אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מלחמת הכוכבים צילום: אוראל כהן

מלחמת הכוכבים

הרהור כלכלי־היסטורי מלב האימפריה הישראלית, ערב המלחמה באיראן

16.08.2012, 09:53 | אמיר זיו
רונלד רייגן הכריז ב־1983 על יוזמת ההגנה האסטרטגית החדשה של ארצות הברית. זמן קצר אחר כך יצא לדרך מה שכונה "פרויקט מלחמת הכוכבים" המגלומני, שתכליתו חיסול איום הטילים מברית המועצות. התוכנית כללה בין היתר מערכות לייזר נישאות על ידי לוויינים ליירוט טילים מהחלל, מחשבי־על לחישוב מסלולים בליסטיים, מערכות מבוססות קרני רנטגן ושאר כל טוב מיליטרי על גבול הבדיון.

רייגן זנח בכך את הדוקטרינה האמריקאית הוותיקה, שגרסה שיש לשמר מול ברית המועצות "מאזן השמדה" שיבטיח הרס הדדי מוחלט במקרה של מלחמה, ובכך בעצם ימנע פריצת מלחמה כזו. הנשיא האמריקאי החליט שהוא רוצה להפר את המאזן לטובתו. והוא הצליח.

ברית המועצות היתה שקועה אז עמוק בבוץ באפגניסטן, מקיזה דם וכסף בכמויות שלא יכלה להרשות לעצמה. הפרובינציות הרחוקות שלה כבר גילו ניצני רצון להשתחרר מעול המשטר הקומוניסטי, והכלכלה הסובייטית שסבלה ממיתון מתמשך כבר לא יכלה להאכיל, מילולית, את מאות מיליוני אזרחיה. ודאי שלא היתה לה היכולת, בשיטות הייצור המיושנות והפיגור הטכנולוגי, להקצות משאבי עתק לפיתוח פרויקט צבאי נגדי בסדר גודל כזה.

ב־1985 עלה מיכאיל גורבצ'וב לשלטון, הכריז על רפורמות כלכליות והאיץ את תהליך ההתפרקות של המעצמה, בדרך לסיום המלחמה הקרה. במבט לאחור יהיה כנראה מופרז לומר ששיגעון הגדלות המלחמתי של רייגן היה הגורם הישיר לנפילת ברית המועצות. ועדיין, לא יהיה מופרך לייחס ל"מלחמת הכוכבים" הגרנדיוזית האצה של ההבנה בקרב ראשי המפלגה הקומוניסטית שלא יוכלו עוד לשמר את המאזן הצבאי היקר מול המערב - פשוט מפני שנגמר להם הכסף.

פרופ' פול קנדי היטיב יותר מכל האחרים לנסח את הקשר הישיר בין עלויות ביטחון גבוהות מדי לבין קריסתן של מעצמות. בספרו המנומק להפליא "עלייתן ונפילתן של המעצמות הגדולות" (הוצאת דביר) סקר ההיסטוריון מאוניברסיטת ייל 500 שנה של אימפריות קורסות, מהממלכה ההבסבורגית, דרך ספרד והולנד ועד בריטניה ואף ארצות הברית הנחלשת של ימינו. הספר, שנכתב ב־1987, חזה למעשה את הקריסה של ברית המועצות שנים ספורות אחר כך, בדיוק מהסיבה שלעיל: חוסר יכולת כלכלית להמשיך לנהל חזית מלחמתית קרה אך יקרה להחריד מול המערב, במקביל לשימור האחיזה בפרובינציות המרוחקות באמצעות כוח צבאי.

אבל לא רק ברית המועצות. קנדי לא היסס לכתוב כבר ב־1992, בהקדמה לספר בעברית, על הידרדרות צפויה בעוצמה האמריקאית. חרף העובדה שהאויב הגדול של אמריקה קרס ממש רגע קודם, קנדי חיבר כבר אז בין המלחמה בעיראק למיתון הכלכלי והתחרות מצד מדינות אחרות, והגיע למסקנה שצפויה ירידה בכוחה של אמריקה. 20 שנה אחר כך, לאחר עוד שתי מלחמות יקרות במיוחד, שני משברים כלכליים שהאחרון שבהם טרם הסתיים, ומעצמת־על חדשה במזרח, ההערכה של קנדי בנוגע לירידה בעוצמת ארצות הברית נדמית מעודנת במיוחד.

"אם חלק יחסי גדול מדי של משאבי המדינה מוסט מיצירת עושר למטרות צבאיות, יביא הדבר, קרוב לוודאי, להחלשת העוצמה הלאומית בטווח הארוך יותר... דילמה זו הופכת לחריפה, אם האומה שבה מדובר נכנסת לתקופה של שקיעה כלכלית יחסית", ניסח קנדי בתמצית את הדרך שבה פעל עולם הכוח הבין־מדינתי מאז ומעולם.

כל אחד מאיתנו נושא על גבו את העול הכלכלי של תחזוקת מערכות ההגנה סביבנו, צילום: אוראל כהן כל אחד מאיתנו נושא על גבו את העול הכלכלי של תחזוקת מערכות ההגנה סביבנו | צילום: אוראל כהן כל אחד מאיתנו נושא על גבו את העול הכלכלי של תחזוקת מערכות ההגנה סביבנו, צילום: אוראל כהן

צריך להסתכל בעיניים בוחנות, נטולות חרדה או חשד לערעור המורל הלאומי, על המצב של ישראל כיום. עם כלכלה שהתמ"ג שלה הוא כ־200 מיליארד דולר, ישראל מנהלת שלל עימותים ביטחוניים שוטפים, במקביל להכנות נמרצות לעימותים גרנדיוזיים - וכולם מוגדרים, כמעט ללא יוצא מהכלל, כאיומים קיומיים.

האיום מלבנון, העימות ברצועת עזה, החשש מהגבול החדש עם מצרים, הפחד מההתפתחויות בסוריה, הלחימה המתמשכת ביהודה ושומרון, ההסתננויות מסיני, הטרור הבינלאומי, אסדות הגז החשופות וכמובן השואה המתרגשת מכיוון איראן. כולם מוגדרים רבי־סיכון, וככאלה הם דורשים, ומקבלים, כמעט כל תקציב שנדרש כדי להתמודד עם האפשרות שיתגשמו. הבעיה היא שישראל אינה יכולה לעמוד בעלות הכלכלית של ניהול כל העימותים והאיומים הללו לאורך זמן, כל עוד הם מוגדרים בזה אחר זה ככאלה המאיימים על הישרדותה. היא אינה יכולה לעמוד בהם גם בלי שתפרוץ מלחמה של ממש מול איראן, שאת השלכותיה הכלכליות איש אינו יכול להעריך. לא ניתן שהכל יוגדר כאיום חמור, פשוט משום שאין לכך מספיק כסף. הקשר בין כלכלה לביטחון הוא הרבה יותר לוגי והרבה פחות אמוציונלי מכפי שנדמה.

כמו ברית המועצות האדירה, גם ישראל צריכה ללמוד לוותר על אחיזה ב"פרובינציות הביטחוניות", כדי שלא תתפרק מהעוצמה הכוללת שלה. הוויתור הזה משמעותו ניהול סיכונים. תעדוף של סכנות חמורות באמת על פני סכנות לכאורה, שסיכויי התממשותן נמוכים או שהנזק שטמון בהן ניתן להכלה.

אלא שבינתיים קובעי המדיניות מעדיפים להפריז - לעולם לא להמעיט - בסיכון הטמון בכל איום חדש שנולד. הנגזרת המיידית של המדיניות הזאת היא הגדלה מתמדת של עלויות הביטחון. לפי דו"ח בנק ישראל מתחילת 2011, תקציב הביטחון בפועל טיפס מכ־50 מיליארד שקל ב־2005 ליותר מ־60 מיליארד ב־2010, תוך שהוא חורג באופן קבוע בשנים הללו מהמסגרת שנקבעה. נתונים דומים פרסם לפני כשנה ד"ר מישל סטרבצ'ינסקי, בעבר סגן מנהל מחלקת המחקר בבנק. לפי נתוני האוצר, תקציב הביטחון חרג, באישור, ב־41 מיליארד שקל מצטברים בחמש השנים עד 2011.

אם מאזינים לקולות שמשמיעים שר הביטחון וראש הממשלה, המספרים האסטרונומיים הללו עתידים לגדול בעת הקרובה, במקביל לקיצוץ בתקציבים האזרחיים - והכל תחת אילוצי האיומים הקיומיים המתרגשים עלינו השכם והערב. המשמעות היא שכל אחד ואחד מאיתנו נושא על גבו את העול הכלכלי של תחזוקת מערכות ההגנה וההתקפה האדירות שהולכות ונבנות סביבנו. כל אחד ואחד מאיתנו ישלם יותר מסים, ויקבל בתמורה פחות בריאות, חינוך, רווחה וכבישים לנסוע לטייל בהם בהפוגת הקרב. ומכיוון שאלה זמנים שבהם הכלכלה מדשדשת, העול הזה עשוי להפוך במהירות לקטלני. עד כדי כך, שראוי להתייחס אליו כאל איום קיומי בפני עצמו על האימפריה הקרויה מדינת ישראל. רגע לפני שהיא הופכת לבונקר אדיר ממדים, בלתי פגיע, חסין כל, שבתוכו איש אינו רוצה להסתתר עוד.

Amir.Ziv@calcalist.co.il

תגיות

33 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

32.
אפשר וגם צריך....
כמי שהיה בדרך זו או אחרת במעבי מערכת הביטחון כ 40 שנה,אפשר גם אפשר לקצץ מבלי לפגוע במערך הלוחם. היחס בין הלוחמים לאנשי שרות(גובניקים) צריך להיות 1:5 כלומר איש שרות אחד ל חמישה לוחמים. נחשו מה המצב בצה"ל...... יבקרב אזרחיםי עובדי צה"ל י ש אבטלה סמויה גדולה מאוד,וגם אלו שעובדים ..."עובדים" סדר יום בקרב א.ע.צ. במרכז... מגיעים ב 07:00 ארוחת בוקר ב 8:30 ארוחת צהריים בין 12-14 הפסקות קפה באמצע,נטו עבודה 4 שעות בקושי,מקבלים שכר על 9 שעות,וגם "עושים" שעות נוספות כידי להספיק לעמוד במכסה של 9 ש"ע. כן....צריך לקצץ ועוד איך..................
אמיל , נצרת עילית  |  17.08.12
30.
נתוח קודר ונכון
מדויק ולענין. אין מלה מיותרת.חבל רק שעכשיו , אחרי שישראל בזבזה מעל 40 שנה באופרית המעצמה הגדולה, אנחנו נמצאים במצב של אל חזור לקראת הכליה של המדינהץ אם נתחיל עכשיו לסגת מעמדותנו בענין אירן חולשתנו תתברר לכל (אויבנו וידידנו) ומעמדנו העולמי כמדינה והבטחון האישי והכלכלי יחלש. בקיצור אני פסימיט כי בניסים איני מאמין
עמירם רז , רמת גן  |  17.08.12
29.
תשובה לרון מנתניה - כמה דמגוגי לרוץ אחרי העדר בלי להתבלבל עם העובדות.
כמה דמגוגי לרוץ אחרי העדר בלי להתבלבל עם העובדות. נניח שנקבל את הצעתך ואנשי קבע ישרתו עד גיל 55 ורק אז יצאו לפנסיה. לדעתך, יהיה מי שיקבל אותם בגילם המתקדם לעבודה? אולי אתה? אתה בעל עסק? אז, באין עבודה - אין הכנסה, אבל עדיין צריך לחיות וללכת למכולת, ולרופא,..אז הם יירשמו בלשכת עבודה והמדינה תידרש לממן אותם. לדעתך עכשיו זה יותר הגיוני? טעות נוספת של העדר - כולם פקידים וכולם משרתים (לכאורה) בקרייה. כמה באמת יושבים בקריה? באחוזים, זה פסיק מכלל הצבא וגם אותם צריך. אין שום ארגון שיש 100% תעסוקה ואין אבטלה חלקית או סמוייה, וצה"ל בגודל שלא אינו שונה מכל מפעל עתיר עובדים אחר. הצבא צריך טייסים, (אתם רוצים לנצח באירן, לא?) לוחמים, אנשי שייטת, כיפת ברזל, וכן הלאה, אבל האם ידעת? מאחרי כול לוחם עומדים כ-5 אנשים מסייעים. טכנאים, מכונאים, אנשי רכש, אפסנייה, מזון, שרותי פרט.. וכו' אם יתחילו לסנן מי ייצא בגיל מוקדם ומי לו - תוכל לגייס לקבע אולי סודנים, או ארתראיים, או את הבררה של הבררה מישראל הנמוכה. למה שיהיה למישהו טוב מוטיבצייה להשאר? חלק מתנאי הקבע והכדאיות לחתום קבע זו האפשרות להתחיל קריירה שנייה בגיל סביר. נכון, עד לפני כעשור הפנסייה של אנשי הקבע הייתה תקציבית, כלומר מימון המערכת. אבל זה שייך להיסטורייה. מאז כל איש קבע צובר זכויות פנסייה כמו כל אזרח במדינה, חלק משכרו וחלק ע"חש המעביד. מאיפה לדעתך, לצורך הדוגמא, משולמת הפנסייה של גימלאי חברת החשמל? מחשבון החשמל שלך. אז מה לעשות? ולבסוף, אתה לא הבנת, אבל בן-גוריון כשהקים את צה"ל הבין כבר אז שהצבא צריך דם צעיר, כול הזמן. אולי אתה רוצה לראות כאן גנרלים נוסח מצריים בני 70-75, או בנוסח החונטות הדרום אמריקאיות?
רץ אחרי , העדר  |  17.08.12
לכל התגובות