמדינה עושקת את יושביה ושהגיע הזמן לרדת מהארץ, אך בפועל מדובר באחד התרחישים הטובים ביותר שקרו אי פעם לשוק הרכב בישראל. חשוב להבדיל: לא ליבואני הרכב, לשוק-קרי לנו הצרכנים, מכיוון שב-2013 השוק צפוי לחזור לראשונה לשפיות.

מחורבות המיתון יגיח זן חדש של צרכנים

מדוע 2013, אם כך, תהיה השנה שבה השוק יחזור לנורמליות? התשובה מגיעה מכיוונה של רשות המסים, שם ידעו היטב אילו מכוניות לייקר יותר ואילו פחות. ההצהרות שנשמעו מכיוון רשות המסים השבוע אודות ייקור משמעותי ברכבים המשפחתיים וייקור מועט במכוניות המיני אינן מקריות. מדובר בתרחיש שיחליש באופן משמעותי את כוחן של חברות הליסינג. כיום רוב המכוניות של חברות הליסינג הן משפחתיות בעלות מנועי 1.6 ליטרים. אך אלה עומדות להתייקר ולגרור מעלה את שווי השימוש.

מהי אם כך האפשרות הנוספת? למכונית המשפחתית, זו שכיום משמשת רווקים, זוגות צעירים ומשפחות? התשובה היא מכוניות קטנות. כאלה שמתאימות באמת ובתמים לצרכיו של הנהג הישראלי, אלה שמשפחה אירופית ממוצעת מחבקת בחום, קרי אופל קורסה, פיז'ו 208, טויוטה יאריס ואייגו וכל דומותיהן.

אולם תצוגה של ב.מ.וו. אפשר להסתפק במכונית של 90 אלף שקל אולם תצוגה של ב.מ.וו. אפשר להסתפק במכונית של 90 אלף שקל אולם תצוגה של ב.מ.וו. אפשר להסתפק במכונית של 90 אלף שקל

בל נשכח שמחיריהן של מכוניות אלה, למרות המס הירוק, יעמדו לכל היותר על כ-90 אלף שקלים, סכום נמוך מהותית ממחירה של כל מכונית בנזין משפחתית וגם סכום נמוך יותר באופן מהותי מעלותה של מכונית חשמלית שמתיימרת לפתור את בעיית מחירי הדלק, אך אינה מציעה פתרון אמיתי למי שאינו זקוק למכונית שעולה מעל 120 אלף שקלים ויכול לרכוש מכונית שעולה כ-50 אלף שקל פחות.

על פי הערכותיהם של גורמים רבים בענף הרכב, השנה הבאה תהיה השנה שבה לראשונה זה שנים רבות הצרכן הישראלי יסגור את הפער ממקבילו האמריקאי או האירופי בכל הנוגע לצרכנות נכונה.

בגלל המיתון ובגלל מחירי הדלק, מונחים כגון "עלות טיפול" או "צריכת דלק", שאיש מכירות חלקלק יכול כיום לפתור בחיוך ומשיכת כתף כבר לא יהיו טריוויאליים כלל. הצרכן הישראלי יהפוך חכם יותר. הוא ילמד מהי צריכת דלק אמיתית, כמה באמת עולה לבטח מכונית עוד לפני רכישתה (ולא כנהוג כיום, כאשר סוכן הביטוח מתבקש לתת הצעה כשהמכונית כבר בדרכה אל הסוכנות) והאם טיפול גדול כולל החלפה של רצועת תזמון.

ליבואני הרכב לא תהיה ברירה: הם יהיו חייבים בתורם להתיישר בהתאם לזן הלקוחות החדש שצץ לו פתאום מן המיתון: לקוחות מבינים שיודעים היטב להתמקח, לעמוד על שלהם ולהשוות עלויות. לקוחות שאי אפשר לדחוף להם מכונית שאינה עונה על צרכיהם, זוללת דלק ויקרה לטיפול. וכאשר התרחישים הללו יצאו לפועל, מעז ייצא מתוק: הצרכן הישראלי שבפועל, בניגוד למקבילו האירופי אינו מבין דבר וחצי דבר ברכב, יהפוך לקונה ממולח שירכוש, לראשונה זה שנים רבות, מכונית שבאמת מתאימה לו.

תגיות

21 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

21.
13
ל-13 נוסע הרבה תשלם הרבה נוסע מעט תשלם מעט. מראה על היסתכלות צרה ונקודתית שלך בלבד. מה יעשו חברות אם אנשי מכירות , טכנאי שרות, עצמאים שכלי הרכב הוא כלי לפרנסה. לא כולם כנראה כמוך , שנוסעים למשרד ולמזגן שמונה שעות וחוזרים הביתה. יש כאלה שמזיעים בחוץ. אתה בכלל צריך לינסוע בתחבורה ציבורית למשרד וכך יימנעו הפקקים בבוקר, כי אתה לא צריך רכב לצורך ייצור הכנסה.
ilan  |  20.08.12
19.
מי קבע שמשפחתית צריכה להיות גדולה??
אנחנו הישראלים אוהבים הכל בהגזמה! למה לא לקנות רכב קטן? כמו אופל למשל(שאגב אתמול הייתי בסוכנות והמחירים שלהם מצוינים..)? תאמינו או לא, היום העיצוב של הרכבים הקטנים מרווח מספיק למשפחה עם 5 נפשות! אז צאו מהקופסא..אפשר להתחדש ברכב חדש קטן ונוח במחיר שפוי! פלוס נוסף הוא חסכוני :)
אירית , מרכז  |  06.08.12
18.
תוצאה קשה אבל נכונה !
התמונה המסתמנת במאמר זה נכונה: השוק הולך לכיוון של הרחבת כמות כלי הרכב הקטנים שלא רק ידידותיים לסביבה אלא גם חסכוניים. האוצר לא יכול לוותר על ההכנסות מענף זה: כמעט 25% מכלל הכנסות המדינה באות ממיסוי הענף בכללותו !!! לפיכך יעשה כל מאמץ להותיר את יבוא כלי הרכב בהיקף דומה לזה הקיים, למרות שהשוק רווי וקיים קושי במכירת כלי רכב ישנים כתוצאה מכך (בין השאר). המסקנה הבלתי נמנעת מהתמונה המצטיירת היא כי מחירי המכוניות המשפחתיות יעלו, הציבור יתמקד בכלי רכב חסכוניים ובדרך כלל קטנים, ומחירי הליסינג יעלו.
אביהו הורוביץ , פתח תקווה  |  05.08.12
17.
לא מקבל את הניתוח של הנתונים!
מכוניות קטנות הם מכוניות עירוניות. בישראל שאין תחבורה ציבורית ראויה לשמה צריכה משפחה רכב גדול- מזדה 5 צפונה! לנסוע. 3 ילדים 2 הורים בקופסה זה גם לא נוח וגם מסוכן! מה גם שרכב זה לא באמת נועד לשאת משקל שכזה. הרכב לא יכול לעקוץ וצריכת הדלק שלו עולה מאוד. . בישראל יש מס רכישה על הדלק ומס רכישה על המכונית ומס הכנסה . כל עלו הם מיסים ישירים ועקיפים על מימוש הצורך הבסיסי של תחבורה מינימלית
אוהד  |  05.08.12
לכל התגובות