אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": הבנקים יכולים לחסוך יותר ממיליארד שקל בתחום המחשוב צילום: שאול גולן

בלעדי ל"כלכליסט": הבנקים יכולים לחסוך יותר ממיליארד שקל בתחום המחשוב

מחקר שערכה חברת הייעוץ פארטו עבור אחד הבנקים הגדולים קובע כי ייעול הליכי הרכש וצמצום הכפילויות בכוח האדם בתחום המחשוב יחסכו מיליוני שקלים לחמשת הבנקים הגדולים. סכום זה יכול להיות מתורגם לרווחת הלקוחות והמשקיעים

07.08.2012, 06:59 | מישל אודי

למרות מאמצי ההתייעלות של הבנקים בתקופה האחרונה, הבנקים עדיין יכולים לחסוך יותר מ־40% מהוצאותיהם בתחום המחשוב - יותר ממיליארד שקל. כך עולה מדו"ח שערכה חברת הייעוץ פארטו עבור אחד הבנקים הגדולים ושהגיע לידי "כלכליסט". הדו"ח מגלה כי חמשת הבנקים הגדולים הוציאו בשנה שעברה 2.8 מיליארד שקל על מחשוב (IT), ההוצאה השנייה בגודלה של הבנקים אחרי הוצאות השכר (16.5 מיליארד שקל).

הבנקים אמנם החלו להתייעל גם בתחום זה, אבל המחקר, שנשען על בדיקות פרטניות של מערכות המחשוב בבנקים, מצא כי יכלו לחסוך מאות מיליוני שקלים - חיסכון שניתן לתרגם לרווחת הלקוחות והמשקיעים במניות הבנקים.

החברה מצאה כי חמשת הבנקים (הפועלים, לאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות והבינלאומי) יכולים לחסוך עד 650 מיליון שקל יחד, אם יקפידו על תכנון רכש נכון יותר כמו ניצול יתרון לגודל, איחוד הרכש, אפיון טוב יותר של המערכות ובדיקה משמעותית יותר של צורכי הבנק, לעומת מירוץ החימוש שקיים בין חלק מהבנקים בתחום.

הליכי הרכש הלקויים מביאים לכך שהבנקים צריכים לערוך שיפורים ושינויים במערכות החדשות. בתחום המחשוב מקובל להוציא שקל אחד לשיפורים ולשינויים עבור כל 4 שקלים שהוצאו על התוכנה המקורית. המחקר מצא כי הבנקים מבזבזים כמעט 3 שקלים עבור כל 4 שקלים של תוכנה מקורית. בניגוד להסברי הבנקים כי השינויים נובעים מהרגולציה או משיפורי אבטחת מידע, המחקר מצא כי בעוד שאלה אחראים ל־32% מהשיפורים ומהשינויים, שאר ה־68% נובעים מתיקונים לכשלים קודמים.

עוד מצא המחקר כי קיים עודף כוח אדם בתחום שיכול לחסוך עד חצי מיליארד שקל לבנקים. הסיבה היא שרוב הפעולות נעשות על ידי עובדי חברות ה־IT שנמצאות במשרדי הבנקים, וכך נוצרות כפילויות וכן התמחות שיש לעובדי החברות ואין למקביליהם בבנקים.

בפארטו טוענים כי עובדי הבנקים אמנם מוגנים מפיטורים, אך עדיין ניתן להימנע מכפילויות במערכות אלה. "קיים כשל מובנה בין ההגנה שמקנים ועדי העובדים לעובדים הקבועים לבין העסקת עובדים במיקור־חוץ, שגורמת לבנק להיות תלוי בגורמים חיצוניים מבחינת ידע טכנולוגי ומקשיחה מאוד את תקציבי ה־IT".

כשל נוסף שנמצא הוא שהבנקים קונים מחברות ה־IT תוכנות ושירותים מיותרים בניסיון לשמור על הבנק בחזית הטכנולוגיה, ללא קשר לצרכיו.

תגיות