אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלון ניסוי קמעונאי צילום: עמית שעל

בלון ניסוי קמעונאי

הודעת יוניליוור על ייקור מוצריה, בלי לפרט באילו מוצרים מדובר, מבלבלת את הצרכן שלא לצורך

20.08.2012, 08:04 | מערכת כלכליסט

ההודעה של יוניליוור אתמול מלאה בחדשנות. מדובר בפעם הראשונה שבה חברה מודיעה על העלאת מחירים בלי לפרט מהם המוצרים שמחירם יעלה - החברה טוענת שהיא בעצמה לא יודעת, אשרי המאמין - ומדובר בפעם הראשונה שבה חברה מודיעה על העלאת מחירים לתקשורת לפני שהיא מודיעה עליה לרשתות. זאת לפחות לפי כמה בכירים בענף; בחברה עצמה טוענים כי הרשתות קיבלו הודעה מוקדמת.

השאלה המהדהדת בהודעה של יוניליוור היא מה לכל הרוחות אמור הצרכן הממוצע לעשות עם הודעה על כך שמוצרי חברת הענק יתייקרו ב־5%–6%? הרי הצרכן הממוצע כלל לא יודע שתלמה, קליק, הלמנ'ס ובייגל בייגל שייכים לאותה חברה, אז עכשיו הוא צריך להתחיל לחשוב אם מעלים לו את הקליק? את הקורנפלקס? מאיפה זה יבוא לו? יוניליוור סתם בלבלה את הצרכן, ולא ממש ברור למה.

הרשתות יעשו שרירים?

אם יש איזשהו מסר רציף שאפשר להבין מההודעה של החברה, הוא שיוניליוור רוצה להעלות את מחירי המוצרים שלה. מה עכשיו? עכשיו הכדור עובר לרשתות השיווק. האם הן יצליחו לעשות שרירים ולא יקבלו את העלאת המחירים של אחת מספקיות מוצרי הצריכה הגדולות על פני כדור הארץ? העובדה היא שהרשתות אינן רוצות לקבל את העלאת המחיר. עובדה אחרת היא שיהיה להן מאוד קשה לא לקבל אותה.

כאשר יוניליוור תשלח מחירונים מעודכנים, רשת שתבחר לעשות שריר לא תקנה את המוצרים. האם רשת שיווק בישראל יכולה להישאר לאורך זמן בלי קורנפלקס של תלמה? בלי קליק? אם היא תקבל תמיכה מהצרכנים, אז כן.

אבל הרשתות כבר יודעות שהצרכן הישראלי הממוצע טוב בטוקבקים זועמים, ופחות בחרמות צרכניים. בכירי הרשתות חוששים שהורדת מוצרי יוניליוור מהמדף לא תסייע במו"מ מול החברה, אלא תסייע בהעברת הצרכנים לרשת המתחרה.

הכדור יתגלגל אלינו

כך קורה שיש לנו הודעה עמומה של חברה גדולה, חסרת ערך ממשי לצרכן, שנראה כי היא מכוונת יותר מכל לרשתות השיווק. הרשתות, מצדן, קיבלו את הכדור, אבל מאוד מפחדות לבעוט אותו חזרה. הן כנראה יעדיפו לתת לכדור הזה להתגלגל אלינו. אבל אנחנו קצת עייפים. אנחנו אפילו לא יוצאים יותר להפגנות. מה הסיכוי שנצליח עכשיו להרים עוד חרם?

דבר אחד בטוח - כל המתחרים של יוניליוור עוקבים אחר בלון הניסוי החדשני הזה. אם זה יעבוד, הם גם ירצו.

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
לא הבנת כי פספסת את הספין.
יוניליוור יודעת שהיא תצטרך להעלות מחירים, והיא יודעת שכמוה יעשו גם המתחרים. יוניליוור גם יודעת כנראה את מה שאתה עדיין לא מאמין - שרשתות השיווק יאלצו לישר עם זה קו למרות מחאות הצרכנים, כי ההתייקרות תמחק להן את שולי הרווח המצטמצמים. יוניליוור גם זוכרת שעוד פחות מחודש מתחילים החגים, ובינתיים - חלקים ניכרים מהציבור בחופשה, עם הילדים בבית, נערכים לשנה החדשה. אז יוניליוור משחררת הודעה שנראית כמו תסריט יום הדין. היא תעלה מחירים (!) של מוצרים (!!) ועדיין לא ברור איזה (!!!) ובממוצע מדובר על עליה של 5% (!!!!!$%@) ויוניליוור עושה את זה עכשיו, לפני כולם כי זה עושה אותה הוא כה הגונה וישרה עם הצרכנים. הצרכנים ידעו מראש, ואז כשהם יגיעו לסופר בערב החג ויגלו שכל המוצרים יתייקרו, הם יבחרו ביוניליוור כי זו חברה נורא הגונה וישרה ואוטוטו יום כיפור. או שלא.
ד"ר ספין  |  20.08.12
9.
קורנפלקס של תלמה נמכר כבר היום בהפרשי מחיר די גדולים, שמצביעים על רווחיות גבוהה!!
בשופרסל דיל קופסה ב-17 ש"ח בערך. בסופר "ברקת" - 13 ש"ח. האם ברקת מפסידים ממש 4 ש"ח לקופסה? או שמוותרים על רווח של 4 ש"ח? מי "בלע" את ההפרש? רק הסופר, או שגם היצרן משתתף בהנחה? בכמה קונה הרשת מהיצרן? אולי מרווח גולמי של 1.5 ש"ח לקופסה זה מספיק?? עצם העובדה שבין שתי רשתות זולות, או זולות יחסית (בוודאי לא יקרות) יש במוצר מסויים הפרש מחיר של 23% (מהמחיר הגבוה), מצביעה שלאורך שרשרת השיווק יש מספיק "שומן", כנראה גם אצל היצרן וגם אצל המשווק/רשת.
20.08.12
8.
הצרכן הישראלי התפתח - חכו ותראו
הצרכן הישראלי הרבה יותר פתוח למוצרים לא ממותגים (ראה פריחתם של המותגים הפרטיים) - אנשים יקנו הרבה פחות, ואם תקום יוזמה כמו מחאת הקוטג' - אנשים גם יתאגדו. אל תשכח שמחיר הדלק לאחר החגים יהיה בשיא שלא ראינו, והמע"מ גם הוא יהיה גבוה - אנשים ינסו לחסוך ככל האפשר, והתסכול על יוקר המחייה יתעורר שוב.
אמא יקרה  |  20.08.12
לכל התגובות